Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36435 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Waterstaat 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 20-09-2023 |
Publicatiedatum | 20-09-2023 |
Nummer | KST36435XII2 |
Kenmerk | 36435 XII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-
2024
36 435 XII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat;
de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
kst-36435-XII-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 en < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
2.1 Artikel 11 Integraal Waterbeleid Budgettaire gevolgen van beleid Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Integraal Waterbeleid (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
37.182 |
8.275 |
45.457 |
Uitgaven |
55.129 |
2.287 |
57.416 |
1 Algemeen Waterbeleid |
45.945 |
287 |
46.232 |
Opdrachten |
15.633 |
1.131 |
16.764 |
FLOW |
3.924 |
|
0 |
KAWI |
949 |
896 |
1.845 |
Klimaat Bestuur/NOVI |
335 |
|
306 |
CORA |
850 |
|
400 |
VN Water |
1.500 |
0 |
1.500 |
Overige Opdrachten |
8.075 |
4.638 |
12.713 |
Subsidies |
14.093 |
|
11.420 |
Partners for Water 5 (HGIS) |
6.617 |
|
3.117 |
Blue Deal (HGIS) |
4.310 |
2.650 |
6.960 |
WI |
400 |
812 |
1.212 |
Overige subsidies |
2.766 |
|
131 |
Bijdragen aan agentschappen |
15.169 |
1.459 |
16.628 |
Waarvan bijdragen aan KNMI |
685 |
22 |
707 |
Waarvan bijdragen aan RWS |
14.484 |
862 |
15.346 |
Waarvan bijdragen aan KAWI RVO |
0 |
575 |
575 |
Bijdragen aan mederoverheden |
0 |
100 |
100 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
1.050 |
270 |
1.320 |
2 Waterveiligheid |
2.058 |
257 |
2.315 |
Opdrachten |
2.058 |
257 |
2.315 |
RWS Waterveiligheid |
1.285 |
222 |
1.507 |
Overige opdrachten |
773 |
35 |
808 |
3 Grote oppervlaktewateren |
944 |
125 |
1.069 |
Opdrachten |
944 |
125 |
1.069 |
RWS Zuid-Westelijke Delta |
343 |
27 |
370 |
Overige opdrachten |
601 |
98 |
699 |
4 Waterkwaliteit |
6.182 |
1.618 |
7.800 |
Opdrachten |
4.319 |
1.293 |
5.612 |
Noordzee en Oceanen |
504 |
1.064 |
1.568 |
Waarvan RWS (BOA) |
1.067 |
2.450 |
3.517 |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Overige opdrachten |
2.748 |
|
527 |
Subsidies |
262 |
290 |
552 |
Bijdragen aan medeoverheden |
50 |
0 |
50 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
1.551 |
35 |
1.586 |
WKK contributies Overige bijdragen aan (inter)nationale |
36 |
0 |
36 |
organisaties |
1.515 |
35 |
1.550 |
Ontvangsten |
30 |
0 |
30 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 8,3 miljoen verhoogd. Dit wordt met name verklaard door onderstaande uitgavenmutaties en de volgende verplichtingenophoging:
Verplichtingencorrectie ADR (totaal € 6,8 miljoen)
Het betreft een eenmalige vehoging van het verplichtingenbudget als gevolg van de correctie door de Audit Dienst Rijk op de HGIS-subsidies Partners voor Water 5 (€ 4,5 miljoen) en Blue Deal fase 2 (€ 2,3 miljoen).
Artikel 11.01 Algemeen Waterbeleid
Subsidies
De verlaging van dit instrument met per saldo € 2,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Partners voor Water 5 (HGIS) (€ - 3,5 miljoen)
Het betreft een correctie van subsidies naar opdrachten binnen het artikelonderdeel op basis van de planning en geactualiseerd kasverloop van de verplichting van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.2 Artikel 13 Bodem en Ondergrond
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Bodem en Ondergrond (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
93.420 |
899 |
94.319 |
Uitgaven |
109.569 |
899 |
110.468 |
4 Ruimtegebruik bodem |
109.569 |
899 |
110.468 |
Opdrachten |
12.553 |
544 |
13.097 |
Bodem en STRONG |
9.293 |
|
8.207 |
RWS Leefomgeving |
1.831 |
545 |
2.376 |
Overige opdrachten |
1.429 |
1.085 |
2.514 |
Subsidie |
23.224 |
0 |
23.224 |
Bedrijvenregeling |
9.322 |
0 |
9.322 |
Subsidies Caribisch Nederland |
12.552 |
0 |
12.552 |
Overige subsidies |
1.350 |
0 |
1.350 |
Bijdragen aan agentschappen |
10.510 |
355 |
10.865 |
Waarvan bijdragen aan RWS |
5.204 |
285 |
5.489 |
Waarvan bijdragen aan RIVM |
5.306 |
70 |
5.376 |
Bijdragen aan medeoverheden |
63.194 |
0 |
63.194 |
Meerjarenprogramma Bodem |
63.194 |
0 |
63.194 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
88 |
0 |
88 |
Ontvangsten |
3.500 |
0 |
3.500 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 0,9 miljoen verhoogd. De verhoging op het uitgavenbudget is hieraan gelijk. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Uitgaven
De uitgavenverhoging met per saldo € 0,9 miljoen wordt veroorzaakt door de diverse mutaties die lager zijn dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.3 Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
497.485 |
28.834 |
526.319 |
Uitgaven |
328.773 |
17.771 |
346.544 |
1 Netwerk |
27.770 |
|
25.118 |
Opdrachten |
16.181 |
|
14.101 |
Wegverkeersbeleid |
6.987 |
|
5.107 |
Unit Smart Mobility |
6.144 |
300 |
6.444 |
Overige opdrachten |
3.050 |
|
2.550 |
Bijdragen aan agentschappen |
8.801 |
78 |
8.879 |
Bijdragen aan RWS |
8.073 |
0 |
8.073 |
Overige bijdragen aan agentschappen |
728 |
78 |
806 |
Bijdragen aan medeoverheden |
1.414 |
|
764 |
Regionale bijdrage MIRT |
1.414 |
|
764 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
1.374 |
0 |
1.374 |
2 Verkeersveiligheid |
39.538 |
|
24.974 |
Opdrachten |
5.355 |
1.236 |
6.591 |
Verkeersveiligheid |
5.072 |
736 |
5.808 |
Overige opdrachten |
283 |
500 |
783 |
Subsidies |
10.770 |
15 |
10.785 |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) |
4.463 |
0 |
4.463 |
Veilig Verkeer Nederland (VVN) |
4.244 |
0 |
4.244 |
Overige subsidies |
2.063 |
15 |
2.078 |
Bijdragen aan agentschappen |
