Overstappen

Met dank overgenomen van U. (Uri) Rosenthal i, gepubliceerd op donderdag 22 april 2010.

Het lidmaatschap van de Eerste Kamer is een deeltijdfunctie. Daardoor heb je als Eerste Kamerlid ook nog tijd voor andere dingen. En dat is maar goed ook, want sommige van die andere dingen zijn behoorlijk tijdrovend. Eén tijdrovende bezigheid wil ik u niet onthouden: overstappen van de ene energieleverancier naar de andere.

Dat heb ik laatst gedaan, volgens mij op goede gronden. Maar ik dacht dat het met dat overstappen gemakkelijk zou lopen, want er wordt alom hoog opgegeven van de zogeheten overstapservice. Die zou mij alle zaken die ermee gemoeid zijn, uit handen nemen. Nu dan, als je dat zomaar denkt, zit je goed mis. Ik ben er nu achter dat het vier tot zes weken kost om gegevens van de klant van de ene naar de andere energieleverancier door te geven. Intussen krijg ik van beide kanten allerlei nota's die elkaar dus voortdurend kruisen. Geen aanbeveling dus om over te stappen. En voor een senat or toch ook reden om extra alert te zijn wanneer er allerlei prachtverhalen van energieleveranciers komen over van alles en nog wat. Ik herinner me nu met des te meer tevredenheid ons verzet tegen het lukraak invoeren van zogenaamde slimme meters. In de praktijk zou die slimheid weleens bitter tegen kunnen vallen.

Nog iets anders. Sommigen zullen zeggen: zie je wel, dat komt ervan als je dit soort zaken uitlevert aan de markt. Maar ik herinner me nog heel goed de tijd dat ik voor soortgelijke zaken - telefoneren - overgeleverd was aan het staatsmonopolie PTT. Ik zou zeggen - gelukkig dat dat voor velen van voor hun tijd is. Want in die tijd duurde het vele maanden om, als je verhuisde, een telefoon aangesloten te krijgen. En over overheidsdiensten gesproken, lees het jaarverslag van de Nationale Ombudsman en je treft talloze voorbeelden aan hoe burgers van het kastje naar de muur worden gestuurd en eindeloos lang op antwoord van de 'behandelend ambtenaar' moeten wachten.