Uitvoeringsbesluit 2018/170 - Uniforme gedetailleerde specificaties voor de gegevensverzameling en -analyse ter monitoring en evaluatie van de werking van het Eures-netwerk - Hoofdinhoud
3.2.2018 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 31/104 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2018/170 VAN DE COMMISSIE
van 2 februari 2018
betreffende de uniforme gedetailleerde specificaties voor de gegevensverzameling en -analyse ter monitoring en evaluatie van de werking van het Eures-netwerk
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2016/589 van het Europees Parlement en de Raad van 13 april 2016 inzake een Europees netwerk van diensten voor arbeidsvoorziening (Eures), de toegang van werknemers tot mobiliteitsdiensten en de verdere integratie van de arbeidsmarkten, en tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 492/2011 en (EU) nr. 1296/2013 (1), en met name artikel 32, lid 3,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Artikel 32, lid 1, van Verordening (EU) 2016/589 verplicht de lidstaten te zorgen voor procedures om gegevens te verzamelen over de op nationaal niveau uitgevoerde Eures-activiteiten. |
(2) |
Met het oog op een accurate en consistente meting van de resultaten en de activiteiten van het Eures-netwerk moet een gemeenschappelijk conceptueel en procedureel kader worden vastgesteld en worden bepaald welke indicatoren zullen worden gebruikt en welke gegevens minimaal moeten worden verzameld. |
(3) |
Dat conceptuele en procedurele kader moet helpen om de geboekte vooruitgang te toetsen aan de bij Verordening (EU) 2016/589 vastgestelde doelstellingen van het Eures-netwerk. |
(4) |
Met het oog op een uitgebreide meting van de resultaten van het Eures-netwerk en een optimale evaluatie van de werking ervan moet dit kader nog twee andere dimensies omvatten in aanvulling op de drie in artikel 32, lid 1, van Verordening (EU) 2016/589 genoemde dimensies van de verlening van ondersteunende diensten aan werknemers en werkgevers, namelijk informatie en begeleiding, werkgelegenheidsprestaties en de tevredenheid van de klanten. Deze twee aanvullende dimensies van de Eures-activiteiten zijn de horizontale steun (bv. opleiding) en activiteiten op het gebied van communicatie, samenwerking en bewustmaking (bv. aanwervingsevenementen en inspanningen om transparante informatie over de arbeidsmarkt te waarborgen). Door deze twee aanvullende dimensies in het Eures-prestatiemeetsysteem op te nemen, kan worden tegemoetgekomen aan verschillende informatievereisten van Verordening (EU) 2016/589 en wordt dat systeem compatibel met andere verslaggevingsmechanismen die in die verordening zijn vermeld. Zo worden dus niet alleen de mogelijke voordelen voor het Eures-netwerk uitgebreid, maar kan ook de rapportagelast voor de lidstaten worden beperkt. |
(5) |
Om de gegevensverzameling en -analyse te vereenvoudigen en dubbel werk te voorkomen, moet het kader voortbouwen op de bestaande praktijken in de lidstaten, in het bijzonder op de praktijken van de openbare diensten voor arbeidsvoorziening. |
(6) |
Het kader moet flexibel genoeg zijn om het gebruik van alternatieve gegevensbronnen of methoden van verzameling toe te laten in gevallen waarin de directe resultaten van specifieke activiteiten, zoals werving en plaatsing, moeilijk rechtstreeks meetbaar zijn. |
(7) |
Alle potentiële synergieën met de regelingen en procedures voor de jaarlijkse planning, monitoring en evaluatie van de in artikel 31 van Verordening (EU) 2016/589 vastgestelde activiteiten moeten worden benut, met name om de analyse van de prestatiemeting in aanmerking te kunnen nemen voor de latere nationale werkprogramma's. |
(8) |
Het kader laat toe de Eures-activiteiten zowel op nationaal niveau als op het niveau van de Unie doeltreffend te beheren en helpt bij de beoordeling van de vraag of strategische of operationele wijzigingen nodig zijn. Het moet bijdragen tot de ontwikkeling van een cultuur van prestatiemeting binnen het Eures-netwerk, met als kernbeginsels resultaatgerichtheid, kostenefficiëntie en verantwoording van de uitgaven. |
