Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36250 B - Wijziging begroting gemeentefonds 2022 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 24-11-2022 |
Publicatiedatum | 24-11-2022 |
Nummer | KST36250B2 |
Kenmerk | 36250 B, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022
2023
36 250 B
Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds (B) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
3.1 Beleidsartikel 1 gemeentefonds 7
4.1 Overzicht integratie-uitkeringen 9
4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen 10
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3 Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het gemeentefonds;
Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen.
De in dit wetsartikel opgenomen bedragen zijn niet rechtstreeks uit de begrotingsstaat af te leiden. De bedragen worden nader onderbouwd in deze memorie van toelichting.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot De Staatssecretaris van Financiën,
M.L.A. van Rij
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2022. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt opgebouwd vanaf de stand van de eerste suppletoire begroting 2022.
Voor het begrotingsjaar 2022 zijn twee Incidentele suppletoire begrotingen (ISB's) gepubliceerd in verband met de energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen. De budgettaire gevolgen van die ISB's zijn in onderhavige tweede suppletoire begroting verwerkt in de stand van de vastgestelde begroting voor ISB 1 en in de stand van de eerste suppletoire begroting voor ISB 2.
Tevens zijn diverse Nota's van Wijziging gepubliceerd bij zowel de ontwerpbegroting als bij de eerste suppletoire begroting. De budgettaire gevolgen daaarvan zijn verwerkt in respectievelijk de stand van de vastgestelde begroting en van de eerste suppletoire begroting.
Het kabinet heeft ook in 2022 diverse (nood)maatregelen genomen om de gevolgen van de coronapandemie het hoofd te bieden. Deze paragraaf geeft een totaaloverzicht van de maatregelen die voor 2022 op de begroting van het gemeentefonds zijn genomen.
Tabel 1 Overzicht corona maatregelen op de begroting gemeentefonds (GF) (bedragen x € 1 miljoen)
Maatregel |
Verplichtingen 2022 |
Uitgaven 2022 |
Relevante Kamerstukken |
Bijzondere bijstand |
15 |
15 |
Kamerstukken II 2020/21,35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2021/22, 35925 B, nr. 2 |
Gemeentelijk schuldenbeleid |
30 |
30 |
Kamerstukken II 2020/21,35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2021/22, 35925 B, nr. 2 |
Re-integratie |
15 |
15 |
Kamerstukken II 2020/21,35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2021/22, 35925 B, nr. 2 |
Additionele impuls re-integratie |
43 |
43 |
Kamerstukken II 2020/21,35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2021/22, 35925 B, nr. 2 |
Gemeenteraadsverkiezingen 2022 |
30 |
30 |
Kamerstukken II 2021/22, 35420, nr. 466 en Kamerstukken II 2021/22, 35925 B, nr. 15 |
Crisisdienstverlening |
33 |
33 |
Kamerstukken II 2020/21,35570 VIII, nr. 185 en Kamerstukken 2021/22, 36120 B, nr. 2 |
Inkomstenderving 2020 |
152 |
152 |
Kamerstukken II 2020/21,35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2021/22, 36120 B, nr. 2 |
Peuteropvang |
0 |
0 |
Kamerstukken II 2022/23, 36200, nr. 2 |
SW bedrijven |
10 |
10 |
Kamerstukken II 2022/23, 36200, nr. 2 |
Inkomstenderving 2021 |
152 |
152 |
2e suppletoire begroting 2022 gemeentefonds |
Dichterbij dan je denkt |
8 |
8 |
2e suppletoire begroting 2022 gemeentefonds |
Bijzondere bijstand zelfstandigen |
5 |
5 |
