Bijlagen bij COM(2022)480 - Import, export and transit measures for firearms, components and ammunition, implementing UN Protocol on firearms and Convention against Transnational Organised Crime - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2022)480 - Import, export and transit measures for firearms, components and ammunition, implementing UN Protocol on firearms and ... |
---|---|
document | COM(2022)480 |
datum | 27 oktober 2022 |
• bijlagen II en III bij deze verordening wijzigen.
De Commissie wordt bevoegd om de volgende uitvoeringshandelingen vast te stellen:
• een lijst opstellen van alarm- en seinwapens die niet kunnen worden omgebouwd overeenkomstig artikel 8 van deze verordening;
• een uniale algemene invoer- en uitvoervergunning vaststellen alsook de voorwaarden voor de in- en uitvoer van vuurwapens, hun essentiële onderdelen en munitie door geautoriseerde marktdeelnemers voor veiligheid overeenkomstig artikel 38, lid 2, punt b), van Verordening (EU) nr. 952/2013;
• het veilige en versleutelde systeem instellen of kiezen overeenkomstig artikel 28 van deze verordening en de voorwaarden en het tijdschema voor het gebruik ervan vaststellen;
• uniforme regels en formulieren voor eindgebruikerscertificaten vaststellen overeenkomstig artikel 14, lid 2, van deze verordening;
• het veilige en versleutelde systeem instellen of kiezen overeenkomstig artikel 29 van deze verordening;
• de criteria voor een gemeenschappelijk kader voor risicobeheer vaststellen, en meer in het bijzonder de risicocriteria, -normen en prioritaire controlegebieden, op basis van de uit hoofde van deze verordening uitgewisselde informatie, en het Unie- en internationaal beleid en optimale werkwijzen;
• de technische voorschriften vaststellen voor de doeltreffende uitwisseling van informatie via het bij artikel 23 van Verordening (EG) nr. 515/97 ingestelde douane-informatiesysteem;
• de voorschriften en het door de lidstaten te gebruiken formaat vaststellen voor het verstrekken van geanonimiseerde statistische informatie over aangiften en overtredingen aan de Commissie overeenkomstig artikel 27 van deze verordening.
Toegevoegde waarde van de deelname van de Unie (deze kan het resultaat zijn van verschillende factoren, bijvoorbeeld coördinatiewinst, rechtszekerheid, grotere doeltreffendheid of complementariteit). Voor de toepassing van dit punt wordt onder “toegevoegde waarde van de deelname van de Unie” verstaan de waarde die een optreden van de Unie oplevert bovenop de waarde die door een optreden van alleen de lidstaat zou zijn gecreëerd.
Redenen voor maatregelen op EU-niveau (ex ante)
In een ruimte zonder binnengrenzen waarin goederen en personen vrij circuleren, is het van groot belang dat er op EU-niveau gemeenschappelijke regels gelden voor de in- en uitvoer van vuurwapens, hun onderdelen en componenten, en munitie. De genoemde kwesties kunnen alleen op EU-niveau worden aangepakt, aangezien de diversiteit van de nationale wetgevingen rechtstreeks van invloed is op de doeltreffendheid en de uniforme interpretatie van het interne EU-recht (d.w.z. de vuurwapenrichtlijn). Verschillen in de regelgeving kunnen ook juridische achterpoortjes creëren waarvan criminelen gebruikmaken.
De verschillen in procedures voor uitvoer-, invoer- en doorvoervergunningen en controles tussen de lidstaten zijn in strijd met het concept van exclusieve bevoegdheid van de EU op het gebied van externe handel.
Samengevat werden in de effectbeoordeling drie belangrijke problemen vastgesteld: het ontbreken van gecentraliseerde gegevens op nationaal niveau, de dreiging van illegale handel in en vanuit de EU en de administratieve lasten voor marktdeelnemers bij de in- en uitvoer van civiele vuurwapens.
