Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36250 XIII - Wijziging begroting Economische Zaken en Klimaat 2022 (Najaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 24-11-2022
Publicatie­datum 24-11-2022
Nummer KST36250XIII2
Kenmerk 36250 XIII, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022

2023

36 250 XIII

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleid    5

2.1    Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5

2.2    Overzicht Coronamaatregelen    9

3    Beleidsartikelen    11

3.1    Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en

markten    11

3.2    Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en

ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei    13

3.3    Beleidsartikel 3 Toekomstfonds    19

3.4    Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en

beperking van de klimaatverandering    22

3.5    Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief 28

4    De niet-beleidsartikelen    32

4.1    Artikel 40 Apparaat Kerndepartement    32

4.2    Artikel 41 Nog onverdeeld    34

5    Agentschappen    35

5.1    Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)    35

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat;
  • 2. 
    de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Mede namens de Minister voor Klimaat en Energie,

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

M.A.M. Adriaansens

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Opbouw tweede suppletoire begroting 2021

Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2022. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:

  • 1. 
    Leeswijzer.
  • 2. 
    Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
  • 3. 
    Overzicht Coronamaatregelen. Een overzicht van de coronamaatregelen die op de begroting van het Ministerie van EZK zijn opgenomen.
  • 4. 
    De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
  • 5. 
    De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
  • 6. 
    De agentschappen. In deze tweede suppletoire begroting zijn de aanpassingen in de agentschapsparagraaf van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgenomen.

Ondergrenzen toelichtingen

Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze tweede suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.

 

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerp-begroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1000

5

10

=> 1000

10

20

In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.

2 Beleid

2.1  Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutatiesBelangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022

 

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Art.

Uitgaven 2022

Vastgestelde begroting 2022 (incl. ISB, NvW en amendementen)

 

13.599.967

Stand 1e suppletoire begroting 2022 (incl. ISB, NvW en amendementen)

 

25.138.268

Belangrijkste suppletoire mutaties

 

Tegemoetkoming vaste lasten

2

  • 899.500

Garantie Ondernemersfinanciering Corona

2

  • 50.000

Brexit Adjustment Reserve

2

  • 149.000

SDE

4

  • 436.000

SDE+

4

  • 1.945.748

SDE++

4

  • 580.569

Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie

4

2.400.389

Waterstof

4

  • 138.350

Tegemoetkoming energieprijzen 2022

4

3.154.000

Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023

4

1.451.505

Vergoeding voor fysieke schades en waardedaling

5

  • 135.000

Vergoeding Norg akkoord

5

2.311.363

Nationale Programma Groningen

5

  • 50.000

Clustering en gebiedsfonds ( bestuurlijke afspraken)

5

  • 60.000
 

Overige mutaties

 

78.187

Stand 2e suppletoire begroting 2022

 

30.089.545

Toelichting

Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)

Op basis van het huidige en verwachte beroep op de TVL wordt de raming van de TVL geactualiseerd. In 2022 is minder beroep op de regeling gedaan dan verwacht en in 2023 zullen nog betalingen worden gedaan in verband met vaststellingen, en bezwaar en beroep.

Garantie Ondernemersfinanciering Corona

Betreft afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona met € 50 mln, vanwege lager dan verwacht beroep op de regeling. Samen met een € 50 mln onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering (tabel 3) is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfi-nanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.

Brexit Adjustment Reserve (BAR)

De BAR bedrijfslevenregeling (gefinancierd uit EU-middelen) is 1 november 2022 opengegaan. Dit is later dan gepland, waardoor er voor 2022 € 149 mln minder nodig is dan verwacht.

SDE

Op de uitfinanciering van de SDE-regeling vinden lagere kasuitgaven plaats dan waar bij Voorjaarsnota rekening mee gehouden was. De middelen blijven via de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie beschikbaar.

SDE+

Door de sterk gestegen energieprijzen is de onrendabele top voor een groot aantal SDE+-projecten aanzienlijk verkleind, waardoor er veel minder aan kasvoorschotten uitbetaald hoefde te worden op deze projecten. De meevaller op de SDE+-regeling zelf bedraagt € 1.819 mln. Ook op het flankerende beleid rond de SDE+ en Wind op Zee, dat ook uit het SDE+-budget wordt gefinancierd, is sprake van een meevaller van € 117 mln.

Het restant van de verlaging (€ 10 mln) wordt verklaard door enerzijds een verhoging van het kasvoorschot voor de aanleg van het net op zee door TenneT (€ 32 mln), anderzijds door verlaging van het budget door overhevelingen (totaal € 30 mln) naar respectievelijk het Ministerie van IenW ter financiering van de WOZ-beheerskosten van RWS, het Maritiem InformatieVoorziening ServicePunt (MIVSP) en het Wind op Zee Ecologisch Programma (WOZEP) en het ministerie van LNV (bijdrage aan de regeling InnovatiePrestatieContracten, IPC Visserij) en door dekking van de kosten van verduurzaming van Caribisch Nederland in 2022 (€ 12 mln).

SDE++

Bij Miljoenennota is het budget voor de productiebeperking bij kolencentrales met € 1.320 mln opgehoogd naar € 1.900 mln. Door het intrekken van de productiebeperking bij kolencentrales ontstaat er ruimte binnen de SDE +(+). Binnen deze ruimte wordt € 500 mln ingezet ter dekking van de generale problematiek van de rijksbegroting en wordt € 500 mln gereserveerd voor kapitaalversterking van de netwerkbedrijven. Van de ophoging van € 1.320 mln resteert dus nog € 320 mln. Maar omdat de uitgaven voor de productiebeperking van kolencentrales doorschuiven naar 2023, wordt het gehele nog resterende budget van € 900 mln in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort. Per saldo neemt het budget dus af met € 580 mln (verhoging € 320 mln, verlaging € 900 mln).

Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie

Er is sprake is van aanzienlijke onderuitputting bij de SDE, de SDE+ en de SDE++. Deze onderuitputting wordt in zijn geheel in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort. De volledige storting komt hiermee voor 2022 uit op € 2,4 mld.

Waterstof

De verwachting is dat op de subsidie voor de realisatie van de waterstof-backbone in 2022 geen kasvoorschot meer zal worden verleend. Dit in verband met een andere vormgeving van de nog aan Gasunie te verlenen subsidie en een uitloop in de tijd van voorbereidingen voor de beschikking (onder andere de. staatssteuntoets). Daarom wordt het volledige in 2022 beschikbare kasbudget voor de waterstofbackbone doorgeschoven naar 2023. De verplichting voor de beschikking zal naar verwachting nog wel dit jaar worden aangegaan.

Tegemoetkoming energieprijzen 2022

Zoals toegelicht in de Kamerbrief Nadere uitwerking tijdelijk prijsplafond energie van 4 oktober 2022 zal het tijdelijke prijsplafond voor kleinverbruikers op 1 januari 2023 in werking treden. Voor de periode tot 1 januari, dus november en december van dit jaar, is een tussenvariant uitgewerkt waarbij een prijsplafond wordt gesimuleerd. Zo zien huishoudens al begin deze winter direct effect van het prijsplafond. Kleinverbruikers ontvangen in deze maanden via de energieleveranciers een tegemoetkoming van € 190 als korting op de energierekening. Voor deze tegemoetkoming ontvangen de energieleveranciers een eenmalige subsidie.

Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023

Het tijdelijke prijsplafond voor kleinverbruikers zal op 1 januari 2023 in werking treden. In december 2022 zal de volledige subsidieverstrekking aan de energieleveranciers al moeten plaatsvinden en zal aan hen een eerste voorschot verstrekt moeten worden om de kosten in januari 2023 die gemoeid zijn met het prijsplafond te dekken. Om de subsidies te kunnen verstrekken en dit voorschot uit te kunnen keren wordt een verplichtingenbudget van € 11,2 mld en een kasbudget van € 1.452 mln aan de EZK-begroting voor 2022 toegevoegd.

Vergoeding voor fysieke schades en waardedaling

Het IMG verwacht dat het begrote budget voor vergoedingen voor fysieke schades in 2022 niet volledig tot uitkering zal komen. Het budget hiervoor is daarom met € 100 mln neerwaarts bijgesteld. Het IMG verwacht verder dat € 35 mln van het voor 2022 begrote budget voor de waardedalingsre-geling pas in 2023 tot uitkering komt. Het budget hiervoor wordt daarom eveneens neerwaarts bijgesteld.

Vergoeding Norg akkoord

Als gevolg van de hogere gasprijs valt de vergoeding op basis van het Norg akkoord hoger uit. Het totale budget is opwaarts bijgesteld naar € 9.329 mln.

Nationaal Programma Groningen

Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Omdat € 50 mln van het in 2022 beschikbare budget naar verwachting pas in 2023 tot besteding komt vindt een neerwaartse bijstelling plaats.

Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)

Omdat € 60 mln van het in 2022 beschikbare budget voor clustering en gebiedsfonds (onderdeel van de bestuurlijke afspraken uit 2020) naar verwachting pas in 2023 tot besteding komt vindt een neerwaartse bijstelling plaats.

Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022

 

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Art.

Ontvangsten 2022

Vastgestelde begroting 2022 (incl. ISB, NvW en amendementen)

 

5.559.237

Stand 1e suppletoire begroting 2022 (incl. ISB, NvW en amendementen)

 

14.944.713

Belangrijkste suppletoire mutaties

 

Ontvangsten High Trust

1

69.375

Tegemoetkloming vaste lasten

2

  • 165.000

Onttrekking reserve Garantie ondernemersfinanciering

2

50.000

Dividenduitkering EBN

5

  • 214.000

Ontvangsten Mijnbouwwet

5

1.658.500

 

Overige mutaties

 

4.183

Stand 2e suppletoire begroting 2022

 

16.347.771

Toelichting

Ontvangsten High Trust

De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 69,4 mln verhoogd.

Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)

De ontvangstenraming voor de TVL word met € 165 mln verlaagd in verband met te verwachten terugbetalingen van subsidie, met name ten gevolge van lager dan verwachte omzetderving.

Onttrekking reserve Garantie ondernemersfinanciering

Betreft onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering van € 50 mln. De reden hiervoor is dat er minder beroep gedaan is op de Corona variant van de Garantie Ondernemingsfinanciering, daarnaast is de regeling reeds gesloten. Samen met een € 50 mln afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona (tabel 2) is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.

Dividenduitkering EBN

Als gevolg van de hoge gasprijs verwacht EBN een hoger positief resultaat en daarmee een hogere dividenduitkering. Ook de vergoeding uit het Norg akkoord leidt tot een hogere dividenduitkering van EBN.

Ontvangsten Mijnbouwwet

Als gevolg van de hoge gasprijs en vanwege de vergoeding uit het Norg akkoord zijn er extra opbrengsten onder de Mijnbouwwet.

2.2 Overzicht Coronamaatregelen

De periode van voorjaar 2020 tot en met het eerste kwartaal van 2022 was voor een belangrijk deel getekend door de coronacrisis. Het kabinet heeft diverse (nood)maatregelen genomen om de crisis het hoofd te bieden. Deze paragraaf geeft een overzicht van de maatregelen die op de begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op https://www.rijksfinancien.nl/corona-visual.

Tabel 4 Coronamaatregelen op de EZK-begroting (bedragen x € 1 mln)1

 

Art.

