Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36470 IX - Wijziging begroting Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld 2023 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 24-11-2023 |
Publicatiedatum | 24-11-2023 |
Nummer | KST36470IX2 |
Kenmerk | 36470 IX, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-2024
36 470 IX |
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) |
Nr. 2 |
MEMORIE VAN TOELICHTING |
INHOUDSOPGAVE
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en
2.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en
2.3 Overzicht coronamaatregelen 11
3 Beleidsartikelen Ministerie van Financiën (IXB) 12
Artikel 2 Financiële markten 15
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen 21
Artikel 6 Btw-compensatiefonds 23
4 Beleidsartikelen Nationale Schuld (IXA) 28
Artikel 11 Financiering staatsschuld 28
Artikel 8 Apparaat Kerndepartement 32
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB);
-
2.de begrotingsstaat inzake de Nationale Schuld (IXA).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Financiën,
S.A.M. Kaag
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA).
In hoofdstuk 2 zijn de overzichten opgenomen met de belangrijkste mutaties: in paragraaf 2.1 voor artikel 1 t/m 13 van IXB en in paragraaf 2.2 voor artikel 11 en 12 van IXA. Paragraaf 2.3 bevat een overzicht corona-maatregelen.
Hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 bevatten per beleidsartikel een budgettaire tabel. Hoofdstuk 5 bevat budgettaire tabellen voor de niet-beleidsartikelen. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in de onderstaande staffel (tabel 1) toegelicht. Vanwege de staffel kan de som van de toegelichte mutaties afwijken van de totale mutatie op het artikel.
Tabel 1 Ondergrenzen |
conform RBV |
|
Omvang begrotingsartikel (stand Beleidsmatige mutaties |
Technische mutaties |
|
ontwerpbegroting) in € miljoen |
(ondergrens in € miljoen) |
(ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 en < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
De toelichting op de mutatie van de belastingontvangsten is in de Najaarsnota opgenomen.
In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven-(tabel 2) en ontvangstenmutaties (tabel 3) weergegeven. Dit zijn de wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA) en bevat de nieuwe mutaties voor 2023.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Uitgaven 2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 (incl. NvW) |
14.179.542 |
|
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 |
14.845.545 |
|
Belangrjkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
|
Atradius Dutch State Business (ADSB) |
5 |
165.000 |
|
5 |
30.000 |
|
5 |
60.000 |
|
6 |
160.806 |
|
9 |
30.100 |
|
|
|
Stand 2e suppletoire begroting 2023 |
15.196.320 |
Toelichting
-
1.Belasting- en invorderingsrente
De € 36 mln. lagere uitgaven aan belasting- en invorderingsrente wordt met name verklaard door de latere aanvangsdatum van het herstelproject invorderingsrente1, waarbij teveel in rekening gebrachte invorderingsrente wordt terugbetaald.
-
2.Definitieve sluiting langlopende schadezaken Atradius Dutch State Business (ADSB)
ADSB is voornemens om € 165 mln. aan schadedossiers definitief af te sluiten waarop geen recuperatiemogelijkheden meer zijn, bijvoorbeeld omdat de debiteur failliet is gegaan. Dit bedrag wordt om die reden onttrokken uit de begrotingsreserve (zie ook mutatie 8 van tabel 3). Hiermee wordt opvolging gegeven aan de bezuinigingsopties ekv wat als aanbeveling is gedaan in de beleidsdoorlichting van artikel 5.2
-
3.Schade-uitkering niet-afgesloten dossiers ADSB
Op basis van actuele ramingen van ADSB wordt in 2023 de raming van niet-afgesloten dossiers met € 30 mln. verhoogd.
-
4.Begrotingsreserve Oekraïne
Via het derde steunpakket 2023 voor Oekraïne3 is € 60 mln. beschikbaar gesteld om via de exportkredietverzekering financiële risico's af te dekken voor Nederlandse bedrijven die via export of investeringen willen bijdragen aan de wederopbouw van Oekraïne. Dit bedrag van € 60 mln. wordt toegevoegd aan de begrotingsreserve ekv.
-
5.Bijstelling btw-compensatiefonds (BCF)
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt een bedrag in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit bedrag wordt in het BCF gestort (€ 160,8 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw daarna weer terugvragen bij het BCF. Tegenover deze extra uitgaven staan gel ijke ontvangsten. Deze bijstelling bestaat voor € 109,2 mln. uit het geraamde btw-deel van de specifieke uitkering (SPUK) in verband met de opvang van Oekraïense ontheemden.
-
6.Reservering Aanvullende Post (AP) voor vertragingsrente
Vanuit de Aanvullende Post (AP) wordt € 30,1 mln. overgeheveld naar artikel 9 Douane voor reeds betaalde en naar verwachting nog te betalen vertragingsrente in 2023. Deze vertragingsrente komt voort uit (na)betalingen van Traditionele Eigen Middelen (douane invoerrechten, begroot op artikel 3.3, begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken).
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Ontvangsten 2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
201.164.293 |
|
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 |
219.755.983 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
|
|
1 |
31.000 |
|
1 |
29.000 |
|
1 |
24.000 |
|
3 |
456.799 |
|
3 |
93.000 |
2024 en 2025 |
4 |
319.838 |
|
5 |
165.000 |
|
6 |
160.806 |
|
21.334 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2023 |
219.689.848 |
-
1.Belastingontvangsten
Zie voor een toelichting van deze mutatie de Najaarsnota 2023.
-
2.Doorbelasten kosten vervolging
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 31 mln. meer ontvangsten uit het doorbelasten van vervol-gingskosten verwacht dan eerder geraamd.
-
3.Belasting- en invorderingsrente
Op basis van de realisaties wordt € 29 mln. meer belasting- en invorderingsrente verwacht dan eerder geraamd. Met name in de belastingrente over vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting zijn de ontvangsten hoger dan verwacht. Dit heeft grotendeels te maken met een hogere belastinggrondslag.
-
4.Boetes en schikkingen
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 24 mln. meer boeteontvangsten verwacht dan eerder geraamd.
-
5.Verkoop aandelen ABN AMRO
In de loop van 2023 zijn aandelen ABN AMRO verkocht.4 Als gevolg van de verkoopopbrengsten hiervan wordt de ontvangstenraming met € 457 mln. verhoogd tot € 1,123 mld.
