RAAD VAN DE EUROPESE UNIE (Onderwijs, Jeugdzaken, Cultuur en Sport), Brussel
datum | 15 mei 2023 - 16 mei 2023 |
---|---|
plaats | Brussel, België |
locatie | Brussels, Belgium ![]() |
organisatie | Raad Onderwijs, Jeugdzaken, Cultuur en Sport (EJCS)1, Zweeds voorzitterschap Europese Unie 1e helft 20232 |
Raad van de Europese Unie
Brussel, 11 mei 2023 (OR. en)
8931/23 OJ CONS 21
EDUC 148 JEUN 78 CULT 55
AUDIO 41 SPORT 15
VOORLOPIGE AGENDA
RAAD VAN DE EUROPESE UNIE (Onderwijs, Jeugdzaken, Cultuur en Sport)
Europagebouw, Brussel
15 en 16 mei 2023 (10.00, 9.30)
Vergadervorm: 2+2 (+2 in luisterzaal)
ZITTING OP MAANDAG 15 MEI 2023 (10.00 UUR)
-
1.Goedkeuring van de agenda
-
2.Goedkeuring van de A-punten
Niet-wetgeving 9010/23
Niet-wetgevingswerkzaamheden
JEUGDZAKEN
-
3.Conclusies over de sociale dimensie van een duurzaam Europa 8590/23 + ADD 1 voor jongeren
Goedkeuring
-
4.Resolutie over de resultaten van de 9e cyclus van de EU- 8588/23 jongerendialoog
Goedkeuring 5. Resolutie over de herziening van het werkplan 2022-2024 voor 7316/23
de EU-strategie voor jongeren Goedkeuring
-
6.De inclusie van jongeren in de samenlevingen van de EU 8675/23
waarborgen: aandacht voor de inclusie van Oekraïense jongeren 1 Oriënterend debat
SPORT
-
7.Resolutie inzake de evaluatie van de vertegenwoordiging van 8630/23 de EU-lidstaten en de coördinatie voor het WADA
Goedkeuring
-
8.Waarborging van de eerbiediging van de mensenrechten bij de 8676/23
organisatie van grote internationale sportevenementen 2 Oriënterend debat
Diversen
Jeugdzaken
-
9.a) Resultaat van de bespreking tijdens de informele ontbijtvergadering in het kader van de EU-
jongerendialoog 3 Informatie van het voorzitterschap
-
b)Werkprogramma van het aantredende voorzitterschap Informatie van de Spaanse delegatie
Sport
-
-
c)Frankrijk legt zijn nationale akte van bekrachtiging van 8839/1/23 REV 1
het Verdrag inzake de manipulatie van sportwedstrijden (het Verdrag van Macolin) neer Informatie van de Franse delegatie
1 Met deelname van Andriy Chesnokov, viceminister van Jeugdzaken en Sport van Oekraïne voor Europese Integratie.
2 Met deelname van Andriy Chesnokov, viceminister van Jeugdzaken en Sport van Oekraïne voor Europese Integratie, en met een presentatie door een vertegenwoordiger van de Raad van Europa.
3 Bijgewoond door een Zweedse jongerenafgevaardigde en een vertegenwoordiger van het
Europees Jeugdforum.