729 |
0 |
729 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
30 |
0 |
30 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
2.937 |
185 |
3.122 |
Bijdragen aan CBR |
2.102 |
185 |
2.287 |
Overige bijdragen |
835 |
0 |
835 |
(Schade)vergoedingen |
19.717 |
|
3.717 |
Stint |
19.717 |
|
3.717 |
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
261.465 |
34.987 |
296.452 |
Opdrachten |
59.315 |
|
45.419 |
Reservering Klimaatakkoord |
760 |
912 |
1.672 |
Duurzame logistiek |
11.576 |
|
3.604 |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen |
8.952 |
148 |
9.100 |
Programma duurzame mobiliteit |
4.686 |
1.050 |
5.736 |
Innovatie, strategie voor Mobiliteit (ISM) |
2.527 |
|
997 |
Verkeersemissies |
746 |
99 |
845 |
Programma fiets |
1.212 |
750 |
1.962 |
Duurzame energiedragers in mobiliteit |
458 |
780 |
1.238 |
NGF-project Dutch Metropolitan Innovations |
9.226 |
|
8.769 |
Overige opdrachten |
19.172 |
|
11.496 |
Subsidies |
165.324 |
37.028 |
202.352 |
Bronmaatregelen stikstof |
24.541 |
33.057 |
57.598 |
Elektrisch vervoer |
123.915 |
3.771 |
127.686 |
Duurzame mobiliteit |
14.590 |
200 |
14.790 |
Overige subsidies |
2.278 |
0 |
2.278 |
Bijdragen aan agentschappen |
24.461 |
|
24.362 |
Bijdragen aan NEa |
5.359 |
0 |
5.359 |
Bijdragen aan RWS |
4.168 |
0 |
4.168 |
Bijdragen aan agentschap RVO |
14.368 |
0 |
14.368 |
Overige bijdragen aan agentschappen |
566 |
|
467 |
Bijdragen aan medeoverheden |
12.262 |
11.954 |
24.216 |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Duurzame mobiliteit |
10.200 |
3.300 |
13.500 |
Mobiliteit en Gebieden |
2.062 |
0 |
2.062 |
Overige bijdragen aan medeoverheden |
0 |
8.654 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
103 |
0 |
103 |
Ontvangsten |
5.782 |
0 |
5.782 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 28,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Daarnaast zijn er diverse verplichtingenschuiven verwerkt:
Subsidie AanZET (totaal € 11,3 miljoen)
Het verplichtingenbudget in 2023 voor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is opgehoogd, waarbij een deel vanuit 2024 en 2025 naar voren is geschoven. Hiermee kan de hieronder bij subsidies toegelichte ophoging worden vastgelegd.
Verplichtingenschuif SSEB (€ 5,6 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif om de Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) te kunnen versnellen.
Verplichtingenschuif terugboeking NGF-middelen naar EZK (€ - 6,3 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif naar 2024 en 2025 om het ritme van het verplichtingenbudget te actualiseren. Deze actualisatie is nodig vanwege een terugboeking naar het Ministerie van EZK van NGF-middelen ten behoeve van het project Digital Twins binnen het NGF-voorstel Dutch Metropolitan Innovations.
Verplichtingencorrectie ADR (€ 3,9 miljoen)
Het betreft een ophoging van het verplichtingenbudget naar aanleiding van correcties door de Auditdienst Rijk (ADR) op artikel 14.03, om het verplichtingenbudget weer te laten aansluiten op het meerjarige kasbudget.
Verplichtingenschuif opdracht wettelijke geluidtaken BSV (€ 3,4 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif naar voren om de meerjarige verplichting aan te kunnen gaan voor de opdracht wettelijke geluidtaken Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV).
Uitgaven
Artikel 14.02 Verkeersveiligheid
(Schade)vergoedingen (€ - 16,0 miljoen)
Bij de internetconsultatie van de schadevergoeding Stint is vertraging opgelopen waardoor de openstelling later dan verwacht zal plaatsvinden. De verwachte uitgaven dit jaar zijn daardoor vertraagd naar 2024. Hierdoor zal een deel van het budget (€ 16,0 miljoen) pas na de jaarwisseling tot uitkering komen.
Artikel 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget met circa € - 13,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Herschikking laadinfrastructuur (€ - 8,5 miljoen)
Bij de 1e suppletoire begroting 2023 is in het kader van het Klimaatfonds € 13,0 miljoen overgeboekt voor slimme laadinfra. Hiervan wordt nu € 8,5 miljoen overgeheveld naar het instrument voor bijdragen aan medeoverheden voor de bijhorende Witte Vlekken Regeling.
Herschikking artikel 14 voor SSEB (per saldo € - 10,1 miljoen)
Dit betreft een herschikking binnen artikel 14 ten behoeve van de benodigde middelen voor de SSEB in 2023, waar fors meer animo voor is dan bij de Voorjaarsnota 2023 was voorzien. De middelen voor de SSEB worden in 2023 tijdelijk betaald uit opdrachten van wegverkeersbeleid (14.01) en duurzame mobiliteit en de subsidieregeling SEPP voor particuliere auto's (14.03). In 2024 vloeien deze middelen weer terug naar artikel 14.01 en 14.03.
Toedeling loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,7 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met € 37,0 miljoen wordt met name voorzaakt door:
Kasschuif subsidie AanZET (€ 24,7 miljoen)
Voor de subsidie AanZet voor zero-emissievrachtauto's wordt het budget in 2023 met € 24,7 miljoen verhoogd om aan de hogere aanvraag te kunnen voldoen. Dit budget wordt vanuit de jaren 2024-2027 naar voren geschoven. Ditzelfde bedrag wordt bij onder andere de subsidie Walstroom, VTH, Recycling en Havens Caribisch Nederland naar achteren geschoven, waardoor het binnen de kaders van de Hoofdstuk XII-begroting sluit.
Herschikking artikel 14 voor SSEB (per saldo € - 12,1 miljoen)
De hierboven toegelichte herschikking voor de SSEB.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 12,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Herschikking laadinfrastructuur (€ 8,5 miljoen)
De hierboven toegelichte herschikking voor slimme laadinfra.