-
6.Actualisatie dividendenraming
Een actualisatie van de dividendramingen van de staatsdeelnemingen geeft voor het jaar 2023 een positieve bijstelling (€ 93 mln.).
-
7.Vervroegde aflossing Greek Loan Facility (GLF) 2024 en 2025 Griekenland is de formele procedure gestart om een deel van de uitstaande leningen vervroegd af te lossen (€ 319,8 mln.). De verwachting is dat deze vervroegde aflossing op 15 december zal plaatsvinden. De raming in artikel 4 wordt hierop geactualiseerd.
-
8.Ontvangsten uit begrotingsreserve in verband met definitieve sluiting langlopende schadezaken ADSB
De begrotingsreserve werkt als buffer om het verschil tussen enerzijds premieontvangsten en anderzijds definitieve schades en uitvoeringskosten op te vangen. Omdat een aantal schadedossiers definitief wordt afgesloten, neemt de raming voor de definitieve schades met € 165 mln. toe (zie toelichting op mutatie 2 in Tabel 2).
-
9.Bijstelling btw-compensatiefonds (BCF)
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt een bedrag in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit bedrag wordt in het BCF gestort (€ 160,8 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw daarna weer terugvragen bij het BCF. Tegenover deze extra uitgaven staan gel ijke ontvangsten. Deze bijstelling bestaat voor € 109,2 mln. uit het geraamde btw-deel van de specifieke uitkering (SPUK) in verband met de opvang van Oekraïense ontheemden.
In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven-(tabel 4) en ontvangstenmutaties (tabel 5) weergegeven.
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1000) |
||
Artikelnummer |
Uitgaven 2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
38.885.297 |
|
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 |
51.992.352 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
11 |
|
|
11 |
|
|
11 |
|
|
11 |
9.000 |
|
12 |
500.000 |
|
12 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2023 |
48.169.600 |
-
1.Rente vaste schuld
De rentelasten vaste schuld vallen in 2023 naar verwachting € 238 mln. lager uit dan eerder geraamd. Als gevolg van het bijgestelde financieringsplan zal er in 2023 minder schuld uitgegeven worden op de kapitaalmarkt. Hierdoor nemen de verwachte rentelasten af.
-
2.Rente vlottende schuld
De rentelasten op de vlottende schuld zijn naar beneden bijgesteld als gevolg van de actuele realisaties op de geldmarkt.
-
3.Mutatie vlottende schuld
De mutatie van de vlottende schuld daalt naar verwachting met € 4,04 mld. in het lopende jaar. Dit is het gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar sterk is afgenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zoveel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.
-
4.Rentelasten derivaten
De rentelasten op de langlopende derivaten vallen naar verwachting € 9,0 mln. hoger uit als gevolg van de gestegen rente.
-
5.Verstrekte leningen
Naar verwachting worden er in 2023 meer leningen verstrekt aan de deelnemers van het schatkistbankieren dan eerder geraamd. De raming wordt daardoor met € 0,5 mld. naar boven bijgesteld.
-
6.Rentelasten kasbeheer
De raming van de rentelasten is lager dan geraamd als gevolg van een uitstroom van middelen op rekeningen-courant.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Ontvangsten 2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
69.374.958 |
|
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 |
77.194.165 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
11 |
|
|
12 |
|
|
12 |
22.572 |
|
5.063 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2023 |
72.331.462 |
-
1.Uitgifte vaste schuld
De raming voor de uitgifte van vaste schuld is met € 4 mld. naar beneden bijgesteld als gevolg van het gewijzigde financieringsplan. Het financieringsplan geeft een beschrijving van de geschatte omvang en de totstandkoming van de financieringsbehoefte van de Nederlandse Staat voor 2023 en een overzicht van de manier waarop het Agentschap van plan is deze in te vullen.
-
2.Mutaties in rekening-courant en deposito
De wijziging in de geraamde mutatie van het saldo op de rekeningencourant en deposito's van de deelnemers van schatkistbankieren is het gevolg van het actualiseren van de geraamde uitgaven en inkomsten van sociale fondsen (€ 0,89 mld.). De mutaties in rekeningen-courant en deposito's worden veroorzaakt door de uitgaven en ontvangsten van de deelnemers van het schatkistbankieren.
-
3.Ontvangen aflossingen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen € 22,6 mln. hoger uitvallen dan eerder geraamd. Dit zijn leningen die door agentschappen, rechtspersonen met een wettel ijke taak (RWT's) en derden in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten.
2.3 Overzicht coronamaatregelen
In onderstaande tabel worden de coronagerelateerde uitgaven- en ontvangsten weergegeven per begrotingsartikel. Bijbehorende kamerstukken zijn opgenomen voor verdere toelichting. Ook is een uitgebreid overzicht terug te vinden op de pagina Overheidsfinanciën op www.Rijksfi-nanciën.nl.