(9) |
Het kader moet dienen als een instrument voor het verzamelen van vergelijkbare kwantitatieve en kwalitatieve gegevens aan de hand waarvan de output van de Eures-activiteiten wordt gemeten, maar elke analyse en interpretatie moet zorgvuldig verlopen en rekening houden met contextuele factoren op nationaal niveau, zoals de arbeidsmarktsituatie, organisatiestructuren en de algemene aanpak van de mobiliteit. Daarom moeten de lidstaten verantwoordelijk zijn voor de analyse op nationaal niveau. |
(10) |
De in dit besluit vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het Eures-comité, |
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
Onderwerp, toepassingsgebied en definities
-
1.Bij dit besluit worden de uniforme gedetailleerde specificaties voor de gegevensverzameling en -analyse ter monitoring en evaluatie van de werking van het Eures-netwerk — het Eures-prestatiemeetsysteem — vastgesteld door de te meten prestatiedimensies, de prestatie-indicatoren, de mogelijke gegevensbronnen en de mechanismen voor gegevensverzameling en -analyse te definiëren.
-
2.Het Eures-prestatiemeetsysteem zal onder meer dienen voor:
a) |
de verzameling, uitwisseling en gezamenlijke analyse van informatie, zoals bedoeld in artikel 30 van Verordening (EU) 2016/589; |
b) |
de beschouwingen met betrekking tot de in artikel 31 van Verordening (EU) 2016/589 bedoelde toewijzing van middelen en vaststelling van de prioriteiten voor de programmering van de Eures-activiteiten; |
c) |
de beschouwingen met betrekking tot de bedrijfsmodellen en de organisatie van het Eures-netwerk en andere essentiële input voor de in artikelen 33 en 35 van Verordening (EU) 2016/589 bedoelde activiteitenverslagen aan de instellingen van de Unie en ex-postevaluatieverslag; |
-
3.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
-
a)„prestatiedimensies”: de volgende aan de hand van indicatoren te meten activiteitengebieden van Eures:
1. |
informatie- en begeleiding, |
2. |
werkgelegenheidsprestaties, |
3. |
de tevredenheid van de klanten, |
4. |
communicatie, samenwerking en bewustmaking, en |
5. |
horizontale steun; |
-
b)„prestatie-indicatoren”: de volgende indicatoren die rechtstreeks verband houden met Eures-activiteiten en samenwerking binnen het netwerk:
-
1.„kernindicatoren”: indicatoren die betrekking hebben op de Eures-activiteiten in de afzonderlijke lidstaten op het gebied van de in artikel 32, lid 1, van Verordening (EU) 2016/589 vastgestelde ondersteunende diensten aan werknemers en werkgevers;
-
2.„netwerkindicatoren”: indicatoren die betrekking hebben op de algemene werking van het Eures-netwerk, met inbegrip van gegevens die vereist zijn krachtens andere bepalingen van Verordening (EU) 2016/589 en gegevens die door het Europees coördinatiebureau worden verzameld;
-
c)„contextuele indicatoren”: indicatoren die betrekking hebben op de arbeidsmarkt, het werkgelegenheidsbeleid en de organisatiestructuren van het Eures-netwerk, en die kunnen worden ontleend aan andere bronnen dan die onder de controle van Eures;
-
d)„contact”: elke interactie tussen het personeel van de Eures-leden en -partners en een klant (werknemer of werkgever) met het oog op arbeidsmobiliteit binnen de EU;
-
e)„evenement”: elke geplande gelegenheid die door of met de deelname van het Eures-lid of de Eures-partner wordt georganiseerd om informatie te verstrekken over arbeidsmobiliteit binnen de EU of om aanwervingen en plaatsingen te bevorderen, zoals jobbeurzen, conferenties en informatievergaderingen;
-
f)„plaatsing”: het resultaat van de procedure voor het invullen van een vacature, zoals gedefinieerd in artikel 3, punt 3, van Verordening (EU) 2016/589, met inbegrip van mogelijkheden voor leer- en stageplaatsen;
-
g)„sollicitatie”: een document dat of een reeks documenten die een sollicitant aan een werkgever of een dienst voor arbeidsvoorziening overdraagt om de werkgever ervan in kennis te stellen dat de sollicitant beschikbaar en bereid is om voor een bepaalde baan of functie in dienst te worden genomen.
