RAAD VAN DE EUROPESE UNIE (Milieu), Luxemburg
datum | 24 oktober 2022 |
---|---|
plaats | Luxemburg, Luxemburg |
locatie | Luxembourg, Luxembourg ![]() |
organisatie | Raad van de Europese Unie (Raad)1, Europese Raad2, Raad Milieu (ENV)3, Tsjechisch voorzitterschap Europese Unie 2e helft 20224 |
Council of the European Union
Brussels, 20 October 2022 (OR. en)
13554/22 OJ CONS 61
ENV 1014 CLIMA 510
PROVISIONAL AGENDA
COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION (Environment)
ECCL, Luxembourg
24 October 2022 (10.00)
Format: 2+2 (+2 in listening room)
-
1.Adoption of the agenda
-
2.Approval of "A" items
-
a)Non-legislative list 13558/22
-
b)Legislative list (Public deliberation in accordance with 13559/22 Article 16(8) of the Treaty on European Union)
-
Non-legislative activities
-
3.Conclusions on the preparations for the 27th Conference of the 13735/22
Parties (COP 27) of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) (Sharm El-Sheik, Egypt, 6-18 November 2022) Approval
-
4.Conclusions on the Convention on Biological Diversity (CBD) 13784/1/22 REV 1 (Montreal, Canada, 7-19 December 2022):
-
a)Preparation of COP 15 to the CBD b) Preparation of COP-MOP 10 serving as the Meeting of the Parties to the Cartagena Protocol on Biosafety c) Preparation of COP-MOP 4 serving as the Meeting of the Parties to the Nagoya Protocol on Access and Benefit Sharing Approval
-
Legislative deliberations
(Public deliberation in accordance with Article 16(8) of the Treaty on European Union)
-
5.Revision of Directive 2010/75/EU on industrial emissions and 13104/22
Directive 1999/31/EC on the landfill of waste 8064/1/22 REV 1 Policy debate + ADD 1 REV 1
Any other business
-
7.a) Reports on main recent international meetings
-
i)Fifth Extraordinary Meeting of the Parties to the 13620/22 Montreal Protocol (ExMOP5)
(Bangkok, Thailand, 16 July 2022) Information from the Presidency and the Commission
-
b)Current legislative proposals (Public deliberation in accordance with Article 16(8) of the Treaty on European Union)
-
i)Directive replacing Directive 2008/99/EC on the 13748/22 protection of the environment through criminal law 14459/21 + COR 1 Information from the Presidency, requested by the
Commission
-
ii)Directive on Corporate Sustainability Due Diligence 13687/1/22 REV 1 - state of play
Information from the Belgian delegation, supported by the Spanish delegation
-
-
-
c)Findings, obstacles and opportunities in the management 13626/22
of PFAS pollution Information from the Belgian delegation
-
d)Strengthening EU early action, preparedness and response 13769/22
to tackle consequences of climate change: A renewed approach for drought management at the EU level Information from the Slovenian delegation, supported by the Bulgarian, Greek, Spanish, Cyprus, Austrian and Portuguese delegations
-
e)International Drought Resilience Alliance 13705/1/22 REV 1
Information from the Spanish delegation
-
f)Conference on Designing Climate Resilient Landscapes 13648/22
(Prague, Czech Republic,13-14 September 2022) Information from the Presidency
-
a)(continuation) Reports on main recent international meetings
-
ii)Ninth session of the Plenary of the 11758/22 Intergovernmental Science-Policy Platform on
Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES 9) (Bonn, Germany, 3-9 July 2022)
-
iii)Ninth Environment for Europe (EfE) Ministerial 13727/22 Conference (Nicosia, Cyprus, 5-7 October 2022)
Information from the Presidency and the Commission
-
First reading
Item based on a Commission proposal
Public debate proposed by the Presidency (Article 8(2) of the Council's Rules of Procedure)
Contents
In deze instelling van de Europese Unie (kortweg 'de Raad van Ministers' of nog korter 'de Raad' genoemd) zijn de regeringen van de 27 lidstaten6 van de EU vertegenwoordigd. De Raad oefent samen met het Europees Parlement7 de wetgevings- en begrotingstaak uit.