Omschrijving maatregel

2022    2023    2024    2025    2026

2027 Vindplaats

2

Mentale steun ondernemers

3

Kamerstuk 25 295, nr. 998

2

Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)

3.509    300

Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr.

42, Kamerstuk 35 420, nr. 81, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 214, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 226, Kamerstuk 35 420, nr. 237, Kamerstuk 35 420, nr. 247, Kamerstuk 35 420, nr. 248, Kamerstuk 35 420, nr. 270, Kamerstuk 35 420, nr. 314, Kamerstuk 35 420, nr. 273, Kamerstuk 35 420, nr. 458, Kamerstuk 35 420, nr. 462, Kamerstuk 35 420, nr 466, Kamerstuk 35 420, nr. 479

 

2

Tegemoetkoming vaste lasten starters

20

       

Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 479

2

Omscholing naar tekortsectoren

40

       

Kamerstuk 35 420, nr. 105

2

Herstructurering winkelgebieden en binnensteden

9

17

20

19

26

Kamerstuk 31 757, nr. 105

2

Subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren

38

38

38

13

15

Kamerstuk 35 420, nr. 248

2

Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC)

50

       

Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 354

2

Subsidieregeling Evenementengarantie 2022 (SEG22)

475

       

Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 354

2

Aanvullende tegemoetkoming evenementen

120

       

Kamerstuk 35 420, nr 454, Kamerstuk 35 420, nr 462

2

Omzetderving Limburg

24

       

Kamerstuk 32 698, nr. 63

2

Voucherkredietfaciliteit/Leningsfaciliteiten reissector

4

       

Kamerstuk 35 420, nr. 72, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 252

2

Qredits

103

100

     

Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 277

2

Garantie ondernemersfinanciering (GO-Corona)

0

50

25

25

25

Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 462

2

Bijdrage RVO.nl

60

18

0

0

0

0    Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr.

38, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 248

3

Dutch Future Fund

10

7

6

2

 

Kamerstuk 33 009, nr. 96

3

Deep Tech Fund

35

25

25

25

65

Kamerstuk 33 009, nr. 96

3

Fonds Alternatieve Financiering (Dutch Alternative Credit Instrument)

20

10

10

10

 

Kamerstuk 33 009, nr. 96

4

Verlaging netbeheertarief Caribisch Nederland

0

       

Kamerstuk 35 420, nr. 25, Kamerstuk 35 420, nr. 105

 

Totaal

4.519

564

123

93

131

0

1 De aanvullende middelen voor EU-cofinanciering zijn niet in deze tabel opgenomen want deze zijn maar ten dele corona-gerelateerd. Zij bewerkstelligen een economische impuls die bovendien -door de aanspraak op Europese middelen hierdoor- een grote hefboomwerking kennen.

Tabel 5 Ontvangsten coronamaatregelen op de EZK-begroting (bedragen x € 1 mln)

Art.    Omschrijving maatregel    2022    2023    2024    2025    2026    2027 Vindplaats

2    Tegemoetkoming vaste lasten    (TVL)    300    200    Kamerstuk 35 420, nr. 38,    Kamerstuk 35 420, nr.

42, Kamerstuk 35 420, nr. 81, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 214, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 226, Kamerstuk 35 420, nr. 237, Kamerstuk 35 420, nr. 247, Kamerstuk 35 420, nr. 248, Kamerstuk 35 420, nr. 270, Kamerstuk 35 420, nr. 314, Kamerstuk 35 420, nr. 273, Kamerstuk 35 420, nr. 458, Kamerstuk 35 420, nr. 462, Kamerstuk 35 420, nr 466, Kamerstuk 35 420, nr. 479

 

2

Tegemoetkoming vaste lasten starters

0

       

Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 479

2

Voucherkredietfaciliteit/Leningsfaciliteiten reissector (Bedrijfssteun)

28

43

42

40

39

6    Kamerstuk 35 420, nr. 72, Kamerstuk 35 420, nr.

105, Kamerstuk 35 420, nr. 252

2

Onttrekking reserve BMKB-Corona

13

       

Kamerstuk 35 420, nr. 1, Kamerstuk 35 420, nr. 16

2

Onttrekking begrotingsreserve Klein

Krediet Corona (KKC)

8

       

Kamerstuk 35 420, nr. 31, Kamerstuk 35 420, nr. 462

2

Onttrekking begrotingsreserve GO-Corona

85

       

Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 462

2

Bijdrage RVO.nl

6

       

Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 248

3

Corona Overbruggingslening (COL)

30

30

30

210

 

Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42

 

Totaal

468

273

72

250

39

6

3 Beleidsartikelen

3.1  Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en marktenBudgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van begroting) (bedragen x € 1.000)

beleid art. 1 Goed functionerende economie en markten (Tweede suppletoire

     

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

 

267.372

260.127

234.681

  • - 
    554

494.254

 

Uitgaven

 

249.968

249.873

56.579

1.796

308.248

 

Subsidies (regelingen)

 

10.000

5.793

21.060

  • - 
    907

25.946

Cyber security

 

0

832

0

141

973

Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland (Corona)

0

1.600

2.000

 

3.600

EU-cofinanciering Digital Europe

 

10.000

2.857

0

  • 1.048

1.809

Beter aanbesteden

 

0

504

0

 

504

NGF - project AiNed

 

0

0

13.600

 

13.600

NGF - project Nationaal Onderwijs Lab.