-
d)Europese dimensie van de Olympische en Paralympische 8840/1/23 REV 1
Spelen van Parijs 2024 Informatie van de Franse delegatie
-
e)Bescherming van de rechten van Oekraïense atleten bij 8970/23
internationale sportevenementen in de Europese Unie Informatie van de Litouwse delegatie
-
f)Werkprogramma van het aantredende voorzitterschap
Informatie van de Spaanse delegatie VERGADERING OP DINSDAG 16 MEI 2023 (9.30 UUR)
CULTUUR/AUDIOVISUELE SECTOR
Niet-wetgevingswerkzaamheden
-
10.Conclusies over bedreigde en ontheemde kunstenaars 8548/23 + ADD 1 Goedkeuring
Wetgevingsberaadslagingen
(Openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 16, lid 8, van het Verdrag betreffende de Europese Unie)
-
11.Verordening mediavrijheid 8679/1/23 REV 1
Voortgangsverslag 8680/1/23 REV 1 Oriënterend debat
ONDERWIJS
Niet-wetgevingswerkzaamheden
-
12.Resolutie over de Europese onderwijsruimte: met het oog op 7900/23
2025 en daarna Goedkeuring
-
13.Conclusies over verdere stappen om automatische wederzijdse 7899/23 erkenning op het gebied van onderwijs en opleiding te
bewerkstelligen Goedkeuring
-
14.Lezen en het belang ervan voor leren, kansengelijkheid en
4 8403/23
actieve participatie in de samenleving Oriënterend debat
Diversen
Cultuur/Audiovisuele sector
-
15.a) Steun voor de Oekraïense culturele en creatieve sectoren 8842/23
Informatie van het voorzitterschap
-
b)De situatie van de culturele en creatieve sectoren in 8843/23
Oekraïne Informatie van de Poolse delegatie
-
4 Bijgewoond door de uitvoerend directeur van de Internationale Vereniging voor de evaluatie van het onderwijsrendement.
-
c)Aanwijzing van Évora als Culturele Hoofdstad van 8708/23
Europa 2027 Informatie van de Portugese delegatie
-
d)Conferenties over cultuur en media tijdens het Letse 8794/23
voorzitterschap van het Comité van Ministers van de Raad van Europa Informatie van de Letse delegatie
-
e)Naar een betere bescherming van het cultureel erfgoed 8828/23
van Europa Informatie van de Roemeense delegatie
-
f)De situatie van de Belarussische taal en cultuur 8844/23
Informatie van de Poolse delegatie
-
g)Openbare bibliotheken en Oekraïense vluchtelingen 8935/1/23 REV 1
Informatie van de Duitse delegatie
-
h)Recente auteursrechtelijke kwesties 9079/23
Informatie van de Belgische, de Deense, de Franse en de Nederlandse delegatie
-
i)Kandidatuur van Rome voor de Wereldtentoonstelling 2030 9122/23
Informatie van de Italiaanse delegatie
-
j)Werkprogramma van het aantredende voorzitterschap
Informatie van de Spaanse delegatie
Onderwijs
-
k)Dag van de Europese Auteur 8995/23
Informatie van de Commissie
-
l)Basisschool als heledagschool: een evenwichtig, eerlijk, 8849/23
efficiënt en duurzaam onderwijsstelsel Informatie van de Kroatische delegatie
-
m)Waarnemingscentrum voor geschiedenisonderwijs in 8990/23
Europa Informatie van de Cypriotische, de Franse, de Griekse, de Ierse, de Luxemburgse, de Maltese, de Portugese, de Sloveense en de Spaanse delegatie
-
n)Permanente conferentie van de ministers van Onderwijs 8985/23
over "Het transformerend vermogen van het onderwijs: universele waarden en maatschappelijke vernieuwing" Informatie van de Letse delegatie
-
o)Werkprogramma van het aantredende voorzitterschap
Informatie van de Spaanse delegatie
Eerste lezing
Openbaar debat op voorstel van het voorzitterschap (artikel 8, lid 2, van het reglement van
orde van de Raad)
Op basis van een Commissievoorstel
Contents
De raadsformatie5 Onderwijszaken, Jeugd, Cultuur en Sport (EJCS) bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van onderwijs, jeugdbeleid en/of cultuur. Deze raad vergadert formeel vier keer per jaar, waarvan twee keer in de volledige samenstelling. Ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Eppo Bruins4 (NSC) aan.
De EU wil met haar acties op het gebied van onderwijs, jeugdzaken, cultuur en sport Europa's cultureel erfgoed helpen bewaren, de culturele en creatieve sectoren van Europa steunen, de mobiliteit van studenten en docenten aanmoedigen en lichaamsbeweging en sociale inclusie door middel van sport bevorderen.
