Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36350 IIB - Wijziging begroting overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad 2023 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 11-05-2023 |
Publicatiedatum | 11-05-2023 |
Nummer | KST36350IIB2 |
Kenmerk | 36350 IIB, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-2023
36 350 IIB |
Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) |
Nr. 2 |
MEMORIE VAN TOELICHTING |
INHOUDSOPGAVE
2.1 Artikel 1. Raad van State 5
2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer 6
2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman 7
2.4 Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden 8
2.5 Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba 9
2.6 Artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van Curagao 10
2.7 Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten 11
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld 13
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot
Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 36 200 IIB, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023 opgebouwd.
Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV |
||
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
artikel 1. Raad van State |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 2. Algemene Rekenkamer |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 3. De Nationale ombudsman |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van Curagao |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 9. Kiesraad |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 10. Nog onverdeeld |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
2.1 Artikel 1. Raad van StateBudgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Raad van State (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2023 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|||
Verplichtingen |
80.664 |
0 |
80.664 |
5.346 |
86.010 |
4.577 |
4.577 |
4.278 |
4.260 |
|
Uitgaven |
80.664 |
0 |
80.664 |
5.346 |
86.010 |
4.577 |
4.577 |
4.278 |
4.260 |
|
Institutionele inrichting |
||||||||||
Advisering |
7.918 |
0 |
7.918 |
452 |
8.370 |
452 |
452 |
452 |
452 |
|
Bestuursrechtspraak |
43.818 |
0 |
43.818 |
2.500 |
46.318 |
2.459 |
2.459 |
2.138 |
2.120 |
|
Raad van State |
||||||||||
gemeenschappelijke |
||||||||||
diensten |
28.928 |
0 |
28.928 |
2.394 |
31.322 |
1.666 |
1.666 |
1.688 |
1.688 |
|
Ontvangsten |
1.950 |
0 |
1.950 |
0 |
1.950 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Dit betreft de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor de bedrijfsvoeringsprocessen.
2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Algemene Rekenkamer (bedragen x € 1.000) |
||||||||||
Ontwerpbegroting 2023 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2023 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|||
Verplichtingen |
39.286 |
0 |
39.286 |
3.147 |
42.433 |
2.998 |
2.803 |
2.805 |
3.258 |
|
Uitgaven |
39.286 |
0 |
39.286 |
3.147 |
42.433 |
2.998 |
2.803 |
2.805 |
3.258 |
|
Institutionele inrichting |
||||||||||
Recht- en doelmatigheidsbevordering |
39.286 |
0 |
39.286 |
3.147 |
42.433 |
2.998 |
2.803 |
2.805 |
3.258 |
|
Ontvangsten |
1.017 |
0 |
1.017 |
0 |
1.017 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Recht- en doelmatigheidsbevordering
De ICT voorziening van de Algemene Rekenkamer dient versterkt te worden. Met name voor Cybersecurity, ter vermindering van de kwetsbaarheid en versterking van het netwerk. Hiervoor zijn geen middelen beschikbaar binnen eigen begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. De Nationale ombudsman (bedragen x € 1.000) |
|||||||||||
Ontwerpbe- |
Mutaties via |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|||
groting 2023 |
NvW, moties, |
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|||
(i) |
amende- |
2023 (3)=(1+2) begroting (4) |
begroting |
||||||||
menten en ISB (2) |
(5)=(3+4) |
||||||||||
Verplichtingen |
25.625 |
0 |
25.625 |
1.520 |
27.145 |
1.828 |
1.369 |
1.369 |
1.383 |
||
Uitgaven |
25.625 |
0 |
25.625 |
1.520 |
27.145 |
1.828 |
1.369 |
1.369 |
1.383 |
||
Institutionele inrichting |
|||||||||||
Taakuitoefening Nationale ombudsman |
23.102 |
0 |
23.102 |
1.520 |
24.622 |
1.828 |
1.369 |
1.369 |
1.383 |
||
Materiële uitgaven |
|||||||||||
Taakuitoefening medeoverheden |
2.523 |
0 |
2.523 |
0 |
2.523 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
2.539 |
0 |
2.539 |
200 |
2.739 |
257 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Taakuitoefening Nationale ombudsman
De Nationale ombudsman is in 2024 gastheer van de dertiende International Ombudsman Institution (IOI) wereldconferentie. Dat wordt voor een groot deel gefinancierd uit inkomsten die daaruit voortvloeien in 2023 en 2024.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbe- Mutaties via Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
