Brief regering; Milieuproblematiek Tata Steel - Gezondheid en milieu - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 271 toegevoegd aan dossier 28089 - Gezondheid en milieu.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Gezondheid en milieu; Brief regering; Milieuproblematiek Tata Steel |
---|---|
Documentdatum | 09-01-2024 |
Publicatiedatum | 09-01-2024 |
Nummer | KST28089271 |
Kenmerk | 28089, nr. 271 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-
2024
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 9 januari 2024
Graag informeer ik u met deze brief over een aantal actuele ontwikkelingen en zaken rondom Tata Steel Nederland (TSN) en over de opvolging van een aantal moties en toezeggingen.
Effecten groenstaalplannen op gezondheid
Tata Steel heeft op 3 november haar herziene plannen in het kader van het lopende maatwerktraject met de Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland (PNH) en mijzelf gedeeld. In deze plannen presenteert Tata Steel ook mogelijke extra milieumaatregelen, waaronder overkappingen van grondstoffenopslagen. Deze plannen zijn door mij nog niet gevalideerd. De komende tijd zal ik deze plannen uitgebreid beoordelen, met behulp van interne en externe expertise.
Tata Steel heeft inmiddels ook een toelichting op deze plannen en de effecten daarvan openbaar gemaakt1. U treft deze aan bij deze brief. Hiermee wordt tevens invulling gegeven aan de afspraak uit de Expression of Principles 2 dat Tata Steel onderzoek doet naar het verder verbeteren van de milieu- en gezondheidssituatie vóórafgaand aan de transitie in 2030, bijvoorbeeld door het al eerder sluiten van bedrijfsactiviteiten, zoals de Kooksfabriek 2, en/of het uitvoeren van extra maatregelen boven op de Roadmap+. Hiermee wordt de motie van het lid Hagen c.s.3 die verzocht om dit te onderzoeken en de kamer te informeren afgedaan.
1 https://www.tatasteelnederland.com/sites/tatasteelnl/files/Brief%20Groen%20Staal% 20211129.pdf
2 Bijlage bij Kamerstuk 32 813, nr. 1082
3 Kamerstuk 28 089, nr. 239
kst-28089-271 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024
Emissiemetingen, cameratoezicht en andere VTH-ontwikkelingen
Afgelopen jaar zijn door uw Kamer twee moties van het lid Van Esch1 aangenomen die de regering vragen om in gesprek te gaan met de Provincie Noord-Holland over onafhankelijke emissiemetingen en cameratoezicht bij Tata Steel.
Allereerst hecht ik eraan te benadrukken dat de zaken waartoe de moties oproepen de verantwoordelijkheid zijn van het bevoegd gezag, de provincie Noord-Holland. De Provincie is en blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving en het vrijmaken van middelen uit het provinciefonds voor uitvoering hiervan. Desondanks ben ik op verzoek van uw Kamer hierover met de Provincie in gesprek gegaan.
Het is goed te melden dat de Provincie Noord-Holland recent2 het uitvoeringsprogramma 2024 van de Omgevingsdienst Noordzeekanaal-gebied vast heeft gesteld. Via dit jaarlijkse budget worden middelen beschikbaar gesteld voor de inzet die nodig is voor de vergunningen, toezicht en handhavingstaken bij Tata Steel. Waaronder de meldingen, handhavings- en Woo-verzoeken vanuit de omgeving van Tata Steel, het aanscherpen van de vergunningsvoorschriften bij Tata Steel en de transitie naar groen staal. Voor aankomend jaar zijn er meer middelen beschikbaar gesteld dan vorig jaar. Bovendien heeft de provincie Noord-Holland vorig jaar al aanvullend budget gegeven aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) voor het uit laten voeren van additionele emissiemetingen bij Tata Steel.
De OD NZKG voert aanvullende emissiemetingen uit bij onder andere de Kooksfabrieken van Tata Steel. Dit vanwege de behoefte vanuit verschillende partijen om de betrouwbaarheid te kunnen toetsen van metingen door het geaccrediteerde meetbureau van Tata Steel en door andere geaccrediteerde meetbureaus in opdracht van Tata Steel. Daarnaast is het doel om niet-genormeerde emissies in kaart te brengen. Na uitvoering van de metingen zal worden geëvalueerd of vervolg of aanpassing in deze meetstrategie nodig is. Hiermee is de motie van het lid Van Esch3 over onafhankelijke emissiemetingen door de omgevingsdienst bij Tata Steel afgedaan.