Tabel 6 Coronamaatregelen op de begroting |
van het Ministerie van Financiën (bedragen x € 1 mln.) |
|||
Art. Naam maatregel/regeling |
Bedrag verplichtingen 2023 |
Bedrag uitgaven 2023 |
Bedrag Relevante Kamerstukken ontvangsten 2023 |
|
1 |
Belastingen invorderingsrente |
|
|
Kamerstukken II 2020-2021, 35 420 nr. 348
|
1 |
Boetes en schikkingen |
0,0 |
0,0 |
0,0 Kamerstukken II 2020-2021, 35 420 nr. 348 |
1 |
Kosten vervolging |
0,0 |
0,0 |
0,0 Kamerstukken II 2020-2021, 35 420 nr. 348 |
3 |
Steunmaatregelen KLM |
|
0,0 |
11,8 Kamerstukken II 2020-2021, 29 232, nr. 41 |
4 |
EIB panEuropees Garantiefonds |
0,0 |
75,1 |
0,0 Kamerstukken II 2019-2020, 35 492 nr. 1 |
4 |
SURE |
|
0,0 |
0,0 Kamerstukken II 2019-2020, 35 466, nr. 1 |
4 |
NGEU |
469,2 |
0,0 |
0,0 Kamerstukken II 2019-2020, 21 501-20, nr. 1575 |
5 |
Herverzekering leverancierskredieten |
4,5 |
4,5 |
14,0 Kamerstukken II 2019-2020, 35 433, nr. 1 |
3 Beleidsartikelen Ministerie van Financiën (IXB)
Artikel 1 Belastingen Budgettaire gevolgen van beleid
156.128
25.640
130.488
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 1 Belastingen (bedragen x € 1.000) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting Mutaties 2e suppletoire |
Stand 2e suppletoire |
|
(incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
begroting (2) |
begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
3.507.244 |
26.250 |
3.533.494 |
Uitgaven (1) + (2) |
3.358.383 |
|
3.327.633 |
Apparaatsuitgaven (1) |
3.202.255 |
|
3.197.145 |
Personele uitgaven |
2.771.775 |
11.781 |
2.783.556 |
Eigen personeel |
2.276.909 |
3.260 |
2.280.169 |
Inhuur externen |
486.403 |
1.521 |
487.924 |
Overig personeel |
8.463 |
7.000 |
15.463 |
Materiële uitgaven |
430.480 |
|
413.589 |
ICT |
39.319 |
0 |
39.319 |
Bijdrage aan SSO's |
298.747 |
|
277.856 |
Overig materieel |
92.414 |
4.000 |
96.414 |
Programma-uitgaven (2)
Bekostiging |
0 |
0 |
0 |
Vergoeding proceskosten |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
181 |
0 |
181 |
Garantie procesrisico's |
181 |
0 |
181 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
14.131 |
0 |
14.131 |
Waarderingskamer |
2.489 |
0 |
2.489 |
Kadaster |
2.933 |
0 |
2.933 |
Kamer van Koophandel |
341 |
0 |
341 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
8.368 |
0 |
8.368 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
4.166 |
0 |
4.166 |
Internationale Douaneraad |
196 |
0 |
196 |
Overige internationale organisaties |
3.970 |
0 |
3.970 |
Opdrachten |
343.178 |
5.700 |
348.878 |
ICT opdrachten |
267.488 |
10.700 |
278.188 |
Overige opdrachten |
75.690 |
|
70.690 |
Bijdrage aan agentschappen |
9.555 |
4.660 |
14.215 |
Bijdrage Logius |
4.654 |
|
4.314 |
Bijdrage overige agentschappen |
4.901 |
5.000 |
9.901 |
(Schade)vergoeding |
15.797 |
0 |
15.797 |
(Schade)vergoedingen |
12.405 |
0 |
12.405 |
Vergoeding proceskosten |
3.392 |
0 |
3.392 |
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
Rente |
180.020 |
|
144.020 |
Belasting- en invorderingsrente |
180.020 |
|
144.020 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
|
0 |
|
Toerekening uitgaven aan Douane |
|
0 |
|
Toerekening uitgaven aan Toeslagen |
|
0 |
|
Ontvangsten (3) + (4) |
213.389.606 |
|
212.108.394 |
Programma-ontvangsten (3) |
213.295.388 |
|
212.014.176 |
1.366.912 210.749.242
waarvan: Belastingontvangsten
Bekostiging |
177.943 |
31.000 |
208.943 |
Doorbelasten kosten vervolging |
177.943 |
31.000 |
208.943 |
Rente |
786.119 |
30.700 |
816.819 |
Belasting- en invorderingsrente |
786.119 |
30.700 |
816.819 |
Boetes en schikkingen |
215.172 |
24.000 |
239.172 |
Ontvangsten boetes en schikkingen |
215.172 |
24.000 |
239.172 |
Apparaatsontvangsten (4) |
94.218 |
0 |
94.218 |
Tabel 8 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
3.507.244 |
26.250 |
3.533.494 |
waarvan garantieverplichtingen |
336 |
0 |
336 |
Garantie procesrisico's |
336 |
0 |
336 |
waarvan overige verplichtingen |
3.506.908 |
26.250 |
3.533.158 |
212.116.154
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen vallen in 2023 naar verwachting per saldo € 26,3 mln. hoger uit ten opzichte van de vastgestelde begroting. De totale uitgaven vallen naar verwachting € 30,8 mln. lager uit. De hogere verplichtingen worden met name verklaard door inhuurcontracten bij met name de Belas-tingtelefoon en de IV-organisatie die in 2023 worden afgesloten voor 2024.
Uitgaven
Personele uitgaven
Per saldo vallen de personele uitgaven naar verwachting € 11,8 mln. hoger uit dan verwacht. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere reiskosten (€ 10 mln.) dan eerder begroot.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven vallen naar verwachting € 16,9 mln. lager uit.
De middelen uit de reservering voor bedrijfsvoeringskosten zijn overgeheveld naar het instrument «personele uitgaven», ten behoeve van de hogere reiskosten (€ 10 mln.) die daaronder vallen. Daarnaast heeft er onderbesteding van € 6 mln. plaatsgevonden op het materiële budget bij verschillende onderdelen van de Belastingdienst als gevolg van vertraging van projecten.
Rente
De € 36,0 mln. lagere uitgaven aan belasting- en invorderingsrente wordt met name verklaard door de latere aanvangsdatum van het herstelproject invorderingsrente5, waarbij teveel in rekening gebrachte invorderingsrente wordt terugbetaald.
Belastingontvangsten
In de Najaarsnota 2023 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Tabel 9 Belastingontvangsten (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Totaal belastingontvangsten |
261.209.386 |
|
260.217.695 |
|
41.897.101 |
171.360 |
42.068.461 |
|
3.108.040 |
22.370 |
3.130.410 |
|
73.057 |
20.685 |
93.742 |
|
4.015.034 |
160.806 |
4.175.840 |
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen |
212.116.154 |
|
210.749.242 |
Bekostiging
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 31,0 mln. meer ontvangsten uit het doorbelasten van vervolgingskosten verwacht dan eerder geraamd.
Rente
Op basis van de realisaties wordt € 30,7 mln. meer belasting- en invorderingsrente verwacht dan eerder geraamd. Met name in de belastingrente over vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting zijn de ontvangsten hoger dan verwacht. Dit heeft grotendeels te maken met een hogere belastinggrondslag.