2e suppletoire begroting 2022 gemeentefonds |
Continuïteit van zorg |
55 |
55 |
2e suppletoire begroting 2022 gemeentefonds |
Handhaving quarantaineplicht |
1 |
1 |
2e suppletoire begroting 2022 gemeentefonds |
Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot het beleggen of juist weghalen van taken bij gemeenten. Indien dit gepaard gaat met een toevoeging aan of een uitname uit het gemeentefonds, wordt dit begrotingstechnisch verwerkt. In de onderstaande tabel worden de mutaties groter dan € 30 mln. weergegeven.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties 2022 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Uitgaven en ontvangsten Art. 2022
Vastgestelde begroting 20221 |
1 |
36.480.495 |
Stand 1e suppletoire begroting 20222 |
1 |
39.880.718 |
Belangrijkste mutaties 2e suppletoire |
||
|
1 |
320.917 |
|
1 |
34.988 |
|
1 |
35.000 |
|
1 |
152.447 |
|
1 |
54.800 |
|
1 |
159.491 |
Stand 2e suppletoire begroting 2022 |
1 |
40.638.361 |
1 Inclusief NvW's en ISB: Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3, Kamerstukken II 2020/21, 35679, nr. 1, Kamerstukken II 2020/21, 35731, nr. 1 en Kamerstukken II 2020/21,35767, nr. 1
2 Inclusief NvW's en ISB2: Kamerstukken II 2021/22, 36120 B, nr. 5, Kamerstukken II 2021/22, 36120 B, nr. 6 en Kamerstukken II 2021/22, 36211, nr. 1
Toelichting
-
1)Ruimte onder plafond BCF 2022
De ontwikkeling van het BTW-compensatiefonds en het bijbehorende plafond leiden conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Voor 2022 is vooralsnog sprake van ruimte onder het plafond, met als gevolg een toevoeging aan de algemene uitkering van € 320,9 mln.
-
2)Maatschappelijke begeleiding
Conform artikel 18 van de Wet inburgering 2013 voorziet het College van Burgemeester en Wethouders in de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden. Gemeenten ontvangen hiervoor in 2022 een bijdrage van € 35 mln. in de vorm van een decentralisatie-uitkering.
-
3)Bijzondere bijstand
Om huishoudens met lage inkomens, die als gevolg van de gestegen energieprijzen in de problemen komen, gerichte hulp te kunnen bieden stelt het kabinet in 2022 € 35 miljoen extra beschikbaar voor de bijzondere bijstand in de algemene uitkering. Dit is reeds aangekondigd in de Kamerbrief over aanvullende maatregelen vanwege de gestegen energieprijzen van 20 september jl.
-
4)Inkomstenderving gemeenten 2021
Net als over 2020 worden gemeenten ook over 2021 gecompenseerd voor misgelopen inkomsten uit belastingen en retributies als gevolg van de coronapandemie. Een groot deel van de gemeenten kan nu reeds gecompenseerd worden via een decentralisatie-uitkering. Een klein deel zal in 2023 alsnog compensatie ontvangen.
-
5)Continuïteit van zorg
Omwille van de continuïteit van zorg voor cliënten tijdens coronamaatre-gelen én voor continuïteit van het stelsel nadien zijn maatregelen genomen, om cliënten op grond van de Jeugdwet en de Wmo 2015 hulp en ondersteuning te kunnen blijven bieden. Voor 2022 wordt aanvullend een bedrag van € 54,8 mln. beschikbaar gesteld voor de meerkosten. Dit wordt uitgekeerd via de algemene uitkering (€ 19,1 mln.), de integratie-uitkering Beschermd wonen (€ 2,8 mln.) en de decentralisatie-uitkeringen Maatschappelijke opvang ( € 32,5 mln.) en Vrouwenopvang (€ 0,4 mln.).
-
6)Overige mutaties
Onder de overige mutaties vallen onder meer de middelen voor de decentralisatie-uitkeringen Meerkosten sociaal domein Oekraïne (€ 25,5 mln.), Dichterbij dan je denkt (€ 25,1 mln. om mensen die aan de kant staan naar arbeid te begeleiden) en Leerlingenvervoer Oekraïne (€ 22 mln.).
