Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36350 III - Wijziging begroting Algemene Zaken, Kabinet van de Koning, Commissie van Toezicht Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2023 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 11-05-2023 |
Publicatiedatum | 11-05-2023 |
Nummer | KST36350III2 |
Kenmerk | 36350 III, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022
2023
36 350 III
Nr. 2
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid 4
2.2 Artikel 1 Kabinet van de Koning 6
2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA);
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
-
3.de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken
-
M.Rutte
In de navolgende paragrafen 2.1, 2.2 en 2.3 worden de voorgestelde mutaties toegelicht, voor het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen, vanuit de begroting van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleidOverzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Uitgaven 2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
82.815 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
845 |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
5.105 |
|
1 |
334 |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
404 |
|
1 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2023 |
86.345 |
-
1.Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2022 aan de begroting van Algemene Zaken.
-
2.Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar het Kabinet van de Koning.
-
3.Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD).
-
4.De tranche 2023 van de loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten en de prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
-
5.Naar aanleiding van de uitzonderlijke stijging van de prijzen in 2022 is, op basis van de inflatieontwikkeling over 2022, een aanvullende prijs-bijstellingstranche uitgekeerd.
-
6.Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar het Kabinet van de Koning.
7 Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar de CTIVD.
-
8.Dit is het saldo van diverse overboekingen van en naar de begroting van Algemene Zaken.
-
9.Deze mutatie betreft een kasschuif voor de tijdelijke verhuizing van het ministerie van AZ. Hiervoor staan middelen gereserveerd in 2023, maar aangezien de verhuizing pas in 2024 zal plaatsvinden zal waarschijnlijk een groot deel van de kosten neerslaan in 2024.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer Ontvangsten |
||
2023 |
||
Vastgestelde begroting 2023 |
4.672 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
87 |
|
1 |
27 |
Stand 1e suppletoire begroting 2023 |
4.786 |
Dit betreffen technische ontvangstenmutaties als gevolg van de doorbe-lasting van de loon- en prijsbijstelling 2023.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
Mutaties via
NvW, Vastge- moties, stelde Mutaties 1e Stand 1e
Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire
1.1 Coördinatie van het algemeen communicatie- en regeringsbeleid (RVD) apparaatsuitgaven |
2.425 |
0 |
2.425 |
0 |
2.425 |
0 |
0 |
148 |
148 |
1.2 Bijdrage aan de lange termijn beleidsontwikkeling |
594 |
0 |
594 |
50 |
644 |
50 |
50 |
50 |
50 |
(WRR) apparaatsuitgaven |
1.3 Apparaatsuitgaven |
48.722 |
0 |
48.722 |
1.254 |
49.976 |
5.819 |
3.131 |
3.214 |
3.214 |
1.4 Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) |
1.804 |
0 |
1.804 |
102 |
1.906 |
102 |
103 |
103 |
103 |
Bijdrage aan agentschap |
|||||||||
1.5 Dienst Publiek en Communicatie |
29.270 |
0 |
29.270 |
2.124 |
31.394 |
1.661 |
1.630 |
1.637 |
1.637 |
Ontvangsten |
4.672 |
0 |
4.672 |
114 |
4.786 |
114 |
114 |
114 |
114 |
groting |
menten en 2023 (3) = (1) |
begroting |
begroting |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
||
2023 (1) |
ISB (2) |
|
|
|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
Verplichtingen |
82.815 |
0 |
82.815 |
3.530 |
86.345 |
7.632 |
4.914 |
5.152 |
5.152 |
Uitgaven |
82.815 |
0 |
82.815 |
3.530 |
86.345 |
7.632 |
4.914 |
5.152 |
5.152 |
De uitgaven van het Ministerie van Algemene Zaken (AZ) zijn voor het jaar
2023 met € 3,5 miljoen toegenomen. Dit bedrag betreft het saldo van meerdere mutaties. De grootste mutatie betreft een kasschuif van 2023 naar
2024 in verband met de huisvestingskosten van AZ van € 2,7 miljoen.
Daarnaast zijn de loon- en prijsbijstelling van respectievelijk € 3,1 miljoen en € 2,0 miljoen toegevoegd aan de begroting. Er is € 0,3 miljoen toegevoegd aan de begroting in het kader van extra prijsbijstelling. Tevens is de eindejaarsmarge van € 0,8 miljoen toegevoegd aan de begroting.
2.2 Artikel 1 Kabinet van de Koning
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel- |
Uitgaven |
|
nummer |
2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
2.959 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
138 |
|
1 |
30 |
|
1 |
5 |
|
1 |
27 |
|
1 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2023 |
3.158 |
-
1.De tranche 2023 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten.
-
2.De tranche 2023 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
-
3.Naar aanleiding van de uitzonderlijke stijging van de prijzen in 2022 is, op basis van de inflatieontwikkeling over 2022, een aanvullende prijs-bijstellingstranche uitgekeerd.
-
4.Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2022 aan het Kabinet van de Koning.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Eerste |
||
suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel- Uitgaven |
||
nummer |
2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
2.959 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
138 |
|
1 |
30 |
|
1 |
5 |
|
1 |
27 |
Stand 1e suppletoire begroting 2023 |
3.159 |
Dit betreffen technische mutaties die in het kader van de doorbelasting naar de begroting van de Koning (I) tot ontvangsten leiden op de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kabinet van de Koning (bedragen x € 1.000)
Mutaties via
NvW, Vastge- moties, stelde Mutaties 1e Stand 1e
Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire
groting |
menten en 2023 (3) = (1) |
begroting |
begroting |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
||
2023 (1) |
ISB (2) |
|
|
|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
Verplichtingen |
2.959 |
0 |
2.959 |
199 |
3.158 |
168 |
167 |
167 |
167 |
Uitgaven |
2.959 |
0 |
2.959 |
199 |
3.158 |
168 |
167 |
167 |
167 |
Kabinet van de Koning |
2.959 |
0 |
2.959 |
199 |
3.158 |
168 |
167 |
167 |
167 |
Ontvangsten |
2.959 |
0 |
2.959 |
200 |
3.159 |
168 |
167 |
167 |
167 |
Zie toelichting bij Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Tabel 7 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel- |
Uitgaven |
|
nummer |
2023 |
|
Vastgestelde begroting 2023 |
4.083 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
208 |
|
1 |
25 |
|
1 |
25 |
Stand 1e suppletoire begroting 2023 |
4.341 |
-
1.De tranche 2023 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten.
-
2.De tranche 2023 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
-
3.Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2022 aan de CTIVD.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (bedragen x € 1.000)
Mutaties via
NvW, Vastge- moties, stelde Mutaties 1e Stand 1e
Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire
groting |
menten en 2023 (3) = (1) |
begroting |
begroting |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
||
2023 (1) |
ISB (2) |
|
|
|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
Verplichtingen |
4.083 |
0 |
4.083 |
258 |
4.341 |
228 |
228 |
229 |
229 |
Uitgaven |
4.083 |
0 |
4.083 |
258 |
4.341 |
228 |
228 |
229 |
229 |
Commissie van Toezicht op |
|||||||||
de Inlichtingen- en |
4.083 |
0 |
4.083 |
258 |
4.341 |
228 |
228 |
229 |
229 |
Veiligheidsdiensten |
|||||||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zie toelichting bij Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 350 III, nr. 2 8