Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36470 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties en het BES-fonds 2023 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 24-11-2023 |
Publicatiedatum | 24-11-2023 |
Nummer | KST36470IV2 |
Kenmerk | 36470 IV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023
2024
36 470 IV
Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2 Beleid Koninkrijksrelaties 5
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat 7
3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur 9
3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen 11
3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden 12
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld 14
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 15
6 Beleidsartikelen BES-fonds 17
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
-
2.de begrotingsstaat voor het BES-fonds;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.M. de Jonge
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2023. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2023 opgebouwd.
De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2022/23, 36350 IV, nr. 1). Met de nota van wijziging op de 1e suppletoire begroting (Kamerstukken II 2022/23, 36350 IV, nr 4. is de stand 1e suppletoire begroting ontstaan.
Middels een incidentele suppletoire begroting inzake de herfinanciering covidleningen (Kamerstukken II 2022/23, 36401, nr 1) is de stand na de 1e suppletoire begroting aangepast.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gel ijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de R ijksbegrotingsvoor-schriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2023 |
||
Begrotingsartikel |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget-flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 24 oktober 2023.
Overzicht coronamaatregelen
In deze 2e suppletoire begroting 2023 zijn er geen maatregelen die op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-Fonds (H) zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op www.rjksfinancien.nl/corona-visual.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000) |
|||
Art. |
Uitgaven 2023 |
||
Vastgestelde begroting 2023 |
196.454 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2023 (incl. NvW) |
190.904 |
||
Stand ISB Prinsjesdag 2023 |
167.045 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties |
|||
|
4 |
|
|
|
4 |
|
|
|
4 |
1.000 |
|
|
6 |
1.777 |
|
|
6 |
1.687 |
|
|
div |
775 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2023 |
170.016 |
Toelichting
-
1)Het gaat hierbij een overheveling naar het BES-fonds voor het openbaar lichaam Bonaire in het kader van een bijdrage voor eilandelijke achterstanden.
-
2)Het gaat hierbij om een overheveling naar het BES-fonds naar de vrije uitkering Saba voor de operationele kosten van de pilot ferry.
-
3)Het gaat hier om een terugbetaling vanuit Sint Maarten op de lening die verstrekt is ten behoeve van Winair (€ 1mln.).
-
4)Het gaat hier om de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor Inhuur externen.
-
5)Het gaat hier om de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor materiële uitgaven.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Art. |
Ontvangsten 2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
1.090.372 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2023 (incl. NvW) |
53.265 |
|
Stand ISB Prinsjesdag 2023 |
54.304 |
|
Belangrjkste suppletoire mutaties |
||
|
5 |
598 |
|
6 |
3.534 |
|
div |
586 |
Stand 2e suppletoire begroting 2023 |
59.022 |
-
1)Sint Maarten heeft op een lening, waarvan de eerste aflossing in 2024 gepland stond, een vervroegde aflossing gedaan. In 2024 gaat er geen aflossing plaatsvinden op deze lening. Vanaf 2025 zal het oorspronkelijke aflossingsschema weer worden gevolgd.
-
2)Dit betreft de geprognosticeerde ontvangsten van SSO-CN voor de verrekeningen met andere departementen, gebaseerd op basis- en specifieke dienstverlening.
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaatBudgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Art. Verplichtingen |
19.402 |
|
16.197 |
Uitgaven |
19.402 |
|
16.197 |
1.0 Versterken rechtsstaat |
19.402 |
|
16.197 |
Subsidies (regelingen) |
1.132 |
|
132 |
Detentie - Algemeen |
132 |
0 |
132 |
Bestuurlijke aanpak |
1.000 |
|
0 |
Opdrachten |
1.873 |
|
1.151 |
Detentie - Algemeen |
1.868 |
|
1.116 |
Diverse opdrachten |
5 |
30 |
35 |
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
970 |
970 |
Bestuurljke aanpak |
0 |
970 |
970 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
16.397 |
|
13.944 |
Grensbewaking (Defensie) |
8.402 |
|
6.862 |
Rechterlijke macht (JenV) |
6.608 |
0 |
6.608 |
Douane (Financiën) |
1.387 |
|
474 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1 |
|
2023 |
|
juridisch verplicht |
85% |
bestuurljk gebonden |
4% |
beleidsmatig gereserveerd |
3% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden |
8% |
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 85% juridisch verplicht.