 

0

0

5.460

 

5.460

0

 

Opdrachten

23.950

18.826

3.968

540

23.334

Onderzoek&opdrachten

2.474

2.860

  • 508
  • 210

2.142

Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties

4.408

4.470

1.064

1.309

6.843

Digital trust centre

1.432

436

2.523

  • 2.873

86

Cyber security

5.741

3.200

  • 815
  • 245

2.140

ICT beleid

7.378

6.535

320

1.500

8.355

Terugbetaling boetes ACM

0

0

 

1.633

1.633

CSIRT - DSP

1.017

979

  • 667
 

312

Nationaal Groeifonds

0

0

2.018

  • 195

1.823

Vervolgprogramma beter aanbesteden

1.500

346

33

  • 379

0

Bijdrage aan agentschappen

41.199

48.624

3.867

1.389

53.880

Bijdrage RVO.nl

10.375

12.489

2.739

2.562

17.790

Bijdrage Agentschap Telecom

30.824

36.135

1.128

  • 1.173

36.090

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

170.763

172.478

27.611

774

200.863

Bijdrage Metrologie

11.146

11.146

419

 

11.565

Raad voor de Accreditatie

277

777

326

 

1.103

Bijdrage ACM

779

779

23

 

802

Bijdrage aan het CBS

158.561

159.776

26.843

774

187.393

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

4.056

4.152

73

0

4.225

Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut

1.194

1.194

69

 

1.263

Bijdrage aan internationale organisaties

2.862

2.958

4

 

2.962

 

Ontvangsten

31.934

49.450

15.900

53.475

118.825

Ontvangsten ACM

162

162

0

 

162

Ontvangsten High Trust

30.200

47.716

15.900

53.475

117.091

Diverse ontvangsten

1.572

1.572

0

 

1.572

Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)

 
   

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties

2e suppletoire begroting

 

Verplichtingen

267.372

260.127

234.681

  • - 
    554

494.254

waarvan garantieverplichtingen

0

0

   

0

waarvan overige verplichtingen

267.372

260.127

234.681

  • 554

494.254

Budgetflexibiliteit

De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2022 was 10%, oftewel 90% van het kasbudget was al juridisch verplicht. Bij de 1suppletoire begroting 2022 steeg dit naar 96%, vanwege reeds aangegane verplichtingen bij onder andere de onderzoeksbudgetten.

Het percentage juridisch verplicht bij de 2e suppletoire begroting is 99%, 3% hoger dan bij de 1e suppletoire begroting. Dit heeft te maken met reeds aangegane verplichtingen bij onder andere Cybersecurity en ICT-beleid.

Toelichting

Uitgaven

Ontvangsten

Ontvangsten High Trust

De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 69,4 mln verhoogd.

3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. Mutaties Miljoe-ISB, NvW en nennota (incl. ISB, amendementen) NvW en amende-(2)    menten)

Stand 2e

Overige mutaties    suppletoire

2e suppletoire begroting (4) = (2) begroting    + (3)

 

Verplichtingen

9.641.689

11.138.550

  • - 
    1.244.849
  • - 
    897.910

8.995.791

 

Uitgaven

6.791.506

7.081.086

  • - 
    842.084
  • - 
    334.929

5.904.073

 

Subsidies (regelingen)

5.576.644

5.868.821

  • - 
    886.021
  • - 
    295.105

4.687.695

MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

25.908

26.608

  • 12.881
 

13.727

Eurostars

19.583

19.583

1.209

  • 2.355

18.437

Bevorderen ondernemerschap

27.107

24.679

1.649

  • 2.038

24.290

Cofinanciering EFRO

38.335

38.303

  • 9.963
  • 1.569

26.771

Bijdrage aan ROM's

8.477

8.477

1.393

  • 648

9.222

Verduurzaming industrie

23.936

16.860

34.725

7.076

58.661

Startup beleid

16.900

13.552

  • 3.104

461

10.909

Urgendamaatregelen Industrie

35.300

36.743

  • 34.650
 

2.093

Invest-Nl

10.802

10.356

288

 

10.644

Tegemoetkoming vaste lasten

4.408.500

4.408.500

  • 800.000
  • 99.500

3.509.000

Europees Defensie Fonds cofinanciering

5.000

4.380

 
  • 4.322

58

Omscholing naar tekortsectoren

40.000

40.000

   

40.000

Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling

35.000

35.000

 
  • 15.000

20.000

Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)

13.500

10.638

  • 9.304
 

1.334

Herstructurering winkelgebieden

11.200

9.937

  • 1.200
 

8.737

R&D mobiliteitssectoren

37.500

37.500

   

37.500

SEG

350.000

525.000

   

525.000

NGF - project AiNed

0

13.600

  • 13.600
 

0

NGF - project Groenvermogen

21.530

10.395

  • 600
  • 600

9.195

NGF - project Health RI

4.400

10.000

   

10.000

NGF - project RegMed XB

12.800

20.900

   

20.900

NGF - project QuantumDeltaNL

41.900

67.800

   

67.800

Indirecte kostencompensatie ETS

81.600

87.864

 
  • 22.864

65.000

IPCEI Cloudinfrastructuur en services

10.000

10.000

  • 9.951
  • 49

0

IPCEI Micro elektronica

30.000

30.000

  • 29.951
  • 49

0

NGF - project Nationaal Onderwijslab

5.460

5.460

  • 5.460
 

0

Aanvullende tegemoetkoming evenementen

245.000

120.000

   

120.000

Omzetderving Limburg

12.000

24.000

 
  • 310

23.690

NGF project Oncode-PACT

0

10.000

 
  • 713

9.287

EuroHPC

0

0

2.500

 

2.500

Euro QCI

0

0

2.319

  • 2.903
  • 584

Brexit Adjustment Reserve

0

187.800

 
  • 149.000

38.800

Overig

4.906

4.886

560

  • 722

4.724

 

Leningen

107.000

107.000

0

0

107.000

Bedrijfssteun

4.000

4.000

   

4.000

Qredits

103.000

103.000

   

103.000

 

Garanties

157.541

107.541

0

  • - 
    50.000

57.541

   

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde

suppletoire

     
 

begroting (incl.

begroting (incl.

