Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36350 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties en het BES-fonds 2023 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 11-05-2023
Publicatie­datum 11-05-2023
Nummer KST36350IV2
Kenmerk 36350 IV, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022

2023

36 350 IV

Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleid Koninkrijksrelaties    5

2.1    Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties    5

3    Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties    7

3.1    Artikel 1. Versterken rechtsstaat    7

3.2    Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur    9

3.3    Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen    12

3.4    Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden    13

4    Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties    14

4.1    Artikel 6. Apparaat    14

4.2    Artikel 7. Nog onverdeeld    15

5    Beleid BES-fonds    16

5.1    Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties    16

6    Beleidsartikel BES-fonds    17

6.1    Artikel 1. BES-fonds    17

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
  • 2. 
    de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

H.G.J. Bruins Slot

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 36200 IV, nr. 1).

Onderstaand is het overzicht te vinden van uitgaven in verband met corona-maatregelen van Koninkrijksrelaties (IV). Voor het BES-fonds (H) zijn er geen coronamaatregelen te melden.

Tabel 1 Extracomptabel overzicht coronamaatregelen Koninkrijksrelaties (bedragen x € 1.000)

Artikelnummeiam maatregel/regeling

Bedrag verplichtingen 2023

Bedrag uitgaven

2023

Bedrag ontvangsten

2023

Relevante Kamerstukken

4 Landspakket Sint Maarten Totaal

2.878    2.878    0 Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32

2.878    2.878    0

Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.

Tabel 2 Ondergrenzen conform RBV 2023

Begrotingsartikel    Beleidsmatige mutaties    Technische mutaties (ondergrens

(ondergrens in € miljoen)    in € miljoen)

  • 1. 
    Versterken rechtsstaat    Verplichtingen/Uitgaven:    2    mln.    Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.

Ontvangsten: 1 mln.    Ontvangsten: 2 mln.

  • 4. 
    Bevorderen    Verplichtingen/Uitgaven:    2    mln.    Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.

sociaaleconomische structuur Ontvangsten: 1 mln.    Ontvangsten: 2 mln.

  • 5. 
    Schuldsanering/lopende    Verplichtingen/Uitgaven:    1    mln.    Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

inschrijving/leningen    Ontvangsten: 10 mln.    Ontvangsten: 20 mln.

  • 8. 
    Wederopbouw    Verplichtingen/Uitgaven:    1    mln.    Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Bovenwindse Eilanden    Ontvangsten: 1 mln.    Ontvangsten: 2 mln.

  • 6. 
    Apparaat    Verplichtingen/Uitgaven:    1    mln.    Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 1 mln.    Ontvangsten: 2 mln.

  • 7. 
    Nog onverdeeld    Verplichtingen/Uitgaven:    1    mln.    Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 1 mln.    Ontvangsten: 2 mln.

  • 1. 
    BES-fonds    Verplichtingen/Uitgaven:    2    mln.    Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.

Ontvangsten: 2 mln.    Ontvangsten: 4 mln.

2 Beleid Koninkrijksrelaties

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 
 

Artikel nummer

Uitgaven 2023

Uitgaven 2024

Uitgaven 2025

Uitgaven 2026

Uitgaven 2027

Vastgestelde begroting 2023

 

196.454

169.707

168.985

186.909

185.603

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Detentie vastgoed

1

  • 16.000

16.000

     
  • 2) 
    Grensbewaking

1

  • 19.506
       
  • 3) 
    Recherche capaciteit

1

  • 12.235
 
  • 575
  • 18.499
 
  • 4) 
    Rechtelijke macht

1

  • 3.965
       
  • 5) 
    Douane

1

  • 3.450
       
  • 6) 
    Onderhoud scholen Curagao

4

  • 9.800

9.800

     
  • 7) 
    Klif Sint Eustatius

4

8.000

11.000

     
  • 8) 
    Wisselkoersreserve

7

15.000

18.000

     
  • 9) 
    Loon- en prijsbijstelling

7

8.541

8.535

8.728

9.792

9.704

  • 10) 
    Overige mutaties
 
  • 5.605

776

  • 206
  • 206
  • 207
 

Stand 1e suppletoire begroting 2023

 

157.434

233.818

176.932

177.996

195.100

Toelichting uitgavenmutaties

  • 1. 
    Detentie vastgoed

Deze kasschuif heeft betrekking op middelen voor het nieuwbouwtraject van de gevangenis op Sint Maarten. Deze middelen maken onderdeel uit van het totale bedrag van € 30 mln. dat door de Nederlandse regering beschikbaar is gesteld.