Bestuurlijke aanpak
Dit betreft met name een reallocatie voor de rechtshandhaving voor de Landen van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdrage medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
Bestuurlijk aanpak
Dit betreft de hierboven beschreven reallocatie om de uitgaven voor de rechtshandhaving voor de Landen op het juiste instrument te verantwoorden.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Dit betreft met name reallocaties van het instrument Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken naar het instrument Personele uitgaven op artikel 11 van de BZK begroting, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
Douane (Financiën)
Dit betreft verschillende reallocaties naar artikel 4. Waaronder een bijdrage voor het opzetten van een organisatie, die de uitvoering van Statia Day 2026 op zich neemt (€ 0,3 mln.). Daarnaast heeft het RVB in opdracht van DGKR kosten gemaakt voor het project Centraal Overheidsgebouw op Sint Eustatius. Omdat de bouw van dit nieuwe centrale overheidsgebouw niet door gaat dienen de gemaakte kosten te worden verrekend met het RVB (€ 0,5 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Art. Verplichtingen |
52.143 |
12.321 |
64.464 |
Uitgaven |
46.368 |
|
46.089 |
4.1 Curagao, Sint Maarten en Aruba |
26.154 |
26 |
26.180 |
Subsidies (regelingen) |
15.026 |
10 |
15.036 |
Diverse subsidies |
2.662 |
|
2.562 |
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) |
7.164 |
|
6.664 |
Onderwijshuisvesting Curagao |
5.200 |
610 |
5.810 |
Opdrachten |
4.488 |
0 |
4.488 |
Opdrachten landen |
88 |
0 |
88 |
Tjdeljke Werkorganisatie (TWO) |
4.400 |
0 |
4.400 |
Inkomenso verdrachten |
950 |
0 |
950 |
Toeslagen op pensioenen NA |
950 |
0 |
950 |
Bijdrage aan medeoverheden |
5.546 |
|
5.436 |
Onderwijshuisvesting Curagao |
610 |
|
0 |
Tjdeljke Werkorganisatie (TWO) |
4.936 |
500 |
5.436 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
144 |
126 |
270 |
Diverse bijdragen |
144 |
126 |
270 |
4.2 Caribisch Nederland |
20.214 |
|
19.909 |
Subsidies (regelingen) |
2.459 |
517 |
2.976 |
Subsidies Caribisch Nederland |
2.459 |
517 |
2.976 |
Opdrachten |
1.719 |
|
1.609 |
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht |
1.319 |
|
1.209 |
Opdrachten Caribisch Nederland |
400 |
0 |
400 |
Inkomenso verdrachten |
2.149 |
0 |
2.149 |
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers |
2.149 |
0 |
2.149 |
Bijdrage aan medeoverheden |
13.337 |
|
12.185 |
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht |
13.337 |
|
12.185 |
Bijdrage aan agentschappen |
550 |
440 |
990 |
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht |
550 |
440 |
990 |
Ontvangsten |
49 |
0 |
49 |
Tabel 7 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4 |
|
2023 |
|
juridisch verplicht |
82% |
bestuurljk gebonden |
5% |
beleidsmatig gereserveerd |
13% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden |
0% |
4.1 Curagao, Sint Maarten en Aruba Subsidies
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
Dit betreft een reallocatie voor TWO van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
Onderwijshuisvestiging Curagao
Dit betreft een reallocatie van het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar het instrument Subsidies, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
Onderwijshuisvestiging Curagao
Dit betreft de hierboven beschreven reallocatie van het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar het instrument Subsidies.