Boetes en schikkingen
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 24,0 mln. meer boeteontvangsten verwacht dan eerder geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 2 Financiële markten (bedragen x € 1.000) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
Verplichtingen |
1.015.521 |
2.504 |
1.018.025 |
Uitgaven |
1.015.521 |
2.504 |
1.018.025 |
Bekostiging |
7.491 |
2.660 |
10.151 |
Accountantskamer |
1.460 |
72 |
1.532 |
Muntcirculatie |
5.118 |
2.588 |
7.706 |
IMVO convenanten |
30 |
0 |
30 |
Overig |
883 |
0 |
883 |
Opdrachten |
992.122 |
|
992.083 |
Wijzer in geldzaken |
1.634 |
230 |
1.864 |
Vakbekwaamheid |
5.261 |
|
5.088 |
Uitvoeringskosten SRH |
1.059 |
|
963 |
Schadeloosstelling SRH |
982.750 |
0 |
982.750 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia |
0 |
0 |
0 |
Overig |
1.418 |
0 |
1.418 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
14.708 |
|
14.591 |
Bijdrage AFM BES-toezicht |
705 |
|
614 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES |
3.120 |
|
2.954 |
Bijdrage toezicht en handhaving MIF |
130 |
0 |
130 |
Bijdrage PSD II |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage FEC |
4.458 |
140 |
4.598 |
Overig |
6.295 |
0 |
6.295 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
625 |
0 |
625 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES |
0 |
0 |
0 |
Dotatie begrotingsreserve NHT |
625 |
0 |
625 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
575 |
0 |
575 |
IASB |
441 |
0 |
441 |
(Caribean) Financial Action Task Force |
134 |
0 |
134 |
Ontvangsten |
8.528 |
206 |
8.734 |
Bekostiging |
2.000 |
0 |
2.000 |
Ontvangsten muntwezen |
2.000 |
0 |
2.000 |
Opdrachten |
1.455 |
0 |
1.455 |
Wijzer in geldzaken |
1.455 |
0 |
1.455 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5.073 |
206 |
5.279 |
Overig |
5.073 |
206 |
5.279 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
1.015.521 |
2.504 |
1.018.025 |
waarvan garantieverplichtingen |
0 |
0 |
0 |
Garantie WAKO (kernongevallen) |
0 |
0 |
0 |
Garantie DGS BES |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige verplichtingen |
1.015.521 |
2.504 |
1.018.025 |
Muntcirculatie |
5.118 |
2.588 |
7.706 |
Vakbekwaamheid |
5.261 |
|
5.088 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES |
3.120 |
|
2.954 |
Bijdrage FEC |
4.458 |
140 |
4.598 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia |
0 |
0 |
0 |
Schadeloosstelling SRH |
982.750 |
0 |
982.750 |
Overige betalingsverplichtingen |
14.814 |
115 |
14.929 |
De mutaties op het niveau van de financiële instrumenten komen niet boven de ondergrenzen uit binnen de staffel (conform de RBV). Toelichting van deze mutaties blijft daarom achterwege.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van € 1.000) |
beleid artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (bedragen x |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
Verplichtingen |
15.843.976 |
3.771 |
15.847.747 |
Uitgaven |
2.720.286 |
3.771 |
2.724.057 |
Garanties |
20 |
0 |
20 |
Regeling Bijzondere Financieringen |
20 |
0 |
20 |
Leningen |
0 |
0 |
0 |
Lening KLM |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3.670 |
4.200 |
7.870 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen |
3.670 |
4.200 |
7.870 |
Opstart Invest International |
0 |
0 |
0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking |
2.712.000 |
0 |
2.712.000 |
Kapitaalinjectie TenneT |
1.602.000 |
0 |
1.602.000 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
Kapitaalinjectie Invest-NL |
250.000 |
0 |
250.000 |
Kapitaalinjectie Invest International |
260.000 |
0 |
260.000 |
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders |
500.000 |
0 |
500.000 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
Dotatie begrotingsreserve Gasunie |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
4.596 |
|
4.167 |
NLFI |
4.596 |
|
4.167 |
Ontvangsten |
2.019.509 |
552.126 |
2.571.635 |
Garanties |
11.808 |
0 |
11.808 |
Premieontvangsten garantie KLM |
11.808 |
0 |
11.808 |
Premieontvangsten Gasunie |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
0 |
0 |
0 |
Renteontvangsten lening KLM |
0 |
0 |
0 |
Aflossing lening KLM |
0 |
0 |
0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking |
2.003.201 |
552.499 |
2.555.700 |
Aan-/verkoop vermogenstitels |
666.201 |
456.799 |
1.123.000 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
Dividenden staatsdeelnemingen |
1.237.000 |
95.700 |
1.332.700 |
Winstafdracht DNB |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP |
0 |
0 |
0 |
waarvan: rente-inkomsten ESM |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
4.500 |
|
4.127 |
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
NLFI |
4.500 |
|
4.127 |
Tabel 13 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
15.843.976 |
3.771 |
15.847.747 |
waarvan garantieverplichtingen |
13.242.349 |
0 |
13.242.349 |
Garanties en vrij waringen staatsdeelnemingen |
|
0 |
|
Garantie FMO |
14.803.849 |
0 |
14.803.849 |
waarvan overige verplichtingen |
2.601.627 |
3.771 |
2.605.398 |
Lening KLM |
0 |
0 |
0 |
Lening SRH |
|
0 |
|
Kapitaalinjectie TenneT |
1.602.000 |
0 |
1.602.000 |
Aan-/verkoop vermogenstitels |
0 |
0 |
0 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
Kapitaalinjectie Invest-NL |
142.600 |
0 |
142.600 |
Kapitaalinjectie Invest International |
260.000 |
0 |
260.000 |
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders |
500.000 |
0 |
500.000 |
Overige betalingsverplichtingen |
8.286 |
3.771 |
12.057 |
Toelichting
Ontvangsten
Vermogensverschaffing/-onttrekl<ing
De verwachte ontvangsten op de post «aan-/verkoop vermogenstitels» vallen hoger uit (€ 456,8 mln.) dan begroot in de suppletoire begroting Prinsjesdag 2023. Dit komt door aanvullende opbrengsten van de verkoop van aandelen ABN AMRO6. Tevens vindt een positieve bijstelling van de dividendramingen van de staatsdeelnemingen plaats voor het jaar 2023 (€ 95,7 mln.).
