EC: bescherming van de financiële belangen van de EU vereist samenwerking met de lidstaten - Hoofdinhoud
De Europese Commissie i heeft vandaag het jaarverslag 2007 gepubliceerd over de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschappen en de bestrijding van fraude – een gebied waarvoor de Commissie samen met de lidstaten verantwoordelijk is. Het verslag bevat een statistisch overzicht van alle onregelmatigheden die de lidstaten hebben gemeld aan de Commissie; hierbij is aangetekend of er fraude wordt vermoed. In het verslag worden naast de bestaande controlesystemen de belangrijkste maatregelen beschreven die de Commissie en de lidstaten in 2007 hebben getroffen ter verbetering van de fraudepreventie en -bestrijding.
"Transparantie en verantwoordelijkheid zijn in mijn ogen twee sleutelbegrippen bij het beheer van communautaire middelen: onregelmatigheden en verdenkingen van fraude moeten snel en correct worden gemeld en verdienen grondige en doeltreffende follow-up," aldus Siim Kallas i, vicevoorzitter van de Europese Commissie en belast met administratieve zaken, audit en fraudebestrijding. "Dat er meer onregelmatigheden worden gemeld, wijst er wellicht op dat de controles vooruitgaan. Het is van essentieel belang dat de lidstaten hun verantwoordelijkheden uitoefenen en hun verdenkingen snel doorgeven aan de Commissie."
Fraude en onregelmatigheid moeten goed worden onderscheiden: onder fraude worden opzettelijke onregelmatigheden verstaan die alleen de rechter als zodanig kan aanmerken. Pas na de juridische procedure is het mogelijk de werkelijke financiële gevolgen vast te stellen. Alle gemelde onregelmatigheden zijn in behandeling genomen en krijgen momenteel individuele follow-up.
Onregelmatigheden en verdenkingen van fraude gemeld in 2007
-
-De opgenomen cijfers zijn uiteraard geraamd en voorlopig. Zolang de schaal van een onregelmatigheid nog niet precies is vastgesteld, worden uit voorzorg vaak bedragen vermeld die betrekking hebben op de actie als geheel. Hoewel de plicht onregelmatigheden te melden voor alle lidstaten geldt, loopt de mate waarin zij zich hieraan houden uiteen. Ook geven de lidstaten aan bij welke gemelde onregelmatigheden zij fraude vermoeden. Om een geval als fraudezaak te kunnen classificeren is de Commissie aangewezen op informatie van de lidstaten.
-
-Het bedrag dat naar schatting met de onregelmatigheden is gemoeid, is in de diverse sectoren toegenomen, maar blijft een betrekkelijk stabiel percentage van de begroting uitmaken. Wat betreft de eigen middelen en landbouw berust de toename ten dele op onregelmatigheden die pas in 2007 door de lidstaten zijn gemeld, maar zich hebben voorgedaan of zijn ontdekt in voorgaande jaren. Andere verklarende factoren zijn de toetreding van nieuwe lidstaten, de afsluiting van de programmeringsperiode van de pretroetredingsfondsen voor de tien nieuwe lidstaten, en de recente toename van de betalingen in deze landen.
-
-De geschatte impact van vermoedelijke fraudezaken blijft wat betreft de uitgaven stabiel en neemt voor de eigen middelen licht af. Er zij op gewezen dat het hierbij om gemelde verdenkingen van fraude gaat en niet om zaken waarover de rechter zich heeft uitgesproken. De werkelijke financiële impact kan pas worden vastgesteld wanneer de gerechtelijke en administratieve procedures zijn afgerond en terugvordering en financiële correctie hebben plaatsgevonden.
-
-Hoewel de meeste onregelmatigheden binnen de toepasselijke termijnen aan de Commissie worden gemeld, moeten er nog inspanningen worden geleverd: de gemiddelde meldingstermijn is voor landbouw circa 1,2 jaar, die voor structuurmaatregelen 0,9 jaar. Bepaalde lidstaten melden zeer dikwijls met een aanzienlijke vertraging. Snel melden is een absolute voorwaarde voor doeltreffende follow-up.
-
-Steeds meer lidstaten dienen hun meldingen elektronisch in; met name met behulp van de elektronische componenten die de Commissie voor landbouw en de structuurfondsen aanbiedt. Het gebruik van deze componenten vereenvoudigt de verwerking van gegevens en verbetert hun kwaliteit en vergelijkbaarheid. Dit komt de follow-up ten goede en vereenvoudigt de strategische analyse van de gegevens.
Gebied |
Aantal gemelde onregelmatig-heden 2007 |
Totale geraamde financiële impact van de onregelmatig-heden, met inbegrip van verdenkingen van fraude, (in miljoen euro) |
Geraamde financiële gevolgen van de vermoedelijke fraude* (in miljoen euro) |
Geraamd % van totale kredieten onderhevig aan fraude |
Eigen middelen |
5 321 |
377 |
106.57 |
0,62% van het totale bedrag aan eigen middelen in 2006** |
EOGFL-Garantie |
1 548 |
155 |
44.7 |
0,1% van het totaal van de toegekende middelen |
Structuur-fondsen en Cohesiefonds |
3 832 |
828 |
141 |
0,31% van het totaal van de toegekende middelen |
Pretoetredings-fondsen |
332 |
32 |
9 |
0,38% van het totaal van de toegekende middelen |
Directe uitgaven |
411 |
33 |
18.1 |
0,17% van het totaal van de toegekende middelen |
-
*Deze ramingen zijn gebaseerd op de door de lidstaten en de directoraten-generaal van de Commissie verstrekte gegevens over vermoedelijke fraudegevallen (waarover vaak nog geen uitsluitsel bestaat), en zij moeten dan ook met de nodige voorzichtigheid worden behandeld.
**Dit percentage is berekend op basis van de raming van de traditionele eigen middelen in de algemene begroting 2007 en niet op basis van de boekhouding.
Het verslag en de bijlagen kunnen worden geraadpleegd op:
http://ec.europa.eu/anti_fraud/reports/index_en.html
Meer over ...