Artikelen bij COM(2007)240 - Jaarverslag betreffende het financiële beheer van het zesde, het zevende, het achtste en het negende Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) in 2006

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


1. Inleiding 3

2. Hoogtepunten van 2006, uitdagingen voor 2007 3

3. Financiële situatie van het 6e tot 9e EOF, eind 2006 4

4. ACS-programma's tijdig en doeltreffend ten uitvoer leggen: prestaties ten aanzien van de doelstellingen in 2006 4

4.1. De kwaliteit, het effect en de duurzaamheid van de programma's verbeteren 5

4.2. Sneller steun verlenen 8

4.3. Operaties met andere donoren coördineren en harmoniseren 11

4.4. Doeltreffende controle en aansprakelijkheid verzekeren 12

4.5. Een actief personeelsbeleid voeren en de interne processen verbeteren 13

5. Naleving van de aanbevelingen van de Europese Rekenkamer 14

5.1. Jaarverslag van de Rekenkamer 14

5.2. Speciale verslagen van de Rekenkamer 15

Bijlage 1: Evolutie van onbestede EOF-vastleggingen ("RAL"), 2001-2006 (in miljoen euro) 16

Bijlage 2: EOF algemene begrotingssteun, algemene vastleggingen, 2002-2006 (in miljoen euro) 17

Bijlage 3: Nieuwe EOF algemene begrotingssteun en steun voor het sectorale beleid 2006 (in miljoen euro) 18

Bijlage 4: Netto vastleggingen en betalingen, 2006 (in miljoen euro) 19

Bijlage 5: EOF-bijdragen tot VN en Wereldbank, 2005-2006 (in miljoen euro) 19

Bijlage 6: EOF algemene vastleggingen per programmerings- en financieringsinstrument, eind 2006 (in miljoen euro) 20

Bijlage 7: Stabex – situatie per land, eind 2006 (in euro) 21

INLEIDING

Met dit verslag wordt voldaan aan de artikelen 96 en 102 van het Financieel Reglement van het 9e Europees Ontwikkelingsfonds (EOF). Deze artikelen schrijven voor dat de Commissie jaarlijks verslag uitbrengt over het financiële beheer van het EOF. De Commissie diende een eerdere versie van het verslag ter herziening in bij de Europese Rekenkamer en de Commissie Begrotingscontrole van het Europees Parlement. In deze eindversie wordt rekening gehouden met de opmerkingen van deze instanties.

Hoogtepunten van 2006, uitdagingen voor 2007

- Financiële doelstellingen 2006 – de Commissie heeft al haar doelstellingen bereikt en heeft het streefcijfer voor contracten en betalingen, de hoogste ooit, overtroffen. De Commissie heeft eveneens goedgekeurde maar niet bestede middelen gestabiliseerd en daarbij het aantal 'oude' en 'sluimerende' vastleggingen aanzienlijk teruggebracht. Daarnaast sloot de Commissie het 6e EOF af door alle overblijvende middelen naar het 9e EOF over te dragen.

- 9e EOF eindevaluatie – werd uitgevoerd in 2006 en resulteerde in een aantal definitieve aanpassingen van de toewijzing van middelen tussen landen en regio's, waarvoor de overeenstemmende betalingsverplichtingen van de resterende middelen van het 9e EOF dat in 2007 afloopt, moeten worden aangegaan.

- Interne controles en procedures – de Commissie trof verder maatregelen om de controles te versterken (zie punt 4.4 hieronder), maar de integratie van het EOF in CRIS (het gemeenschappelijke Relex-informatiesysteem) werd tot 2008 uitgesteld om prioriteit te geven aan het systeem voor periodetoerekening per begrotingsjaar (ABAC) van de Commissie.

- Personeelsbestand – kwesties als personeelsverloop, een groot aantal vacatures in een aantal delegaties en een afnemend personeelsbestand (vergeleken met de beheerde bedragen) hebben nog steeds invloed op bepaalde prioriteiten. In 2006 ging de Commissie door met werken binnen deze enge grenzen door een gezond financieel beheer en kwaliteit tot topprioriteit te maken.

- 10e EOF – een kritiek punt voor de EG-steun aan de ACS-landen is de tijdige goedkeuring van het 10e EOF door de lidstaten om de middelen van het 10e EOF vanaf januari 2008 te kunnen beginnen toewijzen, wanneer het 9e EOF niet langer beschikbaar zal zijn.

- Hulp voor handel – de Commissie heeft hiervoor verder aanzienlijke steun uitgetrokken; zie tabel:

Hulp voor handel: hoe de Commissie ernaar streeft de groei en werkgelegenheid in de ACS-landen te stimuleren |

Om armoede definitief te bannen, moeten de ACS-landen in staat zijn hun economieën te laten groeien en meer handel te drijven. Om die reden heeft de Commissie sinds 2001 toegekend: meer dan 850 miljoen euro om de ACS-regio's te helpen integreren, de handel te stimuleren en een grotere rol te spelen op de wereldmarkten – dit impliceert o.m. onderhandelingen over economische partnerschapsovereenkomsten; | meer dan 35 miljoen euro om de ACS-landen in staat te stellen beter te onderhandelen met de EU en de WHO; nog eens 60 miljoen euro om de ACS-landen in staat te stellen een doeltreffender handelsbeleid te voeren; de Commissie verstrekt ook meer dan 160 miljoen euro aan programma's ter vergemakkelijking van het opstarten en uitbreiden van bedrijven in ACS-landen. |

Financiële situatie van het 6 E TOT 9 E EOF, EIND 2006

DE TABEL HIERONDER ILLUSTREERT DE ALGEMENE FINANCIËLE SITUATIE VOOR HET 6 e tot 9e EOF, eind 2006. Een bedrag van 3,16 miljard euro werd niet vastgelegd. Dit bedrag zal tezamen met de vrijgemaakte kredieten voor eind 2007 worden vastgelegd.

