Letselpreventie en bevordering van veiligheid - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Aanbeveling van de Raad van 31 mei 2007 over letselpreventie en bevordering van veiligheid Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Council Recommendation of 31 May 2007 on the prevention of injury and the promotion of safety Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Aanbeveling |
---|---|
Origineel voorstel | COM(2006)329 |
Celex-nummer i | 32007H0718(01) |
Document | 31-05-2007 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 18-07-2007; PB C 164 p. 1-2 |
Inwerkingtreding | 31-05-2007; in werking datum document |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
18.7.2007 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
C 164/1 |
AANBEVELING VAN DE RAAD
van 31 mei 2007
over letselpreventie en bevordering van veiligheid
(Voor de EER relevante tekst)
(2007/C 164/01)
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 152, lid 4, tweede alinea,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Europees Parlement (1),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Elk jaar komen zo'n 235 000 burgers van de Gemeenschap om het leven als gevolg van een ongeval of geweld. Na hart- en vaatziekten, kanker, en ziekten van de ademhalingsorganen vormen letsels de vierde belangrijkste doodsoorzaak in de lidstaten. |
(2) |
Het merendeel van de sterfgevallen bij kinderen, adolescenten en jonge volwassenen is aan ongevallen en letsels te wijten. |
(3) |
Een groot aantal overlevenden van ernstige letsels gaat een leven lang onder beperkingen gebukt. Ongevallen en letsels zijn de voornaamste oorzaak van langdurige beperkingen bij jongeren, en leiden tot een aanzienlijk en grotendeels te vermijden verlies van levensjaren in goede gezondheid. |
(4) |
Letsels hebben gemiddeld 6,8 miljoen opnames in ziekenhuizen tot gevolg. Dit is 11 % van alle ziekenhuisopnames in de Europese Unie. |
(5) |
Financieel gezien leggen letsels een enorme last op de gezondheidszorg en de sociale zekerheid. Letsels veroorzaken zo'n twintig procent van het ziekteverzuim en vormen een belangrijke factor van productiviteitsverlies. |
(6) |
Het letselrisico is niet in alle lidstaten en sociale groepen gelijk verdeeld en hangt ook af van leeftijd en geslacht. Het risico dat men als gevolg van letsel komt te overlijden is vijf keer zo groot in de lidstaat met het hoogste percentage letsels als in de lidstaat met het laagste percentage letsels. |
(7) |
In tegenstelling tot tal van andere oorzaken van ziektes en vroegtijdige sterfte kunnen letsels door een veiliger leefomgeving en veiligere producten en diensten worden voorkomen. Er zijn duidelijke bewijzen dat maatregelen tegen ongevallen effect sorteren. Dergelijke maatregelen zijn evenwel nog niet overal in de Gemeenschap op grote schaal ingevoerd. |
(8) |
Het merendeel van de preventiemaatregelen is kosteneffectief gebleken. De baten van letselpreventie voor de gezondheidszorg zijn vele malen hoger dan de kosten van de preventiemaatregelen. |
(9) |
De belangrijke vooruitgang die is geboekt in een aantal sectoren waar veiligheid een rol speelt, zoals verkeer en werk, dient te worden voortgezet. Bovendien dient aandacht te worden geschonken aan andere gebieden waarop tot nu toe nog niet zoveel maatregelen zijn genomen, zoals thuis, vrije tijd en sport, ongevallen en letselpreventie bij kinderen en ouderen. |
(10) |
Er moet ook aandacht worden geschonken aan het verband tussen alcohol- en druggebruik en het aantal letsels en ongevallen, evenals aan opzettelijk toegebrachte letsels, in het bijzonder huiselijk geweld tegen vrouwen en kinderen. |
(11) |
Tegen deze achtergrond is er behoefte aan een beter gebruik van bestaande gegevens en aan de ontwikkeling van een monitoring- en rapportagesysteem voor letsels dat een gecoördineerde aanpak van de lidstaten bij de formulering en invoering van nationale beleidsmaatregelen voor letselpreventie en uitwisseling van „beproefde methoden” mogelijk maakt. Zo'n mechanisme kan worden ontwikkeld binnen het communautair actieprogramma op het gebied van de volksgezondheid (2), een vervolgprogramma of ieder daarvoor geschikt communautair programma, en moet aansluiten op representatieve nationale monitoring- en rapportage-instrumenten voor letsels, die op coherente en elkaar aanvullende wijze moeten worden... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.