COM(2004)486-1 - Herschikking van Richtlijn 2000/12/EG betreffende de toegang tot en de uitoefening van de werkzaamheden van kredietinstellingen en Richtlijn 93/6/EEG inzake de kapitaaltoereikendheid van beleggingsondernemingen en kredietinstellingen
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Voorstel voor RICHTLIJNEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot herschikking van Richtlijn 2000/12/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 maart 2000 betreffende de toegang tot en de uitoefening van de werkzaamheden van kredietinstellingen en Richtlijn 93/6/EEG van de Raad van 15 maart 1993 inzake de kapitaaltoereikendheid van beleggingsondernemingen en kredietinstellingenofficiële Engelstalige titel
Proposal for DIRECTIVES OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL Re-casting Directive 2000/12/EC of the European Parliament and of the Council of 20 March 2000 relating to the taking up and pursuit of the business of credit institutions and Council Directive 93/6/EEC of 15 March 1993 on the capital adequacy of investment firms and credit institutions.Rechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Besluitvormingsprocedure | Gewone wetgevingsprocedure (COD) |
COM-nummer52 | COM(2004)486 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | SEC(2004)921 |
Procedurenummer54 | 2004/0155(COD) |
Celex-nummer55 | 52004PC0486 |
Document | 14-07-2004 |
---|---|
Online publicatie | 14-07-2004 |
Besluit | 14-06-2006; Richtlijn 2006/46 |
Bekendmaking in Publicatieblad56 | 10-09-2010; OJ L 177, 30.6.2006,Special edition in Croatian: Chapter 06 Volume 008,OJ L 239M , 10.9.2010,Special edition in Bulgarian: Chapter 06 Volume 009,Special edition in Romanian: Chapter 06 Volume 009 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de Europese rechtsgrond, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Overwegende dat iIn genoemde richtlijn worden echter geen gemeenschappelijke voorschriften voor het eigen vermogen van beleggingsondernemingen en evenmin bedragen voor het aanvangskapitaal van dergelijke ondernemingen worden vastgesteld
- 2.Overwegende dat de gevolgde benadering erin bestaat Ö Het is dienstig Õ alleen de essentiële harmonisatie tot stand te brengen welke noodzakelijk en voldoende is om de wederzijdse erkenning van de vergunningen en van de stelsels van bedrijfseconomisch toezicht tot stand te brengen
- 3.Overwegende dat hHet is passend is voor het aanvangskapitaal verschillende bedragen vast te stellen naar gelang van de werkzaamheden waarvoor beleggingsondernemingen vergunning hebben verkregen
- 4.Overwegende dat rReeds bestaande beleggingsondernemingen moet onder bepaalde voorwaarden moet worden toegestaan hun bedrijf voort te zetten, ook indien zij niet aan het voor nieuwe Ö beleggings Õondernemingen vastgestelde minimumvereiste inzake aanvangskapitaal voldoen
- 5.Overwegende dat dDe lidstaten Ö moet worden toegestaan Õ ook stringentere regels dan die van deze richtlijn mogen vast te stellen
- 6.De harmonische werking van de interne markt vereist, naast rechtsnormen, nauwe en regelmatige samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten van de lidstaten en aanzienlijk grotere convergentie van hun regelgevende en toezichthoudende praktijk
- 7.Aangezien beleggingsondernemingen wat hun handelsportefeuille betreft dezelfde risico
- 8.Overwegende dat de instellingen op een gemeenschappelijke financiële markt, ongeacht of dit ð Het eigen vermogen van ï beleggingsondernemingen of kredietinstellingen, ð (hierna tezamen instellingen te noemen), kan dienen tot dekking van verliezen waartegenover geen te verwachten winst van voldoende omvang staat om de continuïteit van de instellingen te waarborgen en de beleggers te beschermen
- 9.Daartoe dient de eigenvermogensdefinitie van Richtlijn 2000
- 10.Overwegende dat er, wWat kredietinstellingen betreft, zijn reeds gemeenschappelijke voorschriften voor het toezicht op en de bewaking van Ö verschillende soorten Õ kredietrisico
- 11.De bepalingen met betrekking tot de minimumkapitaalvereisten moeten derhalve worden gezien in samenhang met andere specifieke instrumenten tot harmonisatie van de basistechnieken van het toezicht op instellingen
