Zuid-Korea en Japan: in korte tijd veel indrukken - Hoofdinhoud
Inmiddels ben ik op de terugweg naar Europa. Vanwege de extra ingelaste Eurogroep over Cyprus heb ik mijn missie moeten afbreken.
Toch heb ik in korte tijd ook veel indrukken kunnen opdoen over hoe Japanse bedrijven tegen Nederland aan kijken. Ik ben ook nog beter gaan begrijpen wat Nederland Japanse bedrijven te bieden heeft.
In Japan is het aangaan van een band een serieuze zaak. Een zakelijke relatie aangaan is geen beslissing die snel genomen wordt. Japanners nemen beslissingen heel erg grondig. Bij alle mensen die ik gesproken had, merkte ik hoe goed voorbereid men was. Eigenlijk weet men alles allang wat je ze gaat vertellen, maar het wordt zeer belangrijk gevonden dat zaken worden uitgesproken.
Bij de keuze voor een investering buiten Japan, houdt men zich bezig met heel veel verschillende aspecten. Als ik mag generaliseren: het draait Japanse zakenmensen niet alleen om zo veel mogelijk geld verdienen, maar ook om de kwaliteit van de producten en om de relatie die met medewerkers wordt opgebouwd. Daarbij is het opbouwen van een vertrouwensband cruciaal. Als Nederland hebben we het grote voordeel om al 400 jaar handelsbanden te hebben met Japan. Dat is iets wat we moeten koesteren.
Door bedrijven te bezoeken en het gesprek aan te gaan, merk je waardering voor het feit dat wij vanuit Nederland de banden hecht willen houden. Het belang van de internationale reisagenda van dit kabinet is voor mij in ieder geval opnieuw onderstreept. Natuurlijk gaan ik en mijn delegatie leden vooral in op fiscale aspecten zoals bijvoorbeeld de innovatiebox, het nieuwe belasting verdrag met Japan en de wijze waarop Nederland BTW afrekent. Uiteraard zijn dit soort zakelijke aspecten die tellen. Maar voor de Japanners is het onderdeel van een breder palet; de wijze waarop onze arbeidsmarkt is georganiseerd, het feit dat er in Amstelveen een goede Japanse school is, er dagelijks verschillende rechtstreekse vluchten op Schiphol zijn, en het in ons land gewoon prettig is om te wonen, zijn zaken die net zo hard meetellen. Voor vestigingen in Nederland denkt men zowel aan hoofdkantoren, distributiecentra, sales afdelingen als aan fabrieken. In potentie kan dit Nederland honderden arbeidsplaatsen opleveren. Voor mij is in ieder geval een les dat we als Nederland echt moeten blijven proberen om concurrerend te blijven en moeten blijven proberen investeerders te trekken.
Hoewel door de ingelaste Eurogroep vergadering ik helaas niet het gehele programma kan afmaken, hebben we in een week tijd in Korea en Japan 10 bedrijven kunnen bezoeken en 6 bedrijvenseminars of -diners kunnen houden. In totaal hebben we dus met tientallen bedrijven contact gehad. Hopelijk is de reis voor sommige bedrijven een laatste zetje geweest om voor Nederland te gaan kiezen. Voor andere bedreven de bevestiging dat ze vooral in Nederland moeten blijven. Al met al kijk ik zeer tevreden terug op de afgelopen week.
Meer weblogberichten
Frans Weekers: blijf op de hoogte
Deel deze pagina op:
-
-
-
-
-
-
-
-
Laatste weblogberichten
Zuid-Korea en Japan: in korte tijd veel indrukken
15-03-2013 | Internationaal ondernemen
Werkbezoek Zuid-Korea: ondernemers in Gangnam Seoul
13-03-2013 | Internationaal ondernemen
11-03-2013 | Internationaal ondernemen
Meer over Frans Weekers
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Zie ook
-
-Internationaal ondernemen | Onderwerp | BZ
Verantwoordelijk ministerie
Alles over Frans Weekers
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Hoofdnavigatie
-
-
-
-
-
-
-
-
Servicemenu
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Zoeken binnen Rijksoverheid.nl
Zoek
De Rijksoverheid. Voor Nederland.
-
-
-
-