groting 2023 NvW, moties, begroting suppletoire suppletoire
menten en ISB (2) |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
||||||
Verplichtingen |
5.412 |
0 |
5.412 |
771 |
6.183 |
698 |
665 |
665 |
665 |
|
Uitgaven |
5.412 |
0 |
5.412 |
771 |
6.183 |
698 |
665 |
665 |
665 |
|
Institutionele inrichting |
||||||||||
Apparaat |
3.579 |
0 |
3.579 |
645 |
4.224 |
572 |
572 |
572 |
572 |
|
Materiële uitgaven |
||||||||||
Decoraties |
1.828 |
0 |
1.828 |
126 |
1.954 |
126 |
93 |
93 |
93 |
|
Riddertoelagen |
5 |
0 |
5 |
0 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
199 |
0 |
199 |
0 |
199 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat
Er worden kosten gemaakt voor het beheer en onderhoud van het nieuwe systeem LINT. Hiervoor worden structurele middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba (bedragen x € 1.000) |
||||||||||
Ontwerpbegroting 2023 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2023 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|||
Verplichtingen |
2.067 |
0 |
2.067 |
846 |
2.913 |
125 |
125 |
125 |
125 |
|
Uitgaven |
2.067 |
0 |
2.067 |
846 |
2.913 |
125 |
125 |
125 |
125 |
|
Institutionele inrichting |
||||||||||
Kabinet Gouverneur Aruba |
2.067 |
0 |
2.067 |
846 |
2.913 |
125 |
125 |
125 |
125 |
|
Ontvangsten |
60 |
0 |
60 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Aruba
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curagao (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2023 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
||||
Verplichtingen |
3.136 |
0 |
3.136 |
527 |
3.663 |
193 |
193 |
193 |
193 |
||
Uitgaven |
3.136 |
0 |
3.136 |
527 |
3.663 |
193 |
193 |
193 |
193 |
||
Institutionele inrichting |
|||||||||||
Kabinet Gouverneur |
|||||||||||
Curagao |
3.136 |
0 |
3.136 |
527 |
3.663 |
193 |
193 |
193 |
193 |
||
Ontvangsten |
200 |
0 |
200 |
0 |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Curagao
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten (bedragen € 1.000) |
x |
|||||||
Ontwerpbegroting 2023 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2023 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Verplichtingen |
2.279 |
0 |
2.279 886 |
3.165 |
141 |
141 |
141 |
141 |
Uitgaven |
2.279 |
0 |
2.279 886 |
3.165 |
141 |
141 |
141 |
141 |
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Sint
Maarten |
2.279 |
0 |
2.279 |
886 |
3.165 |
141 |
141 |
141 |
141 |
Ontvangsten |
75 |
0 |
75 |
0 |
75 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Sint Maarten
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9. Kiesraad (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2023 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
||||
Verplichtingen |
5.820 |
0 |
5.820 |
4.569 |
10.389 |
384 |
314 |
244 |
244 |
||
Uitgaven |
10.440 |
0 |
10.440 |
4.569 |
15.009 |
384 |
314 |
244 |
244 |
||
Institutionele inrichting |
|||||||||||
Kiesraad |
10.440 |
0 |
10.440 |
4.569 |
15.009 |
384 |
314 |
244 |
244 |
||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Kiesraad
Ten behoeve van de transitie wordt € 2 mln. ter beschikking gesteld aan de Kiesraad. De transitie is onderdeel van het wetsvoorstel kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces. Na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel wordt de jaarlijkse financiering van € 2 mln. structureel overgeheveld vanuit de begroting van BZK.
Bij de Kiesraad zijn in 2022 bij gelegenheid van de 2e suppletoire begroting middelen afgeboekt voor het Digitaal Hulpmiddel Verkiezingen (DHV). Deze kosten worden in 2023 gemaakt en hierbij weer toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
3 Niet-beleidsartikelen 3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
Tabel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000) |
|||||||||||
Ontwerpbe- |
Mutaties via |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|||
groting 2023 NvW, moties, begroting |
suppletoire |
suppletoire |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|||||
(1) |
amende- |
2023 (3)=(1+2) begroting (4) |
begroting |
||||||||
menten ISB (2) |
(5)=(3+4) |
||||||||||
Verplichtingen |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Uitgaven |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Nog te verdelen |
|||||||||||
Loonbijstelling |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Prijsbijstelling |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Onvoorzien |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Ontvangsten |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 350 IIB, nr. 2 13