- 12.Overwegende dat hHet is noodzakelijk is gemeenschappelijke voorschriften met betrekking tot de door kredietinstellingen gelopen marktrisico
- 13.Overwegende dat hHet is noodzakelijk is Ö te voorzien in Õ het begrip "handelsportefeuille" in te voeren, dat posities in effecten en andere financiële elementen omvat die worden aagehouden voor handelsdoeleinden en die hoofdzakelijk aan marktrisico
- 14.Overwegende dat het wenselijk is dat Ö Om de administratieve last te beperken voor Õ instellingen met zowel in absolute als in relatieve zin te verwaarlozen handelsportefeuilleactiviteitenÖ , moet die instellingen worden toegestaan Õ Richtlijn 89
- 15.Overwegende dat hHet is belangrijk is bij het toezicht op het leverings
- 16.Overwegende dat dDe instellingen Ö dienen Õ in elk geval aan de bepalingen van deze richtlijn moeten Ö te Õ voldoen voor wat betreft de dekking van hun valutarisico met betrekking tot hun gehele bedrijf
- 17.Overwegende dat hHet bestaan, bij alle instellingen, van interne stelsels voor bewaking en beheersing van het renterisico met betrekking tot hun Ö het Õ gehele bedrijf Ö van de instellingen is Õ een bijzonder belangrijk middel is om dat risico te beperken
- 18.Overwegende dat Richtlijn 92
- 19.Het operationeel risico is voor de instellingen een wezenlijk risico, waarvoor een dekking met eigen vermogen vereist is
- 20.Overwegende dat in Richltijn 92
- 21.Om een toereikende solvabiliteit van de instellingen binnen een groep te garanderen, is het van essentieel belang dat het vereiste minimumkapitaal wordt vastgesteld uitgaande van de geconsolideerde financiële situatie van de groep
- 22.De instellingen zorgen ervoor te beschikken over intern kapitaal dat in verhouding tot de daadwerkelijke of potentiële risico
- 23.De bevoegde autoriteiten evalueren de toereikendheid van het eigen vermogen van de instellingen rekening houdende met de risico
- 24.Voor een doeltreffende werking van de interne markt is een aanzienlijk grotere convergentie inzake de tenuitvoerlegging en de toepassing van de geharmoniseerde wettelijke Gemeenschapsbepalingen noodzakelijk
- 25.Om dezelfde reden, alsook om te voorkomen dat instellingen uit de Gemeenschap die in meer dan één lidstaat werkzaam zijn buitensporige lasten moeten dragen doordat de bevoegde autoriteiten van de lidstaten verantwoordelijk blijven voor vergunningverlening en toezicht, is het noodzakelijk de samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten aanzienlijk te verbeteren
- 26.Om de interne markt steeds doeltreffender en op een voor de burgers van de Gemeenschap voldoende doorzichtige manier te laten werken, is het noodzakelijk dat de bevoegde autoriteiten openbaar maken hoe aan de voorschriften van deze richtlijn wordt voldaan, en wel op zodanige wijze dat betekenisvolle vergelijkingen mogelijk zijn
- 27.Om de marktdiscipline te vergroten en de instellingen ertoe aan te sporen hun marktstrategie, risicobeheersing en interne managementorganisatie te verbeteren, dient te worden bepaald dat de instellingen de nodige publieke bekendmakingen doen
- 28.Overwegende dat technische aanpassingen van de gedetailleerde bepalingen van deze richtlijn van tijd tot tijd noodzakelijk kunnen zijn om met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van beleggingsdiensten rekening te houden
- 29.Overwegende dat hHet is belangrijk is bij het toezicht op het leverings
- 30.Om verstoring van de markten te voorkomen en de continuïteit van de eigenvermogensniveaus te garanderen, dient te worden voorzien in specifieke overgangsregelingen
- 31.Deze richtlijn eerbiedigt de grondrechten en strookt met de beginselen die met name in het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie zijn neergelegd als algemene beginselen van het Gemeenschapsrecht
- 32.De verplichting tot omzetting van deze richtlijn in nationaal recht dient te worden beperkt tot de bepalingen die ten opzichte van de vorige richtlijnen materieel zijn gewijzigd
- 33.Deze richtlijn dient de verplichtingen van de lidstaten met betrekking tot de in bijlage VIII, deel B, genoemde termijnen voor omzetting in nationaal recht van de aldaar genoemde richtlijnen onverlet te laten
- 34.Overwegende dat de gevolgde benadering erin bestaat Ö Het is dienstig Õ alleen de essentiële harmonisatie tot stand te brengen welke noodzakelijk en voldoende is om de wederzijdse erkenning van de vergunningen en van de stelsels van bedrijfseconomisch toezicht tot stand te brengen