Overboeking Ministerie van EZK (€ 3,3 miljoen)
Vanuit het Ministerie van EZK wordt € 3,3 miljoen overgeboekt ten behoeve van een specifieke uitkering aan de Nationale Agenda Infrastructuur (NAL) regio's voor het stimuleren van emissieloze mobiliteit.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.4 Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
202.369 |
71.300 |
273.669 |
Uitgaven |
208.744 |
51.753 |
260.497 |
1 OV en Spoor |
33.558 |
8.743 |
42.301 |
Opdrachten |
10.018 |
553 |
10.571 |
ACM |
1.783 |
0 |
1.783 |
OV & Stations |
1.482 |
894 |
2.376 |
Aanst. NS en ProRail |
4.350 |
|
4.229 |
Opdrachten SU |
1.131 |
|
324 |
Overige opdrachten |
1.272 |
587 |
1.859 |
Subsidies |
16.056 |
0 |
16.056 |
Maatregelen Spoorgoederenvervoer |
10.176 |
0 |
10.176 |
Consumentenorganisatie OV |
1.093 |
0 |
1.093 |
Subsidie NS SV |
2.000 |
0 |
2.000 |
Overige subsidies |
2.787 |
0 |
2.787 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.124 |
0 |
1.124 |
Bijdragen aan RWS |
1.057 |
0 |
1.057 |
Bijdragen aan KNMI |
14 |
0 |
14 |
Bijdragen aan overige agentschappen |
53 |
0 |
53 |
Bijdragen aan medeoverheden |
6.258 |
8.190 |
14.448 |
Bijdrage medeoverheden OVS |
3.781 |
8.190 |
11.971 |
CLU Betuwe en HSL |
2.477 |
0 |
2.477 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
102 |
0 |
102 |
2 Maatregelenpakket OVS |
100.186 |
118.010 |
218.196 |
Subsidies |
100.186 |
118.010 |
218.196 |
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector |
100.186 |
4.662 |
104.848 |
Transitievangnet OV |
0 |
113.348 |
113.348 |
3 Transitievangnet OV |
75.000 |
|
0 |
Subsidies |
75.000 |
|
0 |
Transitievangnet OV |
75.000 |
|
0 |
Vastgestelde |
Mutaties |
Stand |
|
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
|
(incl. |
begroting |
begroting |
|
suppletoire |
Prinsjesdag |
Prinsjesdag (3) |
|
begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
(2) |
|
|
Ontvangsten |
25.522 |
0 |
25.522 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 71,3 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Verplichtingenophoging voor TVOV (€ 65,0 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt opgehoogd met € 65,0 miljoen voor de bijdrage Transitievangnet OV (TVOV). Deze mutatie hangt samen met de hieronder toegelichte overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds, waarbij het volledige verplichtingenbudget in 2023 is opgenomen, zodat de meerjarige verplichtingen kunnen worden aangegaan.
Opdracht wettelijke geluidtaken BSV (€ 1,4 miljoen)
Het betreft de verplichtingenschuif ten behoeve van het kunnen aangaan van de meerjarige verplichting opdracht wettelijke geluidtaken Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV).
Artikel 16.01 OV en Spoor
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van het budget voor bijdragen aan medeoverhden met € 8,2 miljoen wordt veroorzaakt door de toedeling van de eindejaarsmarge. De € 8,2 miljoen is toegevoegd aan het budget voor de specifieke uitkering voor Heerlen Landgraaf die in 2022 niet meer tot betaling is gekomen en in 2023 alsnog betaald zal worden.
Artikel 16.02 Maatregelenpakket OVS
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met € 118,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Overboeking Transitievangnet OV (€ 75,0 miljoen)
Het betreft de overboeking van middelen voor het Transitievangnet OV vanuit artikelonderdeel 16.03. Artikelonderdeel 16.03 wordt hiermee opgeheven en artikelonderdelen 16.02 en 16.03 worden samengevoegd tot 16.02 maatregelenpakket OVS.
Het betreft een overboeking van € 38,4 miljoen in 2023 naar Hoofdstuk XII waarop de subsidie Transitievangnet OV (TVOV) wordt verantwoord. Dit komt bovenop de eerdere overboeking van € 75,0 miljoen die bij de 1e suppletoire begroting 2023 heeft plaatsgevonden vanuit de gereserveerde middelen op het MF.
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector (€ 4,9 miljoen)
Dit betreft de bijstelling van de raming van de benodigde middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding OV-regeling 2022 op basis van de actuele monitorinformatie en de jaarrekening 2022.
Artikel 16.03 Transitievangnet OV
Subsidies
Het saldo van artikelonderdeel 16.03 is overgeboekt naar onderdeel 16.02. Hiermee wordt onderdeel 16.03 opgeheven.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.5 Artikel 17 Luchtvaart
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 17 Luchtvaart (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
259.876 |
|
254.234 |
Uitgaven |
53.366 |
66.085 |
119.451 |
1 Luchtvaart |
53.366 |
66.085 |
119.451 |
Opdrachten |
15.599 |
|
13.831 |
Opdrachten GIS |
277 |
634 |
911 |
Caribisch Nederland |
2.295 |
|
385 |
Klimaatbeleid |
1.245 |
|
953 |
Luchtruim Regio Luchthaven |
1.532 |
|
1.108 |
Luchtruimherziening |
1.295 |
0 |
1.295 |
Onbemande luchtvaart |
387 |
|
373 |
Onderzoek luchtvaart |
2.868 |
0 |
2.868 |
NGF-project Luchtvaart in transitie |
824 |
63 |
887 |
Overige opdrachten |
4.876 |
175 |
5.051 |
Subsidies |
32.118 |
64.808 |
96.926 |
Subsidies klimaatbeleid |
2.602 |
248 |
2.850 |
Subsidies tarieven Bonaire |
420 |
0 |
420 |
Subsidies omploegen graan |
1.600 |
100 |
1.700 |
NGF-project Luchtvaart in transitie |
25.703 |
64.237 |
89.940 |
Overige subsidies |
1.793 |
223 |
2.016 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.305 |
138 |
1.443 |
Waarvan bijdragen aan KNMI |
14 |
0 |
14 |
Waarvan bijdragen aan RWS |
805 |
53 |
858 |
Overige bijdragen aan agentschappen |
486 |
85 |
571 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
1.550 |
1.550 |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties Waarvan bijdrage International Civil |
1.625 |
0 |
1.625 |
Aviation Organization (HGIS) Overige Bijdragen aan (inter-)nationale |
1.455 |
0 |
1.455 |
organisaties |
170 |
0 |
170 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
1.008 |
1.357 |
2.365 |
Leningen |
1.711 |
0 |
1.711 |
Ontvangsten |
4.522 |
0 |
4.522 |
Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
259.876 |
|
254.234 |
waarvan garantieverplichtingen |
48.000 |
4.600 |
52.600 |
waarvan overige verplichtingen |
211.876 |
|
201.634 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 5,6 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Verplichtingenschuif NGF-project Luchtvaart in Transitie (€ - 15,7 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenschuif om het ritme van het verplichtingenbudget voor het NGF-project Luchtvaart in Transitie te actualiseren en aan te laten sluiten op de uitgavenraming.
Garantstelling Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) (€ 4,6 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt opgehoogd met € 4,6 miljoen om te kunnen voorzien in de financieringsbehoefte van LVNL. Het Ministerie van IenW staat garant voor de leningen die LVNL afsluit bij het Ministerie van Financiën.
Planschade Lansingerland (€ 2,8 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt met € 2,8 miljoen verhoogd, zodat de uitbetaling van de planschade aan de gemeente Lansingerland vastgelegd kan worden.
