Uitvoeringsbesluit 2025/539 - 18 maart 2025 Machtiging van Estland af te wijken van artikel 26, lid 1, punt a), en de artikelen 168 en 168 bis van de btw-richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Dit uitvoeringsbesluit is geldig van 1 januari 2025 tot 31 december 2027 en moest uiterlijk op 20 maart 2025 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsbesluit (EU) 2025/539 van de Raad van 18 maart 2025 waarbij Estland wordt gemachtigd een bijzondere maatregel toe te passen die afwijkt van artikel 26, lid 1, punt a), en de artikelen 168 en 168 bis van Richtlijn 2006/112/EG betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde

officiële Engelstalige titel

Council Implementing Decision (EU) 2025/539 of 18 March 2025 authorising Estonia to apply a special measure derogating from Article 26(1), point (a), and Articles 168 and 168a of Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsbesluit
Wetgevingsnummer Uitvoeringsbesluit 2025/539
Regdoc-nummer ST(2025)6238
Origineel voorstel COM(2025)29 NLEN
Celex-nummer1 32025D0539

3.

Key dates

Document 18-03-2025; Datum goedkeuring
Inwerkingtreding 01-01-2025; Toepassing zie art 4.2
20-03-2025; van kracht datum kennisgeving zie art 4.1
Deadline 31-03-2027; zie art 4.3
Einde geldigheid 31-12-2027; zie art. 4.2
Kennisgeving 20-03-2025

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/539

21.3.2025

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2025/539 VAN DE RAAD

van 18 maart 2025

waarbij Estland wordt gemachtigd een bijzondere maatregel toe te passen die afwijkt van artikel 26, lid 1, punt a), en de artikelen 168 en 168 bis van Richtlijn 2006/112/EG betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (1), en met name artikel 395, lid 1, eerste alinea,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De artikelen 168 en 168 bis van Richtlijn 2006/112/EG betreffen het recht op aftrek van belastingplichtigen ter zake van de belasting over de toegevoegde waarde (btw) op leveringen van goederen en diensten die zij ten behoeve van hun belaste activiteiten gebruiken. Krachtens artikel 26, lid 1, punt a), van die richtlijn geldt er een aangifteplicht voor de btw wanneer een tot het bedrijf behorend goed wordt gebruikt voor privédoeleinden van belastingplichtigen of van hun personeel of, meer in het algemeen, voor andere dan bedrijfsdoeleinden.

 

(2)

Bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/1998 van de Raad (2) werd Estland gemachtigd om tot en met 31 december 2024 het recht op aftrek van de btw op uitgaven voor personenauto’s die niet uitsluitend voor bedrijfsdoeleinden worden gebruikt, tot 50 % te beperken wanneer die uitgaven betrekking hadden op de aankoop, leasing, intracommunautaire verwerving of invoer van personenauto’s die niet uitsluitend voor bedrijfsdoeleinden worden gebruikt, alsmede op uitgaven in verband met het onderhoud en de reparatie van die auto’s en de aankoop van brandstof daarvoor. Estland werd tevens gemachtigd om het privégebruik van een tot het bedrijf van een belastingplichtige behorende personenauto niet aan te merken als een dienst onder bezwarende titel, wanneer het recht op aftrek voor dat voertuig krachtens artikel 1 van dat uitvoeringsbesluit is beperkt (de “bijzondere maatregel”).

 

(3)

Bij brief, ingekomen bij de Commissie op 28 maart 2024, heeft Estland overeenkomstig artikel 395, lid 2, eerste alinea, van Richtlijn 2006/112/EG de Commissie verzocht om machtiging om de bijzondere maatregel te mogen blijven toepassen (het “verzoek”). Bij brief van 3 april 2024 heeft de Commissie om aanvullende informatie verzocht. Estland heeft geantwoord op 28 juni 2024. Bij brief van 28 augustus 2024 heeft de Commissie om verdere verduidelijking verzocht, die Estland bij brief, ingekomen bij de Commissie op 24 september 2024, heeft verstrekt.

 

(4)

Overeenkomstig artikel 395, lid 2, tweede alinea, van Richtlijn 2006/112/EG heeft de Commissie de overige lidstaten bij brief van 17 oktober 2024 van het verzoek in kennis gesteld. Bij brief van 18 oktober 2024 heeft de Commissie Estland meegedeeld dat zij over alle gegevens beschikte die zij nodig achtte voor de beoordeling van het verzoek.

 

(5)

Overeenkomstig artikel 4 van Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/1998 heeft Estland, samen met het verzoek, een verslag voorgelegd met daarin ook een evaluatie van het bij artikel 1 van dat uitvoeringsbesluit vastgestelde percentage van de beperking van het recht op btw-aftrek. Op basis van actuele gegevens, te weten ervaringen met belastingcontroles en statistische gegevens over het privégebruik van personenauto’s, stelt Estland dat de beperking van 50 % nog altijd gerechtvaardigd en passend is.

 

(6)

Aangezien de bijzondere maatregel, waarvoor bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/1998 machtiging was verleend, een positief effect had op de administratieve lasten van belastingplichtigen en belastingautoriteiten doordat daarmee de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2025)29 - Machtiging van Estland af te wijken van artikel 26, lid 1, punt a), en de artikelen 168 en 168 bis van de btw-richtlijn
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit2

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 2. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.