  • 2. 
    Grensbewaking

In het kader van de coronasteun aan de Caribische landen in het Koninkrijk levert de Koninklijke Marechaussee een bijdrage aan het versterken van het grenstoezicht. Op basis hiervan wordt het budget van € 19,5 mln. overgeheveld van de begroting van Konink rijksrelaties naar de begroting van Defensie, onderdeel Koninklijke Marechaussee.

  • 3. 
    Recherche capaciteit

Ten behoeve van het Recherchesamenwerkingsteam (RST) worden de jaarlijkse ondermijningsmiddelen beschikbaar gesteld aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Voor 2023 is dit een bedrag € 12,2 mln. inclusief de extra middelen in het kader van de landspakketten.

  • 4. 
    Rechtelijke macht

Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2023 voor het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, het Openbaar Ministerie Aruba en het Parket Procureur Generaal.

  • 5. 
    Douane

Jaarlijks wordt er naar het ministerie van Financiën voor de versterking Grenstoezicht Aruba, Curacao en Sint Maarten € 3,5 mln. overgeboekt. Deze middelen worden gebruikt voor de inzet van douaniers.

  • 6. 
    Onderhoud scholen Curacao

De regeling Onderwijshuisvesting Curagao is bestemd voor het onderhoud aan scholen op Curagao. In 2023 staat hiervoor € 15,0 mln. op de begroting. Naar verwachting wordt hiervan € 5,2 mln. in 2023 uitgegeven, omdat het onderhoud inmiddels is gepland en gedeeltelijk later zal plaatsvinden dan eerder werd gedacht. Het restant van € 9,8 mln. schuift daarom door naar 2024.

7 Klif Sint Eustatius

De erosieproblematiek op Sint Eustatius heeft ervoor gezorgd dat er een acute dreiging is ontstaan bij de klif. Er is een bedrag van circa € 19 mln. noodzakelijk voor de aanpak van de klif, waarvan circa € 8 mln. in 2023 en € 11 mln. in 2024 benodigd is. Middels herprioriteringen binnen het artikel is hier € 2,2 mln. beschikbaar gemaakt. De resterende € 16,8 mln. wordt toegevoegd vanuit andere artikelen uit de begroting.

  • 8. 
    Wisselkoersreserve

In 2022 is circa € 10,1 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2023 door naar de begroting van 2023. Verder is in de afgelopen periode de koers van de euro aanzienlijk gedaald ten opzichte van de dollar. De ontwikkeling van de eurodollar koers heeft in 2022 nadelige gevolgen gehad voor de wisselkoersreserve en in combinatie met de aanhoudende onvoordelige dollarkoers is de verwachting dat de reserve ontoereikend is om de koersverschillen voor 2023 en 2024 geheel op te vangen. Daarom wordt er voor 2023 € 4,9 mln. en voor 2024 € 18 mln. aan de wisselkoersreserve toegevoegd.

  • 9. 
    Loon- en prijsbijstelling

Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 8,5 mln. voor het jaar 2023.

Toelichting ontvangstenmutaties

Tabel 4 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Artikel- Ontvangsten 2023 Ontvangsten 2024 Ontvangsten 2025 Ontvangsten 2026 Ontvangsten 2027 nummer

Vastgestelde begroting 2023    1.090.372    48.861    178.646    198.318    122.095

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Leningen    5    77.201    1.097    8.253    5.581    5.581

Stand 1e suppletoire begroting 2023

1.167.573    49.958    186.899    203.899    127.676

  • 1. 
    Leningen

Jaarlijks worden de aflossingen op de liquiditeitsleningen van Aruba, Curacao en Sint Maarten hergewaardeerd tegen de actuele wisselkoers plus toevoeging laatste jaar. Voor 2023 wordt er € 77,2 mln. toegevoegd.