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 4 Internationale financiële betrekkingen (bedragen x € 1.000) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
Verplichtingen |
3.408.454 |
265 |
3.408.719 |
Uitgaven |
470.294 |
0 |
470.294 |
Garanties |
75.145 |
0 |
75.145 |
EIB pan-Europees garantiefonds |
75.145 |
0 |
75.145 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
393.046 |
0 |
393.046 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen |
53.020 |
0 |
53.020 |
Rentecompensatie ESM |
0 |
0 |
0 |
Wereldbank |
315.026 |
0 |
315.026 |
EBRD |
25.000 |
0 |
25.000 |
Kapitaalinleg ESM |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
0 |
0 |
0 |
Teruggave winsten |
0 |
0 |
0 |
Lening aan Oekraïne |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
2.103 |
0 |
2.103 |
Technische assistentie |
2.003 |
0 |
2.003 |
Overige opdrachten |
100 |
0 |
100 |
Ontvangsten |
95.284 |
322.385 |
417.669 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
5.144 |
0 |
5.144 |
Ontvangsten IFI's |
1.954 |
0 |
1.954 |
Ontvangsten ESM Kapitaal |
3.190 |
0 |
3.190 |
Leningen |
90.140 |
322.385 |
412.525 |
Aflossing lening Griekenland |
0 |
319.838 |
319.838 |
Renteontvangsten lening Griekenland |
90.140 |
2.547 |
92.687 |
Aflossing lening Oekraïne |
0 |
0 |
0 |
Renteontvangsten lening Oekraïne |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
3.408.454 |
265 |
3.408.719 |
waarvan garantieverplichtingen |
3.085.454 |
0 |
3.085.454 |
Garantie aan DNB inzake IMF |
1.472.384 |
0 |
1.472.384 |
EFSM |
|
0 |
|
AIIB |
96 |
0 |
96 |
Wereldbank |
669 |
0 |
669 |
ESM |
|
0 |
|
SURE |
|
0 |
|
NGEU |
469.185 |
0 |
469.185 |
MFB |
215.390 |
0 |
215.390 |
MFB Headroomgarantie |
1.062.000 |
0 |
1.062.000 |
waarvan overige verplichtingen |
323.000 |
265 |
323.265 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen |
55.964 |
0 |
55.964 |
Wereldbank |
|
0 |
|
EBRD |
100.000 |
0 |
100.000 |
Kapitaalinleg ESM |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne |
165.743 |
0 |
165.743 |
Technische assistentie kiesgroeplanden |
2.003 |
0 |
2.003 |
Overige betalingsverplichtingen |
100 |
265 |
365 |
Toelichting
Ontvangsten
Leningen
Griekenland is de formele procedure gestart om een deel van de uitstaande leningen vervroegd af te lossen (€ 319,8 mln.). De verwachting is dat deze vervroegde aflossing op 15 december zal plaatsvinden.
Verder zijn er ook hogere renteontvangsten gerealiseerd op de uitstaande lening aan Griekenland (€ 2,5 mln.).
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Exportkredietverzekeringen, investeringsverzekeringen (bedragen x € 1.000) |
-garanties en |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting Mutaties 2e suppletoire (incl. suppletoire begroting (2) begrotingen, NvW) (1) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
10.099.366 |
|
6.849.016 |
Uitgaven |
186.366 |
249.650 |
436.016 |
Opdrachten |
24.122 |
|
22.772 |
Kostenvergoeding Atradius DSB |
18.900 |
0 |
18.900 |
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten |
5.000 |
|
3.500 |
Overige uitgaven |
222 |
150 |
372 |
Garanties |
92.000 |
191.000 |
283.000 |
Schade-uitkering EKV |
87.000 |
195.000 |
282.000 |
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten |
5.000 |
|
1.000 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
70.244 |
60.000 |
130.244 |
Mutatie begrotingsreserve EKV |
70.244 |
60.000 |
130.244 |
Ontvangsten |
147.182 |
168.000 |
315.182 |
Garanties |
123.150 |
3.000 |
126.150 |
Premies EKV |
70.244 |
0 |
70.244 |
Premies herverzekering leverancierskredieten |
3.000 |
|
1.000 |
Schaderestituties EKV |
44.906 |
9.000 |
53.906 |
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten |
5.000 |
|
1.000 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
24.032 |
165.000 |
189.032 |
Mutatie begrotingsreserve EKV |
24.032 |
165.000 |
189.032 |
Tabel 17 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
10.099.366 |
|
6.849.016 |
waarvan garantieverplichtingen |
10.000.000 |
|
6.695.000 |
Exportkredietverzekeringen |
10.000.000 |
|
6.695.000 |
waarvan: aangegane garantieverplichtingen |
10.000.000 |
|
6.695.000 |
waarvan: vervallen garantieverplichtingen |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige verplichtingen |
99.366 |
54.650 |
154.016 |
Kostenvergoeding Atradius DSB |
18.900 |
0 |
18.900 |
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten |
5.000 |
|
3.500 |
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten |
5.000 |
|
1.000 |
Storting begrotingsreserve EKV |
70.244 |
60.000 |
130.244 |
Overige betalingsverplichtingen |
222 |
150 |
372 |
Toelichting
Verplichtingen
Exportkredietverzekeringen
Het plafond van € 10 mld. aan maximaal in een jaar aan te gane verplichtingen zal naar alle waarschijnlijkheid niet volledig worden benut in 2023. Op basis van de verplichtingen die op dit moment zijn aangegaan en de transacties die nog in 2023 worden verwacht, wordt € 3,5 mld. aan geraamde verplichtingen afgeboekt.
Uitgaven
Garanties
In 2023 valt het totaal aan schade-uitkeringen naar verwachting € 195 mln. hoger uit dan begroot. Dit komt met name door het afsluiten van een aantal schadedossiers (€ 165 mln.) waarop geen recuperatie meer mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de debiteur failliet is gegaan. Hiermee wordt opvolging gegeven aan de bezuinigingsopties ekv wat als aanbeveling is gedaan in de beleidsdoorlichting van artikel 5/Daarnaast wordt voor € 30 mln. meer aan schade verwacht dan geraamd op lopende ekv-gedekte transacties.