Tabel 1: Financiële situatie van het 6e tot 9e EOF, eind 2006 (in miljoen euro) |

Middelen toegewezen aan de ACS-landen (door EOF) | Vastgelegd | Besteed | Uitstaande middelen/vastleggingen |

6e-8e | 9e | Totaal, 6e-9e | Niet-vastgelegd | Niet-bestede vastleggingen (RAL) | Totaal niet-bestede middelen |

A | b | c (a+b) | D | E | f (c-d) | G (d-e) | h (f+g) |

29 044 | 15 565 | 44 609 | 41 446 | 31 165 | 3 163 | 10 281 | 13 444 |

ACS-PROGRAMMA'S TIJDIG EN DOELTREFFEND TEN UITVOER LEGGEN: PRESTATIES TEN AANZIEN VAN DE DOELSTELLINGEN IN 2006

Dit hoofdstuk schetst de mate waarin de Commissie in 2006 de verschillende voor het EOF gestelde doelstellingen heeft gehaald. Het somt op en brengt verslag uit over:

- de doelstellingen in het ACS-onderdeel van het jaarlijkse beheersplan van EuropeAid, en

- relevante centrale prestatie-indicatoren als overeengekomen door het bestuur van EuropeAid.

In de cijfers die worden gebruikt voor de prestatiedoelstellingen van EuropeAid en de OESO-DAC-rapportage zijn vrijmakingen en invorderingsopdrachten niet begrepen; het zijn dus brutocijfers, niet nettocijfers. Op dezelfde manier zijn de cijfers in dit hoofdstuk en in de bijlage brutocijfers, tenzij anders wordt aangegeven.

De kwaliteit, het effect en de duurzaamheid van de programma's verbeteren

- Herziening van alle programma's in de identificatie- en de formuleringsfase

De groepen voor kwaliteitsondersteuning van EuropeAid evalueren de operaties op voorhand. De activiteiten van deze groepen stegen aanzienlijk in 2006:

Tabel 2: Controle van EOF-financieringsvoorstellen door groepen voor kwaliteitsondersteuning in 2006 |

Project cyclus stadium | Indicator | 2005 | 2006 | % wijziging, op jaarbasis |

Identificatie | Gecontroleerde identificatiefiches | Aantal | 84 | 156 | +86% |

Waarde (miljoen euro) | 1270 | 2276 | +79% |

Formulering | Gecontroleerde financieringsvoorstellen | Aantal | 127 | 181 | +43% |

Waarde (miljoen euro) | 3185 | 3094 | -3% |

EuropeAid meet de impact van de groepen voor kwaliteitsondersteuning door middel van een kwaliteitscoëfficiënt. Dit is de verhouding tussen positieve en negatieve scores (A/B en C/D) in de identificatie- en later de formuleringsfase. Het doel van EuropeAid is ervoor te zorgen dat de positieve scores toenemen en de negatieve scores dalen.

De tabel hieronder toont aan dat de controles van de groepen voor kwaliteitsondersteuning tot kwalitatief betere projecten hebben geleid, zowel in 2006 als op jaarbasis:

- in 2006, in de formuleringsfase, vergeleken met de eerdere identificatiefase;

- op jaarbasis, in beide fasen.

Tabel 3: Impact van de groepen voor kwaliteitsondersteuning op de EOF-projectkwaliteit, 2005-2006 - % van positieve en negatieve scores in elk controlestadium |

Type score | 2005 | 2006 |

Identificatie | Formulering | Identificatie | Formulering |

Positieve scores (A/B) | 88 | 93 | 90 | 95 |

Negatieve scores (C/D) | 12 | 7 | 10 | 5 |

Na de formuleringsfase brengt de Commissie in de voorstellen nog verdere verbeteringen aan door de aanbevelingen van de groepen voor kwaliteitsondersteuning vóór aanvang van de tenuitvoerlegging op te volgen.

- Verder investeren in begrotings- en sectorale steun waar nodig

Het verslag voor 2005 meldde dat de algemene begrotingssteun en de steun voor het sectorale beleid dat jaar een piek bereikte. De algemene vastleggingen bereikten 1.120 miljoen euro.

In 2006 waren de meeste begrotingssteunprogramma's van het 9e EOF al aangevat. Nieuwe vastleggingen werden daarom vooral gebruikt om resterende programma's te steunen of steun voor lopende programma's voorT te zetten; bijgevolg was er een daling op jaarbasis. De Commissie keurde voor acht landen algemene begrotingssteun goed, ten belope van 198 miljoen euro, en steun voor het sectorale beleid in zestien landen, voor een totaal van 421 miljoen euro.

Toch bleef de begrotingssteun aanzienlijk: voor 2006 liepen de betalingen op tot 431 miljoen euro (zie tabel hieronder). Daarnaast gaat de Commissie verder met beleidsdiscussies om de begrotingssteun te verbeteren, zowel met de begunstigde landen als in gemeenschappelijke fora met donoren (zoals OESO-DAC 'Joint Venture on Public Financial Management').

Tabel 4: Nieuwe algemene begrotingssteun en steun voor het sectorale beleid 2006 (in miljoen euro) |

Soort programma | Vastleggingen | Betalingen |

2005 | 2006 | % wijziging | 2005 | 2006 | % wijziging |

Algemene begrotingssteun | 705 | 198 | -72% | 500 | 431 | -14% |

Steunprogramma's sectoraal beleid | 416 | 421 | 1% | 162 | 207 | 28% |

Totaal | 1 120 | 620 | -45% | 662 | 638 | -4% |

Andere activiteiten van de Commissie in de loop van 2006:

- uitvoering van bijna de helft van de evaluaties van de financiële verantwoording inzake overheidsfinanciën in 24 ACS-landen;

- herziening van de methodologische richtsnoeren voor begrotingssteun met duidelijker criteria om vóór de middelen worden uitbetaald na te gaan of een land aan de subsidiabiliteitscriteria voldoet;

- voorbereiding van een kader voor technische steun aan de hoge controle-instanties in de landen die begrotingssteun krijgen.

