Rapporteur

Met dank overgenomen van Europa Nu.

Rapporteurs zijn leden van het Europees Parlement1 die verantwoordelijk zijn voor het inhoudelijk behandelen van wetgevende voorstellen, andere documenten van de Europese Commissie2, of specifieke onderwerpen. Een rapporteur licht het Europees Parlement in over diens bevindingen door een verslag3 te presenteren tijdens de vergadering van de vakcommissie en het plenaire debat4. Het Europees Parlement is door de verslaggeving beter in staat om een gericht debat te voeren over een onderwerp.

Een rapporteur maakt deel uit van een parlementaire commissie5, die het te behandelen voorstel of document krijgt doorverwezen van de voorzitter van het Europees Parlement6. De commissie kiest uit haar midden de rapporteur.

Inhoudsopgave

  1. Taken
  2. Meer informatie

1.

Taken

De taken van de rapporteur zijn:

  • - 
    het project of het beleidsvoorstel analyseren
  • - 
    specialisten en andere betrokkenen raadplegen
  • - 
    met de leden in de vakcommissies discussiëren
  • - 
    aanbeveling doen voor een te volgen politieke lijn
  • - 
    eerste aanspreekpunt voor de andere EU-instellingen op het onderwerp

Als eerste kan de rapporteur een werkdocument opstellen dat als input dient voor discussie in de parlementaire commissie en met eventuele externe experts. Ook wordt de Europese Commissie in de gelegenheid gesteld om haar voorstel te verdedigen. Na deze discussies, mogelijk in de vorm van publieke hoorzittingen, wordt een ontwerpverslag3 gemaakt. Dit kan na bespreking echter alsnog van inhoud veranderen. Dit leidt mogelijk tot terugtrekking van een rapporteur die de taak dan overdraagt aan een ander commissielid.

Het ontwerpverslag van de rapporteur bestaat uit een toelichting, ontwerpresolutie7 en amendementen8. In de plenaire zitting zijn de resolutie en de amendementen onderwerp van discussie. Daarna wordt er over het voorstel gestemd.

Schaduwrapporteurs

Een rapporteur kijkt niet neutraal naar een voorstel. Een rapporteur is een Europarlementariër en daarmee een politicus of politica van een bepaalde kleur. Vandaar dat de andere fracties in het Europees Parlement een schaduwrapporteur aanstellen. Die volgen het werk van de rapporteur nauwgezet. De rapporteur en de schaduwrapporteurs werken samen door alle eventuele amendementen te bespreken, en waar mogelijk compromissen te maken (in de vorm van weer nieuwe amendementen). Dit moet ervoor zorgen dat het EP in het plenaire debat snel kan zien waar de meeste steun voor is.

Bij hele technische of minder belangrijke dossiers zullen niet alle fracties een schaduwrapporteur aanstellen.

Steun van de vakcommissie

Op een aantal punten treedt de vakcommissie als geheel op. Dit zijn:

  • - 
    het onderzoek naar de rechtsgrond9 van een voorstel
  • - 
    controle op de verdere behandeling van een voorstel; tijdens de behandeling van een voorstel verzoekt de bevoegde parlementaire commissie de Europese Commissie en de Raad van Ministers10 haar op de hoogte te houden van de voortgang bij de behandeling van dit voorstel in de Raad en zijn raadswerkgroepen11

2.

Meer informatie

  • Wie doet wat12
  • Eerste lezing Europees Parlement13

  • 1. 
    Het Europees Parlement (EP) vertegenwoordigt ruim 450 miljoen Europeanen en bestaat momenteel uit 720 afgevaardigden (inclusief voorzitter). Nederland heeft 31 zetels in het Europees Parlement. Het Europees Parlement wordt geacht een stem te geven aan de volkeren van de 27 landen die aan de Unie deelnemen, en vooral te letten op het belang van de Unie in zijn geheel.
     
