Resultaten en bevindingen van de consultatie

1.

Kerngegevens

Document­datum 29-08-2024
Publicatie­datum 29-08-2024
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Hoofdlijnenverslag van de internetconsultatie

Besluit erkenningen

Het hoofdlijnenverslag is een samenvatting van de ingediende reacties. De reacties zijn gesorteerd op (hoofd)thema's. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat reageert op een later moment inhoudelijk. Deze reactietermijn is afhankelijk van het te volgen wettelijke traject. Voor een wet of AMvB duurt dit gemiddeld anderhalf jaar. Voor een Ministeriële regeling duurt dit gemiddeld een aantal maanden.

Algemene informatie over de internetconsultatie

In het kort

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het erkenningenstelsel voor voertuig gerelateerde activiteiten, zoals erkenning APK of erkenning kentekenplaatfabrikant. In het voorliggende Besluit erkenningen zijn onder andere de erkenningen opgenomen die voorheen in de Wegenverkeerswet 1994 waren opgenomen. Daarmee is het stelsel eenvoudiger aan te passen. Bovendien sluit het stelsel door de wijziging beter aan bij de huidige praktijk.

Voor wie is dit besluit belangrijk?

  • • 
    Autobranche: er zijn circa 30.000 erkende bedrijven in Nederland.
  • • 
    RDW: de RDW verleent erkenningen en houdt toezicht.

Wat is het doel van het besluit?

Een houder van een erkenning kan bepaalde acties uitvoeren in bijvoorbeeld het kentekenregister. Een erkenning kan aan een natuurlijke persoon of aan een rechtspersoon toegewezen worden. De houder van een erkenning moet zich houden aan bepaalde eisen en voorwaarden die worden uitgewerkt bij ministeriële regeling. Het nieuwe systeem van erkenningen is flexibeler en sluit beter aan op de dagelijkse praktijk. Het doel van de voorgestelde wijziging is flexibilisering en modernisering van het erkenningenstelsel.

Reacties op hoofdlijnen

Indieners

Van 1 juli tot en met 12 augustus 2024 kon worden gereageerd op deze AMvB en de toelichting. Er zijn in totaal 33 reacties ingediend, hiervan zijn er 25 openbaar.

Indieners zijn:

  • • 
    Bedrijfsleven en branche (ca 91% van de reacties);
  • • 
    Verenigingen (ca 6% van de reacties);
  • • 
    Particulieren (ca 3% van de reacties).

Algemeen beeld van de reacties

In onderstaand overzicht is een algemeen beeld geschetst van de reacties. De reacties op de internetconsultatie geven aan dat de belangen van het erkenningenstelsel groot zijn. Het sentiment van de reacties is overwegend kritisch.

De belangrijkste opmerkingen kunnen worden onderverdeeld in 9 thema's:

  • 1. 
    De naamgeving van het Besluit;
  • 2. 
    De bescherming van de eigendomsrechten op voertuigen in eigendom van leasemaatschappijen maar op naam van de lessee;
  • 3. 
    Erkenning handelaarskenteken;
  • 4. 
    Agentuurschap voor gebruikte voertuigen;
  • 5. 
    Erkenning schade;
  • 6. 
    KZD certificering voor demontagebedrijven;
  • 7. 
    Detailniveau regelgeving;
  • 8. 
    Drooglegging van voertuigen;
  • 9. 
    Onderscheid importeurs- en bedrijfsvoorraad.

Reacties per thema

Hieronder volgt de toelichting op de 9 thema's.

  • 1. 
    De naamgeving van het Besluit:

Uit de binnengekomen reacties blijkt dat de naam ’Besluit erkenningen' voor verwarring kan zorgen. Erkenningen worden namelijk in meerdere sectoren afgegeven voor uiteenlopende activiteiten.

  • 2. 
    De bescherming van de eigendomsrechten op voertuigen in eigendom van leasemaatschappijen maar op naam van de lessee:

Leasemaatschappijen geven in reactie op de consultatie aan dat het ontbreken van de erkenning 'voorbehoud en verplichtingen' of enige verwijzing naar de huidige RTL-overeenkomst1 onzekerheid creëert over de bescherming van de eigendomsrechten op voertuigen in eigendom van de leasemaatschappijen maar op naam van de lessee.

  • 3. 
    Erkenning handelaarskenteken:

Uit de binnengekomen reacties blijkt dat er zorgen zijn over het mogelijke misbruik van handelaarskentekens.

  • 4. 
    Agentuurschap gebruikte voertuigen:

Uit de binnengekomen reacties blijkt dat er zorgen zijn over het ontbreken van een voorziening om ook voor gebruikte voertuigen gebruik te maken van het agentuurmodel tussen importeurs (autofabrikanten) en agenten (autodealers). Met een agentuurmodel kunnen autodealers die traditioneel voertuigen in eigendom hadden, direct handelen namens de fabrikant zonder het voertuig in eigendom te hebben.

  • 5. 
    Erkenning schade:

Uit de binnengekomen reacties blijkt dat er behoefte is aan een erkenning voor schade en het gemoderniseerde erkenningenstelsel wordt gezien als een stap in de juiste richting.

  • 6. 
    KZD certificering voor demontagebedrijven:

KZD staat voor Kwaliteitszorg Demontage en is een onafhankelijk keurmerk voor autodemontagebedrijven. De reacties benadrukken het belang van dit keurmerk en de mogelijkheden om het certificaat als eis op te nemen in de erkenning.

  • 7. 
    Detailniveau regelgeving:

Met de modernisering van het erkenningenstelsel wordt beoogd het stelsel wendbaarder te maken. Uit de reacties blijkt dat voor sommige artikelen de zorg bestaat dat deze een te hoog detailniveau hebben.

  • 8. 
    Droogleggen van voertuigen:

Uit de reacties blijken zorgen dat het binnen het huidige Besluit erkenningen mogelijk blijft dat bedrijven die zelf geen voertuigen mogen droogleggen wel een erkenning demontage kunnen krijgen.

  • 9. 
    Onderscheid importeurs- en bedrijfsvoorraad:

Uit de reacties blijkt de wens om importeursvoorraad uit het Besluit erkenningen te laten vervallen, om voertuigen van de importeursvoorraad naar de bedrijfsvoorraad van een ander erkend bedrijf over te dragen.

Vervolgproces

Alle reacties die binnen zijn gekomen, zijn geanalyseerd en samengevat in dit verslag. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt nu aan het verwerken van deze reacties. Het ministerie vult, als deze verwerking is afgerond, het verslag aan met een inhoudelijke reactie op de thema's en een overzicht van alle wijzigingen. Naar verwachting wordt de inhoudelijke reactie gelijktijdig openbaar gemaakt met de start van de voorhangprocedure. Deze procedure vindt plaats in het najaar van 2024.

3

1

Registratie Tenaamstelling Leasevoertuigen

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.