- Actieve deelname aan de eindevaluatie en de post-9e EOF-programmering

De eindevaluatie van het 9e EOF leidde tot definitieve aanpassingen van de toewijzingen tussen landen, regio's en sectoren. EuropeAid moet er nu met de delegaties op toezien dat alle middelen van het 9e EOF voor eind 2007 zijn vastgelegd. Tegelijkertijd werd begonnen met de planning van het 10e EOF.

Daarnaast streefde de Commissie ernaar te garanderen dat bij de programmering van het 10e EOF van meet af aan concrete prestatie-indicatoren werden toegevoegd. Dit gebeurde door specifieke verwijzingen naar dergelijke indicatoren in:

1. de programmeringsrichtsnoeren, waarin ook wordt verwezen naar:

2. de behoefte om het vermogen van de partnerlanden om statistieken te verzamelen, te versterken; en tevens

3. online-steun om de delegaties van de Commissie te helpen de meest relevante indicatoren aan te wijzen;

4. de uitvoeringsverordening (waarover momenteel wordt onderhandeld), waarin de behoefte wordt onderstreept van harmonisering met de indicatoren van de strategiedocumenten voor de armoedebestrijding van de partnerlanden;

5. strategiedocumenten, daaronder:

6. sectorspecifieke prestatie-indicatoren

7. de verbintenissen van de ACS-landen voor beter bestuur.

Deze indicatoren bepalen de hoogte van de prestatiegerelateerde tranches en de tussentijdse en eindevaluatie zullen de vooruitgang evalueren.

- Toezicht

Onafhankelijke externe controleurs controleren elk door het EOF gesubsidieerd project van over één miljoen euro. De projectscore wordt op basis van vijf criteria vastgesteld: relevantie, doelmatigheid, doeltreffendheid, impact en duurzaamheid.

Tegen eind 2006 hadden de controleurs meer dan duizend zulke projecten geëvalueerd. In 2006 bleek dat de gecontroleerde ACS-programma's gemiddeld voldoende of beter presteerden (met een score van 2,5 of meer). Voorlopige bevindingen suggereren dat de scores sinds 2003 zijn gestegen.

Daarnaast verzocht de Commissie de controleurs na te gaan:

- welke tendensen er sinds 2003 in de scores waren per ACS-subregio en sector, zoals de infrastructuur;

- waarom de scores voor handelsgerelateerde projecten op jaarbasis terugliepen in 2005-2006.

De Commissie zal met deze bevindingen rekening houden bij het opstellen van toekomstige programma's.

- Evaluatie

In 2006 verrichtte de Commissie 13 evaluaties inzake communautaire steun aan de ACS-landen. De Commissie zal met deze bevindingen rekening houden bij het programmeringsproces en het opstellen van toekomstige programma's.

Tabel 5: Evaluaties in 2006 van communautaire steun aan ACS-landen en regio's |

Strategietype | Land / regio | Strategietype | Landen / regio | Sector |

Regionaal | Centraal-Afrika | Sectoraal | ACS-landen | Microfinanciering |

Land | Comoren | Handelscapaciteitsopbouw |

Mali | ACS & niet-ACS-landen | Coördinatie donor-partnerland |

Mauritius | Water- en sanitaire voorzieningen |

Rwanda | Goed bestuur |

Seychellen | Algemene begrotingssteun |

Tabel 6: Belangrijkste aanbevelingen van de evaluaties van 2006 |

Regionale strategie – Centraal-Afrika: | De banden aanhalen met naburige regionale groeperingen (bv. CEDEAO) |

De kwaliteit verbeteren van haalbaarheidsstudies |

Meer personeel voor de delegaties in dienst nemen |

Landenspecifiek: | Gebruik maken van sectorale steun voor essentiële sectoren die in de nationale indicatieve programma's worden genoemd |

Rekening houden met voorzienbare vertragingen bij het geven van instructies en het beginnen van werkzaamheden |

Meer investeren in de ontwikkeling van een op partnerschap gebaseerde strategie |

Sectoraal – ACS alleen: | Handel: | Steun beter coördineren met de EU-lidstaten |

Het geïntegreerd kader-proces versterken |

Micro- financiering: | Voorkeur voor landen met zwak lokaal bestuur |

Zorgen dat de programma's samenhangen met nationale/lokale prioriteiten |

Sectoraal – ACS & niet-ACS | Begrotings-steun: | In de eerste plaats gebruiken voor het beheer van de openbare financiën en corruptiebestrijding |

Steun zo spoedig mogelijk volledig begroten |

Goed bestuur: | Administratieve hervormingen en beheer van de openbare financiën opnemen in de strategiedocumenten voor de armoedebestrijding, de nationale en de regionale strategiedocumenten |

Projecten gebruiken voor maatschappelijke steun en begrotingssteun voor het beheer van de openbare financiën |

Sneller steun verlenen

In 2006 bereikten de algemene vastleggingen voor de nieuwe programma's hun doel. Individuele vastleggingen, d.w.z. contracten voor goedgekeurde programma's, en betalingen overtroffen het gestelde doel, en braken daarmee een nieuw EOF-record.