De raming voor de schade-uitkeringen Herverzekering Leverancierskre-dieten (HuLK) wordt met € 4 mln. naar beneden gesteld naar aanleiding van de laatste inzichten van de verzekeraars.
Storting begrotingsreserve EKV
Via het derde steunpakket 2023 voor Oekraïne7 8 is € 60 mln. beschikbaar gesteld om via de exportkredietverzekering financiële risico's af te dekken voor Nederlandse bedrijven die via export of investeringen willen bijdragen aan de wederopbouw van Oekraïne. Dit bedrag van € 60 mln. wordt toegevoegd aan de begrotingsreserve ekv.
Ontvangsten
Garanties
De ontvangstenraming uit hoofde van de ekv- en HuLK-garanties worden per saldo met € 3 mln. naar boven bijgesteld. Dit wordt deels veroorzaakt door de terugbetaling van een schuld door Argentinië. Dit vloeit voort uit het op 28 oktober 2022 bereikte akkoord tussen de Club van Parijs en Argentinië. Het ontvangen bedrag in 2023 valt hoger uit dan geraamd omdat de betaling van eind 2022 over de jaargrens van 2023 is ontvangen. Daarnaast worden de ontvangsten op HuLK naar beneden bijgesteld naar aanleiding van de laatste inzichten van de verzekeraars.
Onttrekking begrotingsreserve
De begrotingsreserve werkt als buffer om het verschil tussen enerzijds premieontvangsten en anderzijds definitieve schades en uitvoeringskosten op te vangen. Omdat een aantal schadedossiers definitief wordt afgesloten, neemt de raming voor de definitieve schades met € 165 mln. toe (zie toelichting op mutatie 2 in Tabel 2). Zie ook de toelichting onder uitgaven, garanties.
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 6 Btw-compensatiefonds (bedragen x € 1.000) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
Verplichtingen |
4.015.034 |
160.806 |
4.175.840 |
Uitgaven |
4.015.034 |
160.806 |
4.175.840 |
Bijdrage aan medeoverheden |
4.015.034 |
160.806 |
4.175.840 |
Bjdragen aan gemeenten |
3.597.533 |
146.746 |
3.744.279 |
Bjdragen aan provincies |
417.501 |
14.060 |
431.561 |
Ontvangsten |
4.015.034 |
160.806 |
4.175.840 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Bijdrage aan medeoverheden
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden, wordt het geraamde btw-deel van dit budget in het btw-compensatiefonds (BCF) gestort. Gemeentes en provincies kunnen hierdoor hun betaalde btw declareren bij het BCF Deze uitgaven (€ 160,8 mln.) worden verondersteld budgettair neutraal te zijn gezien de te verwachte hogere belastinginkomsten.
Onderdeel van de mutatie van € 160,8 mln. in uitgavenbudget is de storting van € 109,2 mln. in het BCF voor opvang Oekraïense ontheemden. Gemeenten worden door middel van een specifieke uitkering (SPUK) gecompenseerd voor de dagelijkse kosten van deze opvang9. Een aantal van de taken van gemeenten voor de opvang van Oekraïense ontheemden is compensabel uit het BCF Dit gaat om een bedrag van € 3,74 per dag voor gemiddeld 80.000 gemeentel ijke opvangplekken. Daarnaast is er sprake van een storting van € 11,9 mln. in het BCF naar aanleiding van de vijfde tranche woningbouwinpuls (WBI) en een storting van € 11,4 mln. In het BCF ten behoeve van de SPUK Lokale Aanpak Isolatie.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 19 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 9 Douane (bedragen x € 1.000) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting Mutaties 2e suppletoire |
Stand 2e suppletoire |
|
(incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
begroting (2) |
begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
776.726 |
|
774.602 |
Uitgaven (1) + (2) |
776.726 |
|
774.602 |
527.712 - 17.576 510.136
249.014
15.452
264.466
Apparaatsuitgaven (1)
Personele uitgaven |
521.963 |
|
502.387 |
Eigen personeel |
488.574 |
|
465.498 |
Inhuur externen |
31.789 |
2.500 |
34.289 |
Overig personeel |
1.600 |
1.000 |
2.600 |
Materiële uitgaven |
5.749 |
2.000 |
7.749 |
ICT |
1.554 |
0 |
1.554 |
Bijdrage aan SSO's |
165 |
1.000 |
1.165 |
Overig materieel |
4.030 |
1.000 |
5.030 |
Programma-uitgaven (2)
Bekostiging |
0 |
0 |
0 |
Overige bekostiging |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
1.488 |
0 |
1.488 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
1.488 |
0 |
1.488 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
0 |
30.100 |
30.100 |
Vertragingsrente EU |
0 |
30.100 |
30.100 |
Opdrachten |
40.490 |
|
23.342 |
ICT opdrachten |
21.427 |
|
4.327 |
Overige opdrachten |
19.063 |
|
19.015 |
Bijdrage aan agentschappen |
3.438 |
2.500 |
5.938 |
Bijdrage overige agentschappen |
3.438 |
2.500 |
5.938 |
(Schade)vergoeding |
55 |
0 |
55 |
Vergoeding proceskosten |
55 |
0 |
55 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
203.543 |
0 |
203.543 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen |
203.543 |
0 |
203.543 |
Ontvangsten |
605 |
0 |
605 |
Apparaatsontvangsten |
605 |
0 |
605 |
Personele uitgaven
De Douane heeft de personele uitgaven voor het lopende jaar met € 19,6 mln. verlaagd door de aanhoudende onderbezetting ten opzichte van de formatie. Een deel van de personele onderbezetting wordt ingevuld door extern personeel in te huren.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Vanuit de Aanvullende Post (AP) van de Rijksbegroting wordt € 30,1 mln. overgeheveld naar artikel 9 Douane voor reeds betaalde en nog te betalen vertragingsrente in 2023. Deze vertragingsrente komt voort uit (na)betalingen van Traditionele Eigen Middelen (douane invoerrechten, begroot op artikel 3.3, begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken).
Opdrachten
De post Opdrachten wordt met € 17,1 mln. neerwaarts bijgesteld.