3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

3.1  Artikel 1. Versterken rechtsstaatBudgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)

 

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

76.166

0

76.166

  • - 
    55.156

21.010

19.451

3.249

  • - 
    13.646

4.735

Uitgaven

76.166

0

76.166

  • - 
    55.156

21.010

19.451

3.249

  • - 
    13.646

4.735

Subsidies (regelingen)

Bestuurlijke aanpak

1.000

0

1.000

0

1.000

44

44

44

44

Opdrachten

Detentie - Algemeen

2.000

0

2.000

0

2.000

118

118

118

0

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Detentie - Vastgoed

16.000

0

16.000

  • 16.000

0

16.000

0

0

0

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Grensbewaking (Defensie)

28.460

0

28.460

  • 19.506

8.954

1.468

1.640

1.640

1.640

Recherchecapaciteit (JenV)

14.754

0

14.754

  • 12.235

2.519

1.007

591

  • 16.304

2.195

Rechterlijke macht (JenV)

9.115

0

9.115

  • 3.965

5.150

550

592

592

592

Douane (Financiën)

4.837

0

4.837

  • 3.450

1.387

264

264

264

264

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Geschatte budgetflexibiliteit

 

Tabel 6 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1

2023

juridisch verplicht

62%

bestuurlijk gebonden

32%

beleidsmatig gereserveerd

5%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

1%

Juridisch verplicht

Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 62% juridisch verplicht.

Bijdrage aan (inter-)nationale organisatie

Detentie - Vastgoed

Deze kasschuif heeft betrekking op middelen voor het nieuwbouwtraject van de gevangenis op Sint Maarten. Deze middelen maken onderdeel uit van groter bedrag van in totaal € 30 mln. dat door de Nederlandse regering beschikbaar is gesteld (derde tranche liquiditeitssteun in december 2020, waarvan € 20 mln. voor nieuwbouw). Gelet op de doorlooptijd van Fase 1 van het traject wordt verwacht dat € 16 mln. in 2024 wordt uitgegeven.

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Grensbewaking (Defensie)

In het kader van de coronasteun aan de Caribische landen in het Koninkrijk levert de Koninklijke Marechaussee een bijdrage aan het versterken van het grenstoezicht. Hiertoe is een protocol opgesteld en ondertekend tussen NL en Caribische landen. De inzet voor de Koninklijke Marechaussee is nader uitgewerkt in een dienstverleningsovereenkomst. Op basis hiervan wordt het budget van € 19,5 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties naar de begroting van Defensie, onderdeel Koninklijke Marechaussee.

Recherchecapaciteit (JenV)

Vanuit KR worden de jaarlijkse ondermijningsmiddelen ten behoeve van het Recherchesamenwerkingsteam (RST) beschikbaar gesteld aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Voor 2023 is dit een bedrag € 12,2 mln. incl. de extra middelen in het kader van de landspakketten. Daarnaast ontvangt het ministerie van Justitie en Veiligheid € 0,6 mln LPO vanuit KR over de eerder beschikbaar gemaakte middelen voor 2025. Tevens wordt voor 2026 de € 17,9 mln. en € 0,6 mln (LPO) RST-gelden overgeboekt ter waarde van € 18,5 mln.

Rechterlijke macht (JenV)

Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2023 voor het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, het Openbaar Ministerie Aruba en het Parket Procureur Generaal, met uitzondering van de vergoedingen voor de uitzend-regeling Voorzieningsstelsel Uitzendingen Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VUBZK) en Voorzieningenstelsel Buitenlandsetoeslagen Rechterlijke Ambtenaren (VBRA).

Douane (Financiën)

Jaarlijks wordt er naar het ministerie van Financiën voor de versterking Grenstoezicht Aruba, Curacao en Sint Maarten € 3,5 mln. overgeboekt. Deze middelen worden gebruikt voor de inzet van douaniers.

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van

beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbe-

Mutaties via NvW,

Vastgestelde

Mutaties 1e

Stand 1e

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

 

groting 2023

ISB, moties en

begroting 2023

suppletoire

suppletoire

2024

2025

2026

2027

 

(i)

amendementen (2)

(3)=(1)+(2)

begroting (4)

begroting

(5)=(3)+(4)

       

Verplichtingen

62.106

0

62.106

  • - 
    10.145

51.961

23.744

2.800

2.800

2.787

Uitgaven

62.106

0

62.106

  • - 
    13.320

48.786

24.538

3.594

3.594

3.580

4.1 Curagao, Sint Maarten en

Aruba

Subsidies (regelingen)

Diverse subsidies

     

