Strategie voor douanesamenwerking

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze resolutie (Raad) is op 15 oktober 2003 gepubliceerd en is op 2 oktober 2003 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Resolutie van de Raad van 2 oktober 2003 inzake een strategie voor douanesamenwerking

officiële Engelstalige titel

Council resolution of 2 October 2003 on a strategy for customs cooperation
 
Rechtsinstrument Resolutie (Raad)
Origineel voorstel COM(2001)51 NLEN
Celex-nummer i 32003G1015(01)

3.

Key dates

Document 02-10-2003
Bekendmaking in Publicatieblad 15-10-2003; PB C 247 p. 1-3
Inwerkingtreding 02-10-2003; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32003G1015(01)

Resolutie van de Raad van 2 oktober 2003 inzake een strategie voor douanesamenwerking

Publicatieblad Nr. C 247 van 15/10/2003 blz. 0001 - 0003

Resolutie van de Raad

van 2 oktober 2003

inzake een strategie voor douanesamenwerking

(2003/C 247/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

IN HERINNERING BRENGEND:

  • 1. 
    het feit dat de artikelen 29 en 30 van het Verdrag betreffende de Europese Unie voorzien in een nauwere samenwerking tussen de douanediensten van de lidstaten, teneinde bij te dragen tot de totstandkoming van een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid voor haar burgers;
  • 2. 
    het feit dat de Europese Raad van Tampere van oktober 1999 heeft bevestigd dat de lidstaten gezamenlijk moeten optreden ter voorkoming en bestrijding van alle vormen van criminaliteit die de samenleving bedreigen en de totstandbrenging van een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid in gevaar brengen;
  • 3. 
    het feit dat de Europese Raad van Laken van december 2001 de Raad en de Commissie heeft verzocht de mechanismen te bepalen voor samenwerking tussen de diensten die met de controle van de buitengrenzen van de Europese Unie belast zijn;
  • 4. 
    het feit dat de Europese Raad van Sevilla van juni 2002, door zijn goedkeuring te hechten aan het plan voor het beheer van de buitengrenzen van de Europese Unie, dat betrekking heeft op de controle van personenverkeer, immigratie en asiel, gekozen heeft voor een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van dit vraagstuk;
  • 5. 
    de Commissie heeft op 28 juli 2003 een mededeling(1) ingediend die toegespist is op goederen van allerlei aard, en die aansluit bij de mededeling "Naar een geïntegreerd beheer van de buitengrenzen van de lidstaten van de Europese Unie", die gericht was op personencontrole, immigratie en asiel;
  • 6. 
    de Overeenkomsten inzake wederzijdse bijstand tussen de douaneadministraties (Napels I van 1967 en Napels II)(2) en Verordening (EG) nr. 515/97 van 13 maart 1997 betreffende de wederzijdse bijstand tussen de administratieve autoriteiten van de lidstaten en de samenwerking tussen deze autoriteiten en de Commissie met het oog op de juiste toepassing van de douane- en landbouwvoorschriften(3), alsook de Overeenkomst inzake het gebruik van informatica op douanegebied(4);
  • 7. 
    de mededeling van de Commissie van 8 februari 2001 en de resolutie van de Raad van 30 mei 2001 over een strategie voor de douane-unie(5);
  • 8. 
    Beschikking nr. 253/2003/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2003 houdende goedkeuring van een actieprogramma voor de douane in de Gemeenschap ("Douane 2007")(6);
  • 9. 
    het feit dat de Europese Unie in dit verband met derde landen, in het bijzonder de landen die aan de Unie grenzen, overeenkomsten heeft gesloten en gemeenschappelijke strategieën is overeengekomen,

ERKENNENDE:

  • 1. 
    dat het vrije verkeer van goederen, personen en kapitaal in het kader van de totstandbrenging van een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid, aanleiding geeft tot een nieuwe beoordeling van controlemaatregelen in de Europese Unie;
  • 2. 
    dat de internationale georganiseerde criminaliteit (waaronder begrepen de activiteiten van terroristische groeperingen) zich niets gelegen laat liggen aan nationale grenzen of bevoegdheden en dat derhalve een internationale en multi-institutionele aanpak, alsmede een strategie voor criminaliteitsbestrijding nodig zijn;
  • 3. 
    dat de douaneadministraties van de lidstaten, binnen de grenzen van hun nationale bevoegdheden, een bijdrage leveren aan de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit, door het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van activiteiten inzake illegaal goederenverkeer, de handel in verboden goederen en het witwassen van geld, alsmede op het gebied van de bescherming van financiële,...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.