Concept regeling wijziging Or - versie 2024 AERIUS, omgevingswaarde 2025, Rpmp 2024 en datum prioritering PAS

1.

Kerngegevens

Document­datum 19-06-2024
Publicatie­datum 19-06-2024
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Concept - Regeling van de Minister voor Natuur en Stikstof van , nr. WJZ/ 59278561, tot wijziging van de Omgevingsregeling (AERIUS 2024)

De Minister voor Natuur en Stikstof,

Gelet op de artikelen 2.24 en 5.18, in samenhang met artikel 23.6b, eerste lid, van de Omgevingswet, en de artikelen 4.1, tweede lid, 4.3, vierde lid, 16.55, tweede lid, en 20.3, eerste lid, van de Omgevingswet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Omgevingsregeling wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 12.83a wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    In het opschrift wordt ''omgevingswaarde stikstofdepositie 2030" vervangen door ''omgevingswaarden stikstofdepositie 2025 en 2030".
  • 2. 
    In het eerste lid wordt ''omgevingswaarde voor stikstofdepositie voor 2030'' vervangen door ''omgevingswaarden voor stikstofdepositie voor 2025 en 2030".

B

Aan artikel 17a.4, eerste lid, onder c, wordt toegevoegd ''en de Regeling provinciale maatregelen PAS-melders 2024".

C

In artikel 17a. 15 vervalt ''voor 13 januari 2022" en wordt ''toen luidde, om zonder vergunning een project te realiseren als bedoeld in dat lid" vervangen door ''luidde op 31 december 2023, of van het verbod, bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, onder e, van de wet, om zonder omgevingsvergunning een Natura 2000-activiteit te verrichten".

D

De tabel in bijlage II bij artikel 1.4 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    In de rij met betrekking tot AERIUS Calculator wordt ''2023" vervangen door ''2024".
  • 2. 
    In de rij met betrekking tot AERIUS Monitor wordt ''2023" vervangen door ''2024''.
  • 3. 
    In de rij met betrekking tot AERIUS Register wordt ''2023" vervangen door ''2024''.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst. 's-Gravenhage,

De Minister voor Natuur en Stikstof

TOELICHTING

Algemeen

1.    Inleiding

Deze regeling tot wijziging van de Omgevingsregeling (hierna: wijzigingsregeling) introduceert versie 2024 van de AERIUS-applicaties Calculator, Register en Monitor. Daarnaast voorziet de wijzigingsregeling in het gebruik van AERIUS Monitor voor de omgevingswaarden van 2025 en wordt een nieuwe tranche van de Regeling provinciale maatregelen PAS-melders (2024) als maatregel aan de SSRS-bank toegevoegd. Ten slotte wordt de prioriteringsvolgorde voor het legaliseren van PAS-melders, gebaseerd op de datum waarop het handhavingsverzoek is ingediend, losgelaten.

2.    AERIUS Calculator versie 2024

AERIUS Calculator is het verplichte rekeninstrument voor de vaststelling of een project dat niet direct verband houdt met of nodig is voor het beheer van een Natura 2000-gebied, afzonderlijk of in combinatie met plannen of andere projecten significante gevolgen kan hebben voor dat gebied door het veroorzaken van stikstofdepositie in het gebied op een voor stikstof gevoelige habitat.1 AERIUS Calculator wordt actueel gehouden door periodiek de laatste wetenschappelijke en ecologische inzichten en juridische en beleidsmatige uitgangspunten te verwerken.

In versie 2024 zijn de emissiefactoren, achtergrondgegevens en de gegevens over stikstofgevoelige natuur in de Natura 2000-gebieden geactualiseerd. Ook zijn in versie 2024 een aantal functionele wijzigingen doorgevoerd. Het betreft hoofdzakelijk een aanpassing van de rekenmethode voor stalemissies2, de mogelijkheid voor het invoer van koude start emissies bij wegverkeer in lijn met onderzoek van TNO en het visueel inzichtelijk maken van de door gedeputeerde staten vastgestelde hersteldoelen in Natura 2000-gebieden. De nieuwe versie van Calculator komt beschikbaar op 1 oktober 2024. Vanaf dan moet bij lopende procedures waarover nog niet definitief besloten is, een nieuwe berekening worden uitgevoerd en moet de aanvraag waar nodig worden aangepast.

3.    AERIUS Register versie 2024

AERIUS Register is het instrument dat voorziet in het goed administreren van stikstofdepositieruimte. AERIUS-versie 2024 is de nieuwe versie van dit systeem.

De nieuwe versie van AERIUS Register komt tegelijk met de nieuwe versie van AERIUS Calculator beschikbaar.

