Gemeenschappelijke onderneming SESAR (SESAR)
Deze gemeenschappelijke onderneming1 is door de Europese Unie2 in het leven geroepen voor de modernisering van het Europese luchtverkeersbeveiligingssysteem. SESAR (Single European Sky ATM Research) vormt de technologische en operationele uitvoering van het in 2004 ingevoerde gemeenschappelijk luchtruim, dat voorziet in de toekomstige behoeften op het gebied van capaciteit en luchtveiligheid.
Inhoudsopgave
Het luchtverkeer zal tussen 2010 en 2030 meer dan verdubbelen en in sommige regio's zelfs verdrievoudigen. De infrastructuur om deze verkeersstromen te beheren is echter nauwelijks geëvolueerd en dreigt tekort te schieten. SESAR heeft als doelstelling een nieuwe infrastructuur voor de beveiliging van het luchtverkeer op te zetten, waarbij de verkeersstructuur niet langer wordt bepaald door de landsgrenzen, maar door de reële behoeften.
SESAR is in Brussel gevestigd en heeft rechtspersoonlijkheid. De onderneming wordt gefinancierd met bijdragen van de Europese Commissie3, het agentschap voor luchtverkeersleiding Eurocontrol4, het uitvoerend agentschap voor het Trans-Europese vervoersnet5 en partijen uit de luchtvaartindustrie.
Calls voor SESAR worden gepubliceerd op de websites van SESAR en Eurocontrol.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland6 ondersteunt Nederlandse bedrijven bij het indienen van projectvoorstellen.
De Raad7 heeft in oktober 2013 besloten SESAR te verlengen tot 2024. In de periode tussen 2016 en 2024 wordt hiervoor €1,6 miljard beschikbaar gesteld.
- 1.Een Gemeenschappelijke Onderneming van de Europese Unie is een juridische entiteit die is vastgelegd in artikel 187 van het VwEU. De rechtspersoon wordt gebruikt voor activiteiten die zijn opgezet voor de 'efficiënte uitvoering van communautaire onderzoeksprogramma's, technologische ontwikkeling en demonstratieprogramma's.'
- 2.De Europese Unie (EU) is het belangrijkste samenwerkingsverband in Europa. De deelnemende landen hebben voor deze Unie een aantal organisaties opgericht waaraan zij een deel van hun eigen bevoegdheden hebben overgedragen. Dit zijn onder meer het Europees Parlement, de Europese Commissie, de Raad en het Europese Hof van Justitie.
- 3.Deze instelling van de Europese Unie kan worden beschouwd als het 'dagelijks bestuur' van de EU. De leden van de Europese Commissie worden 'Eurocommissarissen' genoemd. Elke Eurocommissaris is verantwoordelijk voor één of meerdere beleidsgebieden.
- 4.De European Organisation for the safety of Air Navigation, EUROCONTROL, heeft als voornaamste doel om tot een overkoepelend en uniform Europees luchtverkeersleidingssysteem te komen. Om dit doel te bereiken ontwikkelt, coördineert en implementeert Eurocontrol management strategieën voor de Europese luchtverkeersleiding.
- 5.Dit agentschap van de Europese Unie was verantwoordelijk voor het beheer van het EU-budget voor de programma's Connecting Europe Facility (CEF) en Horizon 2020. Daarnaast zag INEA toe op de inwerkingtreding van de verlopen programma's TEN-T en Marco Polo, die van 2007 tot en met 2013 liepen. Op 31 maart 2021 is dit agentschap opgeheven en vervangen door het Europees Uitvoerend Agentschap Klimaat, Infrastructuur en Milieu (CINEA).
- 6.Dit is een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Economische Zaken. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is op 1 januari 2014 ontstaan uit een fusie van Agentschap NL en de Dienst Regelingen.
- 7.In deze instelling van de Europese Unie (kortweg 'de Raad van Ministers' of nog korter 'de Raad' genoemd) zijn de regeringen van de 27 lidstaten van de EU vertegenwoordigd. De Raad oefent samen met het Europees Parlement de wetgevings- en begrotingstaak uit.