500

500

0

0

0

0

COHO

0

0

0

350

350

0

0

0

0

Opdrachten

Opdrachten landen

1.649

0

1.649

0

1.649

98

98

98

98

COHO

0

0

0

4.400

4.400

0

0

0

0

Inkomensoverdrachten

Toeslagen op pensioenen NA

i.950

0

1.950

  • 1.000

950

259

259

259

259

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

27.237

0

27.237

  • 27.237

0

2.706

2.706

2.706

2.705

Bijdrage aan medeoverheden

Onderwijshuisvesting

Curagao

15.000

0

15.000

  • 9.800

5.200

9.800

0

0

0

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

2.878

0

2.878

12.372

15.250

13

13

13

0

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Diverse bijdragen

133

0

133

0

133

8

8

8

8

4.2 Caribisch Nederland

Subsidies (regelingen)

Subsidies Caribisch

Nederland

698

0

698

0

698

49

35

35

35

Opdrachten

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

1.382

0

1.382

0

1.382

95

95

95

95

Opdrachten Caribisch Nederland

     

400

400

0

0

0

0

Inkomensoverdrachten

Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers

2.149

0

2.149

0

2.149

66

66

66

66

Bijdrage aan medeoverheden

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

9.030

0

9.030

6.695

15.725

11.444

314

314

314

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Geschatte budgetflexibiliteit

 

Tabel 8 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4

2023

juridisch verplicht

36,8%

bestuurlijk gebonden

57,6%

beleidsmatig gereserveerd

4,9%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,7%

Juridisch verplicht

Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 36,8% juridisch verplicht.

Artikel 4.1 Curagao, Sint Maarten en Aruba Opdrachten

COHO

Dit betreft een reallocatie van € 4,4 mln. voor TWO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Opdrachten, zodat deze uitgaven op het juiste instrument worden verantwoord.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

Van het bedrag dat op de begroting 2023 staat voor het programma van TWO is de verwachting dat hiervan € 3,2 mln. in latere jaren tot betaling komt. Met deze kasschuif wordt het kasbudget verdeeld over de jaren 2024, 2025, 2026 en 2027.

Dit betreft daarnaast een reallocatie van € 24,1 mln. voor de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar de instrumenten naar de instrumenten Bijdrage medeoverhedensubsidies, opdrachten en personele en materiële uitgaven op artikel 6, zodat deze uitgaven op het juiste instrument verantwoord kunnen worden.

Bijdrage aan medeoverheden

Onderwijshuisvesting Curagao

De regeling Onderwijshuisvesting Curagao is bestemd voor het onderhoud aan scholen op Curagao. In 2023 staat hiervoor € 15,0 mln. op de begroting. Naar verwachting wordt hiervan € 5,2 mln. in 2023 uitgegeven, omdat het onderhoud inmiddels is gepland en gedeeltelijk later zal plaatsvinden dan eerder werd gedacht. Het restant van € 9,8 mln. schuift daarom door naar 2024.

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

Er wordt € 12,4 mln. gerealloceerd voor de Tijdelijke Werkorganisatie vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Bijdrage aan medeoverheden, zodat uitgaven op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.

Artikel 4.2 Caribisch Nederland Bijdrage aan medeoverheden

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

De erosieproblematiek op Sint Eustatius heeft ervoor gezorgd dat er een acute dreiging is ontstaan bij de klif. Er is een bedrag van circa € 19 mln. noodzakelijk voor de aanpak van de klif, waarvan circa € 8 mln. in 2023 en € 11 mln. in 2024 nodig is. Middels herprioriteringen binnen het artikel is hier € 2,2 mln. beschikbaar gemaakt. De resterende € 16,8 mln. wordt toegevoegd vanuit andere artikelen uit de begroting.

Van de eindejaarsmarge 2022 wordt er € 1,0 mln. ingezet voor bestuurson-dersteuning.

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van € 1.000)

beleid artikel 5 Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen (bedragen

x

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

1

0

1

0

1

0

0

0

0

Uitgaven

28.517

0

28.517

0

28.517

0

0

0

0

5.1 Schuldsanering Curagao en Sint Maarten

Leningen

Schuldsanering

28.517

0

28.517

0

28.517

0

0

0

0

Ontvangsten

1.090.372

0

1.090.372

77.201

1.167.573

1.097

8.253

5.581

5.581

Geschatte budgetflexibiliteit

 

Tabel 10 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5

2023

juridisch verplicht

100,0%

bestuurlijk gebonden

0,0%

beleidsmatig gereserveerd

0,0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,0%

Juridisch verplicht

Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100,0% juridisch verplicht en dit betreft volledig het instrument leningen.