Van 1 januari tot en met 30 juni 2023 vervult Zweden het voorzitterschap6 van de Raad van de Europese Unie. Zweden is onderdeel van een trojka7, waarin Frankrijk8 aftrapte, Tsjechië9 volgde en Zweden afsluit.
In december 2022 presenteerde de Zweedse overheid de prioriteiten van het Zweeds voorzitterschap. De gevolgen van de oorlog met Oekraïne overheersen een groot deel van deze agenda. Zo staat steun voor Oekraïne en het versterken van het veiligheids- en defensiebeleid van de EU bovenaan.
- 1.De raadsformatie Onderwijszaken, Jeugd, Cultuur en Sport (EJCS) bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van onderwijs, jeugdbeleid en/of cultuur. Deze raad vergadert formeel vier keer per jaar, waarvan twee keer in de volledige samenstelling. Ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Eppo Bruins (NSC) aan.
- 2.Van 1 januari tot en met 30 juni 2023 vervult Zweden het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Zweden is onderdeel van een trojka, waarin Frankrijk aftrapte, Tsjechië volgde en Zweden afsluit.
- 3.De Raad van de Europese Unie vergadert in wisselende samenstelling, afhankelijk van het beleidsterrein waarover vergaderd wordt. De Raad bestaat uit één vertegenwoordiger per lidstaat op ministerieel niveau, die gemachtigd is om namens zijn regering bindende afspraken te maken. Niet op alle beleidsterreinen vergadert de Raad even frequent. De Raden voor Algemene zaken, Economische en Financiële zaken en Landbouw vergaderen maandelijks, terwijl de overige formaties twee tot vier keer per jaar bijeenkomen.
Agenda
Het voorzitterschap is verantwoordelijk voor het opstellen van de voorlopige agenda. Deze wordt voorbesproken in het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper). De voorlopige agenda wordt de ministers minimaal twee weken van tevoren toegezonden. Ieder agendapunt moet van documentatie zijn vergezeld. Als die documentatie niet klaar is, wordt het punt niet in de voorlopige agenda opgenomen. De agenda wordt aan het begin van elke zitting door de Raad definitief vastgesteld.
De agenda wordt verdeeld in een deel A en een deel B. Onder deel A worden de punten opgenomen die de Raad zonder debat kan goedkeuren (A-punten), onder deel B staan punten waarover discussie kan worden gevoerd (B-punten). Het is zowel bij A- als B-punten mogelijk om verklaringen van een lidstaat in de notulen te laten opnemen. Indien een standpuntbepaling over een A-punt aanleiding kan geven tot een nieuw debat of indien een lid van de Raad of van de Commissie hierom verzoekt, wordt dit punt van de agenda afgevoerd. De punten waarover kan worden gestemd, worden met een sterretje aangeduid.
Agendapunten op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken kunnen alleen op de agenda worden geplaatst als de parlementen uit de lidstaten zes weken eerder zijn ingelicht.
Deelnemers
Tijdens plenaire vergaderingen van de Raad worden de in aanmerking komende vakministers bijgestaan door soms uitgebreide ambtelijke delegaties. Iedere vakminister kan zich in de zaal laten vergezellen door twee ambtenaren die achter hem of haar kunnen plaatsnemen. Vooraf kunnen voorbesprekingen plaatsvinden. Van de delegaties kunnen ook vertegenwoordigers van andere betrokken ministers deel uitmaken, bijvoorbeeld van Buitenlandse Zaken. De Europese Commissie wordt uitgenodigd ook deel te nemen aan de zittingen. De Raad kan echter beslissen zonder de Commissie te vergaderen.
Vergaderdata
De Raad wordt door het voorzitterschap bijeengeroepen. Het voorzitterschap deelt zeven maanden vóór het begin van zijn werkzaamheden de geplande data voor de zittingen mee.
Vergaderlocatie
De Raad van de Europese Unie vergadert in Brussel, behalve in april, juni en oktober; dan worden de vergaderingen in Luxemburg gehouden.