Mutaties Miljoe-

 

Stand 2e

 

ISB, NvW en

ISB, NvW en

nennota (incl. ISB,

Overige mutaties

suppletoire

 

amendementen)

amendementen)

NvW en amende-

2e suppletoire

begroting (4) = (2)

 

(1)

(2)

menten)

begroting

  • (3)

BMKB

37.624

37.624

  • 950
 

36.674

BMKB-Groen

0

0

950

 

950

Groeifaciliteit

8.172

8.172

   

8.172

Garantie Ondernemersfinanciering

11.745

11.745

   

11.745

Garantie Ondernemersfinanciering Corona

100.000

50.000

 
  • 50.000

0

 

Opdrachten

11.939

10.760

567

  • - 
    75

11.252

Onderzoek en opdrachten

4.455

4.338

  • 13

44

4.369

Caribisch Nederland

1.083

994

242

 

1.236

Regeldruk

2.336

2.336

 
  • 43

2.293

Budget Samenwerking regio

665

354

338

24

716

Small Business Innovation Research

3.400

2.738

 
  • 100

2.638

 

Bijdrage aan agentschappen

151.678

170.008

5.286

7.612

182.906

Bijdrage RVO.nl

151.135

169.465

5.268

7.612

182.345

Bijdrage Agentschap Telecom

543

543

18

 

561

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

340.286

352.268

25.168

5.840

383.276

Bijdrage aan TNO

178.863

188.845

20.317

9.850

219.012

Kamer van Koophandel

135.958

137.958

3.913

2.952

144.823

Bijdrage aan NWO-TTW

25.465

25.465

938

  • 6.962

19.441

Bijdrage aan medeoverheden

13.998

13.998

13.688

0

27.686

MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

13.998

13.998

13.688

 

27.686

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

432.420

450.690

  • - 
    13.472
  • - 
    5.701

431.517

Internationaal Innoveren

52.766

66.808

  • 20.318
 

46.490

PPS toeslag

199.068

201.281

5.968

361

207.610

TO2 (excl. TNO)

55.880

56.620

3.201

80

59.901

Topsectoren overig

10.749

14.915

6.120

  • 7.322

13.713

Ruimtevaart (ESA)

72.726

72.726

3.402

5.397

81.525

Bijdrage NBTC

9.425

9.425

100

230

9.755

Overige bijdragen aan organisaties

5.806

5.965

363

  • 798

5.530

Economische ontwikkeling en technologie

10.000

6.950

68

  • 3.649

3.369

EU-cofinanciering JTF

16.000

16.000

  • 12.376
 

3.624

 

Storting begrotingsreserve

0

0

12.700

2.500

15.200

Storting reserve BMKB Groen

0

0

12.700

2.500

15.200

 

Ontvangsten

672.151

1.145.356

  • - 
    350.000

254.116

1.049.472

Luchtvaartkredietfaciliteit

1.712

1.712

 
  • 612

1.100

Rijksoctrooiwet

47.041

47.156

 

3.600

50.756

Eurostars

4.250

4.250

 
  • 1.036

3.214

Joint Strike Fighter

9.000

9.000

 
  • 3.600

5.400

Diverse ontvangsten

1.648

1.738

 

18.114

19.852

Bedrijfssteun

89.500

27.500

   

27.500

Tegemoetkoming vaste lasten

465.000

465.000

  • 350.000

185.000

300.000

Tegemoetkoming vaste lasten starters

0

0

 

150

 

BMKB

33.000

33.000

  • 2.500
 

30.500

Onttrekking reserve BMKB

0

10.000

 

2.500

12.500

Onttrekking reserve Klein Krediet Corona

0

5.000

 

2.500

7.500

   

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

BMKB groen

0

0

2.500

  • 2.500

0

Groeifaciliteit

8.000

8.000

   

8.000

Garantie Ondernemingsfinanciering

13.000

13.000

   

13.000

Onttrekking reserve Garantie Ondernemingsfinanciering

0

35.000

 

50.000

85.000

Brexit Adjustment Reserve

0

485.000

   

485.000

Tabel 9 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)

Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

9.641.689

11.138.550

  • - 
    1.244.849
  • - 
    897.910

8.995.791

waarvan garantieverplichtingen

1.650.000

1.650.000

   

1.650.000

waarvan overige verplichtingen

7.991.689

9.488.550

  • 1.244.849
  • 897.910

7.345.791

Budgetflexibiliteit

De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2022 was 21%, oftewel 79% van het kasbudget 2022 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2022 daalde dit naar circa 76%, met name als gevolg van toegevoegd budget voor NGF-projecten en Brexit Adjustment Reserve (BAR), waarvoor nog geen juridische verplichtingen waren aangegaan. Doordat er gedurende het jaar verplichtingen zijn aangegaan voor de bovengenoemde projecten (voor NGF en BAR) is het percentage juridisch verplicht gestegen naar 78%. Voor de BAR is er € 149 mln doorgeschoven naar volgend jaar.

