RAAD VAN DE EUROPESE UNIE (Vervoer, Telecommunicatie en Energie), Luxemburg
datum | 25 oktober 2022 |
---|---|
plaats | Luxemburg, Luxemburg |
locatie | ECCL ![]() |
organisatie | Raad Vervoer, Telecommunicatie en Energie (TTE)1 |
Council of the European Union
Brussels, 21 October 2022 (OR. en)
13560/22 OJ CONS 62
TRANS 640 TELECOM 406
ENER 508
PROVISIONAL AGENDA
COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION (Transport, Telecommunications and Energy)
ECCL, Luxembourg
25 October 2022 (9.00)
Format: 2+2 (+2 in listening room)
-
1.Adoption of the agenda
-
2.Approval of "A" items
Non-legislative list 13570/22
Legislative deliberations
(Public deliberation in accordance with Article 16(8) of the Treaty on European Union)
-
3.Directive on common rules for the internal markets in renewable 13236/22
and natural gases and in hydrogen 15111/21 + ADD 1 and 15096/21 + ADD 1
Regulation on the internal markets for renewable and natural gases and for hydrogen (recast) Policy debate
-
4.Revision of the Directive on the energy performance of 13280/22
buildings (recast) 15088/21 + ADD 1
General approach
Non-legislative activities
-
5.Council Regulation on enhancing solidarity through better 13781/22
coordination of gas purchases, exchanges of gas across borders 13690/22 + ADD 1
and reliable price benchmarks
Presentation by the Commission
Exchange of views
Any other business
-
6.a) The unresolved safety and transparency issues in the 13611/22 development and operation of the Belarusian nuclear
power plant Information from the Lithuanian delegation
-
b)Situation of the energy sector in Ukraine and Moldova 13886/22 Information from the Commission
First reading
Item based on a Commission proposal
-
Contents
De raadsformatie4 Vervoer, Telecommunicatie en Energie (TTE) bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van verkeer, energiebeleid, telecommunicatie en/of economische zaken. De ministers van vervoer komen gewoonlijk 4 keer per jaar bijeen, de ministers van energie 3 of 4 keer per jaar en de ministers van telecommunicatie 2 maal per jaar. Ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener3 (PVV) of minister van Economische Zaken en Klimaat (momenteel vacant) aan.
Deze Raad werkt aan de uitvoering van de EU-doelstellingen op het gebied van vervoer, telecommunicatie en energie: het creëren van moderne, concurrerende en efficiënte markten en infrastructuren en van trans-Europese vervoer-, communicatie- en energienetten.
- 1.De raadsformatie Vervoer, Telecommunicatie en Energie (TTE) bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van verkeer, energiebeleid, telecommunicatie en/of economische zaken. De ministers van vervoer komen gewoonlijk 4 keer per jaar bijeen, de ministers van energie 3 of 4 keer per jaar en de ministers van telecommunicatie 2 maal per jaar. Ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener (PVV) of minister van Economische Zaken en Klimaat (momenteel vacant) aan.
- 2.De Raad van de Europese Unie vergadert in wisselende samenstelling, afhankelijk van het beleidsterrein waarover vergaderd wordt. De Raad bestaat uit één vertegenwoordiger per lidstaat op ministerieel niveau, die gemachtigd is om namens zijn regering bindende afspraken te maken. Niet op alle beleidsterreinen vergadert de Raad even frequent. De Raden voor Algemene zaken, Economische en Financiële zaken en Landbouw vergaderen maandelijks, terwijl de overige formaties twee tot vier keer per jaar bijeenkomen.
Agenda
Het voorzitterschap is verantwoordelijk voor het opstellen van de voorlopige agenda. Deze wordt voorbesproken in het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper). De voorlopige agenda wordt de ministers minimaal twee weken van tevoren toegezonden. Ieder agendapunt moet van documentatie zijn vergezeld. Als die documentatie niet klaar is, wordt het punt niet in de voorlopige agenda opgenomen. De agenda wordt aan het begin van elke zitting door de Raad definitief vastgesteld.