Tabel 7: Belangrijkste EOF-prestatiecijfers 2002-2006 (in miljoen euro) |

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |

Streefcijfer | Gerealiseerd bedrag |

2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |

5,5 | 4,8 | 4,4 | 4,1 | 4,0 | 4,1 | 3,6 |

De Commissie schonk ook verder speciaal aandacht aan oude en sluimerende RAL:

Tabel 9: Evolutie van oude en sluimerende RAL 2005-2006 |

Indicator | Waarde (in miljoen euro) | Kanttekening |

Naam | Definitie | 1.1.06 | 31.12.06 |

Streefcijfer | Gerealiseerd bedrag |

Oude RAL | Middelen vastgelegd > 5 jaar geleden, nog onbesteed | 1 618 | 867 | 822 | Bijna gehalveerd in 2006 |

Sluimerende RAL | Middelen vastgelegd maar niet onder contract noch besteed > 2 jaren | 346 | 350 | 276 | Inclusief betaling voor HIPC-programma |

Voorts zette de Commissie haar strategie van vrijmaking van alle uitstaande vastleggingen om deze voor eind 2007 opnieuw vast te leggen, voort. De Commissie is vastbesloten om haar doelstelling voor vrijmaking van maart 2007 te bereiken:

Tabel 10: EOF-vrijmakingen, 1.1.2006—1.3.2007 |

Indicator | Definitie | Bedrag in miljoen euro |

2005 | 2006 |

Streefcijfer (tot 31.3.07) | Gerealiseerd bedrag (tot 1.3.2007) |

Vrijmakingen | Middelen voordien vastgelegd maar niet besteed, vrijgemaakt voor nieuwe programma's | 476 | 923 | 871 |

Zie bijlage 1 voor een gedetailleerde opgave van de evolutie van onbestede middelen sinds 2002.

Voorts heeft de Commissie:

- 64 miljoen euro uiteindelijk niet-gebruikte voorschotten teruggevorderd

- een actieplan gestart om terugvorderingen en prefinanciering te controleren

- Bijlage 2 biedt de totale cijfers voor:

- vrijmakingen en terugvorderingen, en

- bruto en netto vastleggingen en betalingen

Gelijkmatige spreiding van vastleggingen over het jaar (tot vermijding van 'overbelasting' op het einde van het jaar)

In 2005 en 2006 nam de Commissie maatregelen om nieuwe vastleggingen gelijkmatiger over het jaar te verdelen dan in het verleden. Ten gevolge daarvan ging de 'overbelasting' voor het EOF in 2006 opnieuw achteruit, waarbij 58% van de vastleggingen tegen eind september waren afgehandeld - juist beneden het streefcijfer van 60%.

Stabex

Een deel van RAL betreft Stabex-vastleggingen die niet tot betalingen hebben geleid. Voor het beheer van de Stabex-middelen hanteert de Commissie een strikt tijdschema:

Tabel 11: Stabex – uiterste data van de Commissie |

Actie | Uiterste datum (eind van het jaar) |

Volledige goedkeuring van toegewezen maar onbestede middelen | 2007 |

Volledige contractsluiting | 2008 |

Volledige betaling | 2010 |

De Stabex-middelen worden ten uitvoer gelegd via stelsels van wederzijdse verplichtingen. In 2006 hechtte de Commissie haar goedkeuring aan 17 dergelijke stelsels, ten belope van 500 miljoen euro en schreef zij 190 miljoen euro over naar rekeningen met dubbele handtekening (zie hieronder).

In haar rekeningen voor het EOF voor 2006 heeft de Commissie een gedetailleerde Stabex-tabel opgenomen met de saldi aan het einde van het boekjaar voor elk begunstigd land.

In dit verslag zijn de in bijlage 7 geboden Stabex-cijfers echter op beide gebaseerd:

1. de Stabex-middelen vermeld in de EOF-rekeningen, en

2. de saldi aan het einde van het boekjaar 2006 van de zogenaamde rekeningen met dubbele handtekening van de begunstigde landen (van middelen in bezit van de betrokken begunstigde ACS-landen) waarop de Commissie reeds een aantal Stabex-middelen heeft overgemaakt.

In 2007 zal de Commissie deze rekeningen auditeren en daarbij de Stabex-situatie eind 2006 certificeren.

Operaties met andere donoren coördineren en harmoniseren

- Sectorale concentratie van het EOF

De Commissie richt de EOF-middelen op sectoren die een grote impact hebben op de armoede en waar de Commissie de meeste toegevoegde waarde kan bieden:

Tabel 12: EOF-vastleggingen en betalingen per OESO-DAC-sector, 2006 (bruto, in miljoen euro) |

Sector | Vastleggingen | Betalingen |

miljoen euro | % totaalbedrag | miljoen euro | % totaalbedrag |

Onderwijs, gezondheid, water, sanitaire basisvoorzieningen | 1161 | 34% | 836 | 29% |

Transport, communicatie, energie | 933 | 27% | 663 | 23% |

Landbouw, visserij, handel, industrie, toerisme | 368 | 11% | 194 | 7% |

Milieu, andere diagonale kwesties | 324 | 10% | 91 | 3% |

Begroting en saldo van betalingssteun | 219 | 6% | 635 | 22% |

Schuldverlichting | 0 | 0% | 80 | 3% |

Andere, inclusief wederopbouw | 248 | 7% | 163 | 6% |

Administratieve kosten | 154 | 5% | 193 | 7% |

Totaal | 3 408 | 100% | 2 826 | 100% |

- Steun via internationale organisaties

De Commissie heeft in 2006 verder nauw samengewerkt met de VN en de Wereldbank. De bedragen waarover een overeenkomst is gesloten in 2005-2006 bleven op jaarbasis relatief stabiel en beliepen ongeveer 11% van het totaalbedrag waarover een overeenkomst is gesloten in de beide jaren.