Toelichting

Verplichtingen

Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota word het verplichtingenbudget in 2022 met € 898 mln verlaagd. Dit heeft in het bijzonder de volgende oorzaken:

  • Het verplichtingenbudget 2022 voor de regeling Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) wordt verlaagd met € 900 mln, op basis van een actuele raming van RVO.nl.
  • Het verplichtingenbudget 2022 voor de regeling Tegemoetkoming vaste lasten starters wordt verlaagd met € 20 mln, op basis van een actuele raming van RVO.nl.
  • Verhoging van het verplichtingenbudget voor PPS-toeslag met € 38 mln. De PPS-toeslag regeling kent een open-einde. De overschrijding van het verplichtingenbudget is ontstaan door onder andere het doorschuiven van een bedrag van € 10 mln voor TKI-Energie van 2021 naar 2022. Er zijn meer aanvragen binnengekomen na de sluitingsdatum. Daarnaast is er voor 2022 ongeveer € 17 mln meer budget uitgekeerd aan projecttoeslagen.
  • Voor de IPCEI's Micro elektronica, Cloudinfrastructuur en services zijn het subsidiebudget en de uitvoeringskosten niet benut. Dit is het gevolg van een verlengd notificatietraject bij de Europese Commissie. De

IPCEI's kunnen pas van start gaan wanneer de Europese Commissie de projecten heeft goedgekeurd. Van de onderuitputting is € 15 mln aan verplichtingenbudget ingezet om overschrijding op de PPS-toeslag en SBO te dekken.

Uitgaven

Subsidies

Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)

De verlaging van het budget met € 99,5 mln betreft een bijstelling van het budget op basis van actuele ramingen van RVO.nl. In verband hiermee wordt het budget voor de TVL verlaagd met € 100 mln en het budget voor de regeling Continuïteit bruine vloot verhoogd met € 0,5 mln.

Tegemoetkoming vaste lasten starters

De verlaging van het budget met € 15 mln betreft een bijstelling van het budget in verband met lager dan geraamd beroep op de regeling.

Brexit Adjustment Reserve (BAR)

De BAR bedrijfslevenregeling (gefinancierd uit EU-middelen) is 1 november 2022 opengegaan. Dit is later dan gepland, waardoor er voor 2022 € 149,8 mln minder nodig is dan verwacht.

Indirecte kostencompensatie ETC

Door de hoge energie- en gasprijzen is bij een aantal grootverbruikers in 2021 de productie gedaald, met als gevolg dat in 2022 voor € 22,9 mln minder aanspraak is gemaakt op deze regeling.

Garanties

Garantie Ondernemersfinanciering Corona

Betreft afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona met € 50 mln, vanwege lager dan verwacht beroep op de regeling. Samen met een € 50 mln onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemer sfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

NWO-TTW

Het budget voor NWO-TTW wordt met € 7,0 mln verlaagd in verband met lagere uitgaven door NWO-TTW dan geraamd. Dit komt met name door vertraging van projecten ten gevolge van de beperkende maatregelen in verband met COVID-19.

Ontvangsten

Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)

De ontvangstenraming voor de TVL wordt in 2022 met € 185 mln verhoogd in verband met te verwachten terugbetalingen van subsidie, met name ten gevolge van lager dan verwachte omzetderving.

Onttrekking reserve Garantie Ondernemingsfinanciering Betreft onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering van € 50 mln. De reden hiervoor is dat er minder beroep gedaan is op de Corona variant van de Garantie Ondernemingsfinanciering, daarnaast is de regeling reeds gesloten. Samen met een € 50 mln afroming van de Garantie Onder-nemersfinanciering Corona is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.

Toelichting op de begrotingsreserves

Er zijn begrotingsreserves voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (inclusief het Coronaluik), de Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (inclusief de Coronamodule van de GO), de groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en de regeling Klein Krediet Corona (KKC).

De regulaire GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden ultimo 2022 onttrekking voorgenomen voor de kasbuffers voor de BMKB (€ 12,5 mln), de KKC (€ 7,5 mln) en de GO (€ 85 mln). De € 85 mln onttrekking van de GO was eerder geraamd op € 35 mln en wordt met de 2e supletoire begroting verhoogd met € 50 mln. Daarnaast wordt er ultimo 2022 een storting voorgenomen voor de kasbuffer voor de BMKB groen (€ 15,2 mln).

Ultimo begrotingsjaar wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteiten en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regelingen definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden.

 

Tabel 10 Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)

 

(bedragen x € 1.000)

 

Stand 1/1/2022

214.657

  • Geraamde storting
  • Geraamde onttrekking
  • 12.500

Stand (raming) per 31/12/2022

202.157

Tabel 11 Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen) (bedragen x € 1.000)

Stand 1/1/2022

  • Geraamde storting    15.200
  • Geraamde onttrekking

Stand (raming) per 31/12/2022    15.200

 

Tabel 12 Begrotingsreserve Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (bedragen x € 1.000)

Stand 1/1/2022

289.636

  • Geraamde storting
  • Geraamde onttrekking
  • 85.000

Stand (raming) per 31/12/2022

204.636

Tabel 13 Begrotingsreserve Groeifaciliteit (bedragen x € 1.000)

Stand 1/1/2022    67.646

  • Geraamde storting - Geraamde onttrekking

Stand (raming) per 31/12/2022    67.646

Tabel 14 Begrotingsreserve Garantie MKB-faciliteiten (bedragen x € 1.000)

Stand 1/1/2022    20.932

  • Geraamde storting - Geraamde onttrekking

Stand (raming) per 31/12/2022    20.932

 

Tabel 15 Begrotingsreserve Klein Krediet Corona (bedragen x € 1.000)

Stand 1/1/2022

24.702

  • Geraamde storting
  • Geraamde onttrekking
  • 7.500

Stand (raming) per 31/12/2022

17.202

3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Toekomstfonds (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x

 

€ 1.000)

   

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

169.513

460.595

  • - 
    24.615

9.565

445.545

 

Uitgaven

245.374

393.198

385

9.565

403.148

 

Subsidies (regelingen)

3.162

5.151

0

2.700

7.851

Smart Industry (subsidie)

184

793

0

 

793

Haalbaarheidsstudies STW

0

19

0

 