Verwachte gegenereerde toegevoegde waarde van de Unie (ex post)
De toegevoegde waarde van de Unie zou erin bestaan dat het toepassingsgebied volledig wordt afgestemd op dat van de vuurwapenrichtlijn, wat zou betekenen dat de verordening van toepassing zou zijn op alle civiele transacties in vuurwapens, met inbegrip van de civiele handel in automatische vuurwapens, semiautomatische vuurwapens met een magazijn met een hoge capaciteit of lange semiautomatische vuurwapens met een opvouwbare of telescopische kolf.
Net als in de vuurwapenrichtlijn zouden transacties tussen overheden of verkopen aan het leger of de strijdkrachten uitgesloten blijven van de verordening, wat betekent dat de veiligheids- en vereenvoudigingsdoelstellingen alleen voor civiele vuurwapens kunnen worden bereikt.
De nieuwe vereenvoudigingen zouden tegemoetkomen aan de verzoeken van belanghebbenden om hun administratieve lasten te verlichten en een uniforme EU-aanpak te bieden. Bovendien zouden de lidstaten verplicht zijn jaarlijkse gegevens te verstrekken.
Per specifieke doelstelling zou de toegevoegde waarde zijn:
Eerste specifieke doelstelling (gegevensverzameling): een hoge toegevoegde waarde als gevolg van verplichte gegevensverzameling en digitalisering.
Tweede specifieke doelstelling (veiligheid): hoge toegevoegde waarde als gevolg van de opname van alarm- en seinwapens, halffabricaten van onderdelen, eindgebruikerscertificaten enz., waardoor met name de traceerbaarheid van vuurwapens wordt verbeterd.
Derde specifieke doelstelling (vereenvoudiging): hoge toegevoegde waarde als gevolg van de nieuwe vereenvoudigingen die zijn ingevoerd om tegemoet te komen aan de verzoeken van belanghebbenden. De overlapping met het gemeenschappelijk standpunt zal worden opgelost.
Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan
Het voorstel bouwt voor op de ervaring die is opgedaan bij de uitvoering van Verordening (EU) nr. 258/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2021 tot uitvoering van artikel 10 van het Protocol van de Verenigde Naties tegen de illegale vervaardiging van en handel in vuurwapens, hun onderdelen, componenten en munitie, tot aanvulling van het Verdrag van de Verenigde Naties ter bestrijding van grensoverschrijdende georganiseerde misdaad (VN-protocol inzake vuurwapens), en tot vaststelling van uitvoervergunningen voor vuurwapens, hun onderdelen, componenten en munitie en maatregelen betreffende de invoer en doorvoer ervan, en op de evaluatie ervan (COM(2020)608).
De effectbeoordeling analyseerde ook de uitvoering door de lidstaten van de Aanbeveling van de Commissie van 2018 voor onmiddellijke stappen ter verbetering van de veiligheid van maatregelen betreffende de uitvoer, invoer en doorvoer van vuurwapens, hun onderdelen en essentiële componenten en munitie (C(2018) 2197 final).
Verenigbaarheid met het meerjarig financieel kader en eventuele synergie met andere passende instrumenten
De algemene doelstelling van het voorstel is in overeenstemming met de EU-strategie voor de veiligheidsunie, waarin wordt gesteld dat het essentieel is de traceerbaarheid van wapens te verbeteren en te zorgen voor informatie-uitwisseling tussen vergunningverlenende instanties en rechtshandhavingsinstanties, en wordt voorzien in de beoordeling van de regels inzake uitvoervergunningen en maatregelen betreffende invoer en doorvoer van vuurwapens.
De herziening van de verordening werd aangekondigd in het EU-actieplan 2020-2025 inzake illegale vuurwapenhandel onder prioriteit 1: de legale markt vrijwaren en onttrekking beperken en deze herziening was opgenomen in het werkprogramma van de Commissie voor 2021, bijlage II.
De op EU-niveau vereiste investeringen zijn verenigbaar met het meerjarig financieel kader 2021-2027, met financiering in het kader van de rubriek Veiligheid en defensie.
Het elektronische vergunningensysteem zal worden ontwikkeld als een specifieke module van het e-vergunningensysteem, dat momenteel door DG TRADE wordt beheerd. Het e-vergunningensysteem bestaat reeds en is momenteel door sommige lidstaten ingevoerd, waardoor de marktdeelnemers alle vergunningen kunnen aanvragen waarin is voorzien door Verordening (EG) nr. 2021/821 betreffende de EU-regeling voor controle op de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik.