Artikel 2
Algemene beginselen
-
1.Elke lidstaat zorgt voor een mechanisme om de in dit besluit vermelde gegevens te verzamelen bij de respectieve nationale Eures-leden en -partners en uit andere bronnen die de nodige gegevens verstrekken.
-
2.De verzamelde en geverifieerde gegevens worden aan het Europees coördinatiebureau verstrekt met gebruikmaking van een gemeenschappelijke template en in overeenstemming met de in artikel 7 bedoelde procedures.
-
3.In voorkomend geval zorgen de lidstaten ervoor dat als de gegevens niet onmiddellijk beschikbaar zijn, alternatieve gegevensbronnen of methoden van verzameling worden gebruikt en naar behoren beschreven.
-
4.De lidstaten stellen alles in het werk om met elkaar en met de Commissie samen te werken om de hoogst mogelijke kwaliteit van gegevensinvoer te waarborgen en bij de presentatie en analyse van de gegevens te wijzen op eventuele vastgestelde dubbeltellingen.
-
5.Na de gegevensverzameling in het kader van het Eures-prestatiemeetsysteem volgt een jaarlijkse analyse van de resultaten op nationaal niveau, in nauwe samenhang met de in artikel 31 van Verordening (EU) 2016/589 bepaalde jaarlijkse programmeringscyclus van de Eures-activiteiten op nationaal niveau. Het Eures-prestatiemeetsysteem wordt gebruikt om de resultaten van de tijdens het voorafgaande kalenderjaar geprogrammeerde en uitgevoerde activiteiten te meten en vervolgens te analyseren en te gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe nationale werkprogramma's voor het volgende kalenderjaar.
-
6.De in lid 5 bedoelde gegevensanalyse vult de verzamelde gegevens aan door uitleg te geven bij de omstandigheden waarin de resultaten zijn bereikt, te wijzen op eventuele beperkingen van de methode die voor de gegevensverzameling is gebruikt en op eventuele beperkingen om aan de hand van de beschikbare gegevens de resultaten van de uitgevoerde activiteiten te meten. Elke lidstaat is verantwoordelijk voor zijn eigen gegevensanalyse en waarborgt dat de gegevens in de juiste nationale context worden begrepen en gepresenteerd.
-
7.De in punt 5 bedoelde gegevensanalyse moet bijdragen tot een beter begrip van de gegevens en de resultaten in de specifieke nationale context. De gegevensanalyse draagt daarnaast ook bij tot de identificatie van de sterke en de zwakke punten die de Eures-activiteiten in de loop der tijd in de betrokken lidstaat vertonen, en ondersteunen zo de monitoring, evaluatie en, in voorkomend geval, de besluitvorming over strategische en operationele veranderingen op nationaal niveau.
-
8.De Commissie ondersteunt het analyseproces van de afzonderlijke lidstaten door het verzamelen van de nationale gegevens, het verstrekken van geaggregeerde gegevens voor de EU, de uitwisseling van gegevens binnen het Eures-netwerk, de verspreiding van gegevens overeenkomstig artikel 8 en de identificatie van synergieën en gemeenschappelijke kwesties.