Artikel 17.01 Luchtvaart
Opdrachten
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 0,6 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutatie:
GIS-regeling (€ 0,6 miljoen)
Dit betreft de overboeking van GIS-middelen vanuit het Ministerie van Financiën die betrekking hebben op de terugbetaling van een overschot aan ontvangen middelen voor de GIS-3-regeling vanuit de luchtvaartsector. Deze middelen worden toegevoegd aan het GIS-opdrachten-budget. In 2023 wordt vanuit het GIS-opdrachtenbudget de GIS-4 regeling gefinancierd die in september 2023 begint.
Subsidies
De verhoging van dit instrument met € 64,8 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutatie:
Kasschuif NGF-project Luchtvaart in Transitie (€ 64,2 miljoen)
Binnen Luchtvaart in Transitie is een subsidie beschikbaar voor de verschillende deelprojecten. Doordat een aantal subsidieaanvragen is goedgekeurd kan over een deel van de subsidies reeds in 2023 worden beschikt in plaats van in latere jaren. Met deze kasschuif worden middelen vanuit latere jaren naar voren gehaald (waarvan € 64,2 miljoen naar 2023), waardoor het kasritme beter aansluit op de prognose van de uitbetaling die het project heeft.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.6 Artikel 18 Scheepvaart en Havens
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 18 Scheepvaart en Havens (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
205.769 |
|
66.377 |
Uitgaven |
95.316 |
|
88.416 |
1 Scheepvaart en Havens |
95.316 |
|
88.416 |
Opdrachten |
31.226 |
|
30.060 |
Caribisch Nederland |
100 |
0 |
100 |
Topsector logistiek NGF Project - Digitale Infrastructuur |
11.312 |
0 |
11.312 |
Logistiek |
12.949 |
0 |
12.949 |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Overige opdrachten |
6.865 |
|
5.699 |
Subsidies |
55.636 |
|
52.364 |
NGF Project - Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch |
15.600 |
0 |
15.600 |
Innovatieve Duurzame Binnenvaart |
20.976 |
1.348 |
22.324 |
Walstroom |
15.980 |
|
11.285 |
Topsector Logistiek |
3.000 |
0 |
3.000 |
Overige subsidies |
80 |
75 |
155 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.706 |
406 |
4.112 |
Waarvan bijdragen aan RWS |
2.795 |
0 |
2.795 |
Overige bijdragen aan agentschappen |
911 |
406 |
1.317 |
Bijdragen aan medeoverheden |
3.000 |
|
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
1.641 |
3 |
1.644 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
107 |
129 |
236 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 139,4 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de verplichtingenschuif op het budget voor de subsidie Walstroom (€ - 140,0 miljoen) vanwege vertraging van de regeling door de aanpassing van de voorwaarden van de regeling.
Het resterende bedrag hangt samen met de hieronder toegelichte mutaties op het uitgavenbudget.
Artikel 18.01 Scheepvaart en Havens
Subsidies
De verlaging van de subsidies met € 3,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Kasschuif Walstroom (€ - 7,6 miljoen)
Er wordt € 7,6 miljoen vanuit 2023 naar 2024 geschoven voor de subsidie Walstroom. Het kasritme wordt hiermee in lijn gebracht met de beslistermijn van de uitvoerende organisatie voor de uitbetaling van de 4e tender.
Toedeling prijsbijstelling 2023 (€ 3,0 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023. Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 1,7 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 aan de subsidie Verduurzaming Binnenvaart (VBS) om aan overlopende verplichtingen te kunnen voldoen.
Bijdragen aan medeoverheden
De bijdragen aan medeoverheden worden met € 3,0 miljoen verlaagd door een kasschuif op het budget voor de aanleg van de nieuwe haven op Saba. Door vertraging bij opstarten van het projectplan kan het budget nog niet ingezet worden, waardoor het budget naar 2025 wordt verschoven.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.7 Artikel 19 Internationaal Beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 19 Internationaal Beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
11.102 |
1.566 |
12.668 |
Uitgaven |
11.326 |
646 |
11.972 |
2 Internationaal beleid coördinatie en |
|||
samenwerking |
11.326 |
646 |
11.972 |
Opdrachten |
3.652 |
332 |
3.984 |
Uitvoering Intereg |
543 |
|
282 |
Uitvoering HGIS |
993 |
|
793 |
Uitvoering niet-HGIS |
1.168 |
588 |
1.756 |
Overige opdrachten |
948 |
205 |
1.153 |
Subsidies |
1.692 |
0 |
1.692 |
Interreg |
1.622 |
0 |
1.622 |
Overige subsidies |
70 |
0 |
70 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.771 |
114 |
2.885 |
Waarvan bijdrage aan RIVM |
135 |
7 |
142 |
Waarvan bijdrage aan RWS |
644 |
0 |
644 |
Waarvan bijdrage aan RVO |
1.992 |
107 |
2.099 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
2.811 |
200 |
3.011 |
Waarvan bijdragen HGIS |
2.611 |
200 |
2.811 |
Waarvan bijdragen niet-HGIS |
200 |
0 |
200 |
Bekostiging |
400 |
0 |
400 |
Bekostiging GCA |
400 |
0 |
400 |
Overige bekostiging |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
312 |
0 |
312 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 1,6 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutaties:
Dit betreft een verplichtingenschuif van € 0,9 miljoen vanuit de jaren 2024-2026 naar 2023 voor het vastleggen van de verplichting voor de technische bijstand die de EU-secretariaten leveren bij de uitvoering van het programma Interreg.
Toedeling loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 0,2 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023. Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 0,3 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor opdrachten Ruimtevaart om te kunnen voldoen aan de reeds aangegane verplichtingen en vertraagde opdrachtverstrekking.
Het uitgavenbudget wordt met € 0,6 miljoen verhoogd. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.8 Artikel 20 Lucht en Geluid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 20 Lucht en Geluid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
62.960 |
3.758 |
66.718 |
Uitgaven |
56.217 |
5.367 |
61.584 |
1 Gezonde lucht en tegengaan geluidshin- |
|||
der |
56.217 |
5.367 |
61.584 |
Opdrachten |
10.017 |
2.195 |
12.212 |
Waarvan RIVM |
5.380 |
0 |
5.380 |
Waarvan uitvoering geluid- en luchtsanering |
4.164 |
2.405 |
6.569 |
Overige opdrachten |
473 |
|
263 |
Bijdragen aan agentschappen |
15.660 |
948 |
16.608 |
Waarvan aan RWS |
2.410 |
406 |
2.816 |
Waarvan aan RIVM |
13.021 |
541 |
13.562 |
Bijdragen aan overige agentschappen (RVO en KNMI) |
229 |
1 |
230 |
Bijdragen aan medeoverheden |
30.077 |
2.224 |
32.301 |
Programma NSL en SLA |
7.281 |
388 |
7.669 |
Uitvoering geluidsanering |
22.796 |
1.836 |
24.632 |
Bekostiging |
463 |
0 |
463 |
Ontvangsten |
400 |
600 |
1.000 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 3,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Het verschil wordt verklaard doordat de toedeling van de eindejaarsmarge (€ 1,6 miljoen) slechts kasbudget betreft.