Dit wordt onder meer veroorzaakt door een budgetoverheveling voor C2000 (landelijke communicatiesysteem voor de hulpverleningsdiensten in Nederland) aan het ministerie van Justitie en Veiligheid (€ 1,5 mln.) en budgetoverhevelingen naar artikel 1 van de Belastingdienst ten behoeve van investeringen in de programma's Douane Wetboek van de Unie (€ 5,4 mln.) en Digitale Snelweg Douane (€ 5,3 mln.). Voorts kan een deel (€ 4,9 mln.) van beoogde investeringen in 2023 niet plaatsvinden; dit budget valt vrij.
Budgettaire gevolgen van beleid
453.081
22.668
430.413
Tabel 20 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 13 Toeslagen (bedragen x € 1.000) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting Mutaties 2e suppletoire (incl. suppletoire begroting (2) begrotingen, NvW) (1) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
1.428.553 |
135.486 |
1.564.039 |
Uitgaven (1) + (2) |
1.876.391 |
|
1.852.877 |
Apparaatsuitgaven (1)
Personele uitgaven |
436.687 |
|
413.696 |
Eigen personeel |
169.138 |
|
150.206 |
Inhuur externen |
264.122 |
|
260.063 |
Overig personeel |
3.427 |
0 |
3.427 |
Materiële uitgaven |
16.394 |
323 |
16.717 |
ICT |
275 |
0 |
275 |
Bijdrage aan SSO's |
0 |
0 |
0 |
Overige materiële uitgaven |
16.119 |
323 |
16.442 |
Programma-uitgaven (2) |
1.423.310 |
|
1.422.464 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
126 |
0 |
126 |
Bijdrage overige ZBO's/RWT's |
126 |
0 |
126 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
3.800 |
0 |
3.800 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
3.800 |
0 |
3.800 |
Opdrachten |
47.109 |
1.700 |
48.809 |
ICT opdrachten |
82 |
1.350 |
1.432 |
Overige opdrachten |
47.027 |
350 |
47.377 |
Bijdrage aan medeoverheden |
104.826 |
|
103.980 |
Bijdrage aan medeoverheden |
104.826 |
|
103.980 |
(Schade)vergoeding |
1.060.092 |
|
1.058.392 |
Compensatie toeslagengedupeerden |
347.220 |
|
327.520 |
Kwjtschelden private schulden |
145.692 |
0 |
145.692 |
Herstelprogramma voor kinderen |
535.432 |
0 |
535.432 |
Herstelregeling voor ex-partners |
10.820 |
0 |
10.820 |
Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen |
1.700 |
0 |
1.700 |
Overige (schade)vergoedingen |
19.228 |
18.000 |
37.228 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
207.357 |
0 |
207.357 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen |
207.357 |
0 |
207.357 |
Ontvangsten |
22.088 |
0 |
22.088 |
Programma-ontvangsten |
22.088 |
0 |
22.088 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt in 2023 per saldo verhoogd met € 135,5 mln. Deels hangt dit samen met de uitgavenmutaties (zie de toelichting onder 'Uitgaven') en deels betreft het specifieke verplichtingenmutaties.
De voornaamste specifieke verplichtingenmutatie betreft het verhogen van de verplichtingenraming op (Schade)vergoeding met circa € 153,5 mln. Dit is gebaseerd op een geactualiseerde prognose van het aantal kinderen van gedupeerde ouders die vallen onder de Kindregeling. Tevens wordt het verplichtingenritme bij de regeling voor ex-toeslagpartners en bij de regeling voor gedupeerden van andere Toeslagen (HZK) geactualiseerd.
Uitgaven
Personele uitgaven
Dit budget wordt in 2023 met € 22,9 mln. naar beneden bijgesteld. De voornaamste reden hiervoor is de krapte op de arbeidsmarkt, wat leidt tot lagere bezetting ten opzichte van de formatie en daarmee lagere dan eerder begrote loonkosten. Dit geldt zowel voor Eigen personeel als Inhuur externen.
4 Beleidsartikelen Nationale Schuld (IXA)
Artikel 11 Financiering staatsschuld Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 21 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 |
Financiering staatsschuld (bedragen x € 1 |
mln.) |
|
Omschrijving |
Vastgestelde begroting |
Mutaties 2e suppletoire |
Stand 2e suppletoire |
(incl. suppletoire |
begroting (2) |
begroting (3) = (1) + (2) |
|
begrotingen, NvW) (1) |
|||
Verplichtingen |
46.367 |
|
42.073 |
Uitgaven |
46.367 |
|
42.073 |
Opdrachten |
22 |
0 |
22 |
Overige kosten |
22 |
0 |
22 |
Rente |
5.164 |
|
4.911 |
Rente vaste schuld |
4.345 |
|
4.107 |
Rente vlottende schuld |
774 |
|
750 |
Rente derivaten lang |
45 |
9 |
54 |
Leningen |
41.181 |
|
37.140 |
Aflossing vaste schuld |
31.654 |
0 |
31.654 |
Mutatie vlottende schuld |
9.527 |
|
5.486 |
Ontvangsten |
50.031 |
|
46.031 |
Rente |
30 |
0 |
30 |
Rente vlottende schuld |
30 |
0 |
30 |
Rente derivaten lang |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
50.001 |
|
46.001 |
Uitgifte vaste schuld |
50.001 |
|
46.001 |
Mutatie vlottende schuld |
0 |
0 |
0 |
Rente
Per saldo vallen de rentelasten naar verwachting € 253,0 mln. lager uit. De verklaringen hiervoor zijn:
-
-Rente vaste schuld
De rentelasten vaste schuld vallen in 2023 naar verwachting € 238,0 mln. lager uit dan eerder geraamd. Als gevolg van het bijgestelde financieringsplan zal er in 2023 minder schuld uitgegeven worden op de kapitaalmarkt. Hierdoor nemen de verwachte rentelasten af.
-
-Rente vlottende schuld
De rentelasten op de vlottende schuld zijn naar beneden bijgesteld als gevolg van de actuele realisaties op de geldmarkt.
-
-Rente derivaten lang
De rentelasten op de langlopende derivaten zijn naar verwachting € 9,0 mln. hoger ten opzichte van de suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 als gevolg van de gestegen rente.