Zodra het door alle lidstaten is goedgekeurd, zal het registerinformatiesysteem de lidstaten in staat stellen de volgende taken te vervullen waarin het voorstel voor de verordening voorziet:
• registreren van marktdeelnemers, handelaren en civiele vuurwapeneigenaren (indien zij een wapen willen in- of uitvoeren);
• registreren van nationale bevoegde autoriteiten (voor het verlenen van vergunningen);
• aanvragen van invoer- en uitvoervergunningen en verlenen of weigeren ervan door de bevoegde autoriteiten;
• raadplegen door de bevoegde autoriteiten van een lidstaat van weigeringen, annuleringen, schorsingen, wijzigingen of intrekkingen van uitvoer- en invoervergunningen, en over de vraag of een vergunning door de bevoegde autoriteiten van een andere lidstaat of lidstaten is geweigerd voor een in wezen identieke transactie;
• administratieve bijstand en samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten en de Commissie om informatie en gegevens uit te wisselen;
• statistische gegevens produceren, waaronder: het aantal vergunningen en weigeringen, de hoeveelheden en waarde van de feitelijke in- en uitvoer van vuurwapens, hun essentiële onderdelen en munitie, per categorie en subcategorie zoals vermeld in bijlage I bij de verordening, naar oorsprong en bestemming;
• informatie-uitwisseling tussen bevoegde autoriteiten en marktdeelnemers en handelaren mogelijk maken met het oog op de uitvoering van deze verordening;
• opslaan van alle verleende invoer- en uitvoervergunningen met een specifiek referentienummer alsook de ontvangen verzoeken voor tijdelijke uitvoer en invoer;
• de nationale bevoegde autoriteiten in staat stellen gegevens over verleende vergunningen en verkeer van zendingen te delen met de bevoegde autoriteiten van andere lidstaten.
Er zullen synergieën worden ontwikkeld met betrekking tot de koppeling met de éénloketomgeving van de EU voor de douane (EU SWE-C).
Beoordeling van de verschillende beschikbare financieringsopties, waaronder mogelijkheden voor herschikking
Duur en financiële gevolgen van het voorstel/initiatief
◻ beperkte geldigheidsduur
◻ van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ
◻ financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor vastleggingskredieten en vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor betalingskredieten.
☑ onbeperkte geldigheidsduur
Uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,
gevolgd door een volledige uitvoering.
Beheersvorm(en) 50
☑Direct beheer door de Commissie
☑ door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;
◻ door de uitvoerende agentschappen
◻ Gedeeld beheer met lidstaten
◻ Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken te delegeren aan:
◻ derde landen of de door hen aangewezen organen;
◻ internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);
◻ de EIB en het Europees Investeringsfonds;
◻ de in de artikelen 70 en 71 van het Financieel Reglement bedoelde organen;
◻ publiekrechtelijke organen;
◻ privaatrechtelijke organen met een openbare dienstverleningstaak, voor zover zij voldoende financiële garanties bieden;
◻ privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die voldoende financiële garanties bieden;
◻ personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het GBVB in het kader van titel V van het VEU is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling.
Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder “Opmerkingen”.
Opmerkingen
BEHEERSMAATREGELEN
Regels inzake het toezicht en de verslagen
Vermeld frequentie en voorwaarden.
De werkregeling voor de ontwikkeling van het “registerinformatiesysteem” zal uiterlijk één jaar na de goedkeuring van het voorstel door de Commissie van start gaan, om het proces van ontwikkeling van de specifieke module binnen het reeds bestaande e-vergunningensysteem te versnellen, waardoor de marktdeelnemers alle vergunningen kunnen aanvragen waarin is voorzien bij Verordening (EG) nr. 2021/821, die de EU-regeling voor controle op de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik regelt.
De specifieke vereisten en taken zullen worden besproken in de coördinatiegroep in- en uitvoer die bij de huidige verordening wordt opgericht.