Artikel 20.01 Gezonde Lucht en Tegengaan Geluidshinder
Opdrachten
De verhoging van de opdrachten met € 2,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Asbestcommunicatie - Campagne Houtsstook (€ 1 miljoen)
Dit betreft een overboeking van artikel 22 naar artikel 20 in het kader van de lancering van een communicatiecampagne om de emissies van particuliere houtstook te beperken. Door vertraging in de uitvoering van de communicatiecampagne asbest is in 2023 slechts de voorbereiding van de communicatieactiviteiten aan de orde en zal naar verwachting uiterlijk in 2025 daadwerkelijk uitvoering worden gegeven aan de communicatieactiviteiten. Deze middelen worden nu in 2023 versneld aangewend voor de campagne omtrent particuliere houtstook.
Toedeling prijsbijstelling 2023 (€ 0,9 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 2,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 1,6 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor overlopende verplichtingen van de specifieke uitkering Schonen Lucht Akkoord, hiervoor waren nog niet alle toekenningen in rekening gebracht door de RVO.
Toedeling prijsbijstelling 2023 (€ 0,6 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.9 Artikel 21 Circulaire Economie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 21 Circulaire Economie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
69.309 |
|
63.776 |
Uitgaven |
62.888 |
|
58.661 |
5 Duurzame productieketens |
60.141 |
|
55.788 |
Opdrachten |
20.338 |
|
20.020 |
Uitvoering duurzame productieketens |
12.580 |
|
11.736 |
Waarvan RWS |
6.149 |
0 |
6.149 |
Overige opdrachten |
1.609 |
526 |
2.135 |
Subsidies |
14.976 |
|
9.955 |
Subsidies duurzame productieketens |
14.976 |
|
9.955 |
Bijdragen aan agentschappen |
24.320 |
167 |
24.487 |
Waarvan bijdrage aan RWS |
11.662 |
0 |
11.662 |
Waarvan bijdrage aan RVO |
11.365 |
35 |
11.400 |
Overige bijdragen aan agentschappen |
1.293 |
132 |
1.425 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
800 |
800 |
Waarvan bijdrage aan Caribisch Nederland |
0 |
800 |
800 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
50 |
0 |
50 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's |
457 |
19 |
476 |
|
2.747 |
126 |
2.873 |
Opdrachten |
2.133 |
100 |
2.233 |
Uitvoering Natuurlijk kapitaal |
1.709 |
50 |
1.759 |
Overige opdrachten |
424 |
50 |
474 |
Bijdragen aan agentschappen |
614 |
26 |
640 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 5,5 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties en daarnaast onder andere door de volgende mutatie:
Monitoring & Sturing Circulaire Economie (€ - 2,0 miljoen)
Dit betreft een overboeking van artikel 21 naar artikel 97 voor de door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) te verrichten onderzoekwerkzaamheden (in 2023) in het kader van het Werkprogramma Monitoring & Sturing Circulaire Economie.
Uitgaven
Artikel 21.05 Duurzame productieketens
Subsidies
De verlaging van het subsidiebudget met € - 5,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Kasschuif subsidie Ontwikkeling en Opschaling Recycling (€ - 6,1 miljoen)
Dit betreft een kasschuif van € 6,1 miljoen naar 2024-2027. De subsidieregeling Ontwikkeling en Opschaling Recycling zou in 2023 open worden gesteld. De juridische uitwerking duurt echter langer, waardoor de subsidie pas in 2024 verstrekt zal worden.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 0,7 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor overlopende verplichtingen voor de subsidieregeling circulaire ketenprojecten.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.10 Artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico's
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico's (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
76.532 |
|
67.932 |
Uitgaven |
86.676 |
|
79.952 |
1 Veiligheid chemische stoffen |
25.491 |
1.938 |
27.429 |
Opdrachten |
8.536 |
723 |
9.259 |
Waarvan RWS |
1.841 |
0 |
1.841 |
Waarvan RIVM |
1.079 |
2 |
1.081 |
Uitvoering veiligheid |
1.538 |
|
1.525 |
Uitvoering stoffen en M&G |
2.344 |
284 |
2.628 |
Overige opdrachten |
1.734 |
450 |
2.184 |
Bijdragen aan agentschappen |
15.455 |
1.157 |
16.612 |
Waarvan bijdrage aan RWS |
2.725 |
671 |
3.396 |
Waarvan bijdrage aan RIVM |
12.410 |
467 |
12.877 |
Overige bijdragen aan agentschappen |
320 |
19 |
339 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
250 |
0 |
250 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
1.250 |
58 |
1.308 |
Waarvan bijdrage aan CTGB |
1.250 |
58 |
1.308 |
2 Veiligheid biotechnologie |
6.193 |
157 |
6.350 |
Opdrachten |
1.366 |
|
1.364 |
Uitvoering veiligheid GGO |
1.306 |
|
1.304 |
Overige opdrachten |
60 |
0 |
60 |
Bijdragen aan agentschappen |
4.827 |
159 |
4.986 |
Waarvan bijdrage aan COGEM |
1.700 |
0 |
1.700 |
Waarvan bijdrage aan RIVM |
3.127 |
159 |
3.286 |
3 Veiligheid bedrijven en transport |
54.992 |
|
46.173 |
Opdrachten |
25.252 |
|
15.582 |
EPK bijdrage RWS |
1.256 |
575 |
1.831 |
Opdrachten asbest |
2.946 |
|
1.684 |
Programma omgevingsveilig |
6.255 |
|
5.526 |
VTH-stelsel |
11.814 |
|
3.339 |
Uitvoering Buisleidingen |
1.250 |
136 |
1.386 |
Uitvoering veiligheid VGS |
1.280 |
76 |
1.356 |
Overige opdrachten |
451 |
9 |
460 |
Subsidies |
9.847 |
531 |
10.378 |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Subsidies inrichtingen & transport |
7.072 |
531 |
7.603 |
Subsidies asbest |
0 |
0 |
0 |
Subsidies vuurwerk |
2.260 |
0 |
2.260 |
Overige subsidies |
515 |
0 |
515 |
Bijdragen aan agentschappen |
6.432 |
241 |
6.673 |
Waarvan bijdrage aan RWS |
4.184 |
0 |
4.184 |
Waarvan bijdrage aan RIVM |
1.906 |
177 |
2.083 |
Waarvan bijdrage aan RVO |
342 |
64 |
406 |
Bijdragen aan medeoverheden |
9.669 |
|
9.619 |
Waarvan bijdrage aan Caribisch Nederland |
175 |
|
125 |
Overige bijdragen aan medeoverheden |
9.494 |
0 |
9.494 |
Inkomensoverdrachten |
3.792 |
129 |
3.921 |
Inkomensoverdrachten mesothelioom |
3.792 |
129 |
3.921 |
Ontvangsten |
250 |
0 |
250 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 8,6 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Het verschil tussen het totaal aan mutaties op het uitgaven- en verplichtingenbudget wordt met name verklaard doordat de toedeling van de eindejaarsmarge slechts kasbudget betreft.