Leningen
Mutatie vlottende schuld
De mutatie van de vlottende schuld daalt naar verwachting met € 4,04 mld. in het lopende jaar. Dit is het gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar sterk is afgenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zoveel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.
Leningen
Uitgifte vaste schuld
De raming voor de uitgifte van vaste schuld is met € 4 mld. naar beneden bijgesteld als gevolg van het gewijzigde financieringsplan. Het financieringsplan geeft een beschrijving van de geschatte omvang en de totstandkoming van de financieringsbehoefte van de Nederlandse Staat voor 2023 en een overzicht van de manier waarop het Agentschap van plan is deze in te vullen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 22 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 12 Kasbeheer (bedragen x € 1 mln.) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting Mutaties 2e suppletoire (incl. suppletoire begroting (2) begrotingen, NvW) (1) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
5.626 |
471 |
6.097 |
Uitgaven |
5.626 |
471 |
6.097 |
Rente |
3.226 |
|
3.197 |
Rente kasbeheer |
3.226 |
|
3.197 |
Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
2.200 |
500 |
2.700 |
Verstrekte leningen |
2.200 |
500 |
2.700 |
Mutaties in rekening-courant en deposito's |
200 |
0 |
200 |
Mutaties in rekening courant en deposito |
200 |
0 |
200 |
Ontvangsten |
27.163 |
|
26.301 |
Rente |
120 |
5 |
125 |
Rente kasbeheer |
120 |
5 |
124 |
Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer |
0 |
1 |
1 |
Leningen |
1.116 |
23 |
1.139 |
Ontvangen aflossingen |
1.116 |
23 |
1.139 |
Mutaties in rekening-courant en deposito's |
25.927 |
|
25.037 |
Mutaties in rekening courant en deposito |
25.927 |
|
25.037 |
Rente
Rente kasbeheer
De raming van de rentelasten is lager dan geraamd als gevolg van een uitstroom van middelen op rekeningen-courant.
Leningen
Verstrekte leningen
Naar verwachting worden er in 2023 meer leningen verstrekt aan de deelnemers van het schatkistbankieren dan eerder geraamd. De raming wordt daardoor met € 0,5 mld. naar boven bijgesteld.
Leningen
Ontvangen aflossingen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen € 22,6 mln. hoger uitvallen dan eerder geraamd. Dit zijn leningen die door agentschappen, rechtspersonen met een wettel ijke taak (RWT's) en derden in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten.
Mutaties in rekening courant en deposito's
Mutaties in rekening courant en deposito
De wijziging in de geraamde mutatie van het saldo op de rekeningencourant en deposito's van de deelnemers van schatkistbankieren is het gevolg van het actualiseren van de geraamde uitgaven en inkomsten van sociale fondsen (€ 0,89 mld.). De mutaties in rekeningen-courant en deposito's worden veroorzaakt door de uitgaven en ontvangsten van de deelnemers van het schatkistbankieren.
Artikel 8 Apparaat Kerndepartement
Tabel 23 Apparaatsuitgaven |
Kerndepartement (bedragen x € 1.000) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
Verplichtingen |
411.228 |
105.836 |
517.064 |
Uitgaven |
411.140 |
5.836 |
416.976 |
Personele uitgaven |
255.104 |
1.406 |
256.510 |
Eigen personeel |
236.734 |
|
223.003 |
Inhuur externen |
17.283 |
14.938 |
32.221 |
Overig personeel |
1.087 |
199 |
1.286 |
Materiële uitgaven |
156.036 |
4.430 |
160.466 |
ICT |
24.739 |
1.069 |
25.808 |
Bijdrage aan SSO's |
49.505 |
3.260 |
52.765 |
Overig materieel |
81.792 |
101 |
81.893 |
Ontvangsten |
58.147 |
11.554 |
69.701 |
Apparaatsontvangsten |
58.147 |
11.554 |
69.701 |
Het verplichtingenbudget op artikel 8 Apparaat Kerndepartement wordt opgehoogd met € 105,8 mln. Dit hangt met name samen met de in 2023 afgesloten contracten voor onder andere Vakkennis en Persoonsontwik-keling en met de afgesloten meerjarige overeenkomst voor de uitvoering van de Regeling Vervroegde Uittreding.
Apparaatsontvangsten
De ontvangsten op artikel 8 Apparaat Kerndepartement vallen circa € 11,6 mln. hoger uit dan eerder verwacht. Dit komt met name door hogere verhuurontvangsten van het Rijksvastgoedbedrijf en de hogere verkoopont-vangsten van Domeinen Roerende Zaken.
Tabel 24 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000) |
|||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (2) |
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
Verplichtingen |
15.404 |
|
0 |
Uitgaven |
15.404 |
|
0 |
Nog te verdelen |
15.404 |
|
0 |
Loonbijstelling programma |
0 |
0 |
0 |
Loonbijstelling apparaat |
713 |
|
0 |
Prijsbijstelling apparaat |
4.975 |
|
0 |
Onvoorzien programma |
250 |
|
0 |
Onvoorzien apparaat |
9.466 |
|
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Nog te verdelen
Van de € 15,4 mln. nog te verdelen middelen valt € 13,9 mln. vrij. € 1,5 mln., vanuit de budgettaire reservering op artikel 10 om de informatiehuishouding van het ministerie op orde te brengen, wordt overgeheveld naar artikel 8 Apparaat.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 470 IX, nr. 2 33
Zie bijlage «Stand van zaken actuele onderwerpen, moties en toezeggingen» bij Kamerstukken II 2022-2023, 31 066, nr. 1276
Zie bijlage bij Kamerstukken II 2022-2023, 31 935, nr. 82
Zie Kamerstukken II 2023-2024, 36 045, nr. 169
Zie https://open.overheid.nl/documenten/372a8b32-378c-4d5c-bdd8-8d684f3007e3/file
Zie bijlage «Stand van zaken actuele onderwerpen, moties en toezeggingen» bij Kamerstukken II 2022-2023, 31 066, nr. 1276.
Zie https://open.overheid.nl/documenten/372a8b32-378c-4d5c-bdd8-8d684f3007e3/file
Zie bijlage bij Kamerstukken II 2022-2023, 31 935, nr. 82
Zie Kamerstukken II 2023-2024, 36 045, nr. 169
Kamerstukken II 2022-2023, 19 637, nr. 2994