DG HOME en DG TRADE zullen een memorandum van overeenstemming ondertekenen voor de specifieke regelingen met betrekking tot de vereiste financiering en personele middelen.
De werkregeling voor de interconnectie van het “registerinformatiesysteem” en de éénloketomgeving van de EU voor de douane (EU SWE-C) zal uiterlijk één jaar na de vaststelling van de voorgestelde verordening van start gaan.
DG HOME en DG TAXUD zullen een memorandum van overeenstemming ondertekenen voor de specifieke regelingen met betrekking tot de vereiste financiering en personele middelen.
De specifieke vereisten en taken zullen worden besproken in de coördinatiegroep in- en uitvoer die bij de huidige verordening wordt opgericht.
Beheers- en controlesyste(e)m(en)
Rechtvaardiging van de voorgestelde beheersvorm(en), uitvoeringsmechanisme(n) voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie
Overeenkomstig het voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting, in het kader van het Fonds voor interne veiligheid, van het instrument van de Unie op het gebied van veiligheid (COM(2018) 472 final): De Commissie verricht een tussentijdse en een retrospectieve evaluatie van de in het kader van dit fonds uitgevoerde acties, in overeenstemming met de verordening gemeenschappelijke bepalingen. De tussentijdse evaluatie moet met name gebaseerd zijn op de tussentijdse evaluatie van programma’s die de lidstaten uiterlijk op 31 december 2024 bij de Commissie hebben ingediend.
Informatie over de geïdentificeerde risico’s en het (de) systeem (systemen) voor interne controle dat is (die zijn) opgezet om die risico’s te beperken
DG HOME heeft niet te kampen met aanzienlijke foutenrisico’s in zijn uitgavenprogramma’s. Dit blijkt uit het feit dat er in de opeenvolgende jaarverslagen van de Rekenkamer geen materiële bevindingen voorkomen.
Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding van de controlekosten tot de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting).
De Commissie rapporteert over de verhouding tussen de controlekosten en de waarde van de desbetreffende financiële middelen. In het jaarlijks activiteitenverslag 2020 van DG HOME wordt melding gemaakt van 1,16 % voor subsidies onder direct beheer en 7,32 % voor aanbestedingen onder direct beheer.
In het jaarlijks activiteitenverslag 2020 werd melding gemaakt van een cumulatief restfoutenpercentage van 1,37 % voor nationale programma’s in het kader van het AMIF/ISF en een cumulatief restfoutenpercentage van 2,23 % voor subsidies onder direct beheer anders dan inzake onderzoek.
Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.
DG HOME zal zijn fraudebestrijdingsstrategie blijven toepassen in aansluiting op de fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie, zodat zijn interne controles tegen fraude volledig in overeenstemming zijn met de fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie en dat zijn aanpak op het gebied van frauderisicobeheer erop gericht is frauderisico’s te onderkennen en er passend op te reageren.
DG HOME heeft zijn eigen fraudebestrijdingsstrategie ontwikkeld en uitgevoerd op basis van de door OLAF verstrekte methodologie.
GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven
Bestaande begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer | GK/ NGK 51 . | van EVA-landen 52 | van kandidaat-lidstaten 53 | van derde landen | in de zin van artikel 21, lid 2, punt b), van het Financieel Reglement | |
5 | 12 02 01 | GK/ NGK | NEE | NEE | NEE | JA/NEE |
Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten (*)
Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten
◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
☑ Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 5 | |||||||
DG: HOME | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Totaal | |
Beleidskredieten | ||||||||
12 02 01 - Fonds voor interne veiligheid (ISF) | Vastleggingen | 0,000 | 0,330 | 0,580 | 0,490 | 0,350 | 1,750 | |
12 02 01 - Fonds voor interne veiligheid (ISF) | Betalingen | 0,000 | 0,212 | 0,452 | 0,440 | 0,300 | 1,404 | |
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten | ||||||||
12 01 01 - ondersteunende uitgaven voor het Fonds voor interne veiligheid (ISF) | VK = BK | |||||||
TOTAAL kredieten TOTAAL voor DG HOME | Vastleggingen | 0,000 | 0,330 | 0,580 | 0,490 | 0,350 | 1,750 | |
Betalingen | 0,000 | 0,212 | 0,452 | 0,440 | 0,300 | 1,404 | ||
TOTAAL beleidskredieten | Vastleggingen | 0,000 | 0,330 | 0,580 | 0,490 | 0,350 | 1,750 | |
Betalingen | 0,000 | 0,212 | 0,452 | 0,440 | 0,300 | 1,404 | ||
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | |
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 5 van het meerjarig financieel kader | Vastleggingen | 0,000 | 0,000 | 0,330 | 0,580 | 0,490 | 0,350 | 1,750 |
Betalingen | 0,000 | 0,000 | 0,212 | 0,452 | 0,440 | 0,300 | 1,404 |
* Opmerking: De behoeften van DG TAXUD en DG TRADE zijn opgenomen in het operationele begrotingsonderdeel van DG HOME: de desbetreffende bedragen zullen worden overgeheveld via een codelegatie van DG HOME naar DG TAXUD en van DG HOME naar DG TRADE voor het desbetreffende begrotingsonderdeel van het ISF.
Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere beleidsrubrieken, herhaal bovenstaand deel:
• TOTAAL beleidskredieten (alle beleidsrubrieken) | Vastleggingen | (4) | ||||||||
Betalingen | (5) | |||||||||
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten (alle beleidsrubrieken) | (6) | |||||||||
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 6 van het meerjarig financieel kader (Referentiebedrag) | Vastleggingen | =4+ 6 |
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 7 | “Administratieve uitgaven” |
Dit deel moet worden ingevuld aan de hand van de “administratieve begrotingsgegevens”, die eerst moeten worden opgenomen in de bijlage bij het financieel memorandum (Bijlage V bij de interne voorschriften), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
DG: HOME | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Totaal | |
Personele middelen | VK = BK | 0,000 | 0,157 | 0,399 | 0,484 | 0,484 | 0,484 | 2,008 |
Andere administratieve uitgaven | VK = BK | 0,000 | 0,000 | 0,263 | 0,263 | 0,185 | 0,185 | 0,896 |
TOTAAL voor DG HOME | VK = BK | 0,000 | 0,157 | 0,662 | 0,747 | 0,669 | 0,669 | 2,904 |
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarige financiële kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 0,000 | 0,157 | 0,662 | 0,747 | 0,669 | 0,669 | 2,904 |
TOTAAL kredieten onder RUBRIEKEN 1 tot en met 7 van het meerjarige financiële kader | Vastleggingen | 0,000 | 0,157 | 0,992 | 1,327 | 1,159 | 1,019 | 4,654 |
Betalingen | 0,000 | 0,157 | 0,874 | 1,199 | 1,109 | 0,969 | 4,307 |
Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten
Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL | |||||||||
| Fase | Soort | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten |
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2 gecoördineerde controles en risicobeoordelingen mogelijk maken. | ||||||||||||||||
Output | Opstart | Volledige ontwikkeling van het “registerinformatiesysteem” als module van het huidige e-vergunningensysteem dat wordt beheerd door DG TRADE | 0,000 | 0,000 | 0,250 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,250 | |||||||
Output | Onderhoud | Terugkerende kosten van het “registerinformatiesysteem” | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,150 | ||||||||||
Output | Integratie met de éénloketomgeving van de EU voor de douane | 0,080 | 0,530 | 0,440 | 0,300 | 1,350 54 | ||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2 | 0,000 | 0,000 | 0,330 | 0,580 | 0,490 | 0,350 | 1,750 | |||||||||
TOTAAL | 0,000 | 0,000 | 0,330 | 0,580 | 0,490 | 0,300 | 1,750 | |||||||||
Soort = Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.). | ||||||||||||||||
SD = Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)...” |
Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
☑ Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL | |
RUBRIEK 7 van het MFK | |||||||
Personele middelen | 0,000 | 0,157 | 0,399 | 0,484 | 0,484 | 0,484 | 2,008 |
Andere administratieve uitgaven | 0,000 | 0,000 | 0,263 | 0,263 | 0,185 | 0,185 | 0,896 |
Subtotaal RUBRIEK 7 van het MFK | 0,000 | 0,157 | 0,662 | 0,747 | 0,669 | 0,669 | 2,904 |
Buiten RUBRIEK 7 van het MFK | |||||||
Personele middelen | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Andere administratieve uitgaven | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 van het MFK | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
TOTAAL | 0,000 | 0,157 | 0,662 | 0,747 | 0,669 | 0,669 | 2,904 |
De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Geraamde personeelsbehoeften
◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.