De Raad of het Coreper kan met eenparigheid van stemmen besluiten dat een zitting op een andere plaats wordt gehouden.
Stemprocedure
Voordat tot stemming wordt overgegaan, moet worden nagegaan of er een quorum is. Het quorum is bereikt als de meerderheid van de leden aanwezig is.
De meest gebruikelijke stemprocedure over voorstellen is de stemming met gekwalificeerde meerderheid. Op bepaalde gevoelige terreinen zoals het Gemeenschappelijk Buitenlands- en Veiligheidsbeleid en belastingen moeten de beslissingen met eenparigheid van stemmen worden genomen. Met andere woorden, elke lidstaat heeft het vetorecht op deze terreinen. Over dringende aangelegenheden kan de Raad bij schriftelijke stemming besluiten nemen.
De Raad gaat tot stemming over op initiatief van zijn voorzitter. Die is verplicht een stemming te laten plaatsvinden op voorstel van een lid van de Raad of van de Commissie, voor zover de meerderheid van de leden hiermee instemt. De stemming gebeurt in de volgorde die door de Raad met eenparigheid van stemmen is vastgesteld, te beginnen met het lid dat in die volgorde volgt op het lid dat het voorzitterschap uitoefent.
Indien de Raad niet tot overeenstemming kan komen, komt het voor dat zaken worden doorgesluisd naar het intensievere overleg van de Europese Raad.
Openbaarheid van vergaderingen
De vergaderingen van de Raad zijn in principe niet openbaar, maar soms is een deel van de vergadering dat wel. Dat geldt bijvoorbeeld bij besluiten die volgens de medebeslissingsprocedure worden aangenomen in de volgende gevallen:
- de Europese Commissie stelt haar voornaamste wetgevingsvoorstellen voor en daar volgt een debat in de Raad uit
- de laatste beraadslagingen van de Raad die tot de stemming leiden (ook de stemming en de stemverklaringen die ermee gepaard gaan, zijn openbaar)
Daarnaast houdt de RAZEB, bijeen in de zitting Algemene Zaken, ten minste eenmaal per jaar een openbaar debat over het operationele jaarprogramma van de Raad of het jaarlijkse werkprogramma van de Commissie. Deze openbare beraadslagingen worden tevens uitgezonden. De Raad houdt verder ten minste één keer per jaar een openbaar debat over belangrijke nieuwe wetgevingsvoorstellen.
Openbaarheid van stemmingen, stemverklaringen en besluiten
De uitslag van de stemmingen, de stemverklaringen van de leden en verklaringen van de Raad worden openbaar gemaakt als ze gaan over:
- Europese wetgeving
- aanneming van gemeenschappelijke standpunten
- de vergadering van een bemiddelingscomité
- de vaststelling van een overeenkomst op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
Daarentegen wordt slechts de uitslag van de stemmingen openbaar gemaakt in de volgende gevallen:
- als de Raad optreedt in het kader van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), en de Raad of het Coreper daartoe bij eenparigheid beslissen
- als de Raad een gemeenschappelijk standpunt vaststelt op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken en de Raad of het Coreper daartoe bij eenparigheid beslissen
- in de andere gevallen als de Raad of het Coreper daartoe beslissen
Niet alle besluiten van de Raad zijn openbaar. In het Publicatieblad worden bekendgemaakt:
- verordeningen, richtlijnen en besluiten
- gemeenschappelijke standpunten van de Raad en hun motivering
- kaderbesluiten en besluiten die met eenparigheid zijn genomen op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- overeenkomsten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken waarvan de Raad de aanneming door de lidstaten overeenkomstig hun grondwettelijke bepalingen aanbeveelt. In het Publicatieblad wordt melding gemaakt van hun inwerkingtreding
- tussen lidstaten gesloten overeenkomsten
- door de Gemeenschap gesloten internationale overeenkomsten. In het Publicatieblad wordt melding gemaakt van hun inwerkingtreding
- internationale overeenkomsten die gesloten zijn op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), met vermelding van hun inwerkingtreding
Onder voorbehoud van de Raad of het Coreper, worden in het publicatieblad tevens bekendgemaakt:
- door een lidstaat bij de raad ingediende initiatieven op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- gemeenschappelijke standpunten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- richtlijnen en besluiten die niet volgens de medebeslissingsprocedure zijn aangenomen; aanbevelingen en adviezen
Er wordt per geval met eenparigheid van stemmen beslist door de Raad of het Coreper over de bekendmaking van:
- gemeenschappelijke strategieën, gemeenschappelijke optredens en gemeenschappelijke standpunten op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB)
- maatregelen ter uitvoering van de gemeenschappelijke optredens op het gebied van het GBVB;
- gemeenschappelijke optredens, gemeenschappelijke standpunten of andere besluiten die op basis van een gemeenschappelijke strategie zijn aangenomen (GBVB);
- eventuele maatregelen ter uitvoering van de besluiten en overeenkomsten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken;
- overige besluiten van de Raad, zoals besluiten sui generis of resoluties.