3.1 Beleidsartikel 1 gemeentefonds
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 gemeentefonds (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Stand 2e
begrotmg1 s^^eto^e Mutaties Miljoe- Overige mutaties suppletoire
begroting (2)2 nennota 2e suppletoire begroting
begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen |
36.480.495 |
39.619.270 |
446.837 |
310.806 |
40.376.913 |
Uitgaven |
36.480.495 |
39.880.718 |
446.837 |
310.806 |
40.638.361 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100% |
||||
Financiering gemeenten |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
36.478.984 |
39.878.908 |
446.837 |
310.806 |
40.636.551 |
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen |
31.353.140 |
33.948.635 |
373.732 |
54.844 |
34.377.211 |
Decentralisatie-uitkeringen |
985.328 |
1.621.678 |
63.105 |
283.162 |
1.967.945 |
Integratie-uitkering Voogdij 18+ |
745.391 |
772.059 |
0 |
|
742.059 |
Integratie-uitkering Beschermd wonen |
1.425.741 |
1.495.475 |
0 |
2.800 |
1.498.275 |
Integratie-uitkering Participatie |
1.888.667 |
1.955.263 |
10.000 |
0 |
1.965.263 |
Integratie-uitkeringen Overig |
80.717 |
85.798 |
0 |
0 |
85.798 |
Kosten Financiële verhoudingswet |
|||||
Opdrachten |
911 |
1.210 |
0 |
|
400 |
Onderzoeken verdeelsystematiek |
911 |
1.210 |
0 |
|
400 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
600 |
600 |
0 |
810 |
1.410 |
Onderzoeken verdeelsystematiek |
600 |
600 |
0 |
810 |
1.410 |
Ontvangsten |
36.480.495 |
39.880.718 |
446.837 |
310.806 |
40.638.361 |
1 Inclusief NvW's en ISB: Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3, Kamerstukken II 2020/21, 35679, nr. 1, Kamerstukken II 2020/21, 35731, nr. 1 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
2 Inclusief NvW's en ISB2: Kamerstukken II 2021/22, 36120 B, nr. 5, Kamerstukken II 2021/22, 36120 B, nr. 6 en Kamerstukken II 2021/22, 36211, nr. 1
Toelichting op de financiële instrumenten Bijdragen aan medeoverheden
Algemene uitkering
Dit betreft de uitkering aan alle gemeenten, die ten goede komt aan de algemene middelen van de gemeenten. De uitkering is gebaseerd op de artikelen 5 en 6 van de Financiële-verhoudingswet.
Integratie-uitkeringen
Dit betreft de uitkering die wordt toegepast als rechtstreekse overheveling van middelen naar de algemene uitkering bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang naar de algemene uitkering. De uitkering is gebaseerd op artikel 5 lid 2 van de Financiële-verhoudingswet. Voor een overzicht van de integratie-uitkeringen wordt verwezen naar Overzicht integratie-uitkeringen
Decentralisatie-uitkeringen
Naast de algemene uitkering en integratie-uitkeringen bevat het gemeentefonds ook decentralisatie-uitkeringen. De verdeling van de decentralisatie-uitkeringen volgt evenals de integratie-uitkeringen niet de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Voor een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen wordt verwezen naar Overzicht decentralisatie-uitkeringen.
Opdrachten en Bijdragen ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
Dit betreft het budget dat elk jaar is gereserveerd voor de uitvoering van onderzoeken op het vlak van de omvang en verdeling van het gemeentefonds en het onderhoud van het betaalsysteem.
Ten behoeve van de dekking van de uitgaven is een post Ontvangsten opgenomen. Artikel 4, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet bepaalt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar een bedrag aan middelen van het Rijk wordt afgezonderd ten behoeve van het gemeentefonds. Op grond van het tweede lid van dat artikel zijn de uitgaven en de inkomsten van het fonds per uitkeringsjaar aan elkaar gelijk.