☑ Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) | |||||||
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
20 01 02 03 (delegaties) | |||||||
01 01 01 01 (onderzoek onder contract) | |||||||
01 01 01 11 (eigen onderzoek) | |||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | |||||||
Extern personeel (in voltijdequivalenten VTE) | |||||||
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”) | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties) | |||||||
01 01 01 02 (AC, END, INT - onderzoek onder contract) | |||||||
01 01 01 12 (AC, END, INT - eigen onderzoek) | |||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | |||||||
TOTAAL | 0 | 0 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | Het gaat in alle gevallen om extra aan te werven personeelsleden. Het wervingsplan voorziet in: 2023: +1 AD in DG HOME: beleidsmedewerker die verantwoordelijk is voor de verordening, het proces van goedkeuring van het voorstel, het toezicht op de uitvoering van de verordening in de lidstaten en de ontwikkeling van uitvoeringshandelingen en gedelegeerde handelingen (2 gedelegeerde handelingen en 8 uitvoeringshandelingen). 2023: + 1 AST-assistent van de beleidsmedewerker bij DG HOME. 2024: +2 CA FG IV in DG TAXUD 55 : beleidsmedewerker verantwoordelijk voor de koppeling en de integratie van de éénloketomgeving van de EU voor de douane met het registerinformatiesysteem, en voor het beheer ervan. |
Extern personeel |
Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader
Het voorstel/initiatief:
☑ kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).
De budgettaire gevolgen van de extra financiële middelen zullen worden gecompenseerd door een vermindering van de geprogrammeerde uitgaven bij de Thematische faciliteit van het ISF.
◻ hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.
◻ hiervoor is een herziening van het MFK nodig.
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.
Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
☑ voorziet niet in medefinanciering door derden
◻ voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Jaar N 56 | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | Totaal | |||
Medefinancieringsbron | ||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
☑ Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.
◻ Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
◻ voor de eigen middelen
◻ voor overige ontvangsten
Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ◻
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief 57 | ||||||
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | ||||
Artikel …………. |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
[…]
Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
[…]
(1) Small Arms Survey, “Estimating Global Civilian-held Firearms Numbers”, Briefing Paper, juni 2018. Dataset beschikbaar op http://www.smallarmssurvey.org/fileadmin/docs/Weapons_and_Markets/Tools/Firearms_holdings/SAS-BPCivilian-held-firearms-annexe.pdf
(2) Het gaat om de volgende lidstaten: België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Litouwen, Letland, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië en Slovenië.
(3) The European Union Serious and Organised Crime Threat Assessment (SOCTA) 2021: blz. 57.
(4) Duquet, N. en Goris, K. (2018), geciteerd SAFTE-project, blz. 104 ( link ).
(5) Mancuso (M) en Savona (E) ed. (2017), Eindverslag van het FIRE-project – Fighting Illicit firearms trafficking Routes and actors at European level, blz.21 ( link ).
(6) UNODC, Illicit Trafficking in Firearms their Parts, Components and Ammunition to, from and across the European Union; regional analysis report (2020) p.17 https://www.unodc.org/documents/firearms-protocol/2020/UNODC-EU-Report-A8_FINAL.pdf
(7) FRONTEX (2021), Handboek over vuurwapens voor grenswachters en douanebeambten,
(8) Mededeling van de Commissie betreffende de EU-strategie voor de veiligheidsunie. COM(2020) 605
(9) Mededeling van de Commissie over de EU-strategie voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit (2021-2025), COM(2021) 170.
(10) Mededeling van de Commissie over het EU-actieplan 2020-2025 inzake illegale vuurwapenhandel COM(2020) 608.
