"EU-hulp aan Palestijnse Autoriteit moet blijven" - Hoofdinhoud
Controle op uitgaven moet wel beter
De Europese Rekenkamer heeft vandaag een rapport uitgebracht over het zogenaamde PEGASE DFS-programma van 1 miljard euro waarmee de Europese Unie ondersteuning biedt aan de Palestijnse Autoriteit om publieke diensten draaiende te houden. De Rekenkamer heeft een gebalanceerd rapport geschreven waarin rekening wordt gehouden met de zeer moeilijke situatie waarbinnen de EU moet opereren in de Palestijnse gebieden. Tegelijkertijd geeft de Rekenkamer scherp aan waar de pijnpunten liggen.
De Rekenkamer heeft geconcludeerd (PDF) dat de Europese Commissie en de Europese Dienst voor Extern Optreden (EEAS) onder moeilijke omstandigheden erin geslaagd zijn om steun te verlenen aan de Palestijnse Autoriteit, vooral door bij te dragen aan gezondheidszorg en onderwijs, de herstructurering van de elektriciteitssector en door ondersteuning van de meest kwetsbare gezinnen. Ook heeft de Commissie goede procedures die ervoor zorgen dat fondsen aan de juiste begunstigden worden uitbetaald, en steun aan terrorisme wordt voorkomen. Het beheer van de overheidsfinanciën is door de Palestijnse Autoriteit verbeterd, maar volgens de Rekenkamer zou de EU meer druk op de Palestijnse Autoriteit kunnen leggen voor verdere hervormingen.
De Rekenkamer heeft kritiek op het gebrek aan duidelijke indicatoren waar resultaten van de hulp aan de Palestijnen aan afgemeten kunnen worden. Die indicatoren zijn verplicht bij Europese hulpprogramma's. Ze moeten ook hier dus snel ingevoerd worden. Hulp aan de Palestijnen is zeer belangrijk, maar het effect ervan moet niettemin duidelijk worden geanalyseerd. Noodzaak is geen vrijbrief voor een gebrek aan helderheid over resultaat.
In feite financiert de EU een deel van de ambtenarensalarissen en van de pensioenen, bij gebrek aan eigen inkomsten van de Palestijnen. De Rekenkamer beschrijft hoe de overdracht van indirecte belastingen regelmatig wordt onderbroken door Israël, dat douane-inkomsten int namens de Palestijnse Autoriteit. Ongeveer zeventig procent van de begroting van de Palestijnse Autoriteit bestaat uit deze belastingen.
De EU-steun aan de Palestijnen zorgen voor enige rust onder de bevolking, er wordt sociale onrust mee voorkomen. Dat is mede in het belang van Israël. Maar de EU-programma's kunnen alleen effectief zijn als ook Israël zich houdt aan de afspraken. De Europese Commissie moet de Israëlische overheid blijven herinneren aan haar verplichtingen.
De Europese Rekenkamer komt tot de conclusie dat een groot aantal ambtenaren niet aan het werk is vanwege de politieke situatie. Naar schatting zit bijna een kwart van de leraren en mensen in de gezondheidszorg gedwongen thuis. Dat is voor die mensen een drama en financieel is het onhoudbaar, de Europese Commissie en de EEAS moeten met de Palestijnse Autoriteit om de tafel om dit probleem op te lossen. De Palestijnse Autoriteit moet de ambtenaren in Gaza natuurlijk wel kunnen blijven betalen, want dit is een belangrijk element voor het bijeenhouden van de eenheid van een toekomstige Palestijnse Staat. Maar de Palestijnse staat kan het zich waarschijnlijk niet veroorloven om het huidige aantal ambtenaren in dienst te houden. Die conclusie van de Rekenkamer is moeilijk te ontwijken.
De Rekenkamer is verder kritisch over het gebrek aan inzicht bij de EU over de aantallen werklozen. Hier moet de Europese Commissie urgent goed onderzoek naar doen. Ook kunnen de controles op corruptie onder de uitkerende instanties aangescherpt worden.
Afbeelding: Google Maps