Tweede verslag - Wijziging van de Tabaks- en rookwarenwet, houdende regeling van nicotineproducten zonder tabak en nicotineapparaten - Hoofdinhoud
Dit tweede verslag is onder nr. D toegevoegd aan wetsvoorstel 36403 - Wijziging van de Tabaks- en rookwarenwet, houdende regeling van nicotineproducten zonder tabak en nicotineapparaten.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Tabaks- en rookwarenwet, houdende regeling van nicotineproducten zonder tabak en nicotineapparaten; Tweede verslag |
---|---|
Documentdatum | 17-07-2024 |
Publicatiedatum | 17-07-2024 |
Nummer | KST36403D |
Kenmerk | 36403, nr. D |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Eerste Kamer der Staten-Generaal
2024
Vergaderjaar 2023-
36 403
Wijziging van de Tabaks- en rookwarenwet, houdende regeling van nicotineproducten zonder tabak en nicotineapparaten
TWEEDE VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT1
Vastgesteld 16 juli 2024
Het wetsvoorstel en de nota naar aanleiding van het verslag2 hebben de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.
De leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, SP en PvdD hebben kennisgenomen van de antwoorden van de regering op de vragen die zij eerder hebben gesteld en hebben gezamenlijk nog een aantal vervolgvragen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, SP en PvdD gezamenlijk
De regering geeft in haar beantwoording aan dat wanneer er meer duidelijk wordt over de risico's van nieuwe producten en het gebruik toeneemt, een verbod ook overwogen zou kunnen worden voor andere categorieën dan nicotineproducten zonder tabak voor oraal gebruik. De leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, SP en PvdD hebben hierbij de volgende vragen.
Waarom is er niet gekozen voor het voorzorgsprincipe?
Welke mogelijkheden biedt de geldende wetgeving om van een producent te eisen dat hij onafhankelijk aantoont dat een bepaald product niet schadelijk is voor de volksgezondheid?
1 Samenstelling:
Van Wijk (BBB), Van Knapen (BBB), Lievense (BBB) Janssen-van Helvoort (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA) (ondervoorzitter), Fiers (GroenLinks-PvdA), Roovers (GroenLinks-PvdA), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Geerdink (VVD), Kaljouw (VVD), Klip-Martin (VVD), Prins (CDA) (voorzitter), Bakker-Klein (CDA), Moonen (D66), Van Meenen (D66), Bezaan (PVV), Koffeman (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Aelst-Den Uijl (SP), Talsma (CU), Van den Oetelaar (FVD), De Vries (SGP), Perin-Gopie (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)
2 Kamerstukken I 2023-24, 36 403, C.
kst-36403-D ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024
Hoeveel slachtoffers met gezondheidsproblemen is de regering bereid toe te staan, voordat er een verbod wordt overwogen?
Worden de kosten die verbonden zijn met de gezondheidsrisico's van deze producten verhaald op bedrijven die deze hebben veroorzaakt?
De leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, SP en PvdD danken de regering voor het antwoord op de vraag of scholen en docenten wel de beste handhavers zijn van dit verbod. Het klopt dat scholen nu ook al te maken hebben met het rookverbod in de gebouwen en op de terreinen. Deelt de regering de mening van de leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, SP en PvdD dat een algeheel verbod op nicotinehoudende producten zonder tabak voor leerkrachten en scholen eenvoudiger te handhaven is?
Deze leden vragen de regering of er - nu niet al deze producten verboden zijn - een voor scholen toe te passen overzicht komt van alle wel en niet toegestane producten.
De regering geeft aan dat de productie van e-sigaretten (ook wel vapes genoemd) in veel gevallen plaatsvindt in het Verre Oosten, maar ook in Nederland worden vloeistoffen voor e-sigaretten geproduceerd. Hierover hebben de leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, SP en PvdD de volgende vragen.
Wordt over de invoer van deze producten invoerbelasting (heffing) betaald? Zo nee, waarom niet?
Welke mogelijkheden heeft Nederland om via een invoerheffing bepaalde producten te weren?
Kan Nederland producten weren die schadelijke stoffen bevatten, zoals zware metalen?
Welke mogelijkheden heeft Nederland om hiertoe in Europa een aanzet te geven?
In de Europese Tabaksproductenrichtlijn zijn regels opgenomen waaraan e-sigaretten moeten voldoen.1 Deze regels zijn geïmplementeerd in de Tabaks- en rookwarenwet. Verder gelden de Europese regels voor chemische stoffen (REACH2 en CLP3). Producenten, importeurs, distributeurs en verkopers moeten zich aan deze regels houden als deze producten in Nederland worden verhandeld. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ziet toe op de naleving van deze regels. Verder houden de Douane en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ook toezicht op de naleving van de regels voor chemische stoffen.
Op welke wijze en met welke frequentie worden deze regels gecontroleerd?
Zijn er hierbij overtredingen aan het licht gekomen? Zo ja, kan de regering hiervan een overzicht geven inclusief de opgelegde sancties.
Zijn er in Europa plannen om deze regels aan te scherpen? Zo ja, welke bijdrage gaat Nederland hieraan leveren? Zo nee, ziet de regering hiertoe een taak voor Nederland? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn en op welke wijze?
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport ziet met belangstelling uit naar de nota naar aanleiding van het tweede verslag en ontvangt deze graag uiterlijk 5 september 2024.
De voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Prins
De griffier van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
De Boer
Eerste Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 403, D 3
Richtlijn (EU) 2014/40 i van het Europees Parlement en de Raad, 3 april 2014.
Verordening (EG) nr. 1907/2006 i van het Europees Parlement en de Raad, 18 december 2006.
Verordening (EG) nr. 1272/2008 i van het Europees Parlement en de Raad, 16 december 2008.