Uitvoeringsbesluit 2018/170 - Uniforme gedetailleerde specificaties voor de gegevensverzameling en -analyse ter monitoring en evaluatie van de werking van het Eures-netwerk - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/170 van de Commissie van 2 februari 2018 betreffende de uniforme gedetailleerde specificaties voor de gegevensverzameling en -analyse ter monitoring en evaluatie van de werking van het Eures-netwerk (Voor de EER relevante tekst. )officiële Engelstalige titel
Commission Implementing Decision (EU) 2018/170 of 2 February 2018 on uniform detailed specifications for data collection and analysis to monitor and evaluate the functioning of the EURES network (Text with EEA relevance. )Rechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2018/170 |
Celex-nummer i | 32018D0170 |
Document | 02-02-2018; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 03-02-2018; PB L 31 p. 104-113 |
Inwerkingtreding | 23-02-2018; in werking datum publicatie +20 zie art 10 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
3.2.2018 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 31/104 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2018/170 VAN DE COMMISSIE
van 2 februari 2018
betreffende de uniforme gedetailleerde specificaties voor de gegevensverzameling en -analyse ter monitoring en evaluatie van de werking van het Eures-netwerk
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2016/589 van het Europees Parlement en de Raad van 13 april 2016 inzake een Europees netwerk van diensten voor arbeidsvoorziening (Eures), de toegang van werknemers tot mobiliteitsdiensten en de verdere integratie van de arbeidsmarkten, en tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 492/2011 en (EU) nr. 1296/2013 (1), en met name artikel 32, lid 3,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Artikel 32, lid 1, van Verordening (EU) 2016/589 verplicht de lidstaten te zorgen voor procedures om gegevens te verzamelen over de op nationaal niveau uitgevoerde Eures-activiteiten. |
(2) |
Met het oog op een accurate en consistente meting van de resultaten en de activiteiten van het Eures-netwerk moet een gemeenschappelijk conceptueel en procedureel kader worden vastgesteld en worden bepaald welke indicatoren zullen worden gebruikt en welke gegevens minimaal moeten worden verzameld. |
(3) |
Dat conceptuele en procedurele kader moet helpen om de geboekte vooruitgang te toetsen aan de bij Verordening (EU) 2016/589 vastgestelde doelstellingen van het Eures-netwerk. |
(4) |
Met het oog op een uitgebreide meting van de resultaten van het Eures-netwerk en een optimale evaluatie van de werking ervan moet dit kader nog twee andere dimensies omvatten in aanvulling op de drie in artikel 32, lid 1, van Verordening (EU) 2016/589 genoemde dimensies van de verlening van ondersteunende diensten aan werknemers en werkgevers, namelijk informatie en begeleiding, werkgelegenheidsprestaties en de tevredenheid van de klanten. Deze twee aanvullende dimensies van de Eures-activiteiten zijn de horizontale steun (bv. opleiding) en activiteiten op het gebied van communicatie, samenwerking en bewustmaking (bv. aanwervingsevenementen en inspanningen om transparante informatie over de arbeidsmarkt te waarborgen). Door deze twee aanvullende dimensies in het Eures-prestatiemeetsysteem op te nemen, kan worden tegemoetgekomen aan verschillende informatievereisten van Verordening (EU) 2016/589 en wordt dat systeem compatibel met andere verslaggevingsmechanismen die in die verordening zijn vermeld. Zo worden dus niet alleen de mogelijke voordelen voor het Eures-netwerk uitgebreid, maar kan ook de rapportagelast voor de lidstaten worden beperkt. |
(5) |
Om de gegevensverzameling en -analyse te vereenvoudigen en dubbel werk te voorkomen, moet het kader voortbouwen op de bestaande praktijken in de lidstaten, in het bijzonder op de praktijken van de openbare diensten voor arbeidsvoorziening. |
(6) |
Het kader moet flexibel genoeg zijn om het gebruik van alternatieve gegevensbronnen of methoden van verzameling toe te laten in gevallen waarin de directe resultaten van specifieke activiteiten, zoals werving en plaatsing, moeilijk rechtstreeks meetbaar zijn. |
(7) |
Alle potentiële synergieën met de regelingen en procedures voor de jaarlijkse planning, monitoring en evaluatie van de in artikel 31 van Verordening (EU) 2016/589 vastgestelde activiteiten moeten worden benut, met name om de analyse van de prestatiemeting in aanmerking te kunnen nemen voor de latere nationale werkprogramma's. |
(8) |
Het kader laat toe de Eures-activiteiten zowel op nationaal niveau als op het niveau van de Unie doeltreffend te beheren en helpt bij de beoordeling van de vraag of strategische of operationele wijzigingen nodig zijn. Het moet bijdragen tot de ontwikkeling van een cultuur... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.