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
Dit betreft een reallocatie voor TWO van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
4.2 Caribisch Nederland Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Het Dit betreft een saldo van een aantal mutaties. Het gaat hierbij met name om een overheveling naar het BES-fonds voor de eilandelijke achterstanden voor het openbaar lichaam Bonaire (€ 1,3 mln.). Daarnaast is er ook nog een bijdrage ten behoeve van de operationele kosten van de veerverbinding op Saba en Sint Eustatius (€ 1 mln.) Het Rijk heeft eerder en bijdrage verleent aan het verbeteren van de veerdienst tussen Saba en Sint Eustatius. Verdere investering in de veerverbinding is noodzakelijk, de openbaar lichamen hebben het Rijk verzocht hier een bijdragen aan te leveren. Tot slot is de eerder verstrekte lening aan Sint Maarten ten behoeve van Winair afgelost (€ 1mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Art. Verplichtingen |
33.471 |
0 |
33.471 |
Uitgaven |
61.987 |
0 |
61.987 |
5.1 Schuldsanering Curagao en Sint Maarten |
28.517 |
0 |
28.517 |
Leningen |
28.517 |
0 |
28.517 |
Schuldsanering |
28.517 |
0 |
28.517 |
5.2 Leningen / garanties Curagao, Sint Maarten en Aruba |
33.470 |
0 |
33.470 |
Leningen |
33.470 |
0 |
33.470 |
Lopende inschrijving en leningen Curagao en Sint Maarten |
33.470 |
0 |
33.470 |
Ontvangsten |
53.265 |
598 |
53.863 |
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5 |
|
2023 |
|
juridisch verplicht |
100% |
bestuurlijk gebonden |
0% |
beleidsmatig gereserveerd |
0% |
nog niet ingevuld/vrj te besteden |
0% |
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100% juridisch verplicht.
Sint Maarten heeft op een lening, waarvan de eerste aflossing in 2024 gepland stond, een vervroegde aflossing gedaan. In 2024 gaat er geen aflossing plaatsvinden op deze lening. Vanaf 2025 zal het oorspronkelijke aflossingsschema weer worden gevolgd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Art. Verplichtingen |
3.669 |
0 |
3.669 |
Uitgaven |
3.669 |
0 |
3.669 |
8.1 Wederopbouw |
3.669 |
0 |
3.669 |
Opdrachten |
3.669 |
0 |
3.669 |
Wederopbouw op Sint Maarten |
3.669 |
0 |
3.669 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 11 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 8 |
|
2023 |
|
juridisch verplicht |
31% |
bestuurlijk gebonden |
69% |
beleidsmatig gereserveerd |
0% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden |
0% |
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 31% juridisch verplicht.
Voor artikel 8 zijn er ten opzichte van de Prinsjesdag suppletoire begroting 2023 geen wijzigingen te melden.
Tabel 12 Apparaat (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Art. Verplichtingen |
35.287 |
6.484 |
41.771 |
Uitgaven |
35.287 |
6.484 |
41.771 |
6.0 Apparaat |
35.287 |
6.484 |
41.771 |
Personele uitgaven |
22.774 |
3.696 |
26.470 |
Eigen personeel |
20.342 |
2.216 |
22.558 |
Inhuur externen |
2.432 |
1.480 |
3.912 |
Materiële uitgaven |
12.513 |
2.788 |
15.301 |
Overige materiële uitgaven |
12.513 |
2.788 |
15.301 |
Ontvangsten |
990 |
4.120 |
5.110 |
Toelichting Personele uitgaven
Eigen personeel
De grootste mutatie betreft de overboekingen van diverse departementen voor de basisdienstverlening van de Shared Service Organisatie Caribisch Nederland (SSO-CN) voor 2023.
Inhuur externen
Dit betreft met name de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor inhuur externen. Zie hiervoor ook de toelichting bij de ontvangsten.