- 35.Aangezien het doel van het voorgenomen optreden niet voldoende door de lidstaten kan worden verwezenlijkt en derhalve vanwege de omvang of de gevolgen van het overwogen optreden beter door de Gemeenschap kan worden verwezenlijkt, kan de Gemeenschap maatregelen vaststellen overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel dat in artikel 5 van het Verdrag is neergelegd
- 36.Overwegende dat hHet is passend is voor het aanvangskapitaal verschillende bedragen vast te stellen naar gelang van de werkzaamheden waarvoor beleggingsondernemingen vergunning hebben verkregen
- 37.Overwegende dat rReeds bestaande beleggingsondernemingen moet onder bepaalde voorwaarden moet worden toegestaan hun bedrijf voort te zetten, ook indien zij niet aan het voor nieuwe Ö beleggings Õondernemingen vastgestelde minimumvereiste inzake aanvangskapitaal voldoen
- 38.Overwegende dat dDe lidstaten Ö moet worden toegestaan Õ ook stringentere regels dan die van deze richtlijn mogen vast te stellen
- 39.De harmonische werking van de interne markt vereist, naast rechtsnormen, nauwe en regelmatige samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten van de lidstaten en aanzienlijk grotere convergentie van hun regelgevende en toezichthoudende praktijk
- 40.Aangezien beleggingsondernemingen wat hun handelsportefeuille betreft dezelfde risico
- 41.Overwegende dat de instellingen op een gemeenschappelijke financiële markt, ongeacht of dit ð Het eigen vermogen van ï beleggingsondernemingen of kredietinstellingen, ð (hierna tezamen instellingen te noemen), kan dienen tot dekking van verliezen waartegenover geen te verwachten winst van voldoende omvang staat om de continuïteit van de instellingen te waarborgen en de beleggers te beschermen
- 42.Daartoe dient de eigenvermogensdefinitie van Richtlijn 2000
- 43.Overwegende dat er, wWat kredietinstellingen betreft, zijn reeds gemeenschappelijke voorschriften voor het toezicht op en de bewaking van Ö verschillende soorten Õ kredietrisico
- 44.De bepalingen met betrekking tot de minimumkapitaalvereisten moeten derhalve worden gezien in samenhang met andere specifieke instrumenten tot harmonisatie van de basistechnieken van het toezicht op instellingen
- 45.Overwegende dat hHet is noodzakelijk is gemeenschappelijke voorschriften met betrekking tot de door kredietinstellingen gelopen marktrisico
- 46.Overwegende dat hHet is noodzakelijk is Ö te voorzien in Õ het begrip "handelsportefeuille" in te voeren, dat posities in effecten en andere financiële elementen omvat die worden aagehouden voor handelsdoeleinden en die hoofdzakelijk aan marktrisico
- 47.Overwegende dat het wenselijk is dat Ö Om de administratieve last te beperken voor Õ instellingen met zowel in absolute als in relatieve zin te verwaarlozen handelsportefeuilleactiviteitenÖ , moet die instellingen worden toegestaan Õ Richtlijn 89
- 48.Overwegende dat hHet is belangrijk is bij het toezicht op het leverings
- 49.Overwegende dat dDe instellingen Ö dienen Õ in elk geval aan de bepalingen van deze richtlijn moeten Ö te Õ voldoen voor wat betreft de dekking van hun valutarisico met betrekking tot hun gehele bedrijf
- 50.Overwegende dat de gevolgde benadering erin bestaat Ö Het is dienstig Õ alleen de essentiële harmonisatie tot stand te brengen welke noodzakelijk en voldoende is om de wederzijdse erkenning van de vergunningen en van de stelsels van bedrijfseconomisch toezicht tot stand te brengen
- 51.Het operationeel risico is voor de instellingen een wezenlijk risico, waarvoor een dekking met eigen vermogen vereist is
- 52.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 53.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 54.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 55.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 56.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.
- 57.Dit bindende besluit van de Europese Unie bevat doelstellingen waar alle lidstaten van de Europese Unie aan moeten voldoen. De lidstaten zijn verplicht de doelstellingen te verwezenlijken; de wijze waarop staat de lidstaten vrij. Lidstaten zijn verantwoordelijk voor de juiste en tijdige implementatie van richtlijnen.