Brief regering; Plan van aanpak voor de verduurzaming van geconditioneerd transport - Mobiliteitsbeleid - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 438 toegevoegd aan dossier 22112 - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie i en dossier 31305 - Mobiliteitsbeleid.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Mobiliteitsbeleid; Brief regering; Plan van aanpak voor de verduurzaming van geconditioneerd transport |
---|---|
Documentdatum | 11-12-2023 |
Publicatiedatum | 11-12-2023 |
Nummer | KST31305438 |
Kenmerk | 31305; 22112, nr. 438 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-
2024
31 305 22 112
Mobiliteitsbeleid
Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 11 december 2023
Een aanzienlijk deel van de goederen die dagelijks over de Nederlandse wegen worden vervoerd is geconditioneerd; dat wil zeggen gekoeld of verwarmd. Samen met de sector werk ik aan de verduurzaming van geconditioneerd transport. Bijgaand deel ik het plan van aanpak voor deze verduurzaming met uw Kamer. De uitvoering van dit plan van aanpak moet leiden tot een vermindering in energieverbruik en een emissiereductie van broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen in de transportsector. Het plan van aanpak is afgestemd met de relevante belangenorganisaties Transport en Logistiek Nederland en RAI-Vereniging. In het plan van aanpak richt ik mij op:
-
•het bereiken van meer efficiëntie, door bijvoorbeeld betere isolatie en slimmere manieren van beladen van vrachtvervoer;
-
•het via wetgeving verder normeren van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen;
-
•het elektrificeren van koelsystemen en het faciliteren van de benodigde walstroominfrastructuur.
Met TNO ben ik een meetprogramma gestart, waarbij er gemeten wordt aan de uitstoot van verschillende soorten koelsystemen om zo beter het probleem in kaart te kunnen brengen. Dit programma wordt in de loop van 2024 afgerond. Daarnaast zet ik internationaal nu al in op een aanscherping van de uitstootnorm voor mobiele machines, waaronder koelgeneratoren vallen1. Ik zal uw Kamer in het derde kwartaal van 2024 informeren over de stand van zaken van de uitvoering van het plan van aanpak en deel daarbij een globale planning voor de volgende fasen van het plan.
1 UN/ECE Regulation No. 96
kst-31305-438 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
Met het delen van dit plan van aanpak voldoe ik aan de motie van het Kamerlid Koerhuis1, waarin is gevraagd om een plan van aanpak voor de verduurzaming van koeltransport en het realiseren van walstroominfra-structuur, waarbij de sector betrokken wordt. Ik heb toegezegd dit plan van aanpak eind 2023 met de Kamer te delen2.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 31 305, nr. 438 2
Kamerstuk 22 112, nr. 3483
Kamerstuk 30 175, nr. 449