4.    AERIUS Monitor versie 2024 3

De monitoring van de wettelijke omgevingswaarde voor stikstofdepositie voor 2030 vindt plaats met behulp van AERIUS Monitor.4 Deze wijzigingsregeling introduceert AERIUS Monitor versie 2024. AERIUS Monitor wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de meest recente wetenschappelijke en ecologische inzichten en de juridische en beleidsmatige uitgangspunten. Hierdoor zijn fluctuaties mogelijk in de aantallen stikstofgevoelige hectares en de totale depositie op die hectares.

Dit jaar zijn alleen de cijfers van voorbije jaren geactualiseerd en dus niet die van toekomstige jaren. De prognoses in AERIUS Monitor zijn gebaseerd op emissieramingen uit de Klimaat- en energieverkenning (KEV) van het Planbureau voor de Leefomgeving (Pbl). De ramingen voor luchtverontreinigende stoffen, wat input is voor de stikstofberekeningen, worden eens per twee jaar gepubliceerd. Afgelopen jaar zijn deze ramingen niet gepubliceerd, waardoor ook geen nieuwe prognoses voor stikstofdepositie zijn gemaakt.

5.    Omgevingswaarden 2025

Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld over de monitoring voor de omgevingswaarden en tussentijdse doelstellingen. 5 Met de regeling tot wijziging van de Regeling natuurbescherming en de Omgevingsregeling ten behoeve van stikstofreductie en natuurverbetering, werd AERIUS Monitor voorgeschreven als applicatie voor de monitoring voor stikstofdepositie voor het jaar 2030.6 Destijds was AERIUS Monitor nog niet geschikt voor de monitoring van de omgevingswaarden voor 2025 en 2035. AERIUS Monitor is met versie 2024 inmiddels geschikt voor de omgevingswaarden van 2025.

6.    Datum prioritering PAS-melders met handhavingsverzoek

Het bevoegd gezag geeft bij het reserveren van stikstofdepositieruimte voor gemelde PAS-projecten voorrang aan projecten waartegen een handhavingsverzoek is ingediend. Met deze wijziging van de omgevingsregeling zal er geen onderscheid meer worden gemaakt tussen PAS-meldingen met een handhavingsverzoek ingediend vóór 13 januari 2022, en handhavingsverzoeken na deze datum. Hierdoor blijft het mogelijk om schrijnende gevallen waar het risico op bedrijfsbeëindiging of het geen doorgang kunnen vinden van gemelde activiteiten het grootst is, sneller van een omgevingsvergunning voor een Natura 2000-activiteit te voorzien.

Door niet langer gebruik te maken van een specifieke datum, blijft duidelijk welke meldingen als wel of niet hoog-geprioriteerd zijn aangewezen. In de ruimtelijke puzzel worden prioritaire meldingen steeds met voorrang boven de reguliere meldingen ingepast. Met het loslaten van een specifieke datum/termijn bestaat het risico dat een PAS-melder een derde partij vraagt om een handhavingsverzoek in te dienen om zo voorrang te krijgen bij het reserveren van stikstofdepositieruimte. Dit risico wordt echter als klein inschat en is daarmee aanvaardbaar.

7.    Toevoegen Regeling provinciale maatregelen PAS-melders 2024 als bronmaatregel in de SSRS-bank7

Bij de vorige wijzigingsregeling van de Or is de Regeling provinciale maatregelen PAS-melders (Rpmp) als bronmaatregel toegevoegd aan de SSRS-bank. Bij deze wijzigingsregeling wordt het vervolg van deze regeling, de Rpmp 2024, ook toegevoegd aan deze bank zodat de aanvullende stikstofdepositieruimte die vrijkomt uit deze regeling via de SSRS-bank aan PAS-melders beschikbaar kan worden gesteld.

Met de Rpmp 2024 zijn voor de provincies opnieuw middelen beschikbaar gesteld ter versnelling van het Legalisatieprogramma PAS-meldingen. Voor veel PASmeldingen, van zowel agrarische als niet-agrarische ondernemingen, is nog geen toereikende vergunning verleend, vanwege het ontbreken van stikstofdepositieruimte en de veelal slechte staat van de natuur. Het Rijk en de provincies zijn van mening dat er versneld oplossingen moeten worden geboden. Provincies hebben aangegeven mogelijkheden te zien voor aanvullende (maatwerk)oplossingen en hebben het Rijk gevraagd om hen daartoe in staat te stellen door middelen beschikbaar te stellen.

