Streekvervoer bergafwaarts - Hoofdinhoud
Maandag stond in het AD te lezen dat de reiziger wegholt bij het openbaar vervoer, met dank aan de liberalisering. Sinds in 2000 de Wet Personenvervoer ingevoerd is, gaat het bergafwaarts met het stad- en streekvervoer.
door Arda Gerkens, Tweede-Kamerlid voor de SP
Het openbaar vervoer moet efficiënter worden, dus worden kosten geschrapt. Bussen worden daardoor slecht onderhouden. Onrendabele lijnen worden geschrapt bij publieke voorzieningen als ziekenhuizen. Ook is er toenemende onzekerheid bij het personeel. Dit alles vanwege het rotsvaste geloof van de regering in marktwerking, dat meer efficiëntie teweeg zou brengen. Het GVB in Amsterdam heeft bewezen dat je ook efficiënter kan werken zonder aanbesteding. Toch moet het bedrijf van minister Peijs verzelfstandigd worden en moet het vervoer in Amsterdam worden aanbesteed. En dat terwijl de gemeenteraad tegen is en de Amsterdamse bevolking zich er in een referendum duidelijk tegen uitsprak. Het is een schandaal dat wij op zo een slordige wijze met de mobiliteit en bereikbaarheid omgaan. De duizenden reizigers die volgens het onderzoek in 1 jaar uit het streekvervoer zijn gejaagd, stappen grotendeels in de auto en vervolgens ontstaan meer files. En zij (vooral ouderen) die niet in de auto kunnen stappen, zitten voortaan thuis. De ministers die op bijna fundamentalistische wijze in marktwerking geloven, verliezen allerlei maatschappelijke effecten uit het oog. Misschien zijn we over een paar jaar uiteindelijk iets goedkoper uit, maar tegen welke prijs?
Ingezonden brief in het Algemeen Dagblad, 26 augustus 2004