Leningen

Het totale uitgavenbudget op artikel 5 is bestemd voor de leningen vanuit de schuldsanering van Curagao en Sint Maarten via de begroting Koninkrijksrelaties. Dit is terug te voeren naar de bestuurlijke afspraken die zijn gemaakt in aanloop naar de nieuwe staatkundige verhoudingen per 10 oktober 2010. Daarbij heeft Nederland een oplossing geboden voor de toenmalige schuldenproblematiek door de verplichting op zich te nemen een belangrijk deel van de schulden van Curagao en Sint Maarten over te nemen. Deze leningen zijn voor 100% juridisch verplicht.

Ontvangsten

Leningen

Jaarlijks worden de aflossingen op de liquiditeitsleningen van Aruba, Curacao en Sint Maarten hergewaardeerd tegen de actuele wisselkoers plus toevoeging laatste jaar. Voor 2023 wordt er € 77,2 mln. toegevoegd.

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie Mutatie 2026    2027

Verplichtingen

1.000

0

1.000

380

1.380

0

0

0

0

Uitgaven

3.300

0

3.300

380

3.680

0

0

0

0

8.1 Wederopbouw

Opdrachten

Wederopbouw op Sint Maarten

3.300

0

3.300

380

3.680

0

0

0

0

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Geschatte budgetflexibiliteit

 

Tabel 12 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 8

2023

juridisch verplicht

0,0%

bestuurlijk gebonden

100,0%

beleidsmatig gereserveerd

0,0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,0%

Juridisch verplicht

Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 0% juridisch verplicht.

4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

4.1  Artikel 6. ApparaatBudgettaire gevolgen

Tabel 13 Budgettaire gevolgen artikel 6 Apparaat (bedragen x € 1.000)

Omschrijving    Ontwerpbe- Mutaties via NvW, Vastgestelde Mutaties 1e    Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie groting 2023 ISB, moties en begroting 2023 suppletoire suppletoire 2024    2025    2026    2027

  • (1) 
    amendementen (2)    (3)=(1)+(2) begroting (4) begroting
 

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

22.924

0

22.924

7.050

29.974

1.210

1.210

1.210

1.210

Uitgaven

22.924

0

22.924

7.050

29.974

1.210

1.210

1.210

1.210

Personele uitgaven

Eigen personeel

12.072

0

12.072

5.440

17512

644

644

644

644

Inhuur externen

598

0

598

1.687

2.285

22

22

22

22

Materiële uitgaven

Overige materiële uitgaven

10.254

0

10.254

  • 77

10.177

544

544

544

544

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting Personele uitgaven

Eigen personeel

Dit betreft een reallocatie van € 5,8 mln. vanaf het instrument bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten van de Tijdelijke Werkorganisatie op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.

Inhuur externen

Dit betreft een reallocatie van € 1,3 mln. vanaf het instrument bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de inhuur-kosten externen van de Tijdelijke Werkorganisatie op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.

4.2 Artikel 7 Nog onverdeeld

Budgettaire gevolgen

Tabel 14 Budgettaire gevolgen artikel 7 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)

Omschrijving    Ontwerpbe- Mutaties via NvW, Vastgestelde Mutaties 1e    Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie groting 2023 ISB, moties en begroting 2023 suppletoire suppletoire 2024    2025    2026    2027

  • (1) 
    amendementen (2)    (3)=(1)+(2) begroting (4) begroting
 

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

3.441

0

3.441

22.026

25.467

18.912

  • - 
    106
  • - 
    71
  • - 
    28

Uitgaven

3.441

0

3.441

22.026

25.467

18.912

  • - 
    106
  • - 
    71
  • - 
    28

Onvoorzien

2.883

0

2.883

7.026

9.909

912

894

929

972

Wisselkoersreserve

558

0

558

15.000

15.558

18.000

  • 1.000
  • 1.000
  • 1.000

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Onvoorzien

De de loon- en prijsbijstelling van 2023 van in totaal circa € 8,5 mln. is op het instrument Onvoorzien gezet. Hiervan is voor 2023 € 0,8 mln. uitgedeeld bij de artikelen. Verder is € 0,7 mln ingezet ter dekking van de klif St Eustatius. Voor de jaren 2024 tot en met 2027 is de loon- en prijsbijstelling grotendeels uitgedeeld bij de artikelen.