Van besluiten die niet in het Publicatieblad worden bekendgemaakt, wordt door de secretaris-generaal of plaatsvervangend secretaris-generaal kennisgegeven aan de geadresseerden. Het gaat daarbij om:
- aanbevelingen;
- gemeenschappelijke strategieën, optredens en standpunten op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB);
- gemeenschappelijke standpunten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken;
- maatregelen ter uitvoering van de besluiten op het gebied van het GBVB en van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken.
- 4.Eppo Bruins (1969) is sinds 2 juli 2024 namens NSC minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het kabinet-Schoof. Hij maakte vijf jaar deel uit van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie. Was voor hij Kamerlid werd directeur van de Technologiestichting STW, voorzitter van ForumC, het christelijk forum voor geloof, wetenschap en samenleving, en tot 2016, hoofdredacteur van het blad van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie. In de Kamer was de heer Bruins woordvoerder financiën, economische zaken, sociale zaken, onderwijs en luchtvaart. Na zijn Kamerlidmaatschap onder meer zelfstandig adviseur en voorzitter van Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie.
- 5.Er bestaat maar één Raad van de Europese Unie. Afhankelijk van de behandelde onderwerpen komt de Raad echter bijeen in verschillende samenstellingen (formaties) waaraan wordt deelgenomen door de ministers van de lidstaten en de eurocommissarissen die bevoegd zijn voor de behandelde onderwerpen.
- 6.Elk half jaar (van januari t/m juni en van juli t/m december) wordt de Europese Unie afwisselend voorgezeten door een lidstaat. Het land dat voorzitter is, leidt de vergaderingen van de Raad van de Europese Unie. Het Voorzitterschap van de Raad speelt een essentiële rol bij de sturing van het wetgevend en politiek besluitvormingsproces.
- 7.De trojka is het samenwerkingsverband tussen drie lidstaten die aaneengesloten het voorzitterschap van de Europese Unie bekleden. Ieder voorzitterschap geldt voor een periode van zes maanden, een trojka beslaat dus een periode van anderhalf jaar. Op die manier moet er meer samenhang komen in het beleid van de Europese Unie. Er worden afspraken gemaakt over het inhoudelijke (wetgevings)programma dat de landen willen volgen. Er wordt ook wel gesproken van 'trio' in plaats van trojka.
- 8.Van 1 januari tot en met 30 juni 2022 vervulde Frankrijk het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Hiermee volgde het land Slovenië op. Met het Franse voorzitterschap begon ook een nieuwe trojka. Frankrijk werd op 1 juli opgevolgd door Tsjechië, waarna aansluitend Zweden aan de beurt is.
- 9.Van 1 juli tot en 31 december 2022 vervulde Tsjechië het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Tsjechië is onderdeel van een trojka, waarin Frankrijk aftrapte en Tsjechië werd opgevolgd door Zweden.