De provincies kunnen met de Rpmp 2024 (maatwerk)maatregelen treffen, mits deze voldoen aan de geldende juridische en beleidsmatige kaders. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het aankopen - met het oog op gehele of gedeeltelijke sluiting - van bedrijven. De stikstofdepositieruimte die beschikbaar komt als gevolg van deze maatregel, mag alleen voor legalisatie van PASmeldingen worden besteed en is, in tegenstelling tot ruimte uit de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden (Rpav) en de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv), niet beschikbaar voor woningbouwprojecten en renovatie- en veiligheidsprojecten ten aanzien van rijkswegen. Om dit te waarborgen zal deze ruimte aan het aparte subcompartiment voor PAS-meldingen in de SSRS-bank worden toegevoegd, waar overgebleven stikstofdepositieruimte uit deze regeling - die voldoet aan de vereisten8 - kan worden geregistreerd.

De Rpmp 2024 draagt er dus aan bij dat voor zoveel mogelijk PAS-meldingen (van agrarische en niet-agrarische ondernemingen) op een zo kort mogelijke termijn een oplossing wordt gevonden.

8.    Rechtsbescherming

Deze regeling bevat geen overgangsrecht. De in deze wijzigingsregeling opgenomen regels hebben onmiddellijke werking. Uit de rechtspraak volgt dat bij de verlening van natuurvergunningen moet worden uitgegaan van de laatste wetenschappelijke, ecologische en juridische inzichten. Daaruit volgt dat de nieuwe versies van AERIUS Calculator en Register ook moeten worden toegepast op al in behandeling zijnde aanvragen voor natuurvergunningen.9

De nieuwe versies gelden niet voor al onherroepelijk geworden natuurvergunningen, en ook niet voor natuurvergunningen waartegen beroep is ingesteld of nog beroep open staat. In het bestuursrecht toetst de bestuursrechter in beginsel aan het ten tijde van het nemen van het besluit geldende recht. Wel moeten de nieuwe versies worden toegepast door de bestuursrechter.

9.    Effecten van de regeling

9.1    Algemeen

Bij de voorbereiding van deze regeling is een inschatting gemaakt van de gevolgen van deze regeling voor de samenleving. Deze paragraaf bevat een beschrijving van de effecten van deze regeling voor de overheid (paragraaf .2), de gevolgen van deze regeling voor de regeldruk voor burgers en bedrijven en de MKB-toets (paragraaf 9.3). Ook is een aantal uitvoeringsorganisaties gevraagd naar de handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid van de regeling (paragraaf 9.4).

9.2    Gevolgen voor overheden

Zie paragraaf 8 (Rechtsbescherming) voor de gevolgen van de onmiddellijke werking van versie 2024 van AERIUS Calculator, Register en Monitor. De wijzigingen als gevolg van de introductie van AERIUS Monitor versie 2024 kunnen aanleiding geven tot heroverweging van bestaande beleidsmaatregelen.

9.3    Regeldruk en MKB-toets (gevolgen voor bedrijfsleven)

De introductie van versie 2024 van AERIUS Calculator, Register en Monitor heeft geen gevolgen voor de regeldruk. Ook de verplichting om AERIUS Monitor versie 2024 te gebruiken voor de monitoring van de omgevingswaarde voor stikstofdepositie voor 2025 heeft geen gevolgen voor de regeldruk. De monitorings- en rapportageverplichtingen richten zich namelijk niet tot burgers of bedrijven.

9.4 Uitvoerbaarheid

Diverse uitvoeringsorganisaties, waaronder het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Unie van Waterschappen (UvW), is gevraagd naar de handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid van deze regeling. Zij hebben aangegeven PM

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel I (wijziging Omgevingsregeling)

Artikel I berust op de volgende bepalingen van de Omgevingswet, die worden opgesomd in de aanhef van deze regeling:

  • de artikelen 2.24 en 5.18, in samenhang met artikel 23.6b, eerste lid, Ow zijn de grondslag voor de wijziging van de Or-bepalingen over AERIUS Register (hoofdstuk 17a Or);
  • artikel 4.1, tweede lid, Ow is de grondslag voor de aanwijzing in artikel 6.15 en bijlage II Or van AERIUS Calculator 2023 (wijziging bijlage II Or);
  • artikel 4.3, vierde lid, Ow is de grondslag voor de aanwijzing in artikel 4.15 en bijlage II Or van AERIUS Calculator 2023 (wijziging bijlage II Or);
  • artikel 16.55, tweede lid, Ow is de grondslag voor de aanwijzing in artikel 7.197h, eerste lid, onder e, en bijlage II Or van AERIUS Calculator 2023 (wijziging bijlage II Or);
  • artikel 20.3, eerste lid, Ow is de grondslag voor de aanwijzing in de Or van AERIUS Monitor 2023 (wijziging bijlage II Or).

Onderdeel A (voorschrijven monitoring omgevingswaarden 2025)

In het gewijzigde artikel 12.83 wordt AERIUS Monitor voorgeschreven als applicatie voor de monitoring van de omgevingswaarden voor het jaar 2025. Zie paragraaf 5 van het algemeen deel van deze toelichting.