Wisselkoersreserve

Dit bestaat uit diverse mutaties.

In 2022 is circa € 10,1 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2023 door naar de begroting van 2023.

De afgelopen periode is de koers van de euro aanzienlijk gedaald ten opzichte van de dollar. De ontwikkeling van de euro-dollar koers heeft in 2022 nadelige gevolgen gehad voor de wisselkoersreserve en in combinatie met de aanhoudende onvoordelige dollarkoers is de verwachting dat de reserve ontoereikend is om de koersverschillen voor 2023 en 2024 geheel op te vangen. Daarom wordt er voor 2023 € 4,9 mln. en voor 2024 € 18 mln. aan de wisselkoersreserve toegevoegd.

Voor de dekking van de klif St Eustatius op artikel 4 bijdrage aan medeoverheden wordt voor de jaren 2025 tot en met 2027 ieder jaar € 1,0 mln. van de wisselkoersreserve ingezet.

5 Beleid BES-fonds

5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

 

Tabel 15 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Artikelnummer

Uitgaven 2023

Uitgaven 2024

Uitgaven 2025

Uitgaven 2026

Uitgaven 2027

Vastgestelde begroting 2023

 

53.094

46.583

49.482

49.064

48.445

 

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Loon en prijsbijstelling 2023

1

4.134

3.627

3.853

3.821

3.772

  • 2) 
    Toevoeging vrije uitkering

Saba

1

770

770

770

770

770

  • 3) 
    Overige mutaties

1

113

113

113

113

113

 

Stand 1e suppletoire begroting 2023

 

58.111

51.093

54.218

53.768

53.100

Toelichting

  • 1. 
    Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de meerjarige loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds.

  • 2. 
    Toevoeging vrije uitkering Saba

VWS heeft de afgelopen jaren de financiële middelen via een bijzondere uitkering verstrekt aan het openbaar lichaam Saba (OLS). Het OLS heeft de afgelopen jaren bewezen dat ze goed in staat is om haar taken zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid goed uit te voeren. Daarom boekt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport € 0,8 mln. structureel over naar het BES fonds voor de toevoeging aan de vrije uitkering van Saba.

Tabel 16 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Artikelnummer Ontvangsten 2023 Ontvangsten 2024 Ontvangsten 2025 Ontvangsten 2026 Ontvangsten 2027 Vastgestelde begroting 2023    53.094    46.583    49.482    49.064    48.445

 

Belangrijkste suppletoire mutaties

           
  • 1) 
    Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

1

5.017

4.510

4.736

4.704

4.655

Stand 1e suppletoire begroting 2023

58.111    51.093    54.218    53.768    53.100

Toelichting

6 Beleidsartikel BES-fonds

6.1  Artikel 1. BES-fondsBudgettaire gevolgen van beleid

Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 BES-fonds (bedragen x € 1.000)

 

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

53.094

0

53.094

5.017

58.111

4.510

4.736

4.704

4.655

Uitgaven

53.094

0

53.094

5.017

58.111

4.510

4.736

4.704

4.655

Bijdrage aan medeoverheden

Vrije uitkering

53.094

0

53.094

5.017

58.111

4.510

4.736

4.704

4.655

Ontvangsten

53.094

0

53.094

5017

58.111

4510

4736

4704

4655

Toelichting

Het BES-fonds kent geen budgetflexibiliteit. De openbare lichamen ontvangen middelen voor de aan hen toebedeelde en wettelijke taken.

Bijdrage aan medeoverheden

Vrije uitkering

VWS heeft de afgelopen jaren de financiële middelen via een bijzondere uitkering verstrekt aan het openbaar lichaam Saba (OLS). Het OLS heeft de afgelopen jaren bewezen dat ze goed in staat is om haar taken zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid goed uit te voeren. Daarom boekt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport € 0,8 mln. structureel over naar het BES fonds voor de toevoeging aan de vrije uitkering van Saba.

De loon- en prijsbijstelling tranch 2023 is verwerkt, dit is € 4,1 mln. voor 2023, aflopend naar 3,8 mln. in 2027.

Ontvangsten

Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings-)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 350 IV, nr. 2 17


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.