Andere door de Commissie in de loop van 2006 gesloten overeenkomsten ten belope van:

- 95 miljoen euro met de Wereldbank, waarvan 62 miljoen euro voor een wereldfonds voor de bestrijding van aids, tuberculose en malaria;

- 225 miljoen euro met de VN.

In bijlage 3 zijn de vastleggingen, contracten, betalingen en nog onbestede middelen aangegeven, stand jaareinde.

De Commissie werkte ook verder samen met niet-overheidsactoren en maatschappelijke organisaties, zoals bedoeld in artikel 4 van de Overeenkomst van Cotonou.

Doeltreffende controle en aansprakelijkheid verzekeren

- Nauwgezet toezicht op transacties, gebruikmaking van steekproeven

In 2006 antwoordde EuropeAid op de aanbevelingen van de Rekenkamer door:

- zijn methodologie voor controle achteraf te herzien;

- het aandeel van de achteraf gecontroleerde betalingen van 3% naar 1% terug te brengen;

- de reikwijdte van de controles achteraf te vergroten en deze beter te documenteren.

Tabel 13: Controle achteraf van transacties in 2006, stand januari 2007 |

Aantal transacties | % totaal aantal transacties |

Totaal aantal transacties | 21 654 | 100% |

Transacties waarvoor controles zijn gepland | 215 | 1,0% |

- afgewerkte controles (transacties januari-juni 2006) | 95 | 0,4% |

- voor eind april 2007 geplande controles (transacties juli-december 2006) | 120 | 0,6% |

Daarnaast heeft de Commissie:

- controles achteraf verricht van transacties die door de nationale ordonnateur werden gedaan ondanks voorbehoud van de financiële controleur;

- transacties en interne controles ter plaatse gecontroleerd in vijf ACS-delegaties die door een risicoanalyse waren aangewezen.

- De belangrijkste aanbevelingen van de Dienst interne audit voor 100% opvolgen

Tabel 14: De aanbevelingen van de Dienst interne audit opvolgen |

Categorie | Aanbeveling | Vooruitgang tegen jaareinde 2006 |

Elektronische ratificatie als bewijs van delegatie van AOS-functies | Functionaliteit van OLAS nagaan om elektronische ratificatie mogelijk te maken | Migratie van OLAS naar CRIS/ABAC uitgesteld tot eind 2007. Bijgevolg geen vooruitgang geboekt sinds maart 2006. |

Bewijs van ratificatie in financiële circuits van EOF | Aanpassing van elektronische OLAS-ratificatie voor nieuwe circuits | Een nieuwe OLAS-facturier bestrijkt sinds 1.1.2007 de ratificatiecircuits van initiërende en controlerende ambtenaren |

Een actief personeelsbeleid voeren en de interne processen verbeteren

- Een actief personeelsbeleid voeren

Kwesties als personeelsverloop, een groot aantal vacatures in een aantal delegaties en een afnemend personeelsbestand (vergeleken met de beheerde bedragen) hebben nog steeds invloed op bepaalde prioriteiten. In 2006 ging de Commissie door met werken binnen deze enge grenzen door een gezond financieel beheer en kwaliteit tot topprioriteit te maken.

Tabel 15: Vacante posten bij EuropeAid: Hoofdzetel ACS-directoraat en ACS-delegaties, 2005-2006 |

Vestigingsplaats | Personeelstype | Vacant per jaareinde |

2005 | 2006 |

ACS-delegaties | Ambtenaren | 5% | 7% |

Ander personeel | 9% | 9% |

Hoofdzetel (ACS-directoraat) | Ambtenaren | 2% | 0% |

Ander personeel | 1% | 1% |

- Bestuurspraktijken en –procedures harmoniseren en vereenvoudigen

De Commissie presenteerde bij de Raad een herziening van het financieel reglement dat van toepassing is op het 9e EOF. Hierdoor worden de procedures voor samenwerking met andere EU-lidstaten verlicht en wordt een vergelijkbare herziening van het algemeen financieel reglement toegepast. De Raad keurde het herziene financieel reglement voor EOF in maart 2007 goed. De Commissie is voornemens nog verdere vereenvoudigingen in de procedures van het 10e EOF in te voeren.

- Verdere ontwikkeling van informatiesystemen en verbetering van boekhoudsystemen

Het EOF moet nog in CRIS worden geïntegreerd. Voorts is de invoering van ABAC-FED tot 2008 uitgesteld.

NALEVING VAN DE AANBEVELINGEN VAN DE EUROPESE REKENKAMER

Jaarverslag van de Rekenkamer

Tabel 16: Naleving van de aanbevelingen van de Europese Rekenkamer (tabel 3, jaarverslag van de Rekenkamer over EOF, 2006) |

Onderwerp | Vereiste maatregel | Voor eind 2006 getroffen maatregel |

1. Voorschotten, terugvorderingen, dubieuze schulden | Beter toezicht op onduidelijke voorschotten | De Commissie heeft in 2006 een actieplan gestart om terugvorderingen en prefinanciering centraal te controleren |

2. Stabex-middelen | Betrouwbaarder cijfers verkrijgen over middelen in banken | De Commissie bereidt een geactualiseerde inventaris van alle middelen in Europa en de ACS-landen voor |

Verslagen ontvangen over het gebruik van de middelen | De Commissie ontving 38 van de 39 voor 2006 verwachte verslagen |

3. Risicobeheersing | Risico's specifiek voor ACS-landen identificeren | Het ACS-directoraat van EuropeAid stelde specifieke ACS-risicoregisters op voor 2006 en 2007 |

Betere risico-analyse voor audits van de Dienst interne audits | AIDCO stelde in 2006 voor 2007-2009 een op risico gebaseerd lopend auditplan op, en zond dit naar de Dienst interne audit en de Rekenkamer |