De Europese Raad bestaat uit de regeringsleiders of staatshoofden van de 27 lidstaten van de Europese Unie1, de vaste voorzitter en de voorzitter van de Europese Commissie. Alleen de regeringsleiders of staatshoofden hebben stemrecht tijdens de vergaderingen. De Europese Raad heeft geen wetgevingstaak, maar stelt wel de politieke richting van de EU vast.
De raadsformatie8 Milieu (ENV) bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van milieu. Deze Raad vergadert formeel vier keer per jaar, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Economische Zaken en Klimaat (momenteel vacant) aan.
De Raad Milieu is verantwoordelijk voor het milieubeleid van de EU, dat onder meer milieubescherming, het behoedzame gebruik van natuurlijke hulpbronnen en de bescherming van de menselijke gezondheid omvat. De Raad Milieu behandelt ook internationale milieukwesties, met name in verband met klimaatverandering.
Van 1 juli tot en 31 december 2022 vervulde Tsjechië het voorzitterschap9 van de Raad van de Europese Unie. Tsjechië is onderdeel van een trojka10, waarin Frankrijk11 aftrapte en Tsjechië werd opgevolgd door Zweden12.
- 1.In deze instelling van de Europese Unie (kortweg 'de Raad van Ministers' of nog korter 'de Raad' genoemd) zijn de regeringen van de 27 lidstaten van de EU vertegenwoordigd. De Raad oefent samen met het Europees Parlement de wetgevings- en begrotingstaak uit.
- 2.De Europese Raad bestaat uit de regeringsleiders of staatshoofden van de 27 lidstaten van de Europese Unie, de vaste voorzitter en de voorzitter van de Europese Commissie. Alleen de regeringsleiders of staatshoofden hebben stemrecht tijdens de vergaderingen. De Europese Raad heeft geen wetgevingstaak, maar stelt wel de politieke richting van de EU vast.
- 3.De raadsformatie Milieu (ENV) bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van milieu. Deze Raad vergadert formeel vier keer per jaar, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Economische Zaken en Klimaat (momenteel vacant) aan.
- 4.Van 1 juli tot en 31 december 2022 vervulde Tsjechië het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Tsjechië is onderdeel van een trojka, waarin Frankrijk aftrapte en Tsjechië werd opgevolgd door Zweden.
- 5.De Raad van de Europese Unie vergadert in wisselende samenstelling, afhankelijk van het beleidsterrein waarover vergaderd wordt. De Raad bestaat uit één vertegenwoordiger per lidstaat op ministerieel niveau, die gemachtigd is om namens zijn regering bindende afspraken te maken. Niet op alle beleidsterreinen vergadert de Raad even frequent. De Raden voor Algemene zaken, Economische en Financiële zaken en Landbouw vergaderen maandelijks, terwijl de overige formaties twee tot vier keer per jaar bijeenkomen.
Agenda
Het voorzitterschap is verantwoordelijk voor het opstellen van de voorlopige agenda. Deze wordt voorbesproken in het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper). De voorlopige agenda wordt de ministers minimaal twee weken van tevoren toegezonden. Ieder agendapunt moet van documentatie zijn vergezeld. Als die documentatie niet klaar is, wordt het punt niet in de voorlopige agenda opgenomen. De agenda wordt aan het begin van elke zitting door de Raad definitief vastgesteld.
De agenda wordt verdeeld in een deel A en een deel B. Onder deel A worden de punten opgenomen die de Raad zonder debat kan goedkeuren (A-punten), onder deel B staan punten waarover discussie kan worden gevoerd (B-punten). Het is zowel bij A- als B-punten mogelijk om verklaringen van een lidstaat in de notulen te laten opnemen. Indien een standpuntbepaling over een A-punt aanleiding kan geven tot een nieuw debat of indien een lid van de Raad of van de Commissie hierom verzoekt, wordt dit punt van de agenda afgevoerd. De punten waarover kan worden gestemd, worden met een sterretje aangeduid.
Agendapunten op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken kunnen alleen op de agenda worden geplaatst als de parlementen uit de lidstaten zes weken eerder zijn ingelicht.
Deelnemers
Tijdens plenaire vergaderingen van de Raad worden de in aanmerking komende vakministers bijgestaan door soms uitgebreide ambtelijke delegaties. Iedere vakminister kan zich in de zaal laten vergezellen door twee ambtenaren die achter hem of haar kunnen plaatsnemen. Vooraf kunnen voorbesprekingen plaatsvinden. Van de delegaties kunnen ook vertegenwoordigers van andere betrokken ministers deel uitmaken, bijvoorbeeld van Buitenlandse Zaken. De Europese Commissie wordt uitgenodigd ook deel te nemen aan de zittingen. De Raad kan echter beslissen zonder de Commissie te vergaderen.