Artikel 3
Taken en verantwoordelijkheden van de nationale coördinatiebureaus
Het is aan de nationale coördinatiebureaus om in hun respectieve lidstaat:
a) |
gegevens van Eures-leden en -partners en, in voorkomend geval, andere bronnen te verzamelen; |
b) |
ervoor te zorgen dat de gegevens die zijn ontvangen van Eures-leden en -partners in overeenstemming zijn met en voldoen aan de kwaliteitsnormen die het nationaal coördinatiebureau en de betrokken Eures-leden en -partners zijn overeengekomen; |
c) |
de aldus verzamelde en geverifieerde gegevens aan het Europees coördinatiebureau te verstrekken, overeenkomstig artikel 7 en met gebruikmaking van de in artikel 9 bedoelde indicatoren; |
d) |
de indicatoren op nationaal niveau te analyseren, en |
e) |
alle noodzakelijke en passende maatregelen te nemen op basis van de resultaten van deze analyse. |
Artikel 4
Taken en verantwoordelijkheden van het Europees coördinatiebureau
-
1.Het Europees coördinatiebureau ondersteunt het verzamelen en analyseren van gegevens over indicatoren, met name door:
a) |
een specifieke sectie op het Eures-portaal Extranet te ontwikkelen en te onderhouden, zodat de nationale coördinatiebureaus kunnen beschikken over:
|
b) |
de samenhang te bevorderen tussen de manieren waarop de verschillende lidstaten de artikelen 31 en 32 van Verordening (EU) 2016/589 toepassen; |
c) |
de uitwisseling van beste praktijken te faciliteren; |
d) |
synergieën en gebieden voor gezamenlijke actie te identificeren; |
e) |
nationale gegevens te verzamelen om te komen tot geaggregeerde gegevens van de EU; |
f) |
te zorgen voor Europese indicatoren en informatie inzake arbeidsmobiliteitsstromen en -patronen in overeenstemming met artikel 29 van Verordening (EU) 2016/589. |
-
2.Het Europees coördinatiebureau deelt de resultaten van het Eures-prestatiemeetsysteem binnen het Eures-netwerk en verspreidt deze in overeenstemming met artikel 8.
Artikel 5
Taken en verantwoordelijkheden van de Eures-leden en -partners
De Eures-leden en -partners dragen bij aan het Eures-prestatiemeetsysteem door gecontroleerde gegevens over hun activiteiten binnen de relevante prestatiedimensies en met inachtneming van de door het verantwoordelijke nationale coördinatiebureau gewenste indicatoren en periodiciteit te verstrekken.
Artikel 6
Taken en verantwoordelijkheden van de coördinatiegroep
-
1.De coördinatiegroep houdt nauwlettend toezicht op de toepassing van artikel 32 van Verordening (EU) 2016/589 en fungeert als forum voor het uitwisselen van standpunten en beste praktijken met het oog op een betere werking van het Eures-prestatiemeetsysteem.
-
2.De coördinatiegroep evalueert eenmaal per jaar de toepassing van dit besluit. Deze evaluatie vormt de bijdrage van de coördinatiegroep aan de activiteiten- en ex-postevaluatieverslagen die de Commissie uit hoofde van de artikelen 33 en 35 van Verordening (EU) 2016/589 opstelt.
-
3.Iedere wijziging van de lijsten, templates, instrumenten, documentatie en richtsnoeren als bedoeld in artikel 4, lid 1, onder a), wordt overeengekomen met de coördinatiegroep alvorens te kunnen worden toegepast.
-
4.De coördinatiegroep bepaalt de aanpak die voor de verspreiding van de resultaten van het Eures-prestatiemeetsysteem wordt toegepast.
Artikel 7
Procedures
-
1.Tenzij anders vermeld in de in artikel 9 bedoelde lijst van indicatoren, verstrekken de nationale coördinatiebureaus de overeenkomstig dit besluit verzamelde gegevens tweemaal per jaar aan het Europees coördinatiebureau. De gegevens worden toegezonden in augustus voor de periode van januari tot en met juni en in februari voor de periode van juli tot en met december van het voorgaande kalenderjaar.
-
2.De analyse van de gegevens wordt jaarlijks verricht tijdens de eerste drie maanden van het jaar volgend op het jaar waarvoor de gegevens zijn verzameld. De resultaten van de analyse worden voorgesteld in het kader van de in artikel 3 van Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/1256 van de Commissie (2) bedoelde verslaglegging over de uitvoering van de in het nationale werkprogramma vastgestelde activiteiten.