Betere risico-analyse voor externe audits (hoofdzetel, delegaties) | Het jaarlijkse auditplan voor 2007 van het ACS-directoraat van EuropeAid bestrijkt alle externe audits in delegaties en hoofdzetel; de eenheid voor financiering en contractering (C5) van het directoraat heeft richtsnoeren voor de risico-analyse uitgebracht, en instructies die werden opgesteld door de eenheid voor auditmethodologie van EuropeAid (G2) |

Betere risico-analyse voor controles achteraf | De eenheid voor auditmethodologie van EuropeAid (G2) voerde voor het hele DG een risico-analyse uit van de steekproefomvang en de te controleren transactietypen |

4. Controles achteraf | Betere documentering | Voor het boekjaar 2006 heeft EuropeAid een volledige documentatie voorbereid en een systematische vervolgcontrole verricht |

5. Controle | CRIS-audits verbeteren | In zijn antwoord op de verslagen over het beheer van de externe bijstand van 2006 herinnerde de hoofdzetel de delegaties aan de instructie van de directeur-generaal waarin werd gewezen op het belang van de CRIS-audit |

Gebruikmaking van de CRIS-audit om de externe audits beter te controleren |

Speciale verslagen van de Rekenkamer

Tabel 17: EOF begrotingssteun – aspecten van openbare financiën (nr. 2/2005, in EOF kwijting 2004, punt 55) |

Nr. | Onderwerp | Aanbeveling | In 2006 getroffen maatregel |

55 | Methodologische richtsnoeren | Actualiseren en vervolledigen, incl. toezichtsverslagen | De Commissie heeft de methodologische richtsnoeren geactualiseerd: - duidelijkere definities - potentiële baten en risico's - duidelijkere subsidiabiliteitscriteria - praktische stappen om programma's voor te bereiden en uit te voeren - richtsnoeren voor het gebruik van het evaluatiemiddel PEFA (overheidsuitgaven en financiële verantwoordingsplicht) De delegaties moeten jaarlijks rapporteren over de stand van het beheer van de openbare financiën De Commissie heeft ook herzien: - de opmaak van de identificatiefiches - controlelijsten voor de controle van fiches en financieringsvoorstellen |

Subsidiabiliteit | Duidelijker bewijsmateriaal voor subsidiabiliteit van een land | Het bewijs voor het nakomen van de subsidiabiliteitscriteria: - wordt geëvalueerd in de identificatie- en formuleringsfase; - is vereist voor de uitbetaling van steun. |

Indicatoren | Prestatie-indicatoren met een sterker stimulerend effect hanteren | - De Commissie en andere donoren vervolledigden in 2005 het kader voor overheidsuitgaven en financiële verantwoordingsplicht (PEFA) - De Commissie maakt gebruik van PEFA om bestaande middelen te vervangen, tot bijna de helft van alle PEFA-evaluaties in 2006 - De Gemeenschap maakt ook verder gebruik van OESO-DAC 'Joint Venture on Public Financial Management' |

Gebruikmaking van nieuw beheersinstrument voor het beheer van openbare financiën |

Coördinatie | Meer lokaal samenwerken |

Instellingen van ACS-landen | Verhoudingen met parlementen en hoge controle-instanties versterken | De Commissie is momenteel doende: - een nota op te stellen om technische bijstand aan hoge controle-instanties te bevorderen; - zich te beraden over samenwerking met internationale organisaties als INTOSAI. |

Bijlage 1: Evolutie van onbestede EOF-vastleggingen ("RAL"), 2001-2006 (in miljoen euro)

Type onbestede vastlegging (of ‘RAL’) | Maatregel | Jaar |

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |

% | -14% | -31% | -6% | -24% | -44% |

Totaal, alle typen | ‘totale RAL’ | Alle jaren | miljoen euro | 8 728 | 9 842 | 9 779 | 10 324 | 10 281 |

Bijlage 2: EOF algemene begrotingssteun, algemene vastleggingen, 2002-2006 (in miljoen euro)

Land | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |

Benin | 55,0 | 18,4 |

Burkina Faso | 125,0 | 151,5 |

Burundi | 22,6 | 43,6 | 7,82 |

Kameroen |

Kaapverdië | 5,8 | 12,5 |

Centraal-Afrikaanse Republiek | 4,4 | 4,0 |

Tsjaad | 50,0 |

Ivoorkust | 40,0 |

Democratische Republiek Congo | 5,5 | 106,0 |

Republiek Congo | 30,45 |

Djibouti |

Dominicaanse Republiek | 38,0 |

Ethiopië | 44,1 | 95,0 |

Gabon |

Gambia |

Ghana | 5,0 | 62,0 |

Guinee |

Guinee-Bissau | 6,0 |

Guyana | 23,3 |

Haïti | 10,2 |

Jamaica | 30,0 | 25,0 |

Kenia | 125,0 |

Lesotho |

Madagaskar | 70,0 | 35,0 | 55,0 |

Malawi | 41,5 | 34,0 |

Mali | 132,9 | 21,1 |

Mauritanië |

Mozambique | 168,0 | 16,4 | 95 |

Niger | 20,0 | 90,0 | 70,0 |

Papoea-Nieuw-Guinea |

Rwanda | 55,1 | 36,0 |

Sao Tomé en Principe |

Senegal | 53,0 |

Sierra Leone | 50,0 |

Tanzania | 114,0 | 57,0 |

Turks- en Caicoseilanden | 10,6 |

Uganda | 92,0 |

Vanuatu | 1,7 |

Zambia | 117,0 | 62,0 |

Jaarlijkse totalen | 529,6 | 741,4 | 469,4 | 704,8 | 198,3 |

% van jaarlijkse algemene vastleggingen EOF | 25% | 20% | 18% | 20% | 6% |

Bijlage 3: Nieuwe EOF algemene begrotingssteun en steun voor het sectorale beleid 2006 (in miljoen euro)