Artikel 22.03 Veiligheid bedrijven en transport
Opdrachten
De verlaging van dit instrument met € 9,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door volgende mutaties:
Kasschuif VTH (€ - 6,0 miljoen)
Voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) wordt € 6,0 miljoen vanuit 2023 naar 2026 geschoven. De afstemming met de vele bestuurlijke partners betrokken bij de omgevingsdiensten duurt langer dan verwacht. De start van het driejarige ontwikkelingsprogramma voor monitoringsafspraken is nu voorzien voor 2024. Deze kasschuif is nodig om het budget weer in het juiste kasritme te krijgen.
Kasschuif communicatiecampagne Asbest (€ - 1,5 miljoen)
Door vertraging in de uitvoering van de communicatiecampagne asbest is in 2023 enkel de voorbereiding van de communicatieactiviteiten aan de orde, naar verwachting zal uiterlijk in 2025 daadwerkelijk uitvoering worden gegeven aan de communicatieactiviteiten.
Herschikking BOA RWS (€ - 1,1 miljoen)
Dit betreft een herschikking binnen artikel 22 voor de totale opdrachtver-strekking aan RWS voor activiteiten in het kader van het Besluit Risico's Zware Ongevallen (BRZO).
Overboeking ILT (€ - 1,0 miljoen)
Voor werkzaamheden rond het project Datakwaliteit Toezicht binnen het Interbestuurlijk Programma Versterking Toezicht en Handhaving (IBP VTH) wordt budget overgeboekt naar de ILT (artikel 24).
Communicatiecampagne Houtstook (€ - 1,0 miljoen)
Dit betreft een overboeking van artikel 22 naar artikel 20 voor de lancering van een communicatiecampagne om de emissies van particuliere houtstook te beperken.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 0,5 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor overlopende verplichtingen.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.11 Artikel 23 Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 23 Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
71.525 |
4.573 |
76.098 |
Uitgaven |
70.454 |
4.573 |
75.027 |
1 Meteorologie en seismologie |
48.567 |
3.283 |
51.850 |
Bijdragen aan agentschappen |
44.477 |
3.283 |
47.760 |
Waarvan bijdrage aan KNMI |
44.477 |
3.283 |
47.760 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
4.090 |
0 |
4.090 |
Contributie ECMWF (HGIS) Overige bijdragen aan (inter)nationale |
3.150 |
0 |
3.150 |
organisaties |
940 |
0 |
940 |
2 Aardobservatie |
21.887 |
1.290 |
23.177 |
Bijdragen aan agentschappen |
21.887 |
1.290 |
23.177 |
Waarvan bijdrage aan KNMI |
21.887 |
1.290 |
23.177 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 4,6 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door de hieronder toegelichte mutaties op het uitgavenbudget.
Artikel 23.01 Meteorologie en Seismologie
Bijdragen aan agentschappen
Bijdrage aan KNMI (€ 3,3 miljoen)
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 3,3 miljoen is met name het gevolg van de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2023.
Artikel 23.02 Aardobservatie
Bijdragen aan agentschappen
Bijdrage aan KNMI (€ 1,3 miljoen)
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 1,3 miljoen is met name het gevolg van de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2023.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2.12 Artikel 24 Inspectie Leefomgeving en Transport
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 24 Inspectie Leefomgeving en Transport (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
188.309 |
894 |
189.203 |
Uitgaven |
188.309 |
894 |
189.203 |
1 Personele uitgaven |
173.333 |
|
162.927 |
Waarvan eigen personeel |
151.087 |
|
132.368 |
Waarvan inhuur externen |
21.721 |
8.838 |
30.559 |
Waarvan overige personele uitgaven |
525 |
|
0 |
2 Materiële uitgaven |
14.976 |
11.300 |
26.276 |
Waarvan ICT |
2.644 |
173 |
2.817 |
Waarvan bijdragen SSO's |
2.302 |
5.024 |
7.326 |
Waarvan overige materiële uitgaven |
10.030 |
6.103 |
16.133 |
Vastgestelde |
Mutaties |
Stand |
|
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
|
(incl. |
begroting |
begroting |
|
suppletoire |
Prinsjesdag |
Prinsjesdag (3) |
|
begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
(2) |
|
|
Ontvangsten |
24.700 |
|
14.948 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 0,9 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door de hieronder toegelichte mutaties op het uitgavenbudget.
Artikel24.01 Personele uitgaven
Eigen Personeel (€ - 18,7 miljoen)
Het budget voor eigen personeel wordt voor het jaar 2023 per saldo met € 18,7 miljoen verlaagd, met name als gevolg van:
-
-Het buiten begrotingsverband plaatsen van de Autoriteit Woningbouw (€ - 9,8 miljoen);
-
-Toegevoegde loonbijstelling voor het jaar 2023 (€ 9,7 miljoen).
-
-Een overboeking naar materiële uitgaven voor huisverstingskosten (€ - 5,0 miljoen);
-
-Het overhevelen van resterende arbeidsvoorwaardenmiddelen naar 2024 (€ - 4,1 miljoen);
-
-Een overboeking naar inhuur externen (€ - 4,8 miljoen);
-
-Een overboeking naar bijdrage SSO's tbv DICTU (€ - 2,7 miljoen);
Inhuur externen (€ 8,8 miljoen)
Het budget voor het inhuren van externen wordt voor het jaar 2023 met € 8,8 miljoen met name verhoogd als gevolg van:
-
-Een overboeking van budget voor eigen personeel naar externe inhuur voor de uitvoering van diverse projecten (€ 4,8 miljoen);
-
-Een overboeking vanuit artikel 21 voor de uitvoering van het project Datakwaliteit Toezicht als onderdeel van het Interbestuurlijk Programma Versterking Toezicht en Handhaving (€ 1,1 miljoen);
Artikel 24.02 Materiële uitgaven
Bijdrage aan SSO's (€ 5,0 miljoen)
De bijdrage aan SSO's wordt met name verhoogd als gevolg van:
-
-Overboeking vanuit eigen personeel en overige materiele uitgaven m.b.t. de nieuwe dienstverleningovereenkomst met DICTU (€ 6,4 miljoen).
