Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36350 B - Wijziging begroting gemeentefonds 2023 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 11-05-2023 |
Publicatiedatum | 11-05-2023 |
Nummer | KST36350B2 |
Kenmerk | 36350 B, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022
2023
36 350 B
Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
4.1 Overzicht integratie-uitkeringen 10
4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen 11
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat voor het gemeentefonds.
Het in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen.
De in dit wetsartikel opgenomen bedragen zijn niet rechtstreeks uit de begrotingsstaat af te leiden. De bedragen worden nader onderbouwd in deze memorie van toelichting.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot De Staatssecretaris van Financiën,
M.L.A. van Rij
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2023. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023.
Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot het beleggen of juist weghalen van taken bij gemeenten. Indien dit gepaard gaat met een toevoeging aan of een uitname uit het gemeentefonds, wordt dit begrotingstechnisch verwerkt. In de tabel met belangrijkste mutaties worden de mutaties van of naar andere begrotingshoofdstukken weergegeven, mits groter dan € 30,0 mln.
In onderstaande extracomptabele tabel is een overzicht opgenomen van de coronagerelateerde uitgaven die vanuit de begroting van het gemeentefonds worden gedaan in 2023.
Tabel 1 Overzicht coronagerelateerde uitgaven (bedragen x € 1 mln.)
Maatregel Verplichtingen 2023 Uitgaven 2023 Relevante Kamerstukken
Inkomstenderving gemeenten 2021 132,5 132,5 Kamerstukken II 2020/21,35420, nr. 207
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgaven (bedragen x € 1.000) |
|
||||
Uitgaven 2023 |
Uitgaven 2024 |
Uitgaven 2025 |
Uitgaven 2026 |
Uitgaven 2027 |
|
Vastgestelde begroting 20231 |
39.977.613 |
37.558.506 |
37.362.228 |
36.056.886 |
35.024.107 |
Belangrijkste suppletoire mutaties |
|||||
|
126 691 |
126 691 |
126 691 |
118 715 |
115 348 |
|
145 175 |
145 175 |
145 175 |
138 501 |
134 572 |
|
108 566 |
108 601 |
108 643 |
108 687 |
108 687 |
|
114 965 |
111 211 |
107 357 |
103 558 |
99 760 |
|
57 386 |
139 271 |
106 773 |
23 492 |
19 196 |
|
1 363 000 |
859 000 |
|||
|
1 000 000 |
||||
8a) Terugdraaien eigen bijdrage huishoudelijke hulp |
95 000 |
95 000 |
95 000 |
||
8b) Herinvoering eigen bijdrage Wmo |
|
|
|||
8c) Integraal Zorgakkoord |
110 000 |
110 000 |
110 000 |
||
|
50.000 |
||||
|
40.000 |
||||
|
55.000 |
||||
|
132.526 |
||||
|
655.984 |
||||
|
53.304 |
7.122 |
7.770 |
1.615 |
1.615 |
Stand 1e suppletoire begroting 2023 |
41.517.210 |
39.559.577 |
39.028.637 |
36.531.454 |
36.483.285 |
1 Inclusief NvW: Kamerstukken II 2022/23, 36200 B, nr. 5
Toelichting
-
1.Bijstelling accres tranche 2022
Vanwege de sterke prijsstijgingen in 2022 heeft het kabinet besloten een extra ronde prijsbijstelling over 2022 beschikbaar te stellen. Dit geldt ook voor het LPO deel van de accres tranche 2022 van het gemeentefonds.
-
2.Bijstelling accres tranche 2023
Ook de accrestranche 2023 wordt geactualiseerd voor de actuele loon- en prijsontwikkeling.
-
3.Loon- en prijsbijstelling 2023 Beschermd wonen
Deze € 108,6 mln. betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2023 voor de integratie-uitkering Beschermd wonen.
-
4.Loon- en prijsbijstelling 2023 Participatie
Deze reeks betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2023 voor de integratie-uitkering Participatie.
-
5.Loon- en prijsbijstelling 2023 algemene uitkering Deze reeks betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2023 voor de algemene uitkering. Dit bevat onder meer de loon- en prijsbijstelling op enkele onderdelen van de voormalige integratie-uitkering sociaal domein die per 2023 zijn overgeheveld naar de algemene uitkering. Omdat de huidige normeringssystematek met een jaar vertraging werkt, wordt aan deze nieuw onderdelen van de algemene uitkering nog een laatste keer loon- en prijsbijstelling toegepast. Tevens is er loon- en prijsbijstelling toegekend over de middelen die op de Aanvullende post geserveerd zijn voor jeugdhulp.
-
6)Jeugdhulp
Het kabinet heeft in het coalitieakkoord middelen gereserveerd voor de jeugdhulp. Voor 2024 en 2025 worden de gereserveerde middelen van de Aanvullende post vrij gegeven. Tevens worden aanvullend middelen overgeboekt vanuit de begroting van VWS in verband met het nog niet kunnen realiseren van geraamde besparingen.