Soort programma | Type financiering | Begunstigd land | Sector | Bedrag |

Streef-cijfer | Resultaat |

Algemeen Begrotingssteun (algemene begrotingssteun) | Benin | Begrotings- steun | 18 |

Centraal-Afrikaanse Republiek | 4 |

Dominicaanse Republiek | 38 |

Haïti | 10 |

Malawi | 34 |

Mali | 20 |

Mali | 1,1 |

Turks- en Caicoseilanden | 11 |

Zambia | 62 |

Subtotaal, macro-economische begrotingssteun | 262 | 198 |

Steunpro-gramma's sectoraal beleid | Sectorale begrotings- steun (SBS) | Anguilla | 8 |

Angola | Watervoor-ziening | 7 |

Burkina Faso | 2 |

Dominicaanse Republiek | Onderwijs | 48 |

Ethiopië | Infrastructuur | 155 |

Falkland-eilanden | Handel | 3 |

Grenada | Handel | 7 |

Guinee-Bissau | 6 |

Mauritius | Watervoorziening | 10 |

Montserrat | 11 |

Mozambique | 35 |

Saint-Pierre en Miquelon | 13 |

Sint-Helena | 16 |

Tanzania | Onderwijs | 44 |

Trinidad en Tobago | Onderwijs | 27 |

Zambia | Infrastructuur | 20 |

Zambia | Gezondheid | 10 |

Subtotaal, sectorale begrotingssteun | 616 | 421 |

Standaard projectfinan-ciering | Benin | Infrastructuur | 40 |

Djibouti | 11 |

Ethiopië | Infrastructuur | 60 |

Gabon | Infrastructuur | 14 |

Ghana | 10 |

Ghana | Infrastructuur | 5 |

Lesotho | Gezondheid | 12 |

Liberia | Onderwijs | 12 |

Malawi | Infrastructuur | 8 |

Madagaskar | Infrastructuur | 13 |

Madagaskar | Infrastructuur | 23 |

Niger | Justitie | 6 |

Niger | 6 |

Niger | 12 |

Rwanda | Infrastructuur | 35 |

Subtotaal, standaardprojecten | 335 | 266 |

Subtotaal, steun voor het sectorale beleid | 951 | 687 |

Totaal | 1 213 | 885 |

Bijlage 4: Netto vastleggingen en betalingen, 2006 (in miljoen euro)

Algemene vastleggingen | Nieuwe algemene vastleggingen (bruto) | 3 408 |

Vrijmakingen | -689 |

Netto algemene vastleggingen | 2 719 |

Individuele vastleggingen | Nieuwe contracten (bruto) | 3 654 |

Vrijgemaakte/geannuleerde contracten | -581 |

Netto individuele vastleggingen | 3 073 |

Betalingen | Nieuwe betalingen (bruto) | 2 826 |

Ontvangen terugvorderingen en correcties | -64 |

Netto betalingen | 2 762 |

Bijlage 5: EOF-bijdragen tot VN en Wereldbank, 2005-2006 (in miljoen euro)

Bestemd voor | 2005 | 2006 |

Nieuwe vastleggingen | Nieuwe vastleggingen | Gecontracteerd | Betaald | Nog te betalen |

VN | FAO | 6,4 | 13,1 | 2,1 | 0,8 | 1,3 |

ILO | 5,5 |

UNCTAD | 2,9 | 2,9 | 1,2 | 1,7 |

UNDP | 87,8 | 110,6 | 108,8 | 80,5 | 28,3 |

UNDP-bureaus | 2,4 | 1,4 | 1,0 |

UNESCO | 0,3 | 0,1 |

UNFPA | 19,6 | 19,6 | 10,1 | 9,5 |

UNICEF | 42,4 | 39,2 | 40,3 | 14,8 | 25,4 |

UNIDO | 1,2 |

UNO Genève | 0,2 | 0,1 | 0,0 |

UNO Wenen | 24,7 |

UNOPS | 2,7 | 0,1 |

WFP | 34,7 | 13,8 | 22,0 | 19,7 | 2,3 |

WHO | 6,5 | 24,8 | 24,8 | 3,4 | 21,5 |

Subtotaal | 212,2 | 224,2 | 223,0 | 132,0 | 91,0 |

Wereldbank | 149,0 | 94,5 | 94,0 | 75,9 | 18,1 |

Totaal | 361,2 | 318,7 | 317,0 | 207,9 | 109,1 |

Bijlage 6: EOF algemene vastleggingen per programmerings- en financieringsinstrument, eind 2006 (in miljoen euro)

EOF | Niet-programmeerbare steun | Totaal |

Niet-begro-tings- steun (projecten) | Begrotingssteun | Subtotaal programmeer-bare steun | Financiële bijdragen | Steun voor export | Subtotaal niet-programmeer-bare steun |

…contracter (RAC) | …payer (RAP) | …liquider (RAL) |

(1) | (2) | (3)=(1) - (2) | (4) = (5) - (3) | (5) |

Benin | 2.281.022 | 2.274.819 | 6.203 | 210.867 | 217.070 |

Burkina Faso | 9.126.422 | 9.101.820 | 24.602 | 757.332 | 781.934 |

Burundi | 75.401.955 | 36.929.953 | 38.472.002 | -8.009.429 | 30.462.573 |

Kameroen | 308.716.655 | 308.574.512 | 142.143 | 19.396.040 | 19.538.183 |

Kaapverdië | 2.365.206 | 1.937.563 | 427.643 | 809.913 | 1.237.556 |

Centraal-Afrikaanse Republiek | 18.774.155 | 16.137.220 | 2.636.935 | 1.136.767 | 3.773.702 |

