COM(2011)288 - Toewijzing aan het Bureau voor harmonisatie binnen de interne markt (merken, tekeningen en modellen) van taken inzake intellectuele eigendomsrechten
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Deze Verordening51 is opgesteld door het Directoraat-generaal Interne markt en diensten (MARKT)52 en het Directoraat-generaal Financiële stabiliteit, financiële diensten en kapitaalmarkten (FISMA)53 van de Europese Commissie en op 24 mei 2011 voorgelegd aan de Raad van de Europese Unie en ter medebeslissing54 aan het Europees Parlement.
Inhoudsopgave
officiële titel
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot toewijzing aan het Bureau voor harmonisatie binnen de interne markt (merken, tekeningen en modellen) van bepaalde taken die verband houden met de bescherming van intellectueleeigendomsrechten, met inbegrip van de vergadering van vertegenwoordigers van de publieke en particuliere sector als Europees Waarnemingscentrum voor namaak en piraterijofficiële Engelstalige titel
Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on entrusting the Office for Harmonisation in the Internal Market (Trade Marks and Designs) with certain tasks related to the protection of intellectual property rights, including the assembling of public and private sector representatives as a European Observatory on Counterfeiting and PiracyRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Besluitvormingsprocedure | Gewone wetgevingsprocedure (COD) |
COM-nummer55 | COM(2011)288 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | SEC(2011)612; SEC(2011)613 |
Procedurenummer57 | 2011/0135(COD) |
Celex-nummer58 | 52011PC0288 |
Document | 24-05-2011 |
---|---|
Online publicatie | 26-05-2011 |
Besluit | 19-04-2012; Verordening 2012/386 |
Bekendmaking in Publicatieblad59 | 16-05-2012; Special edition in Croatian: Chapter 17 Volume 002,OJ L 129, 16.5.2012 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs), een overzicht van relevante raadplegingen en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Mededeling van de Commissie: 'Europa 2020: een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei' van 3 maart 2010 - COM(2010) 2020.
- 2.Zie met name de mededeling van de Commissie van 16 juli 2008: 'Een strategie inzake industriële-eigendomsrechten voor Europa' - COM(2008) 465.
- 3.OESO, Magnitude of counterfeiting and piracy of tangible products
- 5.
- 6."Report on EU Customs enforcement of intellectual property rights
- 7.Technopolis (2007), 'Effects of counterfeiting on EU SMEs',ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy%20Report_Final.pdf
- 8.Frontier Economics, (mei 2009), 'The impact of counterfeiting on Governments and Consumers': www.iccwbo.org/uploadedFiles/BASCAP/Pages/Impact%20of%20Counterfeiting%20on%20Governments%20and%20Consumers%20-%0Final%20doc.pdf.
- 9.
- 11.Mededeling van de Commissie van 11 september 2009: 'Voor een versterkte handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt', COM(2009) 467.
- 13.Resolutie van het Europees Parlement van 22 september 2010, 2009/2178(INI).
- 14.ADE, 'Evaluation of the Intellectual Property Rights Enforcement Strategy in Third Countries', november 2010, -->
- 15.COM(2010) 2020.
- 16.COM(2008) 465; zie ook de mededeling van de Commissie van 27 oktober 2010: "Naar een Single Market Act
- 17.Deze vergaderingen vonden plaats op 4 september 2009, 14 december 2009, 16 februari 2010 en 10 juni 2010.
- 18.Mededeling van de Commissie van 16 juli 2008: 'Een strategie inzake industriële-eigendomsrechten voor Europa' - COM(2008) 465 en COM(2009) 467.
- 19.Resoluties van de Raad van 25 september 2008 en 1 maart 2010.
- 20.Resolutie van 22 september 2010 over de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt (2009/2178(INI), A7-0175/2010.
- 21.Zie voor bijzonderheden de tekst van het onderzoek van het Max Planck Instituut voor intellectuele-eigendoms- en mededingingsrecht, die beschikbaar is viaec.europa.eu/internal_market/indprop/tm/index_en.
- 23.Beide organen zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van lidstaten en de Commissie.
- 24.SEC(2007) 530.
- 25.Mededeling van de Commissie van 3 maart 2010: 'Europa 2020: een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei' - COM(2010) 2020.
- 27.COM(2009) 467, 14.9.2009.
- 31.Resolutie van het Europees Parlement van 22 september 2010, 2009/2178 (INI).
- 33.ABM: Activity Based Management
- 34.In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
- 35.COM(2010) 2020.
- 36.COM(2008) 465.
- 37.OESO, Magnitude of counterfeiting and piracy of tangible products
- 39.
- 40.Europese Commissie, directoraat-generaal Belastingen en douane-unie, "Report on EU Customs enforcement of intellectual property rights
- 41.Technopolis (2007), 'Effects of counterfeiting on EU SMEs',ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy%20Report_Final.pdf.
- 42.COM(2009) 467.
- 43.COM(2010) 2020.
- 44.COM(2008) 465; zie ook de mededeling van de Commissie van 27 oktober 2010: "Naar een Single Market Act
- 45.Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.
- 46.In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.
- 47.EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
- 48.Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
- 49.AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); AL= Agent Local (plaatselijk functionaris); END= Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige).
- 50.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 51.Dit bindende besluit van de Europese Unie geldt rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie. Hierdoor hebben verordeningen dezelfde werking als een nationale wet. In geval van strijdigheid gaat de verordening echter boven nationaal recht. Daarmee is een verordening het meest verstrekkende wetgevingsinstrument van de Europese Unie.
- 52.Dit directoraat-generaal is opgesplitst bij de installatie van de Commissie-Juncker op 1 november 2014. Veel taken van het DG zijn overgeheveld naar het nieuwe DG Financiële Stabiliteit en naar de DG's Justitie en CONNECT. Het overgebleven gedeelte is samengevoegd met het DG Ondernemingen en Industrie tot het nieuwe DG Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf.
- 53.De belangrijkste taak van dit Directoraat-Generaal is het coördineren van het beleid van de Europese Commissie met betrekking tot de stabiliteit op de financiële markten. Het Directoraat-Generaal moet ervoor zorgen dat de Europese Commissie actief en alert blijft inzetten op het toezicht op de financiële markten. De bankensector is hierbij een belangrijk onderdeel.
- 54.Deze procedure is de wetgevingsprocedure die standaard van toepassing is op alle besluitvorming in de Europese Unie, tenzij in de verdragen specifiek staat dat er een andere, bijzondere wetgevingsprocedure geldt. De procedure stond vóór de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon eind 2009 bekend als de medebeslissingsprocedure. Kern van de procedure is dat zowel de Raad van Ministers als het Europees Parlement een beslissende stem hebben in het wetgevingsproces, én dat allebei de instellingen de mogelijkheid hebben om een voorstel aan te passen.
- 55.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 56.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 57.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 58.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 59.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.