- Hoofdinhoud
Door Paul Tang op 2 december 2022 Delen
Een verbod op tracking van internetgebruikers voor politieke advertenties. Daar stemmen we over deze week. Na maandenlange onderhandelingen stelden we in het Europees Parlement ons standpunt vast op een nieuwe wet over online politieke advertenties op platforms als Facebook en Google. Democratie onder druk
De democratie staat onder grote druk door filterbubbels en manipulatie met micro-targeting op sociale media. Het bereikte akkoord verbiedt tracking van online data en legt grote beperkingen op aan targeting, vooral in aanloop naar de verkiezingen. Dit garandeert eerlijke verkiezingen.
Digitale platforms
Het vorig jaar gepresenteerde wetsvoorstel eist van digitale platforms veel meer transparantie over de financiering van politieke advertenties, de daarmee gemoeide bedragen en het bereik van de advertenties. Daarnaast pakt de wet het gebruik van bijzondere persoonsgegevens aan, zoals over seksuele voorkeur of religie.
Meer transparantie en toezicht
Het Parlement eist niet alleen transparantie over de totstandkoming van de politieke advertenties, maar legt ook aan grote platformen als Facebook en Google op dat de advertenties Europees geregistreerd worden. Door meer transparantie, restricties aan de verspreiding en effectief toezicht kunnen we direct ingrijpen als verkiezingen gemanipuleerd worden, zoals Trump Afro-Amerikaanse kiezers probeerde te ontmoedigen te stemmen met een gerichte campagne.
Eerlijke verkiezingen
In de offline wereld kan je een politieke folder weigeren of de deur dicht doen, maar online word je de hele dag lastiggevallen. De rijkste en meest agressieve politieke partij kan zo de informatievoorziening bedienen, terwijl verkiezingen juist optimaal werken als iedereen toegang kan hebben tot dezelfde informatie.