Richtlijn 2025/516 - Wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de btw-regels voor het digitale tijdperk
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn (EU) 2025/516 van de Raad van 11 maart 2025 tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de btw-regels voor het digitale tijdperkofficiële Engelstalige titel
Council Directive (EU) 2025/516 of 11 March 2025 amending Directive 2006/112/EC as regards VAT rules for the digital ageRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2025/516 |
Regdoc-nummer | ST(2024)15342 |
Origineel voorstel | COM(2022)701 ![]() ![]() |
Celex-nummer1 | 32025L0516 |
Document | 11-03-2025; Datum goedkeuring |
---|---|
Inwerkingtreding | 14-04-2025; in werking datum publicatie +20 zie art 7 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Omzetting | 14-04-2025; toepassing zie art. 6.1 31-12-2026; aanneming ten laatste zie art. 6.2 01-01-2027; toepassing zie art. 6.2 30-06-2028; aanneming ten laatste zie art. 6.3 01-07-2028; toepassing zie art. 6.3 30-06-2029; aanneming ten laatste zie art. 6.4 01-07-2029; toepassing zie art. 6.4 01-01-2030; toepassing ten laatste zie art. 6.3 30-06-2030; aanneming ten laatste zie art. 6.5 01-07-2030; toepassing zie art. 6.5 01-01-2035; toepassing zie art. 6.5 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2025/516 |
25.3.2025 |
RICHTLIJN (EU) 2025/516 VAN DE RAAD
van 11 maart 2025
tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de btw-regels voor het digitale tijdperk
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 113,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Parlement (1),
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (2),
Handelend volgens een bijzondere wetgevingsprocedure,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De opkomst van de digitale economie heeft een aanzienlijke impact gehad op de werking van het Uniestelsel inzake belasting over de toegevoegde waarde (btw), aangezien dat zich niet leent voor de nieuwe digitale bedrijfsmodellen en niet de mogelijkheid biedt om de door de digitalisering gegenereerde gegevens ten volle te benutten. Richtlijn 2006/112/EG van de Raad (3) moet worden gewijzigd om rekening te houden met die ontwikkeling. |
(2) |
De btw-rapportageverplichtingen moeten worden aangepast om de uitdagingen van de platformeconomie aan te pakken en de noodzaak van meerdere btw-registraties in de Unie te verminderen. |
(3) |
De “btw-kloof” is het totale verschil tussen de btw-inkomsten die op basis van de btw-wetgeving en aanvullende regelgeving kunnen worden verwacht, en het bedrag dat daadwerkelijk wordt geïnd. In 2020 werd de btw-kloof in de Unie geraamd op 93 miljard EUR. Een aanzienlijk deel van de btw-kloof is toe te schrijven aan fraude, met name intracommunautaire ploffraude, die op 40-60 miljard EUR wordt geraamd. In het verslag over het eindresultaat van de Conferentie over de toekomst van Europa, dat in mei 2022 werd gepubliceerd, hebben burgers opgeroepen tot maatregelen om het belastingbeleid in de lidstaten te harmoniseren en te coördineren teneinde belastingontduiking en -ontwijking te voorkomen, en tot maatregelen om de samenwerking tussen de lidstaten te bevorderen teneinde ervoor te zorgen dat alle bedrijven in de Unie hun eerlijk deel van de belastingen betalen. Het initiatief inzake btw in het digitale tijdperk strookt met die doelstellingen. |
(4) |
Om de inning van de belasting over grensoverschrijdende handelingen te verbeteren en een einde te maken aan de bestaande versnippering als gevolg van de tenuitvoerlegging van uiteenlopende rapportagesystemen door de lidstaten, moeten regels voor vereisten inzake digitale rapportage van de Unie worden vastgelegd. Dergelijke regels moeten ervoor zorgen dat aan de belastingdiensten informatie per handeling wordt verstrekt, om de onderlinge vergelijking van gegevens mogelijk te maken, de controlecapaciteit van de belastingdiensten te vergroten en een afschrikkend effect te creëren ten aanzien van niet-naleving, terwijl de nalevingskosten worden verlaagd voor bedrijven die in verschillende lidstaten actief zijn en belemmeringen op de interne markt worden weggewerkt. |
(5) |
Om de automatisering van het rapportageproces voor de belastingplichtigen en de belastingdiensten te vergemakkelijken, moeten de aan de belastingdiensten te rapporteren handelingen elektronisch worden gedocumenteerd. Elektronische facturering moet de standaard voor de uitreiking van facturen worden. Het moet de lidstaten evenwel worden toegestaan voor binnenlandse goederenleveringen en diensten andere facturen te aanvaarden. |
(6) |
Voor een maximale interoperabiliteit moeten elektronische facturen in beginsel voldoen aan de in Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/1870 van de Commissie (4) vastgelegde Europese norm (de “Europese norm”), die uitvoering geeft aan het verzoek van de Commissie op grond van artikel 3, lid 1, van Richtlijn 2014/55/EU van het Europees Parlement en de Raad (5)... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 2.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.