Overige materiële uitgaven (€ 6,1 miljoen)
De overige materiële uitgaven worden met € 6,1 miljoen verhoogd als gevolg van:
-
-Een overboeking vanuit eigen personele uitgaven voor huisvestingskosten (€ 5,0 miljoen);
-
-Een overboeking naar bijdrage SSO's tbv DICTU (€ 3,7 miljoen)
-
-De toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling (€ 1,9 miljoen);
-
-De toevoeging van de in 2022 via het Ministerie van Justitie en Veiligheid geclaimde en ontvangen gelden voor Cyber en Vitaal (€ 1,1 miljoen).
Autoriteit Woningcorporaties (€ - 9,8 miljoen)
Per saldo wordt er € - 9,8 miljoen uit de begroting gehaald. Dit komt omdat de financiële administratie van de Autoriteit Woningcorporaties buiten de begrotingsadministratie plaatsvindt. Het begrote bedrag van € - 14,3 miljoen met betrekking tot de AW dient derhalve uit de begroting te worden verwijderd. Daarnaast maakt de Autoriteit Woningcorporaties gebruik van de ILT-faciliteiten en ondersteundende afdelingen. Hiervoor betalen zij jaarlijks een compensatie aan de ILT van € 4,5 miljoen
2.13 Artikel 25 Brede Doeluitkering
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 25 Brede Doeluitkering (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
991.495 |
121.566 |
1.113.061 |
Uitgaven |
1.005.240 |
60.783 |
1.066.023 |
1 Brede Doeluitkering |
1.005.240 |
60.783 |
1.066.023 |
Brede doeluitkering |
1.005.240 |
60.783 |
1.066.023 |
Bijdrage Brede doeluitkering |
0 |
60.783 |
60.783 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 121,6 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door een ophoging van het budget met € 60,8 miljoen, zodat de BDU-beschikking jaar 2024 kan worden aangegaan in het najaar van 2023. Conform de Wet BDU wordt jaarlijks voorafgaand aan het uitkeringsjaar de brededoeluitkering geheel als betalingsverplichting vastgelegd. Het resterende bedrag wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutatie.
Artikel 25.01 Brede Doeluitkering
De verhoging met € 60,8 miljoen wordt volledig verklaard door de toevoeging van de loon- en prijsbijstelling 2023.
2.14 Artikel 26 Bijdrage Investeringsfonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 26 Bijdrage Investeringsfonds (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
9.906.058 |
|
9.345.914 |
Uitgaven |
9.906.418 |
|
9.346.064 |
1 Bijdrage Investeringsfondsen Bijdrage aan het Mobiliteitsfonds |
8.297.781 8.297.781 |
|
7.808.084 7.808.084 |
2 Bijdrage Investeringsfondsen Bijdrage aan het Deltafonds |
1.608.637 1.608.637 |
|
1.537.980 1.537.980 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 262,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Artikel 26.01 Bijdrage aan het Mobiliteitsfonds
De verlaging van de bijdrage aan het Mobiliteitsfonds in 2023 met € 139,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Kaderaanpassing 2023 (- € 500,0 miljoen)
Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele MF in een beheersbaar ritme te krij'gen. In 2023 is voor het hele MF € 500,0 miljoen minder budget nodig. De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpassing meerjarig budgettair neutraal.
Overboekingen HXII (€ 380,0 miljoen)
Per saldo wordt € 380,0 miljoen overgeboekt vanuit Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds. Dit betreft met name:
-
-De toevoeging van de loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 418,6 miljoen);
-
-De terugsluis Vrachtwagenheffing die onder andere wordt ingezet voor de subsidie AanZet (€ - 38,3 miljoen).
Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken binnen de Rijksbegroting. Per saldo wordt € 19,4 miljoen overgeboekt naar andere begrotingshoofdstukken. De omvangrijkste mutatie betreft een overboeking naar het Ministerie van Defensie voor de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland (€ - 3,6 miljoen).
Artikel 26.02 Bijdrage aan het Deltafonds
De verlaging van de bijdrage aan het Deltafonds in 2023 met € 70,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Kaderaanpassing 2023 (€ - 154,0 miljoen)
Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele DF in een beheersbaar ritme te krijgen. In 2023 is voor het hele DF € 154,0 miljoen minder budget nodig. De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpassing meerjarig budgettair neutraal.
Overboekingen HXII (€ 85,3 miljoen)
Per saldo wordt € 85,3 miljoen overgeboekt vanuit Hoofdstuk XII naar het Deltafonds. Dit betreft met name:
-
-De toevoeging van de loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 86,5 miljoen);
-
-De overboeking van de middelen uit het Coalitieakkoord voor de thema's cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal (€ 0,9 miljoen).
Overboekingen ministeries (€ - 2,0 miljoen)
Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken binnen de Rijksbegroting. Per saldo wordt € 2,0 miljoen overgeboekt naar andere begrotingshoofdstukken. De omvangrijkste mutatie betreft een overboeking naar het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit ten behoeve van de voortzetting van de bestuursovereenkomst Nitraat tot landing in het Nationaal Programma Landelijk Gebied (€
-
-1,8 miljoen).
Voor meer detail bij de mutaties op het MF en DF wordt verwezen naar de Suppletoire Begroting Prinsjesdag 2023 van het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds.
3.1 Artikel 97 Algemeen Kerndepartement
Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 97 Algemeen Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde |
Mutaties |
Stand |
|
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
|
(incl. |
begroting |
begroting |
|
suppletoire |
Prinsjesdag |
Prinsjesdag (3) |
|
begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
(2) |
|
|
Verplichtingen |
40.860 |
13.746 |
54.606 |
Uitgaven |
53.842 |
12.204 |
66.046 |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
1 Algemeen departement |
49.406 |
12.204 |
61.610 |
Opdrachten |
37.094 |
4.321 |
41.415 |
van A naar Beter |
1.725 |
|
1.525 |
Ext. juridische adv. |
1.856 |
20 |
1.876 |
Onderzoeken PBL |
2.811 |
2.521 |
5.332 |
Onderzoeken ANVS |
3.772 |
415 |
4.187 |
DCC |
8.970 |
390 |
9.360 |
Regeringsvliegtuig |
13.771 |
952 |
14.723 |
Overige opdrachten |
4.189 |
223 |
4.412 |
Subsidies |
0 |
30 |
30 |
Bijdragen aan agentschappen |
12.312 |
3.153 |
15.465 |
Waarvan bijdrage aan RWS |
3.164 |
0 |
3.164 |
Waarvan bijdrage aan KNMI |
227 |
2.230 |
2.457 |
Waarvan bijdrage aan ILT |
0 |
0 |
0 |
Dienstverlening RIVM |
8.921 |
923 |
9.844 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
4.700 |
4.700 |
3 Covid19 Testen reizen |
4.436 |
0 |
4.436 |
Opdrachten COVID-19 |
4.436 |
0 |
4.436 |
Ontvangsten |
1.501 |
0 |
1.501 |
Het verplichtingenbudget van het artikel Algemeen Kerndepartement voor 2023 wordt met € 13,7 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Het resterende verschil wordt met name verklaard door de volgende mutatie:
Verplichtingenschuif Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) (€ 2,1 miljoen)
Er is een verplichtingenschuif nodig naar 2023 uit latere jaren. Deze verplichten waren in de prognose onjuist opgenomen omdat ze over de jaren waarop het contract betrekking heeft waren uitgesmeerd en niet waren toebedeeld aan de jaren waarin de verplichting wordt aangegaan.