19

Thematisch Technology Transfer

2.978

4.339

0

2.700

7.039

 

Leningen

233.474

372.307

106

5.300

377.713

Startups / MKB financiering

Volledig revolverend

Fund to Fund

27.292

73.055

0

 

73.055

ROM's

17.000

18.913

0

 

18.913

Dutch Future Fund

6.000

10.000

0

 

10.000

Deep Tech Fund

25.000

35.000

0

 

35.000

Fonds Alternatieve Financiering

10.000

20.000

0

 

20.000

Deels revolverend

Innovatiekrediet

56.999

78.986

  • 17.539
  • 5.000

56.447

Risicokapitaal SEED

53.559

76.693

0

 

76.693

Vroege fase / informal investors

20.514

32.026

0

 

32.026

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

Met vermogensbehoud

Investeringen infundamenteel en toegepast onderzoek

2.500

3.569

6.053

  • 5.313

4.309

Onco research

2.431

4.630

11.486

9.100

25.216

Smart Industry (leningen)

315

372

0

 

372

Thematische Technology Transfer

7.364

13.063

106

6.513

19.682

REGMED

4.500

6.000

0

 

6.000

 

Bijdrage aan agentschappen

8.738

15.740

279

1.565

17.584

Bijdrage RVO.nl

8.738

15.740

279

1.565

 
 

Ontvangsten

75.300

106.000

0

0

106.000

ROM's

30.000

30.000

0

 

30.000

Fund to Fund

17.900

47.650

0

 

47.650

DVI II

1.100

2.050

0

 

2.050

Innovatiekredieten

16.000

16.000

0

 

16.000

SEED

10.300

10.300

0

 

10.300

Tabel 17 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)

 
   

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

169.513

460.595

  • - 
    24.615

9.565

445.545

waarvan garantieverplichtingen

0

0

   

0

waarvan overige verplichtingen

169.513

460.595

  • 24.615

9.565

445.545

Budgetflexibiliteit

De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2022 was 27%, oftewel 73% van het kasbudget 2022 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2021 daalde dit naar circa 36%. De budgetflexibele ruimte had met name betrekking op het Deep Tech Fund, de SEED Capital Regeling, REGMED en Onco research. De commitering voor het Deep Tech fund is inmiddels verrricht, waardoor ten tijde van de 2e suppletoire begroting circa 82% van het kasbudget 2022 is verplicht. De budgetflexibiliteit is derhalve circa 18%.

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is ten opzichte van de mutaties in de Miljoenennota met € 9,6 mln verhoogd. Dit heeft met name betrekking op een verhoging van het verplichtingenbudget voor Thematisch Technology Transfer van € 9,5 mln in verband met een tender op het onderwerp pandemische paraatheid. VWS heeft de middelen hiervoor beschikbaar gesteld.

Uitgaven

Leningen

Innovatiekrediet

Er is € 5 mln beschikbaar gesteld van het Innovatiekrediet voor Onco Research. Dit budget kwam beschikbaar doordat er vorig jaar meer ontvangsten waren binnengekomen bij het Innovatiekrediet dan geraamd.

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek Er is € 4,1 mln beschikbaar gesteld van de TOF-regeling voor Onco Research. Dit budget kwam beschikbaar doordat er een project niet is doorgegaan. Verder is er per abuis in de 2e suppletoire EZK-begroting 2021 € 1,2 mln van het instrument Thematische Technology Transfer overgeboekt. Dit is gecorrigeerd.

Onco Research

Er is in totaal € 9,1 mln beschikbaar gesteld voor Onco Research met middelen van de TOF-regeling en het Innovatiekrediet. De middelen zijn bedoeld voor de tweede fase van de subsidieverstrekking aan Oncode.

Thematische Technology Transfer

VWS heeft € 9,5 mln beschikbaar gesteld voor een tender op het onderwerp pandemische paraatheid. Hiervan is € 5,3 mln voor het leningeninstrument en is € 4,2 mln beschikbaar gesteld als bijdrage aan RVO en het subsidiein-strument van Thematische technology Transfer. Hiernaast is per abuis in de 2e suppletoire EZK-begroting 2021 € 1,2 mln van het instrument Thematische Technology Transfer overgeboekt naar het instrument Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek. Dit is gecorrigeerd.

3.4 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Een doelmatige energievoorziening klimaatverandering (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

en beperking van de

   

Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. Mutaties Miljoe-ISB, NvW en nennota (incl. ISB, amendementen) NvW en amende-(2)    menten)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

13.075.972

18.366.965    10.348.744

  • - 
    153.712

28.561.997

Uitgaven

4.983.223

7.329.610

3.961.245

  • - 
    54.150

11.236.705

 

Subsidies (regelingen)

4.582.452

4.656.721

3.154.436

  • - 
    1.626.782

6.184.375

Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en

Innovatie (MOOI)

60.135

61.280

0

5.546

66.826

Hernieuwbare Energietransitie (HER+)

42.140

42.140

  • 7.000
  • 2.878

32.262

Energie-efficiency

2.368

2.187

0

  • 236

1.951

Green Deals

500

500

100

0

600

Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)

75.963

100.298

  • 5.160
  • 9.273

85.865

Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)

7.075

2.475

0

58

2.533

Projecten Klimaat en Energieakkoord

3.981

2.231

0

  • 166

2.065

SDE

687.400

598.000

  • 386.000
  • 50.000

162.000

SDE+

2.585.508

2.651.783

  • 1.713.408
  • 232.340

706.035

SDE++

76.855

662.359

820.000

  • 1.400.569

81.790

Aardwarmte

17.500

17.500

0

0

17.500

ISDE-regeling

258.000

256.700

  • 35.000

63.300

285.000

Carbon Capture Storage (CCS)