Artikel 8
Uitwisseling en verspreiding van informatie
-
1.De verzamelde gegevens en de analyse daarvan worden ter beschikking gesteld van de nationale coördinatiebureaus en de Eures-leden en -partners in een specifieke sectie op het Eures-portaal Extranet.
-
2.Het Europees coördinatiebureau maakt gebruik van de gepaste gegevens uit het Eures-prestatiemeetsysteem voor de bijdrage van Eures aan de Commissieverslagen over de werking van de eengemaakte markt.
-
3.Elke verdere verspreiding gebeurt in overeenstemming met de aanpak voor de verspreiding van resultaten die de coördinatiegroep overeengekomen is.
Artikel 9
Lijst van indicatoren
De nationale coördinatiebureaus verzamelen en analyseren gegevens en verstrekken deze aan het Europees coördinatiebureau overeenkomstig de in de bijlage opgenomen lijst van indicatoren en mogelijke gegevensbronnen.
Artikel 10
Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
De verplichting tot het verstrekken van informatie overeenkomstig dit besluit is van toepassing vanaf het referentiejaar 2018.
Gedaan te Brussel, 2 februari 2018.
Voor de Commissie
De voorzitter
Jean-Claude JUNCKER
-
Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/1256 van de Commissie van 11 juli 2017 betreffende de templates en de procedures voor de uitwisseling van informatie op het niveau van de Unie over de nationale werkprogramma's van het Eures-netwerk (PB L 179 van 12.7.2017, blz. 24).
BIJLAGE
LIJST VAN DE BIJ HET VERSTREKKEN VAN GEGEVENS AAN HET EURES-PRESTATIEMEETSYSTEEM TE GEBRUIKEN INDICATOREN
De nationale coördinatiebureaus hebben op het Eures-portaal Extranet toegang tot de elektronische versie van deze lijst en alle geconsolideerde, later gewijzigde versies ervan.
-
I.Kernindicatoren
-
1.Behandelde en verwerkte sollicitaties
— |
Meting: aantal sollicitaties van werknemers, zowel in het eigen land als uit andere landen, eventueel uitgesplitst naar geslacht. Deze indicator meet het aantal sollicitaties dat het personeel van Eures-leden en -partners heeft behandeld en verwerkt ter ondersteuning van de matching en plaatsing van individuele werknemers binnen de EU. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, enquêtes, andere administratieve gegevens over concrete acties; andere administratieve of statistische gegevens. |
— |
Prestatiedimensie: werkgelegenheidsprestatie. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
2.Behandelde en verwerkte vacatures
— |
Meting: aantal vacatures van werkgevers, zowel in het eigen land als uit andere landen. Deze indicator meet het aantal vacatures dat het personeel van Eures-leden en -partners heeft behandeld en verwerkt ter ondersteuning van de matching en werving van individuele werknemers binnen de EU. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, enquêtes, andere administratieve gegevens over concrete acties; andere administratieve of statistische gegevens. |
— |
Prestatiedimensie: werkgelegenheidsprestatie. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
3.Banen die zijn ingevuld dankzij wervings- en plaatsingsactiviteiten
— |
Meting: aantal uitgaande en inkomende personen die een baan hebben gevonden, eventueel uitgesplitst naar geslacht. Deze indicator meet de resultaten van wervings- en plaatsingsactiviteiten van het Eures-netwerk op basis van het aantal banen dat is ingevuld dankzij de ondersteuning van personeel van Eures-leden en -partners. De analyse van deze indicator moet worden uitgevoerd in nauwe samenhang met de kernindicatoren 1 en 2, die respectievelijk het aantal behandelde en verwerkte vacatures en sollicitaties betreffen. Om eventuele dubbeltelling in verschillende bijdragen te voorkomen, moet het aantal banen dat via gerichte transnationale wervingsprojecten is ingevuld, apart worden doorgegeven. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, enquêtes, andere administratieve gegevens over concrete acties; andere administratieve of statistische gegevens. |
— |
Prestatiedimensie: werkgelegenheidsprestatie. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
4.Informatie voor en begeleiding van werknemers en werkgevers
— |
Meting:
Deze indicatoren meten het volume en de aard van de interactie met klanten en dus de intensiteit van de relatie tussen het personeel van de Eures-leden en -partners enerzijds en werknemers en werkgevers anderzijds. Voor werknemers en werkgevers moet het aantal individuele contacten worden uitgesplitst naar oorsprong en besproken onderwerp: „algemene informatie over Eures”, „werving/plaatsing”, „levensomstandigheden en arbeidsvoorwaarden/sociale zekerheid/onderwijs en opleiding” of „grensoverschrijdende activiteiten”. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, enquêtes, andere administratieve gegevens over concrete acties; andere administratieve of statistische gegevens. |
— |
Prestatiedimensie: informatie en begeleiding. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
5.Klanttevredenheid met betrekking tot de ondersteunende diensten
— |
Meting: Deze indicator meet de klanttevredenheid met betrekking tot de informatie en begeleiding en met betrekking tot de diensten voor werving en het zoeken van banen die het personeel van de Eures-leden en -partners aan werknemers en werkgevers biedt. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, andere administratieve gegevens over concrete acties, enquêtes door de nationale coördinatiebureaus of door de Eures-leden en –partners. |
— |
Prestatiedimensie: klanttevredenheid. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: jaarlijks. |
II. Netwerkindicatoren
-
1.Opleidingsactiviteiten voor personeel van de organisaties die deel uitmaken van het Eures-netwerk
— |
Meting:
Deze indicatoren meten de opleidingsactiviteiten binnen het Eures-netwerk en de inspanningen om te waarborgen dat het personeel aan de vereiste kwaliteit voldoet. Onder vooropleiding vallen alle activiteiten die het personeel van de ondersteunende diensten van de Eures-leden en -partners (overeenkomstig artikel 9, lid 3, van Verordening (EU) 2016/589) volgen, terwijl onder opleidingen op Europees niveau de door het Europees coördinatiebureau (overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Verordening (EU) 2016/589) gecoördineerde opleidingssessies en Eures-evenementen worden verstaan. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: de nationale coördinatiebureaus voor vooropleidingen, het Europees coördinatiebureau voor de opleidingen op Europees niveau. |
— |
Prestatiedimensie: horizontale steun. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
2.Klanttevredenheid over de onlinehelpdesk voor de gebruikers van het Eures-portaal
— |
Meting: Deze indicator meet de klanttevredenheid over verzoeken die via de helpdesk zijn verwerkt en verband houden met de technische werking van het Eures-portaal en het algemene begrip van het Eures-netwerk en het Eures-portaal. Tot de gebruikers van het Eures-portaal behoren werknemers, werkgevers, nationale coördinatiebureaus, Eures-leden en -partners. |
— |
Voornaamste gegevensbron (indicatief): Europees coördinatiebureau. |
— |
Prestatiedimensie: horizontale ondersteuning/klanttevredenheid. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: jaarlijks. |
-
3.Prestaties van de sociale media
— |
Meting: aantal geplaatste berichten, aantal volgers, bereik/berichten en betrokkenheid per socialemediakanaal. Deze indicatoren meten de aanwezigheid in de sociale media van het Eures-netwerk en de prestatie van de verschillende sociale media. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, Europees coördinatiebureau. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
4.Vacatures die door de Eures-leden en -partners op het Eures-portaal worden bewaard, voor het publiek ter beschikking gesteld en gepost
— |
Meting:
Deze indicatoren meten het aantal vacatures dat door de Eures-leden en, in voorkomend geval, Eures-partners ter beschikking van het Eures-portaal wordt gesteld in vergelijking met het aantal openbaar gemaakte vacatures en het aantal vacatures in het bezit van die organisaties. In principe moeten alle voor het publiek beschikbare vacatures ter beschikking worden gesteld. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen mogelijk overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2016/589. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, Europees coördinatiebureau, andere administratieve of statistische gegevens. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking/werkgelegenheidsprestatie. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: jaarlijks. |