De agenda wordt verdeeld in een deel A en een deel B. Onder deel A worden de punten opgenomen die de Raad zonder debat kan goedkeuren (A-punten), onder deel B staan punten waarover discussie kan worden gevoerd (B-punten). Het is zowel bij A- als B-punten mogelijk om verklaringen van een lidstaat in de notulen te laten opnemen. Indien een standpuntbepaling over een A-punt aanleiding kan geven tot een nieuw debat of indien een lid van de Raad of van de Commissie hierom verzoekt, wordt dit punt van de agenda afgevoerd. De punten waarover kan worden gestemd, worden met een sterretje aangeduid.
Agendapunten op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken kunnen alleen op de agenda worden geplaatst als de parlementen uit de lidstaten zes weken eerder zijn ingelicht.
Deelnemers
Tijdens plenaire vergaderingen van de Raad worden de in aanmerking komende vakministers bijgestaan door soms uitgebreide ambtelijke delegaties. Iedere vakminister kan zich in de zaal laten vergezellen door twee ambtenaren die achter hem of haar kunnen plaatsnemen. Vooraf kunnen voorbesprekingen plaatsvinden. Van de delegaties kunnen ook vertegenwoordigers van andere betrokken ministers deel uitmaken, bijvoorbeeld van Buitenlandse Zaken. De Europese Commissie wordt uitgenodigd ook deel te nemen aan de zittingen. De Raad kan echter beslissen zonder de Commissie te vergaderen.
Vergaderdata
De Raad wordt door het voorzitterschap bijeengeroepen. Het voorzitterschap deelt zeven maanden vóór het begin van zijn werkzaamheden de geplande data voor de zittingen mee.
Vergaderlocatie
De Raad van de Europese Unie vergadert in Brussel, behalve in april, juni en oktober; dan worden de vergaderingen in Luxemburg gehouden.
De Raad of het Coreper kan met eenparigheid van stemmen besluiten dat een zitting op een andere plaats wordt gehouden.
Stemprocedure
Voordat tot stemming wordt overgegaan, moet worden nagegaan of er een quorum is. Het quorum is bereikt als de meerderheid van de leden aanwezig is.
De meest gebruikelijke stemprocedure over voorstellen is de stemming met gekwalificeerde meerderheid. Op bepaalde gevoelige terreinen zoals het Gemeenschappelijk Buitenlands- en Veiligheidsbeleid en belastingen moeten de beslissingen met eenparigheid van stemmen worden genomen. Met andere woorden, elke lidstaat heeft het vetorecht op deze terreinen. Over dringende aangelegenheden kan de Raad bij schriftelijke stemming besluiten nemen.
De Raad gaat tot stemming over op initiatief van zijn voorzitter. Die is verplicht een stemming te laten plaatsvinden op voorstel van een lid van de Raad of van de Commissie, voor zover de meerderheid van de leden hiermee instemt. De stemming gebeurt in de volgorde die door de Raad met eenparigheid van stemmen is vastgesteld, te beginnen met het lid dat in die volgorde volgt op het lid dat het voorzitterschap uitoefent.
Indien de Raad niet tot overeenstemming kan komen, komt het voor dat zaken worden doorgesluisd naar het intensievere overleg van de Europese Raad.
Openbaarheid van vergaderingen
De vergaderingen van de Raad zijn in principe niet openbaar, maar soms is een deel van de vergadering dat wel. Dat geldt bijvoorbeeld bij besluiten die volgens de medebeslissingsprocedure worden aangenomen in de volgende gevallen:
- de Europese Commissie stelt haar voornaamste wetgevingsvoorstellen voor en daar volgt een debat in de Raad uit
- de laatste beraadslagingen van de Raad die tot de stemming leiden (ook de stemming en de stemverklaringen die ermee gepaard gaan, zijn openbaar)
Daarnaast houdt de RAZEB, bijeen in de zitting Algemene Zaken, ten minste eenmaal per jaar een openbaar debat over het operationele jaarprogramma van de Raad of het jaarlijkse werkprogramma van de Commissie. Deze openbare beraadslagingen worden tevens uitgezonden. De Raad houdt verder ten minste één keer per jaar een openbaar debat over belangrijke nieuwe wetgevingsvoorstellen.
