Richtlijn 2022/738 - Wijziging van Richtlijn 2006/1/EG betreffende het gebruik van gehuurde voertuigen zonder bestuurder voor het vervoer van goederen over de weg - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn (EU) 2022/738 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 tot wijziging van Richtlijn 2006/1/EG betreffende het gebruik van gehuurde voertuigen zonder bestuurder voor het vervoer van goederen over de wegofficiële Engelstalige titel
Directive (EU) 2022/738 of the European Parliament and of the Council of 6 April 2022 amending Directive 2006/1/EC on the use of vehicles hired without drivers for the carriage of goods by roadRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2022/738 |
Origineel voorstel | COM(2017)282 |
Celex-nummer i | 32022L0738 |
Document | 06-04-2022; Datum goedkeuring |
---|---|
Ondertekening | 06-04-2022 |
Inwerkingtreding | 05-06-2022; in werking datum publicatie +20 zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Omzetting | 06-08-2023; zie art. 2.1 |
16.5.2022 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 137/1 |
RICHTLIJN (EU) 2022/738 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 6 april 2022
tot wijziging van Richtlijn 2006/1/EG betreffende het gebruik van gehuurde voertuigen zonder bestuurder voor het vervoer van goederen over de weg
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Gezien het advies van het Comité van de Regio’s (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Richtlijn 2006/1/EG van het Europees Parlement en de Raad (4) voorziet in een ondergrens qua marktopening betreffende het gebruik van gehuurde voertuigen zonder bestuurder voor het vervoer van goederen over de weg. |
(2) |
Het gebruik van gehuurde voertuigen kan de kosten verlagen van ondernemingen die goederen voor eigen rekening of voor rekening van derden vervoeren, en kan tegelijk hun operationele flexibiliteit verhogen. De richtlijn kan daardoor de productiviteit en de concurrentiekracht van de betrokken ondernemingen helpen verhogen. Aangezien gehuurde voertuigen doorgaans nieuwer zijn dan het gemiddelde wagenpark, zijn ze bovendien gemiddeld veiliger en minder vervuilend. |
(3) |
Richtlijn 2006/1/EG stelt ondernemingen niet in staat om ten volle te profiteren van de voordelen van het gebruik van gehuurde voertuigen. De richtlijn staat de lidstaten toe om vervoer voor eigen rekening met behulp van gehuurde voertuigen met een toegestaan totaalgewicht van meer dan zes ton door op hun respectieve grondgebied gevestigde ondernemingen te beperken. Bovendien hoeven de lidstaten het gebruik van een gehuurd voertuig op hun respectieve grondgebied niet toe te staan als het voertuig is ingeschreven of in het verkeer is gebracht overeenkomstig de wetgeving van een andere lidstaat dan de lidstaat waar de onderneming die het voertuig huurt, is gevestigd. |
(4) |
Opdat ondernemingen meer kunnen profiteren van de voordelen van het gebruik van gehuurde voertuigen, moeten ze voertuigen kunnen gebruiken die zijn gehuurd in willekeurig welke lidstaat en niet alleen in de lidstaat waar ze zijn gevestigd. Een dergelijke mogelijkheid zou het voor hen met name gemakkelijker maken om kortdurende, seizoensgebonden of tijdelijke pieken in de vraag op te vangen of defecte of beschadigde voertuigen te vervangen, en tegelijkertijd de naleving van de noodzakelijke veiligheidsvoorschriften en correcte arbeidsvoorwaarden voor bestuurders te waarborgen. |
(5) |
De lidstaten mogen het gebruik op hun respectieve grondgebied van een voertuig dat is gehuurd door een onderneming die is gevestigd op het grondgebied van een andere lidstaat niet beperken, indien het voertuig is ingeschreven of in het verkeer is gebracht overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, veiligheidsvoorschriften en andere verplichte normen van een lidstaat, en, als het een voertuig betreft waarvoor een gewaarmerkt afschrift van de communautaire vergunning overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1072/2009 van het Europees Parlement en de Raad (5) vereist is, indien het door de lidstaat van vestiging van de onderneming is goedgekeurd voor gebruik op grond van een dergelijk gewaarmerkt afschrift. |
(6) |
Om de indiening van bewijzen hieromtrent te vergemakkelijken, moeten de lidstaten ook documenten in elektronische vorm erkennen als middelen waarmee kan worden aangetoond dat aan de eisen van Richtlijn 2006/1/EG is voldaan. |
(7) |
Het belastingniveau voor het wegvervoer verschilt in de Unie nog altijd aanzienlijk.... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.