-
5.Marktaandeel van de Eures-leden en, in voorkomend geval, Eures-partners op de vacaturemarkt op nationaal niveau
— |
Meting:
Deze indicatoren vergelijken het aantal vacatures dat via het Eures-portaal ter beschikking wordt gesteld met het totale aantal vacatures in het land. Dit is een indicatie van het aandeel van Eures op de arbeidsmarkt en van de mate waarin Eures voor transparantie op de arbeidsmarkt zorgt. De indicatoren hebben betrekking op de bepaling van artikel 9, lid 2, onder c), van Verordening (EU) 2016/589. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, Eurostat, Europees coördinatiebureau, andere administratieve of statistische gegevens. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking/werkgelegenheidsprestatie. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: jaarlijks. |
-
6.Bijgewoonde evenementen en aldaar bereikte personen
— |
Meting: Deze indicatoren geven informatie over het aantal wervings- of informatie-evenementen dat door de Eures-leden en -partners is bijgewoond, alsook over het aantal personen dat zij tijdens deze evenementen hebben bereikt. |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, andere administratieve gegevens over concrete acties. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
7.Mate van interactie met andere landen in het netwerk als geheel
— |
Meting:
Deze indicatoren meten de mate van interactie binnen het Eures-netwerk door gegevens te verzamelen over de frequentie van transnationale samenwerking tussen Eures-leden en -partners (aantal wervingsprojecten met organisaties in andere landen). |
— |
Mogelijke gegevensbronnen: Eures-leden en -partners, programmeringscyclus, grensoverschrijdende partnerschappen en projectbegunstigden van gerichte mobiliteitsregelingen. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
8.Unieke bezoekers van het Eures-portaal
— |
Meting: Deze indicator meet het aantal unieke bezoekers van het Eures-portaal en geeft een idee van de geschiktheid van de instrumenten van de onlinedienstverlening die op het Eures-portaal beschikbaar zijn. |
— |
Voornaamste gegevensbron (indicatief): Europees coördinatiebureau. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
9.Profielen van werkzoekenden die op het Eures-portaal zijn geregistreerd
— |
Meting:
Deze indicatoren meten het aantal werknemers die er ofwel actief voor hebben gekozen om op het Eures-portaal een profiel aan te maken en rechtstreeks gebruik te maken van de selfservicetools van het portaal, of die hebben ingestemd met het delen van hun profielgegevens die op nationale portalen of andere IT-systemen ter beschikking zijn gesteld, overeenkomstig artikel 17, leden 1 en 3, van Verordening (EU) 2016/589. Het aantal aldus verkregen actieve profielen geeft een aanwijzing over de geschiktheid van het Eures-portaal als een instrument voor matching/plaatsing en over de behoefte van individuele werknemers aan de ondersteunende diensten van Eures. |
— |
Voornaamste gegevensbron (indicatief): Europees coördinatiebureau. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
10.Werkgevers die op het Eures-portaal zijn geregistreerd
— |
Meting: Deze indicator meet het aantal werkgevers die de selfservicetools van het Eures-portaal gebruiken. Dit verschaft een indicatie van de vraag naar arbeidskrachten die via arbeidsmobiliteit binnen de EU kan worden aangepakt en de klanttevredenheid m.b.t. de functies en informatie die het Eures-portaal aanbiedt. |
— |
Voornaamste gegevensbron (indicatief): Europees coördinatiebureau. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: tweejaarlijks. |
-
11.Klanttevredenheid met betrekking tot de functies en informatie die het Eures-portaal aanbiedt
— |
Meting: Deze indicator meet de klanttevredenheid van werknemers en werkgevers op verschillende tijdstippen van hun gebruik van het Eures-portaal. |
— |
Voornaamste gegevensbron (indicatief): Europees coördinatiebureau. |
— |
Prestatiedimensie: communicatie, samenwerking en bewustmaking/klanttevredenheid. |
— |
Gegevensverzamelingsperiode: jaarlijks. |
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.