Openbaarheid van stemmingen, stemverklaringen en besluiten
De uitslag van de stemmingen, de stemverklaringen van de leden en verklaringen van de Raad worden openbaar gemaakt als ze gaan over:
- Europese wetgeving
- aanneming van gemeenschappelijke standpunten
- de vergadering van een bemiddelingscomité
- de vaststelling van een overeenkomst op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
Daarentegen wordt slechts de uitslag van de stemmingen openbaar gemaakt in de volgende gevallen:
- als de Raad optreedt in het kader van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), en de Raad of het Coreper daartoe bij eenparigheid beslissen
- als de Raad een gemeenschappelijk standpunt vaststelt op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken en de Raad of het Coreper daartoe bij eenparigheid beslissen
- in de andere gevallen als de Raad of het Coreper daartoe beslissen
Niet alle besluiten van de Raad zijn openbaar. In het Publicatieblad worden bekendgemaakt:
- verordeningen, richtlijnen en besluiten
- gemeenschappelijke standpunten van de Raad en hun motivering
- kaderbesluiten en besluiten die met eenparigheid zijn genomen op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- overeenkomsten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken waarvan de Raad de aanneming door de lidstaten overeenkomstig hun grondwettelijke bepalingen aanbeveelt. In het Publicatieblad wordt melding gemaakt van hun inwerkingtreding
- tussen lidstaten gesloten overeenkomsten
- door de Gemeenschap gesloten internationale overeenkomsten. In het Publicatieblad wordt melding gemaakt van hun inwerkingtreding
- internationale overeenkomsten die gesloten zijn op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), met vermelding van hun inwerkingtreding
Onder voorbehoud van de Raad of het Coreper, worden in het publicatieblad tevens bekendgemaakt:
- door een lidstaat bij de raad ingediende initiatieven op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- gemeenschappelijke standpunten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- richtlijnen en besluiten die niet volgens de medebeslissingsprocedure zijn aangenomen; aanbevelingen en adviezen
Er wordt per geval met eenparigheid van stemmen beslist door de Raad of het Coreper over de bekendmaking van:
- gemeenschappelijke strategieën, gemeenschappelijke optredens en gemeenschappelijke standpunten op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB)
- maatregelen ter uitvoering van de gemeenschappelijke optredens op het gebied van het GBVB;
- gemeenschappelijke optredens, gemeenschappelijke standpunten of andere besluiten die op basis van een gemeenschappelijke strategie zijn aangenomen (GBVB);
- eventuele maatregelen ter uitvoering van de besluiten en overeenkomsten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken;
- overige besluiten van de Raad, zoals besluiten sui generis of resoluties.
Van besluiten die niet in het Publicatieblad worden bekendgemaakt, wordt door de secretaris-generaal of plaatsvervangend secretaris-generaal kennisgegeven aan de geadresseerden. Het gaat daarbij om:
- aanbevelingen;
- gemeenschappelijke strategieën, optredens en standpunten op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB);
- gemeenschappelijke standpunten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken;
- maatregelen ter uitvoering van de besluiten op het gebied van het GBVB en van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken.
- 3.Barry Madlener (1969) is sinds 2 juli 2024 minister van Infrastructuur en Water in het kabinet-Schoof. Hij was van 20 september 2012 tot 2 juli 2024 Tweede Kamerlid voor de PVV. Hij was van 14 juli 2009 tot 20 september 2012 lid van het Europees Parlement voor de PVV. In de periode 30 november 2006-14 juli 2009 was hij al eerder Tweede Kamerlid. De heer Madlener is makelaar en was in de periode 2002-2007 gemeenteraadslid van Leefbaar Rotterdam. Bij de Europese verkiezingen van 2009 was hij lijsttrekker van de PVV. In de Tweede Kamer was hij sinds het aantreden van het kabinet-Rutte III de woordvoerder landbouw. Hij hield zich lang bezig met verkeer en volkshuisvesting.
- 4.Er bestaat maar één Raad van de Europese Unie. Afhankelijk van de behandelde onderwerpen komt de Raad echter bijeen in verschillende samenstellingen (formaties) waaraan wordt deelgenomen door de ministers van de lidstaten en de eurocommissarissen die bevoegd zijn voor de behandelde onderwerpen.