Europees Parlement stemt in met nieuwe wetgeving voor politieke advertenties - Hoofdinhoud
Vandaag stemde een overgrote meerderheid van het Europees Parlement in met een nieuwe verordening die meer transparantie eist van politieke advertenties op social media, en de tracking en targeting limiteert. PvdA-Europarlementariër Paul Tang, die onderhandelde over de wet, is enthousiast dat de wet het heeft gehaald: “In een goed werkende democratie moet iedereen toegang kunnen hebben tot dezelfde informatie van politieke partijen. Segmentatie met verschillende boodschappen voor verschillende groepen draagt bij aan polarisatie en verhoogt de kans op discriminatie.”
De verordening politieke reclame zorgt ervoor dat politieke partijen in de zestig dagen voor de verkiezingen alleen nog hun online advertenties mogen targetten op basis van locatie en taal. Buiten verkiezingstijd mogen politieke advertenties alleen nog maar getarget worden op basis van gegevens die de kiezer zelf opgeeft en moet de doelgroep van de advertentie altijd ten minste 50.000 mensen beslaan.
Paul Tang: “Zoals het hoort in een democratie bepaalt de kiezer. Dat geldt voor op welke partij je stemt en dat geldt voor welke persoonlijke data politieke partijen mogen gebruiken. Deze nieuwe wet dwingt politieke partijen om het goede voorbeeld te geven.”
Tang vervolgt: “Politieke partijen zitten gevangen in een situatie van oneigenlijke concurrentie waardoor partijen steeds verder gaan in het vergaren van persoonsgegevens. Die ratrace stopt door deze wet.”
De vandaag aangenomen parlementspositie dient als de onderhandelingsinzet voor de zogeheten “trilogen” tussen het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie. De verwachting is dat die onderhandelingen snel zullen starten zodat de wet op 1 april 2024, voor de Europese verkiezingen, in zal gaan.
Dit bericht delen
TweetShare on Twitter Share on WhatsAppShare on WhatsApp Share on FacebookShare on Facebook Share on LinkedInShare on LinkedIn
Post navigation
Gerelateerde berichten
Meldpunt LobbyLeaks gelanceerd: hotline om lobby Big Tech aan het licht te brengen
2 februari 2023
GroenLinks en PvdA willen vóór 2025 einde van Nederland Belastingparadijs
13 december 2022
Europees Parlement legt tracken en micro-targeten voor politieke advertenties aan banden
2 december 2022
Europese media in kritieke staat: Commissie gaat mediavrijheid reanimeren
16 september 2022
Kies een taal Nederlands English
Aanmelden nieuwsbrief
Volg mijn werk
Vind ons op:
Facebook page opens in new windowTwitter page opens in new windowLinkedin page opens in new windowInstagram page opens in new windowTelegram page opens in new window
De PvdA
-
-
-
-
Site navigatie
-
-
-
-
-
-
-
-
Zoeken
Search:
© 2023 Paul Tang
We gebruiken cookies om je taalinstellingen te onthouden en onze site tegen spam te beschermen.AkkoordWeigerenPrivacybeleid
Je kunt je toestemming op elk moment intrekken met de knop toestemming intrekken.Toestemming intrekken