  • 2. 
    Deze instelling van de Europese Unie kan worden beschouwd als het 'dagelijks bestuur' van de EU. De leden van de Europese Commissie worden 'Eurocommissarissen' genoemd. Elke Eurocommissaris is verantwoordelijk voor één of meerdere beleidsgebieden.
     
  • 3. 
    In de parlementaire commissies van het Europees Parlement worden onderwerpen besproken aan de hand van een ontwerpverslag. Dat is een voorbereidend verslag, opgesteld door één van de leden van de parlementaire commissie: de rapporteur. Het geeft een toelichting op het te bespreken voorstel en bevat een voorstel (resolutie).
     
  • 4. 
    De plenaire vergadering is de voltallige vergadering ofwel zitting van het Europees Parlement (EP). Deze vindt twaalf keer per jaar plaats van maandagmiddag tot en met donderdagmiddag in Straatsburg, en zes keer per jaar van woensdagmiddag tot en met donderdagmiddag in Brussel. De beraadslagingen van het Parlement zijn openbaar, tenzij de vergadering anders bepaalt.
     
  • 5. 
    Deze commissies bereiden de vergaderingen van het Europees Parlement inhoudelijk voor. Ze bestaan uit leden van het Europees Parlement. De commissies behandelen de voorstellen voor Europese richtlijnen en verordeningen van de Commissie en de Raad, en eigen initiatieven van haar leden.
     
  • 6. 
    De Voorzitter geeft leiding aan alle activiteiten van het Parlement. Zij zit de plenaire vergaderingen en de vergaderingen van de Conferentie van voorzitters voor. Ook vertegenwoordigt zij het Parlement naar buiten toe, met name in de internationale betrekkingen.
     
  • 7. 
    Een resolutie geeft het standpunt weer van het Europees Parlement over een bepaald onderwerp.
     
  • 8. 
    De leden van het Europees Parlement kunnen wijzigingsvoorstellen (amendementen) indienen op bijvoorbeeld een voorstel van de Europese Commissie. Amendementen kunnen worden ingediend tijdens de commissievergaderingen en de plenaire vergaderingen.
     
  • 9. 
    De rechtsbasis of rechtsgrondslag verschaft de juridische bevoegdheid om een maatregel te nemen. Deze is meestal gebaseerd op een van de Europese verdragen, maar ook secundaire wetgeving (van verdragen afgeleid recht) kan als basis dienen.
     
  • 10. 
    In deze instelling van de Europese Unie (kortweg 'de Raad van Ministers' of nog korter 'de Raad' genoemd) zijn de regeringen van de 27 lidstaten van de EU vertegenwoordigd. De Raad oefent samen met het Europees Parlement de wetgevings- en begrotingstaak uit.
     
  • 11. 
    Raadswerkgroepen maken onderdeel uit van het besluitvormingsproces over nieuwe regelgevende voorstellen in de Europese Unie. In raadswerkgroepen buigen ambtenaren uit de verschillende EU-lidstaten zich over de voorstellen die de Europese Commissie naar de Raad van Ministers stuurt. De raadswerkgroepen doen het voorbereidende werk alvorens voorstellen in het comité van permanente vertegenwoordigers (Coreper), de ambassadeurs van de lidstaten bij de EU, en uiteindelijk in de Raad ter sprake komen.
     
  • 12. 
    De Europese Unie (EU) is het belangrijkste samenwerkingsverband in Europa. De deelnemende landen hebben voor deze Unie een aantal organisaties opgericht waaraan zij een deel van hun eigen bevoegdheden hebben overgedragen, zoals de Europese Commissie en het Europese Hof van Justitie. De bevoegdheden van de EU-instellingen zijn vastgelegd in het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VwEU)
     
  • 13. 
    Wanneer de voorzitter van het Europees Parlement een voorstel van de Europese Commissie ontvangt, verwijst hij dat voor inhoudelijke behandeling naar de bevoegde commissie van het Europees Parlement en, indien nodig, naar andere commissies die over het voorstel een advies kunnen uitbrengen. Na de behandeling in het Europees Parlement gaat het voorstel naar de Raad van de Europese Unie voor verdere behandeling in eerste lezing.