De OD NZKG houdt sinds februari 2023 cameratoezicht op Kooksfabriek 2. Sinds eind december is ook een tweede camera operationeel met zicht op Kooksfabriek 14. Het is en blijft echter onmogelijk incidenten met rauwe kooks op basis van enkel het cameratoezicht te beoordelen. Hiervoor zijn altijd aanvullende gegevens nodig. Ook kunnen de beelden van de camera's van de OD NZKG niet zondermeer real-time openbaar gemaakt worden omdat er rekening gehouden dient te worden met de privacyregelgeving. Hiermee doe ik de motie van het lid Van Esch over structureel cameratoezicht bij Tata Steel af.5
Verder heeft de OD NZKG eind 2023 de implementatie van de BBT-conclusies voor IJzer en Staal kunnen completeren6. Hiermee zet de OD een belangrijke stap in het zo scherp mogelijk vergunnen van Tata Steel.
Zoals al eerder vermeld doet de OD NZKG momenteel onderzoek naar de mogelijkheid voor het intrekken van de vergunning voor de kooks-en gasfabrieken. De verwachting is dat de provincie Noord-Holland hier in het eerste kwartaal van 2024 meer informatie over bekend maakt.
Wetgeving stikstofnorm Kooksfabriek 1
Ik heb u in eerdere brieven7 geïnformeerd over de afhandeling van de motie van het lid Bouchallikh.8 De motie verzoekt de Nederlandse regels aan te passen zodat de Europese norm van 500 milligram stikstofdioxide per kubieke meter ook kan worden opgelegd aan de kooksfabrieken van Tata Steel. Tijdens het Commissiedebat Externe Veiligheid van 11 oktober 2023 heb ik uw Kamer toegezegd9 om u periodiek te informeren over de voortgang op het wetgevingstraject.
De eerste stap van het wetgevingstraject, het invullen van het beleids-kompas10, wordt op dit moment uitgevoerd. In de komende maanden zal er nader onderzoek worden gedaan naar de verschillende onderzoeksvragen die bij het opstellen van dit kompas naar voren zijn gekomen. Een voorbeeld hiervan is de vraag hoe elders in Europa met deze norm wordt omgegaan en de vraag wat een redelijke overgangstermijn is bij de aanpassing van regelgeving. Mede op basis hiervan is het mogelijk om de impact van verschillende beleidsopties in kaart te brengen en daarmee ook een voorkeursoptie te bepalen. Ik streef er naar het beleidskompas in het eerste kwartaal van 2024 af te ronden.
Ik heb recent de Expertgroep Gezondheid IJmond formeel ingesteld11. De expertgroep zal mij onafhankelijk adviseren over de gezondheidsvraagstukken in de IJmond en ook advies geven over de vraag hoeveel milieu-en gezondheidswinst nodig is om de gezondheidsrisico's in te perken. Deze adviezen worden openbaar.
Momenteel werkt de expertgroep aan een eerste position paper. Om hiervoor voldoende kennis te vergaren, is onder andere gesproken met omwonenden, de GGD, de OD NZKG en met Tata Steel. Ik verwacht dat het position paper in het eerste kwartaal van dit jaar gereed is. Ik zal dit stuk zodra het mij is aangeboden, ook aan uw Kamer aanbieden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 28 089, nr. 271 3
Kamerstukken 28 089, nr. 253 en Kamerstuk 22 343, nr. 376
https://www.noord-hoNand.nl/Bestuur/Gedeputeerde_Staten/Gedeputeerde_Staten/ GS_besluitenlijst/2023/GS_besluitenlijst_12_december_2023.pdf
Kamerstuk 28 089, nr. 253
https://tata.odnzkg.nl/od-nzkg-breidt-cameratoezicht-kooksgasfabrieken-tata-steel-uit/
Kamerstuk 22 343, nr. 376
https://tata.odnzkg.nl/monitoringvoorschriften-aangepast-in-vergunning-tata-steel/
Kamerstuk 22 343, nr. 385
Kamerstuk 22 343, nr. 354
TZ202310-074
https://www.kcbr.nl/beleid-en-regelgeving-ontwikkelen/beleidskompas
https://wetten.overheid.nl/BWBR0048808/2023-11-01