Tsjaad | 14.032.940 | 12.948.972 | 1.083.968 | 514.161 | 1.598.129 |

Comoren | 8.057.525 | 7.957.741 | 99.784 | 1.753.994 | 1.853.778 |

Ivoorkust | 366.657.647 | 364.907.313 | 1.750.334 | 46.146.487 | 47.896.821 |

Dominica | 41.818.410 | 42.084.082 | -265.672 | 268.921 | 3.249 |

Equatoriaal Guinea | 2.471.789 | 1.435.472 | 1.036.317 | 157.233 | 1.193.550 |

Ethiopië | 239.688.822 | 238.825.667 | 863.155 | 67.087 | 930.242 |

Gambia | 5.306.334 | 3.720.104 | 1.586.230 | 200.396 | 1.786.626 |

Ghana | 59.796.247 | 59.796.247 | 0 | 4.615.374 | 4.615.374 |

Grenada | 8.756.549 | 7.436.088 | 1.320.461 | 1.905.307 | 3.225.768 |

Guinee-Bissau | 1.775.942 | 762.844 | 1.013.098 | -18.326 | 994.772 |

Haïti | 38.430.119 | 38.430.119 | 0 | 0 | 0 |

Jamaica | 10.150.868 | 9.489.254 | 661.614 | 135.551 | 797.165 |

Kenia | 195.083.412 | 198.235.985 | -3.152.573 | 63.860.715 | 60.708.142 |

Kiribati | 908.379 | 908.379 | 0 | 271.853 | 271.853 |

Lesotho | 6.333.600 | 6.333.600 | 0 | 312.928 | 312.928 |

Madagaskar | 91.191.845 | 90.744.189 | 447.656 | 18.353.465 | 18.801.121 |

Malawi | 23.173.151 | 22.552.308 | 620.843 | 3.835.856 | 4.456.699 |

Mauritanië | 38.936.337 | 11.513.882 | 27.422.455 | 0 | 27.422.455 |

Mozambique | 4.488.494 | 0 | 4.488.494 | 0 | 4.488.494 |

Papoea-Nieuw-Guinea | 85.402.166 | 95.158.547 | -9.756.381 | 10.721.389 | 965.008 |

Rwanda | 66.621.918 | 22.996.883 | 43.625.035 | -28.637.197 | 14.987.838 |

Samoa | 13.654.244 | 6.555.971 | 7.098.273 | -7.078.081 | 20.192 |

Senegal | 77.737.318 | 51.245.000 | 26.492.318 | 26.791.515 | 53.283.833 |

Sierra Leone | 15.267.927 | 15.267.927 | 0 | 4.378.326 | 4.378.326 |

Salomonseilanden | 91.990.577 | 126.856.928 | -34.866.351 | 53.733.059 | 18.866.708 |

Saint Lucia | 79.815.963 | 60.788.987 | 19.026.976 | 1.424.808 | 20.451.784 |

Saint Vincent | 76.199.758 | 72.123.084 | 4.076.674 | 10.026.867 | 14.103.541 |

Soedan | 201.054.264 | 201.054.264 | 0 | 176.801.045 | 176.801.045 |

Tanzania | 104.137.377 | 102.929.859 | 1.207.518 | 16.269.276 | 17.476.794 |

Togo | 34.027.821 | 44.165.571 | -10.137.750 | 26.810.251 | 16.672.501 |

Uganda | 218.440.992 | 218.440.991 | 1 | 41.530.336 | 41.530.337 |

Vanuatu | 5.032.066 | 3.959.176 | 1.072.890 | -995.990 | 76.900 |

Zimbabwe | 60.372.275 | 31.720.308 | 28.651.967 | -7.768.681 | 20.883.286 |

Totaal | 2.703.478.491 | 2.546.301.629 | 157.176.862 | 480.689.415 | 637.866.277 |

In hoofdstuk 3 en 4 hebben de cijfers voor vastleggingen en betalingen betrekking op een correctie van de Commissie uit 2004 van de cijfers voor de STABEX-betalingen die tussen 2002 en 2004 waren gedaan.

In dit verslag zijn in de cijfers begrepen risicodragend kapitaal van de Europese Investeringsbank (EIB) en de daarmee samenhangende rentesubsidies in het kader van het 6e-8e EOF (waarvoor de Commissie de boekhoudkundige verantwoordelijkheid draagt); erin zijn echter niet begrepen de cijfers inzake de prestaties van de Investeringsfaciliteit van de EIB (in het kader van het 9e EOF), aangezien de boekhoudkundige verantwoordelijkheid voor dit instrument bij de EIB berust.

Stabex was een financieel instrument in het kader van de Overeenkomst van Lomé (artikelen 186-212) om de instabiliteit van de exportopbrengsten van de ACS-landen te verhelpen. De Overeenkomst van Cotonou verving Stabex door een nieuw instrument, Flex.

Zie document referentie SEC/2007/448.

In bijlage 2 worden de nettocijfers van het EOF gegeven.

Deze definitie van de OESO-DAC-sector omvat een aantal typen operaties in verband met voedselzekerheid en Stabex.

Het financiële uitvoeringsverslag van het EOF toont de ontvangen terugvorderingen en correcties.

Voor Dominica is het cijfer negatief omdat de nieuwe stelsels van wederzijdse verplichtingen de voorgaande stelsels hebben gewijzigd, waardoor er te veel middelen werden toegewezen. Voor andere landen hebben negatieve cijfers betrekking op vrijmakingen.

Een audit van de rekeningen (stand eind 2006) is momenteel aan de gang; de hier gegeven cijfers hebben bijgevolg betrekking op eind 2005.