-
7)Financieringssystematiek
Bij Miljoenennota 2023 heeft het kabinet aanvullend eenmalig € 1 mld. voor gemeenten beschikbaar gesteld voor 2026, vooruitlopend op de nieuwe financieringssystematiek. Dit bedrag komt nu vanaf 2027 structureel beschikbaar.
Daarnaast wordt het Gemeentefonds vanaf 2027 geïndexeerd op basis van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product. Dit zal worden verwerkt in de Miljoenennota 2024.
8a. Terugdraaien eigen bijdrage huishoudelijk hulp
Het wetsvoorstel voor invoering van de passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp per 2025 wordt ingetrokken.
8b. Herinvoering eigen bijdrage Wmo
Het abonnementstarief in de Wmo 2015 wordt afgeschaft en in plaats daarvan wordt de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo 2015 heringevoerd. Invoering van deze maatregel is onder voorbehoud van parlementaire goedkeuring.
8c. Integraal Zorgakkoord
Het kabinet stelt extra middelen beschikbaar aan gemeenten vanwege de gestegen kosten voor de Wmo samenhangend met de invoering van het abonnementstarief.
-
9.Flankerend beleid energiearmoede
Het ministerie van SZW stelt deze middelen beschikbaar om meer in te zetten op vroegsignalering en bijzondere bijstand.
-
10.Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden
Het ministerie van SZW stelt deze middelen beschikbaar om meer in te zetten op gemeentelijke dienstverlening op het gebied van geldzorgen, armoede en schulden.
-
11.Nationaal Actieplan Dakloosheid
Het kabinet zet in op het voorkomen van dakloosheid, vernieuwing van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken met passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze mensen. Het kabinet stelt daarom voor 2023 € 55 mln. beschikbaar aan gemeenten.
-
12.Inkomstenderving 2021 (Covid-19)
Met gemeenten is afgesproken dat ze reële compensatie zouden ontvangen voor de gederfde inkomsten over 2021. In de tweede suppletoire begroting 2022 is voor een groot deel van de gemeenten de compensatie over 2021 volledig afgerond. Voor de resterende gemeenten wordt nu de compensatie definitief gemaakt. Er wordt nu € 132,5 mln. uitgekeerd voor inkomstenderving 2021 (inclusief nabetaling over 2020).
-
13.Wijziging betalingsverloop algemene uitkering
Bij Slotwet 2022 is vastgesteld hoe de in 2022 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de tweede suppletoire begroting 2022 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er bij de algemene uitkering lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij tweede suppletoire begroting 2022 werd verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € 656 mln. Dit bedrag wordt, conform de bestaande systematiek, toegevoegd aan het uitgavenbudget voor 2023.
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 gemeentefonds (bedragen x € 1.000)
Ontwerp- |
Mutaties via |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
begroting |
NvW, moties, |
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
(1) |
amendementen |
(3=1+2) |
begroting |
begroting |
|||||
en ISB (2)1 |
(4) |
(5=3+4) |
|||||||
Verplichtingen |
40.477.613 |
|
39.977.613 |
883.107 |
40.860.720 |
2.001.071 |
1.666.409 |
474.568 |
1.459.178 |
Uitgaven |
40.477.613 |
|
39.977.613 |
1.539.597 |
41.517.210 |
2.001.071 |
1.666.409 |
474.568 |
1.459.178 |
Financiering gemeenten |
|||||||||
Bijdrage aan medeoverheden |
|||||||||
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen |
36.214.354 |
|
35.714.354 |
122.366 |
35.836.720 |
1.779.638 |
1.448.140 |
265.201 |
1.253.609 |
Decentralisatie-uitkeringen |
900.591 |
0 |
900.591 |
1.166.626 |
2.067.217 |
4.499 |
5.147 |
0 |
0 |
Integratie-uitkering Voogdij 18+ |
35.383 |
0 |
35.383 |
26.640 |
62.023 |
|
|
|
|
Integratie-uitkering Beschermd wonen |
1.532.904 |
0 |
1.532.904 |
108.566 |
1.641.470 |
108.601 |
108.643 |
108.687 |
108.687 |
Integratie-uitkering Participatie |
1.792.420 |
0 |
1.792.420 |
114.965 |
1.907.385 |
111.211 |
107.357 |
103.558 |
99.760 |
Integratie-uitkeringen Overig |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kosten Financiële verhoudingswet |
|||||||||
Opdrachten |
|||||||||
Onderzoeken verdeelsystematiek |
1.361 |
0 |
1.361 |
0 |
1.361 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||||||
Onderzoeken verdeelsystematiek |
600 |
0 |
600 |
432 |
1.032 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
40.477.613 |
|
39.977.613 |
1.539.597 |
41.517.210 |
2.001.071 |
1.666.409 |
474.568 |
1.459.178 |
1 Inclusief NvW: Kamerstukken II 2022/23, 36200 B, nr. 5
Het aandeel juridisch verplicht bedraagt bij het gemeentefonds 100%.