Onderdeel B (toevoegen Regeling provinciale maatregelen PAS-melders 2024 aan SSRS)

Dit onderdeel regelt het toevoegen van de Regeling provinciale maatregelen PASmelders 2024 aan artikel 17a.4, eerste lid onder c. Hierin worden de maatregelen aangewezen die depositieruimte opleveren voor de SSRS-bank, ten behoeve van het legaliseren van PAS-melders.

De Rpmp 2024 is de vervolgregeling op de eerste Regeling provinciale maatregelen PAS-melders. Zie paragraaf 7 van het algemeen deel van deze toelichting. De regels met betrekking tot de eerste Rpmp, gelden ook voor de Rpmp 2024. Dit betekent dat de Minister voor N&S verantwoordelijk is voor het vullen van AERIUS Register met de Rpmp 202410, en ook de microdepositiebank kan vullen met de maatregel.11 De stikstofdepositieruimte afkomstig uit de Rpmp is alleen beschikbaar voor de legalisering van PAS-melders.12

Onderdeel C (aanpassen datum voor handhavingsverzoek ten aanzien van prioritering PAS-melders)

In de vorige wijziging van AERIUS Register is een prioritering aangebracht voor de legalisering van PAS-melders.13 PAS-melders waartegen een verzoek tot handhaving vóór 13 januari 2022 was ingediend, kregen voorrang bij legalisering ten opzichte van PAS-melders die een verzoek na deze datum hebben ontvangen. Omdat de prioritering op basis van de datum is losgelaten (zie paragraaf 6 van het algemeen deel van deze toelichting), is de datum van 13 januari 2022 vervallen in het artikel.

Vóór 1 januari 2024 gaat het om verzoeken tot handhaving van het verbod om zonder vergunning een project te realiseren als bedoeld in artikel 2.7, tweede lid, van de Wet natuurbescherming zoals dat toen luidde. De vergunningplicht voor een Natura 2000-activiteit was vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet in de Wet natuurbescherming geregeld. In het stelsel van de Omgevingswet is het een verzoek tot handhaving van het verbod om zonder omgevingsvergunning voor een Natura 2000-activteit als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, onder e te verrichten.

Onderdeel D (voorschrijven AERIUS Calculator, Monitor en Register versie 2024)

Via onderdeel 1 wordt ervoor gezorgd dat in de artikelen 4.15, tweede lid, 6.15 en 7.197h, eerste lid, onder e, Or het gebruik wordt voorgeschreven van AERIUS Calculator versie 2024. Zie paragraaf 2 van het algemeen deel van deze toelichting.

Via onderdeel 2 wordt ervoor gezorgd dat de monitoring voor de omgevingswaarde voor stikstofdepositie voor 2025 en 2030, bedoeld in artikel 2.15a, eerste lid, Ow, plaatsvindt met behulp van AERIUS Monitor versie 2024 in artikel 12.83a Or. Zie paragraaf 4 van het algemeen deel van de toelichting.

Via onderdeel 3 wordt ervoor gezorgd dat het gebruik van AERIUS Register versie 2024 wordt voorgeschreven. Zie paragraaf 3 van het algemeen deel van de toelichting.

Artikel II (inwerkingtreding)

De inwerkingtreding van artikel I zal plaatsvinden met ingang van 1 oktober 2024. Dit is de datum waarop versie 2024 van AERIUS Calculator, Monitor en Register beschikbaar komt op internet.

DE MINISTER VOOR NATUUR EN STIKSTOF,

Pagina 8 van 8

1

   Artikelen 4.15, 6.15 en 7.197h, eerste lid, onder e, Or.

2

   Art. 4.6 Or.

3

   De vraag of AERIUS Monitor geactualiseerd moet worden is nog onderwerp van discussie waar eind juni over wordt besloten. Het opnemen van AERIUS Monitor versie 2024 is hiervan afhankelijk.

4

   Art. 20.3, eerste lid Ow.

5

   Art. 20.3, eerste lid Ow.

6

   Stcrt. 2021, 350235.

7

   Het budget van de Rpmp 2024 is opgenomen in de voorjaarsnota 2024. De Rpmp 2024 wordt alleen toegevoegd indien er parlementair akkoord komt op deze voorjaarsnota.

8

   Zie de vereisten in artikel 17a.5, zesde lid, Or.

9

   Zie o.a. ABRvS 5 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1299 r.o. 20.7.

10

   Art. 17a.5, eerste lid, onder a Or.

11

   Art. 17a.5, vierde lid Or.

12

   Art. 17a.7 Or.

13

   Stcrt. 2023, 25571

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.