Europese Commissie wil meer aandacht schenken aan 'snelwegen op zee' programma (en)

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC)1, gepubliceerd op woensdag 10 februari 2010.

The European Commission launches today a one-stop helpdesk on funding possibilities for "motorways of the sea" projects under the Trans-European Network for Transport2 (TEN-T) programme and the Marco Polo3 programme. It will also point to other relevant national and European Union funding schemes. The "motorways of the sea" initiative is a TEN-T priority project that aims to promote green, viable, attractive and efficient sea-based transport links integrated through the entire transport chain.

European Commission Vice-President Siim Kallas4, in charge of Transport, said: "I welcome this initiative that will make it easier for operators to find funds for their motorways of the sea projects. It is another example of how the European Commission is taking concrete steps to make our transport system greener and more efficient."

Although motorways of the sea is already supported by the TEN-T and Marco Polo programmes, it also benefits from other potential resources, such as the European Investment Bank, Structural Funds, the European Neighbourhood and Partnership Instrument, the Instrument for Pre-accession Assistance as well as national funding. Before today there was no single guiding source of information on these various programmes, making it difficult for operators who intend to launch a new motorways of the sea project to combine funding from different sources.

With the creation of the one-stop helpdesk - which is backed by the European coordinator of the motorways of the sea, Mr Valente de Oliveira - the Commission addresses an important bottleneck to starting up new motorways of the sea projects. It will not only help with identifying co-financing options for potential new projects, but also with preparing new funding applications for motorways of the sea projects under the TEN-T and Marco Polo II programmes. The service provided at this stage will be web-based at www.mos-helpdesk.eu . Questions can be sent by e-mail to ec-mos-helpdesk@ec.europa.eu and users can expect a reply within a week.

The one-stop helpdesk will be jointly managed by the Trans-European Transport Network Executive Agency and the Executive Agency for Competitiveness & Innovation. The one-stop helpdesk initiative will be presented today during the Marco Polo European Info Day taking place in the Charlemagne building in Brussels.

Motorways of the sea:

http://ec.europa.eu/transport/maritime/motorways_sea/motorways_sea_en.htm

Marco Polo: http://ec.europa.eu/transport/marcopolo/home/home_en.htm


  • origineel bericht: 'Commission launches a one-stop helpdesk for motorw...'

  • 1. 
    Deze instelling van de Europese Unie kan worden beschouwd als het 'dagelijks bestuur' van de EU. De leden van de Europese Commissie worden 'Eurocommissarissen' genoemd. Elke Eurocommissaris is verantwoordelijk voor één of meerdere beleidsgebieden.
     
  • 2. 
    Dit agentschap van de Europese Unie was verantwoordelijk voor het beheer van het EU-budget voor de programma's Connecting Europe Facility (CEF) en Horizon 2020. Daarnaast zag INEA toe op de inwerkingtreding van de verlopen programma's TEN-T en Marco Polo, die van 2007 tot en met 2013 liepen. Op 31 maart 2021 is dit agentschap opgeheven en vervangen door het Europees Uitvoerend Agentschap Klimaat, Infrastructuur en Milieu (CINEA).
     
  • 3. 
    Het programma Marco Polo II ging in 2007 van start als vervolg op Marco Polo. Het eerste Marco Polo was een Europees programma dat een verschuiving beoogde van het goederenvervoer over de weg naar vormen van vervoer die het wegennet ontlasten en milieuvriendelijker zijn. Voorbeelden hiervan zijn transport over zee, spoor en de binnenvaart. Marco Polo II ondersteunde commerciële activiteiten op de internationale vrachtvervoersmarkt. Dit alles moest bijdragen aan het verminderen van verkeersdrukte, het verbeteren van de milieuvriendelijkheid van de transportsector en het verbeteren van het gecombineerde goederenvervoer. Tegelijk moesten de acties zo min mogelijk een negatieve invloed hebben op de economie en op de sociale en geografische samenhang.
     
  • 4. 
    De Est Siim Kallas (1948) was in 2004-2014 lid van de Europese Commissie. In de Commissie-Barroso I hield hij zich bezig met administratieve zaken, financieel toezicht en de aanpak van fraude met EU-gelden. In de Commissie-Barroso II had hij de portefeuille vervoer. Daarvoor was hij minister-president van Estland. Hij is lid van de centrumrechtse Hervormingspartij van Estland.