(11) COM(2014) 527 final.
(12) COM(2017)737, https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2017:0737:FIN:NL:PDF
(13) C(2018)2197, https://home-affairs.ec.europa.eu/system/files/2018-04/20180417_commission-recommendation-immediate-steps-improve-security-firearms-ammunition_en.pdf
(14) De aanvangseffectbeoordelingsraadplegingen zijn hier te vinden.
(15) Zie DG HOME weOnlibiste
(16) De applicatie voor veilige informatie-uitwisseling van Europol (Siena) is een platform dat voorziet in de communicatiebehoeften van rechtshandhavingsdiensten in de EU. Het platform maakt een snelle en gebruikersvriendelijke uitwisseling van operationele en strategische informatie over criminaliteit mogelijk.
(17) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
(18) Onder “extern douanevervoer” wordt begrepen: het vervoer van in bijlage I vermelde vuurwapens, hun essentiële onderdelen en munitie van een derde land over het douanegebied van de Unie naar een eindbestemming in een derde land, zonder dat deze goederen daadwerkelijk worden ingevoerd.
(19) De gecombineerde nomenclatuur van goederen als vastgesteld bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad van 23 juli 1987 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief.
(20) Verordening (EU) nr. 258/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2012 tot uitvoering van artikel 10 van het Protocol van de Verenigde Naties tegen de illegale vervaardiging van en handel in vuurwapens, hun onderdelen, componenten en munitie, tot aanvulling van het Verdrag van de Verenigde Naties ter bestrijding van grensoverschrijdende georganiseerde misdaad (VN-protocol inzake vuurwapens), en tot vaststelling van uitvoervergunningen voor vuurwapens, hun onderdelen, componenten en munitie en maatregelen betreffende de invoer en doorvoer ervan (PB L 94 van 30.3.2012, blz. 1).
(21) Besluit 2001/748/EG van de Raad van 16 oktober 2001 betreffende de ondertekening namens de Europese Gemeenschap van het Protocol, gehecht aan het Verdrag van de Verenigde Naties ter bestrijding van grensoverschrijdende georganiseerde criminaliteit, betreffende de bestrijding van illegale vervaardiging van en handel in vuurwapens, onderdelen ervan en munitie (PB L 280 van 24.10.2001, blz. 5).
(22) Besluit 2014/164/EU van de Raad van 11 februari 2014 betreffende de sluiting, namens de Europese Unie, van het Protocol tegen de illegale vervaardiging van en handel in vuurwapens, delen en onderdelen daarvan en munitie, tot aanvulling van het Verdrag van de Verenigde Naties tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad (PB L 89 van 25.3.2014, blz. 7).
(23) Richtlijn 2009/43/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de vereenvoudiging van de voorwaarden voor de overdracht van defensiegerelateerde producten binnen de Gemeenschap (PB L 146 van 10.6.2009, blz. 1).
(24) Verordening (EU) 2021/821 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2021 tot instelling van een Unieregeling voor controle op de uitvoer, de tussenhandel, de technische bijstand, de doorvoer en de overbrenging van producten voor tweeërlei gebruik (PB L 206 van 11.6.2021, blz. 1).
(25) Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB van de Raad van 8 december 2008 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor de controle op de uitvoer van militaire goederen en technologie (PB L 335 van 13.12.2008, blz. 99).
(26) Besluit (GBVB) 2021/38 van de Raad van 15 januari 2021 tot vaststelling van een gemeenschappelijke aanpak met betrekking tot de elementen van eindgebruikerscertificaten in de context van de uitvoer van handvuurwapens en lichte wapens en munitie daarvoor (PB L 14 van 18.1.2021, blz. 4).
(27) Gedelegeerde Verordening (EU) 2015/2446 van de Commissie van 28 juli 2015 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad met nadere regels betreffende een aantal bepalingen van het douanewetboek van de Unie (PB L 343 van 29.12.2015, blz. 1).
(28) Richtlijn (EU) 2021/555 van het Europees Parlement en de Raad van 24 maart 2021 inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens (PB L 115 van 6.4.2021, blz. 1).
