Onderzoek bewijst: groot desinformatie netwerk beïnvloedde EU-verkiezingen

Met dank overgenomen van Partij van de Arbeid (PvdA) i, gepubliceerd op vrijdag 12 juli 2024.

Vele duizenden nepaccounts hebben de publieke opinie op X (voorheen Twitter) beïnvloed tijdens

de campagne voor de Europese verkiezingen. Georganiseerde netwerken waren actief in Frankrijk

en Duitsland, maar ook kiezers in Nederland, Italië en het Engelstalige publiek zijn door het

trollennetwerk bespeeld. De netwerken zijn waarschijnlijk afkomstig uit Rusland. Dat is het

resultaat van een onafhankelijk onderzoek in opdracht van de fractie van de Europese

sociaaldemocraten in het Europees Parlement (S&D) en GroenLinks-PvdA.

Europarlementariër Thijs Reuten (GroenLinks-PvdA): is verbijsterd: “We hebben dit onderzoek

laten doen, omdat we nieuwsgierig waren over de omvang van online buitenlandse inmenging en

hoe meetbaar het is. Deze studie bewijst dat er beïnvloeding plaats heeft gevonden tijdens de

Europese verkiezingscampagne. Trollenlegers konden onderwerpen trending maken en andere

berichten naar de achtergrond drukken. Dit laat zien dat onze democratie kwetsbaar is en dat

buitenlandse machten er veel geld en moeite voor over hebben om verdeeldheid te zaaien in onze

bevolking. We moeten ons beter verdedigen tegen deze pogingen van buitenlandse beïnvloeding.

Ik verwacht dat de Europese Commissie en de inlichtingendiensten hier bovenop zitten”.

Europarlementariër Kim van Sparrentak (GroenLinks-PvdA): “Dit rapport bevestigt dat iedereen

de algoritmes van de sociale media platforms kan bespelen en tegen ons kan gebruiken.

Trollennetwerken misbruiken de algoritmes voor het versterken van bepaalde boodschappen,

kunnen een enorm publiek bereiken en zo de publieke opinie beïnvloeden. Dit is een regelrecht

gevaar voor onze democratie. We kunnen de status quo niet laten bestaan waarin tech-bedrijven

bepalen wat je online ziet op basis van hun winstbejag. We moeten dringen handelen”.

In de maanden voor de EU-verkiezingen heeft het Nederlandse Trollrensics het verkeer op X

geanalyseerd en met zekerheid aangetoond dat er grote netwerken van accounts gericht op fake

news en desinformatie actief waren. Zo blijkt uit de data-analyse van Trollrensics onder meer dat

minstens 20% van de tweets over de Franse extreemrechtse politicus Zemour uit dit

trollennetwerk kwamen. De onderzoekers schatten in dat het werkelijke percentage flink hoger is.

De mensen die het netwerk controleren waren in staat het algoritme van X zo te manipuleren dat

bepaalde onderwerpen werden versterkt en dus een veel groter publiek bereikten.

Het onderzoek laat ook zien dat de Duitse partij AfD een flinke boost kreeg dankzij het trollenleger.

Minstens 10,7% van de tweet over de AfD was afkomstig uit het desinformatienetwerk. De

onderzoekers verwachten ook in het geval van Duitsland dat het werkelijke percentage significant

hoger is. In aanvulling focuste het netwerk zich op pro-Russische propaganda, berichten gericht

tegen vaccinaties en tegen de LHBTIQ+-gemeenschap.

1.

Onderzoek bewijst: groot desinformatie netwerk beïnvloedde EU-verkiezingen

Nieuws

Leestijd 2 minuten

12 juli 2024

Many thousands of accounts actively influenced public opinion on X (formerly Twitter) during the campaign for the European elections. Organised networks were active in France and Germany, but voters in the Netherlands, Italy and the English-speaking public were also influenced by the troll networks, which are of likely Russian origin. This is the outcome of an independent study commissioned by the Social Democrats in the European Parliament (S&D) together the Dutch delegation GroenLinks-PvdA.

Member of the European Parliament, Thijs Reuten (S&D), is astonished by the results. “We commissioned this independent study as we were curious about the extent of online foreign interference and how measurable it is - especially because this sometimes seems so hard to ascertain. This study has shown that significant influence took place during the European elections. Troll armies managed to make topics trending and at the same time make certain news reports less visible. This clearly shows our democracy is vulnerable and that foreign powers are willing to spend a lot of money and effort to sow division in our population. We need to defend ourselves better against such organised attempts of foreign interference. I expect the European Commission and the intelligence services to be on top of this. Our open society is in danger if troll armies are able to manipulate social media and, therefore, the public debate”.

In the months leading up to the elections, the Dutch research agency Trollrensics analysed traffic on X and demonstrated with absolute certainty that large networks of fake disinformation accounts were active. Trollrensics’ data analysis shows, among other examples, at least 20% of all tweets about the French far-right politician Zemour came from this troll network. However, the research company estimates the actual percentage is even significant higher. This allowed those controlling the networks to manipulate the algorithm of X in such a way that the specific themes were amplified and thus reached a much larger.

The research also displays German political party AfD managed to get a big boost online thanks to the troll army. At least 10.7% of the tweets about the AfD came from the disinformation network. Again, the researchers consider it likely the real percentage is significantly higher. In addition, the network focused mainly on spreading pro-Russian propaganda, messages about anti-vaxxers with anti-vaccination narratives and anti-LGBTIQ+ messages.