4.1 Overzicht integratie-uitkeringen
Tabel 4 Overzicht integratie-uitkeringen (Bedragen x € 1.000) |
|
Uitgaven 2022 |
|
Voogdij 18+ |
742.059 |
Beschermd wonen |
1.498.275 |
Participatie |
1.965.262 |
Verhoging raadsledenvergoeding kleine gemeenten |
9.776 |
Uitvoeringskosten inburgering |
76.021 |
Wijziging betalingsverloop 2021 |
2 |
Stand 2e suppletoire begroting 2022 |
4.291.395 |
4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen
Tabel 5 Overzicht decentralisatie-uitkeringen (Bedragen x € 1.000) |
||
Uitgaven 2022 |
||
Aanpak laaggeletterdheid |
6.050 |
|
Aanpak lerarentekort G4 |
4.000 |
|
Bed, Bad en Brood |
1.600 |
|
Beeldende kunst en vormgeving |
13.500 |
|
Bijzondere bijstand studenten |
35.000 |
|
Bodembescherming |
8.583 |
|
Brede aanpak Dak- en thuisloosheid |
61.900 |
|
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders |
4.731 |
|
Buurtsportcoaches |
75.005 |
|
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek) |
3.867 |
|
Crisisdienstverlening (Jeugdwerkloosheid) |
33.110 |
|
Dichterbij dan je denkt |
25.112 |
|
Duurzame polder |
250 |
|
Einde lening inburgeringsplichtig |
2.625 |
|
Erfgoed deal |
2.965 |
|
Experiment centrale stemopneming |
535 |
|
Experiment gesloten coffeeshopketen |
1.378 |
|
Extra capaciteit BOA's |
13.000 |
|
Faciliteitenbesluit opvangcentra |
9.876 |
|
Gemeengteraadsverkiezingen 2022 |
30.380 |
|
Gezond in de stad |
34.626 |
|
Handhaving quarantaineplicht |
1.357 |
|
Informele scholing |
243 |
|
Inkomstenderving gemeenten 2020 |
151.794 |
|
Inkomstenderving gemeenten 2021 |
152.447 |
|
Invoeringskosten omgevingswet |
150.000 |
|
Jeugd |
21.700 |
|
Jeugdcontributie Bibliotheek |
312 |
|
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC |
5.100 |
|
Kansen voor alle kinderen |
85.000 |
|
Leerlingenvervoer Oekraine |
22.000 |
|
LHBTI beleid regenboogsteden |
1.473 |
|
Maatschappelijke begeleiding |
34.988 |
|
Maatschappelijke opvang |
418.387 |
|
Mantelzorgbeleid |
1.500 |
|
Meerkosten Oekraine sociaal domein |
25.500 |
|
Ondersteuning RES proces |
8.803 |
|
Onderzoek Almere integratie |
27 |
|
Online weerbaarheid |
317 |
|
Parkstad conferentie |
10 |
|
Samenwerkingskader Scherpenzeel |
78 |
|
Slavernijverleden |
958 |
|
Stedelijk vernieuwingsgebieden |
2.000 |
|
Uitstapprogramma prostituees |
4.000 |
|
Uitvoeringskosten klimaatakkoord |
112.591 |
|
Uitvoeringskosten omgevingswet |
938 |
|
Veilige steden |
520 |
|
Veiligheidshuizen |
7.699 |
|
Versterken sociale basis |
11.000 |
|
Versterking arbeidsmarktregio's |
14.541 |
|
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag |
10.000 |
Uitgaven 2022 |
|
Versterking dienstverlening gemeenten: systeemleren |
5.000 |
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten |
3.825 |
VN Decennium |
61 |
Voorkomen discriminatie naar herkomst |
172 |
Voorschoolse voorziening peuters |
30.200 |
Vrouwenopvang |
231.651 |
VTH-taken |
46.700 |
Werktoegeleiding jongeren |
42 |
Wet kwaliteitsborging bouwen |
24.755 |
Windpark N33 |
1.790 |
Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkeringen |
10.373 |
Stand 2e suppletoire begroting 2022 |
1.967.945 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 250 B, nr. 2 11