(29) Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 oktober 2013 tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie (PB L 269 van 10.10.2013, blz. 1).
(30) Uitvoeringsverordening (EU) 2015/2403 van de Commissie van 15 december 2015 tot vaststelling van gemeenschappelijke richtsnoeren betreffende normen en technieken om te waarborgen dat onbruikbaar gemaakte vuurwapens voorgoed onbruikbaar zijn (PB L 333 van 19.12.2015, blz. 62).
(31) Uitvoeringsrichtlijn (EU) 2019/69 van de Commissie van 16 januari 2019 tot vaststelling van technische specificaties voor alarm- en seinwapens uit hoofde van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens (PB L 15 van 17.1.2019, blz. 22).
(32) Kaderbesluit 2009/315/JBZ van de Raad van 26 februari 2009 betreffende de organisatie en de inhoud van uitwisseling van gegevens uit het strafregister tussen de lidstaten (PB L 93 van 7.4.2009, blz. 23).
(33) Kaderbesluit 2002/584/JBZ van de Raad van 13 juni 2002 betreffende het Europees aanhoudingsbevel en de procedures van overlevering tussen de lidstaten (PB L 190 van 18.7.2002, p. 1).
(34) Verordening (EG) nr. 515/97 van de Raad van 13 maart 1997 betreffende de wederzijdse bijstand tussen de administratieve autoriteiten van de lidstaten en de samenwerking tussen deze autoriteiten en de Commissie met het oog op de juiste toepassing van de douane- en landbouwvoorschriften (PB L 82 van 22.3.1997, blz. 1).
(35) Besluit (GBVB) 2019/2191 van de Raad van 19 december 2019 ter ondersteuning van een mondiaal rapportagemechanisme inzake illegale conventionele wapens en munitie daarvoor om het risico op omleiding of illegale overdracht te beperken (iTrace IV) (PB L 330 van 20.12.2019, blz. 53).
(36) Verordening (EU) 2018/1862 van 28 november 2018 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem (SIS) op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken en tot wijziging en intrekking van Besluit 2007/533/JBZ van de Raad en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1986/2006 van het Europees Parlement en de Raad en Besluit 2010/261/EU van de Commissie (PB L 312 van 7.12.2018, blz. 56).
(37) Verordening (EU) 2016/794 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 betreffende het Agentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving (Europol) en tot vervanging en intrekking van de Besluiten 2009/371/JBZ, 2009/934/JBZ, 2009/935/JBZ, 2009/936/JBZ en 2009/968/JBZ van de Raad (PB L 135 van 24.5.2016, blz. 53).
(38) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).
(39) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(40) PB 239 van 22.9.2000, blz. 469/473.
(41) Aanbeveling van de Commissie (2018) 2197 final van 17.4.2018 voor onmiddellijke stappen ter verbetering van de veiligheid van maatregelen betreffende de uitvoer, invoer en doorvoer van vuurwapens, hun onderdelen en essentiële componenten en munitie.
(42) Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden (PB L 305 van 26.11.2019, blz. 17).
(43) Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad van 23 juli 1987 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief (PB L 256 van 7.9.1987, blz. 1).
(44) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1.
(45) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(46) Verordening (EG) nr. 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (PB L 145 van 31.5.2001, blz. 43).
(47) PB L 130 van 27.5.1993, blz. 4.
(48) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(49) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx
(50) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(51) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(52) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(53) De totale beleidskredieten voor de integratie in de éénloketomgeving van de EU voor de douane bestaan uit een totaalbedrag van 1,580 miljoen EUR in de periode 2024-2028, gevolgd door een jaarlijkse bijdrage van 0,100 miljoen EUR voor onderhoud vanaf 2029.
(54) De VTE’s worden opgenomen in de administratieve begroting van DG HOME, dat hen als extra personele middelen zal aanvragen, en er zal een overheveling van administratieve begroting van DG HOME naar directoraat B van TAXUD plaatsvinden ter dekking van 2 VTE (CA FG IV) voor elk jaar in de periode 2024-2027 met het oog op de koppeling van het registerinformatiesysteem met de éénloketomgeving van de EU voor de douane.
(55) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(56) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.