Richtlijn 1992/6 - Installatie en het gebruik, in de EG, van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn is op 2 maart 1992 gepubliceerd en is op 21 februari 1992 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 92/6/EEG van de Raad van 10 februari 1992 betreffende de installatie en het gebruik, in de Gemeenschap, van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen

officiële Engelstalige titel

Council Directive 92/6/EEC of 10 February 1992 on the installation and use of speed limitation devices for certain categories of motor vehicles in the Community
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 1992/6
Origineel voorstel COM(1991)291 NLEN
Celex-nummer i 31992L0006

3.

Key dates

Document 10-02-1992
Bekendmaking in Publicatieblad 02-03-1992; Special edition in Swedish: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 001,OJ L 57, 2.3.1992,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 020,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 002,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 002,Special edition in Finnish: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 001
Inwerkingtreding 21-02-1992; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Omzetting 02-02-1002; zie art. 7
Kennisgeving 21-02-1992

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31992L0006

Richtlijn 92/6/EEG van de Raad van 10 februari 1992 betreffende de installatie en het gebruik, in de Gemeenschap, van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen

Publicatieblad Nr. L 057 van 02/03/1992 blz. 0027 - 0028

Bijzondere uitgave in het Fins: Hoofdstuk 7 Deel 4 blz. 0072

Bijzondere uitgave in het Zweeds: Hoofdstuk 7 Deel 4 blz. 0072

RICHTLIJN 92/6/EEG VAN DE RAAD van 10 februari 1992 betreffende de installatie en het gebruik, in de Gemeenschap, van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, inzonderheid op artikel 75,

Gezien het voorstel van de Commissie ( 1 ),

Gezien het advies van het Europese Parlement ( 2 ),

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité ( 3 ),

Overwegende dat het een van de doelstellingen van het gemeenschappelijk vervoerbeleid is gemeenschappelijke voorschriften vast te stellen die van toepassing zijn op het internationale vervoer binnen de Gemeenschap en het verkeer van voertuigen te vergemakkelijken;

Overwegende dat alle Lid-Staten te kampen hebben met ernstige problemen in verband met de verkeersveiligheid en het milieu door de toename van het wegverkeer en de daaruit voortvloeiende gevaren en hinder;

Overwegende dat vrachtwagens en autobussen voldoende motorvermogen nodig hebben om hellingen op te gaan, maar dat zij daardoor ook in staat zijn op vlakke wegen overdreven snelheden te bereiken die onverenigbaar zijn met de eigenschappen van andere componenten van deze voertuigen, zoals remmen en banden; dat op grond hiervan een aantal Lid-Staten voor bepaalde categorieën motorvoertuigen snelheidsbegrenzers verplicht hebben gesteld;

Overwegende dat de positieve gevolgen van snelheidsbegrenzers voor het milieu en het energieverbruik, de slijtage van motor en banden, alsmede de verkeersveiligheid veel groter zullen worden als deze apparaten algemeen worden gebruikt;

Overwegende dat het gebruik van snelheidsbegrenzers slechts zin heeft als het apparaat technisch zo volmaakt is dat bedrog in voldoende mate kan worden voorkomen;

Overwegende dat in een eerste stadium slechts eisen dienen te gelden voor zwaardere categorieën motorvoertuigen die het meest in het internationale vervoer worden gebruikt, en daarna uitgebreid zouden kunnen worden tot lichtere categorieën motorvoertuigen, afhankelijk van de technische mogelijkheden en de ervaring in de Lid-Staten;

Overwegende dat in sommige Lid-Staten is bepaald dat voertuigen die uitsluitend voor het vervoer van gevaarlijke goederen worden gebruikt, moeten beschikken over snelheidsbegrenzers die zijn afgesteld op een lagere maximumsnelheid dan die waarin de onderhavige richtlijn voorziet; dat de Lid-Staten in dit bijzondere geval de mogelijkheid moeten hebben om de regelgeving te handhaven voor op hun grondgebied geregistreerde voertuigen, omdat daardoor de verkeersveiligheid en de bescherming van de bevolking worden versterkt, overeenkomstig de doelstellingen van deze richtlijn;

Overwegende dat de installatie van snelheidsbegrenzers in onder deze richtlijn vallende voertuigen van de categorieën M3 en N3 die vóór de inwerkingtreding van de richtlijn zijn geregistreerd en uitsluitend bestemd zijn voor binnenlands vervoer, met name in een aantal Lid-Staten excessieve kosten met zich kan brengen; dat deze Lid-Staten bijgevolg de toepassing van de artikelen 2 en 3 van deze richtlijn op de desbetreffende voertuigen moeten kunnen uitstellen tot een latere datum;

Overwegende dat deze richtlijn niet van invloed is op de prerogatieven van bepaalde Lid-Staten op het terrein van snelheidsbeperkingen,

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD :

Artikel 1

Voor de toepassing van deze richtlijn wordt onder "motorvoertuig" verstaan : een door een motor aangedreven voertuig van een van de hierna genoemde categorieën, bestemd voor deelneming...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.