Artikel 97.01 Algemeen departement
Opdrachten
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 4,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Werkprogramma Monitoring & Sturing Circulaire Economie 2023 (€ 1,5 miljoen)
De mutatie heeft betrekking op de onderzoekwerkzaamheden die door PBL worden verricht in 2023 in het kader van het werkprogramma Circulaire Economie.
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2023. Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 1,1 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022.
Bijdragen aan agentschappen
De verhoging van de bijdragen aan agentschappen met € 3,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
HXII: Maatwerk KNMI - RWS (€ 2,2 miljoen)
Naar aanleiding van de vastgestelde offerte wordt er vanuit Rijkswaterstaat budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 0,4 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2023.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 4,7 miljoen komt door de volgende mutatie:
Oekraïnemiddelen (€ 4,7 miljoen)
Na de doorbraak van de Kachovkadam in juni van dit jaar heeft Oekraïne het Kabinet verzocht hulpgoederen te leveren om de gevolgen van de doorbraak te bestrijden. Het Kabinet heeft besloten om noodhulp aan te bieden in de vorm van in-kindgoederen. De goederen zijn via de Unie van Waterschappen beschikbaar gesteld, en het Ministerie van IenW heeft deze vervolgens overgenomen en gedoneerd aan Oekraïne (Kamerstuk 2022-2023, 36045, nr. 165).
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
3.2 Artikel 98 Apparaat Kerndepartement
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 98 Apparaat Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
432.097 |
33.014 |
465.111 |
Uitgaven |
437.890 |
32.259 |
470.149 |
1 Personele uitgaven |
317.597 |
35.964 |
353.561 |
Eigen personeel |
274.572 |
19.333 |
293.905 |
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Inhuur externen |
39.032 |
16.750 |
55.782 |
Overige personele uitgaven |
3.993 |
|
3.874 |
2 Materiële uitgaven |
120.293 |
|
116.588 |
ICT |
33.406 |
|
33.130 |
Bijdragen aan SSO's |
53.206 |
10.133 |
63.339 |
Overige materiële uitgaven |
33.681 |
|
20.119 |
Ontvangsten |
8.453 |
|
8.104 |
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt met € 29,9 miljoen verhoogd. Dit wordt met name verklaard door onderstaande uitgavenmutaties:
De verhoging met € 19,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 16,2 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023. Verdeling POK- en WOO-middelen (€ 2,2 miljoen)
Dit is een verdeling van de in 2022 ontvangen POK- en WOO-gelden naar diverse artikelen binnen de IenW-begroting.
Verdeling Cyber Vitaal-middelen (€ 1,0 miljoen)
Doorverdeling van de in 2022 via het Ministerie van JenV ontvangen middelen uit het Coalitieakkoord voor de thema's cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal.
Inhuur externen
De verhoging met € 16,8 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Inzet inhuur diverse onderwerpen (totaal € 9,6 miljoen)
Dit betreft een ophoging van het budget voor:
-
-De inzet van inhuur op vacatureruimte (€ 4,5 miljoen);
-
-DMS (€ 2,5 miljoen);
-
-Extra inzet op digitalisering en ICT (€ 1,8 miljoen);
-
-Open Overheid (€ 0,8 miljoen).
Dit betreft de bijdrage vanuit het Mobiliteitsfonds voor het aandeel van RWS voor het project Vernieuwing SAP.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 2,6 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor diverse overlopende verplichtingen.
Verdeling Cyber Vitaal-middelen en inzet op Cyberveiligheid (€ 0,8 miljoen)
Doorverdeling van de in 2022 via het Ministerie van JenV ontvangen middelen uit het Coalitieakkoord voor de thema's cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal.
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
ICT
De verlaging met € 0,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
RWS-aandeel Vernieuwing SAP (€ 3,8 miljoen)
Dit betreft de bijdrage vanuit het Mobiliteitsfonds voor het aandeel van RWS voor het project Vernieuwing SAP.
Herschikking dienstverlening SSC ICT (€ - 3,2 miljoen)
Voor de dienstverling van SSC ICT is een herschikking nodig vanuit het ICT-budget.
Verdeling POK- en WOO-middelen (€ - 1,6 miljoen)
Dit is een verdeling van de in 2022 ontvangen POK- en WOO-gelden naar diverse artikelen binnen de IenW-begroting.
Bijdrage aan SSO's
De verhoging met € 10,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 6,0 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023. Herschikking dienstverlening SSC ICT (€ 3,2 miljoen)
Voor de dienstverling van SSC ICT is een herschikking nodig vanuit het ICT-budget.
Overige materiële uitgaven
De verlaging met € 13,6 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Banenafspraak RWS (€ - 4,0 miljoen)
Dit betreft de bijdrage van artikel 98 aan het Mobiliteitsfonds voor het invullen van arbeidsplaatsen door RWS om te voldoen aan de banenafspraak.
Verdeling POK- en WOO-middelen (€ - 3,3 miljoen)
Dit is een verdeling van de in 2022 ontvangen POK- en WOO-gelden naar diverse artikelen binnen de IenW-begroting.
Verdeling Cyber Vitaal-middelen (€ - 3,1 miljoen)
Doorverdeling van de in 2022 via het Ministerie van JenV ontvangen middelen uit het Coalitieakkoord voor de thema's cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal aan diverse onderdelen binnen de IenW-begroting.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 1,1 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
3.3 Artikel 99 Nog onverdeeld
Tabel 19 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 99 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
658.955 |
|
25.809 |
Uitgaven |
650.860 |
|
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Het verplichtingenbudget wordt met € 633,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 650,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ - 623,4 miljoen)
De loon- en prijsbijstellingstranche 2023 van zowel Hoofdstuk XII als de fondsen is bij de 1e suppletoire begroting 2023 toegevoegd aan artikel 99. Deze middelen wordt hierbij toebedeeld aan de diverse artikelen binnen HXII, het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ - 17,7 miljoen)
De reguliere eindejaarmarge is bij de 1e suppletoire begroting 2023 toegevoegd aan artikel 99. Hierbij worden de toegevoegde middelen toebedeeld aan de diverse artikelen binnen Hoofdstuk XII.
Nacalculatie Prijsbijstelling HXII 2022 BDU (€ - 4,5 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen nacalculatie op de prijsbijstelling 2022.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 435 XII, nr. 2 31