Brief regering; Beëindiging MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein - Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024 - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 22 toegevoegd aan wetsvoorstel 36410 A - Vaststelling begroting Mobiliteitsfonds 2024 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024; Brief regering; Beëindiging MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein |
---|---|
Documentdatum | 19-12-2023 |
Publicatiedatum | 19-12-2023 |
Nummer | KST36410A22 |
Kenmerk | 36410 A, nr. 22 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-
2024
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 19 december 2023
In de afgelopen jaren is de MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein (RPP) uitgevoerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarbij de regionale partijen (provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, gemeente Haarlem (mede namens Velsen en Zuid-Kennemerland) en gemeente Haarlemmermeer) nauw zijn betrokken. De voor de Verkenning benodigde onderzoeken en beoordelingen zijn inmiddels afgerond. Op basis hiervan moet geconcludeerd worden dat er binnen de scope van deze Verkenning geen veilig maakbaar voorkeursalternatief (VKA) mogelijk is.
Start MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein
Op 14 november 2018 is de sectorale MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein (RPP) gestart. Het doel van deze MIRT-verkenning was het verbeteren van de verkeersdoorstroming in knooppunt Rottepolderplein, waarbij verkeersveiligheid een belangrijk uitgangspunt vormt. Het beeld was dat deze doelstelling bereikt kon worden met relatief beperkte ingrepen, namelijk het ontvlechten (scheiden van verschillende verkeersstromen) van het knooppunt.
Geen veilig maakbaar alternatief
Lange tijd leek er zicht op een alternatief dat de doorstroming in het Rottepolderplein kon verbeteren. In dit alternatief werd een zogeheten Diverging Diamond Interchange (DDI)/Engels verkeersplein1 toegepast. Omdat de DDI een nieuw concept is, is dit vanuit verschillende disciplines getoetst en beoordeeld.
1 Hierbij rijdt het verkeer linksom over het verkeersplein in plaats van rechtsom.
kst-36410-A-22 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
De conclusie luidt dat de DDI in deze vorm en op deze plaats niet veilig uitvoerbaar is. Huidig verkeersplein is qua functie en vorm en gezien de bestaande afwijkingen van de richtlijnen niet geschikt om gebruikt te worden als DDI. Om het plein geschikt te maken, dient onder andere een groot aantal kunstwerken (viaducten) gesloopt en verbreed herbouwd te worden. Dit betreffen kunstwerken die de komende 15 jaar nog geen einde levensduur bereiken. Dergelijke aanpassingen passen niet binnen de (financiële) scope van deze MIRT-verkenning. Andere onderzochte alternatieven droegen niet voldoende bij aan het doelbereik.
De MIRT-verkenning A9RPP, eerder gepauzeerd, wordt nu beëindigd zonder VKA. De onderliggende doorstromings- en verkeersveiligheids-opgave rond het Rottepolderplein blijven hierdoor bestaan. Het resterende budget (€ 5 mln.) blijft binnen het MF/MIRT gekoppeld aan deze opgaven. In lijn met het in de Kamerbrief Herprioritering MF/MIRT (36 410 A, nr. 8) opgenomen proces, zal met de regio gesproken worden over mogelijk aanwending van dit restbudget voor flankerende/mitigerende maatregelen. Zodra er zicht is op voldoende financiën, stikstof en capaciteit, wordt met de regio het gesprek gevoerd om tot een passende structurele aanpak te komen voor de opgaven op de A9/A200/A205. Zo mogelijk betekent dit dat op termijn een nieuwe, bredere MIRT-verkenning opgestart dient te worden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 410 A, nr. 22 2