Vergaderdata
De Raad wordt door het voorzitterschap bijeengeroepen. Het voorzitterschap deelt zeven maanden vóór het begin van zijn werkzaamheden de geplande data voor de zittingen mee.
Vergaderlocatie
De Raad van de Europese Unie vergadert in Brussel, behalve in april, juni en oktober; dan worden de vergaderingen in Luxemburg gehouden.
De Raad of het Coreper kan met eenparigheid van stemmen besluiten dat een zitting op een andere plaats wordt gehouden.
Stemprocedure
Voordat tot stemming wordt overgegaan, moet worden nagegaan of er een quorum is. Het quorum is bereikt als de meerderheid van de leden aanwezig is.
De meest gebruikelijke stemprocedure over voorstellen is de stemming met gekwalificeerde meerderheid. Op bepaalde gevoelige terreinen zoals het Gemeenschappelijk Buitenlands- en Veiligheidsbeleid en belastingen moeten de beslissingen met eenparigheid van stemmen worden genomen. Met andere woorden, elke lidstaat heeft het vetorecht op deze terreinen. Over dringende aangelegenheden kan de Raad bij schriftelijke stemming besluiten nemen.
De Raad gaat tot stemming over op initiatief van zijn voorzitter. Die is verplicht een stemming te laten plaatsvinden op voorstel van een lid van de Raad of van de Commissie, voor zover de meerderheid van de leden hiermee instemt. De stemming gebeurt in de volgorde die door de Raad met eenparigheid van stemmen is vastgesteld, te beginnen met het lid dat in die volgorde volgt op het lid dat het voorzitterschap uitoefent.
Indien de Raad niet tot overeenstemming kan komen, komt het voor dat zaken worden doorgesluisd naar het intensievere overleg van de Europese Raad.
Openbaarheid van vergaderingen
De vergaderingen van de Raad zijn in principe niet openbaar, maar soms is een deel van de vergadering dat wel. Dat geldt bijvoorbeeld bij besluiten die volgens de medebeslissingsprocedure worden aangenomen in de volgende gevallen:
- de Europese Commissie stelt haar voornaamste wetgevingsvoorstellen voor en daar volgt een debat in de Raad uit
- de laatste beraadslagingen van de Raad die tot de stemming leiden (ook de stemming en de stemverklaringen die ermee gepaard gaan, zijn openbaar)
Daarnaast houdt de RAZEB, bijeen in de zitting Algemene Zaken, ten minste eenmaal per jaar een openbaar debat over het operationele jaarprogramma van de Raad of het jaarlijkse werkprogramma van de Commissie. Deze openbare beraadslagingen worden tevens uitgezonden. De Raad houdt verder ten minste één keer per jaar een openbaar debat over belangrijke nieuwe wetgevingsvoorstellen.
Openbaarheid van stemmingen, stemverklaringen en besluiten
De uitslag van de stemmingen, de stemverklaringen van de leden en verklaringen van de Raad worden openbaar gemaakt als ze gaan over:
- Europese wetgeving
- aanneming van gemeenschappelijke standpunten
- de vergadering van een bemiddelingscomité
- de vaststelling van een overeenkomst op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
Daarentegen wordt slechts de uitslag van de stemmingen openbaar gemaakt in de volgende gevallen:
- als de Raad optreedt in het kader van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), en de Raad of het Coreper daartoe bij eenparigheid beslissen
- als de Raad een gemeenschappelijk standpunt vaststelt op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken en de Raad of het Coreper daartoe bij eenparigheid beslissen
- in de andere gevallen als de Raad of het Coreper daartoe beslissen
Niet alle besluiten van de Raad zijn openbaar. In het Publicatieblad worden bekendgemaakt:
- verordeningen, richtlijnen en besluiten
- gemeenschappelijke standpunten van de Raad en hun motivering
- kaderbesluiten en besluiten die met eenparigheid zijn genomen op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- overeenkomsten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken waarvan de Raad de aanneming door de lidstaten overeenkomstig hun grondwettelijke bepalingen aanbeveelt. In het Publicatieblad wordt melding gemaakt van hun inwerkingtreding
- tussen lidstaten gesloten overeenkomsten
- door de Gemeenschap gesloten internationale overeenkomsten. In het Publicatieblad wordt melding gemaakt van hun inwerkingtreding
- internationale overeenkomsten die gesloten zijn op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), met vermelding van hun inwerkingtreding
Onder voorbehoud van de Raad of het Coreper, worden in het publicatieblad tevens bekendgemaakt:
- door een lidstaat bij de raad ingediende initiatieven op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- gemeenschappelijke standpunten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
- richtlijnen en besluiten die niet volgens de medebeslissingsprocedure zijn aangenomen; aanbevelingen en adviezen
Er wordt per geval met eenparigheid van stemmen beslist door de Raad of het Coreper over de bekendmaking van:
- gemeenschappelijke strategieën, gemeenschappelijke optredens en gemeenschappelijke standpunten op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB)
- maatregelen ter uitvoering van de gemeenschappelijke optredens op het gebied van het GBVB;
- gemeenschappelijke optredens, gemeenschappelijke standpunten of andere besluiten die op basis van een gemeenschappelijke strategie zijn aangenomen (GBVB);
- eventuele maatregelen ter uitvoering van de besluiten en overeenkomsten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken;
- overige besluiten van de Raad, zoals besluiten sui generis of resoluties.
