Beleidskompas

1.

Kerngegevens

Document­datum 03-05-2024
Publicatie­datum 09-05-2024
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Beleidskompasformulier voor

internetconsultatie

Titel:

(Vul hier de publicatietitel van de internetconsultatie in)

Besluit tot wijziging van het Besluit bekostiging financieel toezicht 2019 in verband met Verordening (EU) 2023/1114 betreffende cryptoactivamarkten, de herziening van de procentuele kostenverdeling van de Autoriteit Financiële Markten en enkele andere aanpassingen

Wie zijn belanghebbenden en waarom?

Toelichting

Hulpvragen

  • • 
    Wie zijn direct of indirect belanghebbenden bij het betreffende vraagstuk? Toezichthouders: DNB/AFM

Sectorpartijen: alle onder toezicht staande instellingen._

  • • 
    Wie beschikken er over relevante kennis over en ervaring met het vraagstuk? Bovenstaande partijen.
  • • 
    Op welke wijze zijn belanghebbenden tot nu toe in de verschillende fasen van het beleidstraject betrokken?

AFM en DNB zijn betrokken bij de totstandkoming van de wijzigingen. Het voorstel wordt geconsulteerd. De AFM zal de ondertoezichtstaande instellingen betrekken bij de bespreking van de nieuwe procentuele verdeling._

  • 1. 
    Wat is het probleem?

Toelichting

Hulpvragen

  • a) 
    Wat is het probleem?

Veranderingen in het toezicht van de AFM en DNB, onder andere door nieuwe taken zoals MiCA, zorgen ervoor dat de regels voor doorberekening van het toezicht regelmatig moeten worden aangepast._

  • b) 
    Wat zijn de oorzaken van het probleem?

Verandering van de toezichttaken en -prioriteiten van DNB en de AFM.

  • c) 
    Wat is de omvang van het probleem? N.v.t.
  • d) 
    Wat is het huidige beleid en wat heeft de evaluatie opgeleverd?

Het huidige beleid is doorberekening van de toezichtkosten. Een evaluatie van de gehele doorberekeningssystematiek (de Wet bekostiging financieel toezicht 2019) staat gepland voor 2024._

  • e) 
    Wat gebeurt er als de overheid niets doet (Nuloptie)? Wat rechtvaardigt overheidsinterventie?

Als de overheid niets doet, worden de kosten voor het toezicht doorberekend aan partijen die daar weinig profijt van hebben. Dit is onwenselijk._

  • 2. 
    Wat is het beoogde doel?

Toelichting

Hulpvragen

  • a) 
    Wat zijn de beleidsdoelen?

Voldoende middelen voor goed toezicht.

Doorberekening van de toezichtkosten aan de partijen die profijt hebben bij het toezicht, zowel individueel als op systeemniveau, in lijn met de toezichtinspanningen voor de betreffende sector en de draagkracht van individuele instellingen._

Brede welvaart: economisch (6) en institutioneel kapitaal

SDGs: 8 Duurzame economie en waardig werk; 16 Vreedzame samenlevingen, veiligheid en verantwoorde instituties.

Hulpvragen

  • a) 
    Wat zijn kansrijke aangrijpingspunten om het doel te realiseren?

Nvt. De grondslag voor de doorberekening van toezichtkosten is de Wet bekostiging financieel toezicht 2019, die in lijn is met het kabinetsbeleid terzake (rapport Maat houden 2014)._

  • b) 
    Wat zijn, gegeven de aangrijpingspunten, kansrijke beleidsopties?
  • 4. 
    Wat zijn de gevolgen van de opties?

Toelichting

Hulpvragen

  • a) 
    Wat zijn de verwachte gevolgen per beleidsoptie?

Doorberekening van toezichtkosten in lijn met de algemene principes van de Wbft 2019 en het rapport Maat houden 2014.

Cryptodienstverleners gaan betalen voor hun toezichtkosten naar rato van de toezichtinspanning op de sector en hun individuele draagkracht.

De doorberekende kosten in andere sectoren worden tegen het licht gehouden en herzien om aan te sluiten bij toezichtinspanningen en draagkracht._

  • b) 
    Welke verplichte toetsen zijn van toepassing en wat zijn daarvan de uitkomsten (voor zover bekend)?

Het besluit wordt parallel aan consultatie aan de Adviescommissie Toetsing Regeldruk voorgelegd._

  • 5. 
    Wat is de voorkeursoptie?

Toelichting

Hulpvragen

  • a) 
    Wat is het voorstel?

Het Besluit bekostiging financieel toezicht 2019 wordt gewijzigd in verband met een aantal onderwerpen. De belangrijkste daarvan zijn de herziening van de procentuele verdeling van de AFM-begroting, de opschoning en herziening van enige maatstaven, en de doorwerking van de verordening cryptoactiva. Daarnaast bevat het besluit de invulling van enkele bepalingen uit de Implementatiewet verordening cryptoactiva.

  • b) 
    Hoe houdt het voorstel rekening met:
  • • 
    brede maatschappelijke impact?

Gelet op de eerdere ervaringen met de bekostigingssystematiek is de doorberekening doeltreffend, doelmatig en uitvoerbaar._

  • c) 
    Wat zijn de risico's en onzekerheden van dit voorstel? Nvt.

De gevolgen van de bekostigingssystematiek worden gemonitord in de tweejaarlijkse panelbijeenkomsten met de gehele sector. In bredere zin wordt de Wet bekostiging financieel toezicht 2019 in 2024 geëvalueerd. Verder wordt de ontwikkeling en doorberekening van de toezichtkosten doorlopend gemonitord door het ministerie van Financiën, in het bijzonder via de jaarlijkse begrotings- en verantwoordingscyclus.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.