Overige materiële uitgaven
Dit betreft twee grote mutaties. Het betreft de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor overige materiële uitgaven. Zie hiervoor ook de toelichting bij de ontvangsten. Verder zijn er overboekingen van diverse departementen voor de basisdienstverlening SSO-CN voor 2023.
Dit betreft met name de geprognosticeerde ontvangsten van SSO-CN voor de verrekeningen met andere departementen, op basis van basisen specifieke dienstverlening. Deze worden gesaldeerd en ingezet voor inhuur externen en overige materiële uitgaven.
Tabel 13 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Art. Verplichtingen |
332 |
|
303 |
Uitgaven |
332 |
|
303 |
7.0 Nog onverdeeld |
332 |
|
303 |
Nog te verdelen |
332 |
|
303 |
Onvoorzien |
29 |
|
0 |
Wisselkoersreserve |
303 |
0 |
303 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Dit betreft een reallocatie naar artikel 6 eigen personeel voor het opzetten van een organisatie, die de uitvoering van Statia Day 2026 op zich neemt.
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 14 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
|||
Art. |
Uitgaven 2023 |
||
Vastgestelde begroting 2023 |
53.094 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2023 |
58.111 |
||
Stand ISB Prinsjesdag 2023 |
73.057 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties |
|||
|
1 |
8.392 |
|
|
1 |
8.030 |
|
|
1 |
1.800 |
|
|
1 |
1.268 |
|
|
1 |
1.000 |
|
|
195 |
||
Stand 2e suppletoire begroting 2023 |
93.742 |
-
1)Dit betreft een bijdrage vanuit het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan het BES-fonds voor de openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint Eustatius voor de uitvoering van het Natuur- en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
-
2)Via de vrije uitkering wordt de bijdrage voor armoedebestrijding in 2023 en voor de eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen in Caribisch Nederland beschikbaar gesteld aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Verder wordt er aan Bonaire een bijdrage verstrekt voor het opstarten van een maatwerkbudget. Dit stelt Bonaire in staat om, waar nodig, maatwerk te leveren aan inwoners bij het oplossen van kleine problemen.
-
3)Bonaire, Saba en Sint Eustatius ontvangen een bijdrage voor het inrichten van de CIO-Offices, om de eigen digitaliseringsagenda's te ontwikkelen en om de digitale basis in hun organisaties op orde te brengen.
-
4)Dit betreft een bijdrage aan het BES-fonds voor openbaar lichaam Bonaire die toezien op de eilandelijke achterstanden.
-
5)Dit betreft een bijdrage aan het BES-fonds voor openbaar lichaam Saba voor de operationele kosten van de pilot ferry op Saba.
Tabel 15 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Art. |
Ontvangsten 2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
53.094 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2023 |
58.111 |
|
Stand ISB Prinsjesdag 2023 |
73.057 |
|
Belangrjkste suppletoire mutaties |
||
Eustatius en Saba |
1 |
20.685 |
Stand 2e suppletoire begroting 2023 |
93.742 |
Toelichting 1) Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij de (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
6.1 Artikel 1. BES-fondsBudgettaire gevolgen van beleid
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. |
BES-fonds (bedragen x € 1.000) |
||
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Mutaties 2e suppletoire Begrotingen, NvW en begroting (2) amendementen (1) |
Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2) |
||
art Verplichtingen |
73.057 |
20.685 |
93.742 |
Uitgaven |
73.057 |
20.685 |
93.742 |
1.0 Bijdrage aan medeoverheden |
|||
Vrije Uitkering |
73.057 |
20.685 |
93.742 |
Ontvangsten |
73.057 |
20.685 |
93.742 |
Vrije uitkering
Dit betreffen onder andere de bijdragen aan het BES-fonds voor de openbare lichamen Saba, Sint Eustatius en Bonaire ten behoeve van de uitvoering van het Natuur- en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's van Saba, Sint Eustatius en Bonaire. Ook vindt op dit instrument de bijdrage aan Saba, Sint Eustatius en Bonaire plaats voor de armoedebestrijding en voor een eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen.
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire,
Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 470 IV, nr. 2 17