Van besluiten die niet in het Publicatieblad worden bekendgemaakt, wordt door de secretaris-generaal of plaatsvervangend secretaris-generaal kennisgegeven aan de geadresseerden. Het gaat daarbij om:
- aanbevelingen;
- gemeenschappelijke strategieën, optredens en standpunten op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB);
- gemeenschappelijke standpunten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken;
- maatregelen ter uitvoering van de besluiten op het gebied van het GBVB en van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken.
- 6.Momenteel zijn 27 landen lid van de Europese Unie. De meest recente uitbreiding van de Unie vond plaats op 1 juli 2013, met de toetreding van Kroatië. Er wordt verder over uitbreiding gesproken met verschillende landen in Oost-Europa. Het Verenigd Koninkrijk is sinds 31 januari 2020 middernacht geen lid meer van de Europese Unie. Dat was het eerste land dat de EU verliet.
- 7.Het Europees Parlement (EP) vertegenwoordigt ruim 450 miljoen Europeanen en bestaat momenteel uit 720 afgevaardigden (inclusief voorzitter). Nederland heeft 31 zetels in het Europees Parlement. Het Europees Parlement wordt geacht een stem te geven aan de volkeren van de 27 landen die aan de Unie deelnemen, en vooral te letten op het belang van de Unie in zijn geheel.
- 8.Er bestaat maar één Raad van de Europese Unie. Afhankelijk van de behandelde onderwerpen komt de Raad echter bijeen in verschillende samenstellingen (formaties) waaraan wordt deelgenomen door de ministers van de lidstaten en de eurocommissarissen die bevoegd zijn voor de behandelde onderwerpen.
- 9.Elk half jaar (van januari t/m juni en van juli t/m december) wordt de Europese Unie afwisselend voorgezeten door een lidstaat. Het land dat voorzitter is, leidt de vergaderingen van de Raad van de Europese Unie. Het Voorzitterschap van de Raad speelt een essentiële rol bij de sturing van het wetgevend en politiek besluitvormingsproces.
- 10.De trojka is het samenwerkingsverband tussen drie lidstaten die aaneengesloten het voorzitterschap van de Europese Unie bekleden. Ieder voorzitterschap geldt voor een periode van zes maanden, een trojka beslaat dus een periode van anderhalf jaar. Op die manier moet er meer samenhang komen in het beleid van de Europese Unie. Er worden afspraken gemaakt over het inhoudelijke (wetgevings)programma dat de landen willen volgen. Er wordt ook wel gesproken van 'trio' in plaats van trojka.
- 11.Van 1 januari tot en met 30 juni 2022 vervulde Frankrijk het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Hiermee volgde het land Slovenië op. Met het Franse voorzitterschap begon ook een nieuwe trojka. Frankrijk werd op 1 juli opgevolgd door Tsjechië, waarna aansluitend Zweden aan de beurt is.
- 12.Van 1 januari tot en met 30 juni 2023 vervult Zweden het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Zweden is onderdeel van een trojka, waarin Frankrijk aftrapte, Tsjechië volgde en Zweden afsluit.