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen Dit betreft de uitkering aan alle gemeenten, die ten goede komt aan de algemene middelen van de gemeenten. De uitkering is gebaseerd op de artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in Overzicht belangrijke uitgavenen ontvangstenmutaties.
Integratie-uitkeringen
Dit betreft de uitkering die wordt toegepast als rechtstreekse overheveling van middelen naar de algemene uitkering bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang naar de algemene uitkering. De uitkering is gebaseerd op artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties. Een overzicht van de integratie-uitkeringen is opgenomen in Overzicht integratie-uitkeringen.
Decentralisatie-uitkeringen
Naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering bestaat in het gemeentefonds ook de decentralisatie-uitkering. De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties. Een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen is opgenomen in Overzicht decentralisatie-uitkeringen.
Opdrachten en Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
Dit betreft het budget dat elk jaar is gereserveerd voor de uitvoering van onderzoeken op het vlak van de omvang en verdeling van het gemeentefonds en het onderhoud van het betaalsysteem.
4.1 Overzicht integratie-uitkeringen
Tabel 4 Integratie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Uitgaven 2023 |
Uitgaven 2024 |
Uitgaven 2025 |
Uitgaven 2026 |
Uitgaven 2027 |
Voogdij 18+ |
62.023 |
32.505 |
32.505 |
32.505 |
32.505 |
Beschermd wonen |
1.641.470 |
1.642.005 |
1.642.644 |
1.643.312 |
1.643.312 |
Participatie |
1.907.385 |
1.845.517 |
1.781.982 |
1.719.353 |
1.656.756 |
Wijziging betalingsverloop integratie uitkeringen 2022 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
3.610.880 |
3.520.027 |
3.457.131 |
3.395.170 |
3.332.573 |
4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen
Tabel 5 Decentralisatie-uitkeringen (bedragen x € 1.000) |
|||||
Omschrijving |
Uitgaven 2023 |
Uitgaven 2024 |
Uitgaven 2025 |
Uitgaven 2026 |
Uitgaven 2027 |
Aanpak laaggeletterdheid |
6.650 |
7.300 |
|||
Aanpak lerarentekort G4 |
4.000 |
||||
Beeldende kunst en vormgeving |
13.500 |
13.500 |
13.500 |
13.500 |
13.500 |
Begeleiding jongeren naar werk |
7.895 |
||||
Bodembescherming |
8.583 |
||||
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders |
4.731 |
4.731 |
4.731 |
4.731 |
4.731 |
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek) |
3.956 |
4.047 |
4.140 |
4.235 |
4.332 |
Einde lening inburgeringsplichtig (ELIP) |
1.649 |
||||
Energietoeslag 2023 |
875.000 |
||||
Experiment gesloten coffeeshopketen |
1.378 |
1.378 |
|||
Extra capaciteit BOA's |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
Inkomstenderving (covid-19) |
132.526 |
||||
Invoeringskosten omgevingswet |
6.580 |
4.499 |
5.147 |
||
Jeugd |
21.700 |
21.700 |
21.700 |
21.700 |
21.700 |
Jeugdcontributie bibliotheken |
312 |
||||
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC |
5.100 |
5.100 |
5.100 |
5.100 |
5.100 |
Kansen voor alle kinderen |
85.000 |
85.000 |
85.000 |
85.000 |
85.000 |
Leerlingenvervoer Oekraine |
21.400 |
||||
Maatschappelijke begeleiding |
12.855 |
||||
Maatschappelijke opvang |
385.057 |
385.057 |
385.057 |
385.057 |
385.057 |
Nationaal Actieplan Dakloosheid |
55.000 |
||||
Outreachend werken |
353 |
||||
Pilot EU burgers |
7.000 |
||||
RES regio's |
8.781 |
||||
Slavernijverleden |
958 |
958 |
|||
Taal voor ontheemden uit oekraine |
15.000 |
||||
Uitstapprogramma prostituees |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
Veiligheidshuizen |
7.699 |
7.699 |
7.699 |
7.699 |
7.699 |
Versterking arbeidsmarktregio's |
14.541 |
14.541 |
13.951 |
13.951 |
13.951 |
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten |
3.825 |
3.825 |
|||
Voorschoolse voorziening peuters |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
Vrouwenopvang |
230.728 |
230.728 |
230.728 |
210.728 |
210.728 |
VTH-taken |
46.700 |
46.700 |
46.700 |
46.700 |
46.700 |
Wet goed verhuurderschap |
9.188 |
||||
Wet kwaliteitsborging bouw |
10.068 |
10.076 |
10.076 |
10.000 |
|
Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkeringen |
504 |
||||
Totaal |
2.067.217 |
905.839 |
892.529 |
867.401 |
857.498 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 350 B, nr. 2 11