4.080

2.780

0

0

2.780

Hoge Flux Reactor

6.401

6.401

0

0

6.401

Caribisch Nederland

6.144

10.404

17.216

10.996

38.616

Overige subsidies

50.000

71.600

  • 14.000

1.258

58.858

Opschalingsinstrument waterstof

4.000

138.600

  • 138.350

0

250

Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

42.519

2.200

0

  • 1.369

831

Subsidieondersteuning verduurzaming MKB

25.633

24.283

0

  • 4.283

20.000

IPCEI waterstof

3.000

3.000

0

  • 826

2.174

Vulmaatregelen gasopslag

623.250

0

0

0

0

Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI)

0

0

9.002

  • 4.574

4.428

Schadeafhandeling mijnbouw Limburg

0

0

1.531

  • 1.426

105

Tegemoetkoming energieprijzen 2022

0

0

3.154.000

 

3.154.000

Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023

0

0

1.451.505

 

1.451.505

 

Leningen

61.400

2.361.400

0

0

2.361.400

Lening EBN

61.400

61.400

0

0

61.400

Lening EBN voor vullen Bergermeer

0

2.300.000

0

0

2.300.000

 

Garanties

0

0

0

0

0

Verliesdeclaratie aardwarmte

 

Opdrachten

36.953

36.853

  • - 
    13.203
  • - 
    2.843

20.807

Onderzoek mijnbouwbodembeweging

1.986

1.647

1.000

  • 35

2.612

SodM onderzoek

2.425

2.194

0

0

2.194

Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Vastgestelde    suppletoire begroting (incl.    begroting (incl. Mutaties Miljoe-    Stand 2e

ISB, NvW en    ISB, NvW en nennota (incl. ISB, Overige mutaties    suppletoire amendementen) amendementen) NvW en amende-    2e suppletoire begroting (4) = (2)

  • (1) 
    (2)    menten)    begroting    + (3)

Uitvoeringsagenda klimaat

623

473

0

  • 273

200

Klimaat mondiaal

335

890

0

0

890

Onderzoek en opdrachten

31.584

31.649

  • 14.203
  • 2.535

14.911

 

Bijdrage aan agentschappen

81.435

114.632

2.476

  • - 
    9.602

107.506

Bijdrage RVO.nl

64.746

92.042

2.374

  • 3.106

91.310

Bijdrage Agentschap Telecom

4.103

4.103

702

  • 332

4.473

Bijdrage NEa

7.536

11.700

244

  • 4.747

7.197

Bijdrage KNMI

1.264

1.925

44

0

1.969

Bijdrage NVWA

886

886

28

  • 47

867

Bijdrage RIVM

1.600

1.001

54

  • 1.000

55

Bijdrage RWS

1.300

2.975

  • 970
  • 370

1.635

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

142.417

145.907

  • - 
    1.597
  • - 
    6.282

138.028

Doorsluis COVA-heffing

111.000

111.000

  • 2.760
  • 9.726

98.514

TNO kerndepartement

29.690

33.180

1.099

3.444

37.723

TNO SodM

1.727

1.727

64

0

1.791

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.340

1.340

12.915

  • - 
    205

14.050

Uitkoopregeling

1.340

1.340

1.715

  • 205

2.850

Regeling toezicht energiebesparingsplicht

0

0

11.200

0

11.200

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

10.893

12.200

  • - 
    287
  • - 
    2.320

9.593

Nuclear Research Group (NRG)

8.259

8.259

330

  • 921

7.668

Internationale contributies

1.624

2.050

  • 125

0

1.925

PBL Rekenmeesterfunctie

1.010

1.891

  • 1.492
  • 399

0

ILT handhaving F-gassen

0

0

1.000

  • 1.000

0

Stortingen begrotingsreserve

66.333

557

806.505

1.593.884

2.400.946

Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie

66.333

0

806.505

1.593.884

2.400.389

Storting in begrotingsreserve aardwarmte

0

557

0

0

557

 

Ontvangsten

3.720.277

5.911.419

1.800

  • - 
    14.533

5.898.686

Ontvangsten COVA

111.000

111.000

0

  • 12.486

98.514

Opbrengst heffing ODE (SDE++)

2.692.000

2.906.000

0

0

2.906.000

Ontvangsten zoutwinning

2.511

2.511

0

0

2.511

Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie

4.186

1.576.186

0

0

1.576.186

ETS-ontvangsten

900.000

1.300.000

0

0

1.300.000

Diverse ontvangsten

10.580

15.722

1.800

  • 2.047

15.475

 

Tabel 19 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde begroting (incl.

ISB, NvW en amendementen)

  • (1) 
    a

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

suppletoire begroting (incl.

ISB, NvW en mendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

13.075.972

18.366.965

10.348.744

  • - 
    153.712

28.561.997

waarvan garantieverplichtingen

44.200

44.200

0

0

44.200

waarvan overige verplichtingen

13.031.772

18.322.765

10.348.744

  • 153.712

28.517.797

Budgetflexibiliteit

De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de Ontwerpbegroting 2022 was ongeveer 15%, ofwel 85% van het beschikbare kasbudget was al juridisch verplicht. Met de mutaties van de 4e, 6e, 8e, 9e en 10e ISB en de 1e en 2suppletoire begrotingen daalt het percentage jurigisch verplicht naar 69%: het resterende budget is vrijwel geheel bestuurlijk gebonden.

Toelichting

Verplichtingen

De verlaging van het verplichtingenbudget met € 153,7 mln die in het kader van de Najaarsnota wordt doorgevoerd is een saldo van verhogingen en verlagingen van het verplichtingenbudget.

De belangrijkste verhogingen van verplichtingenbudgetten betreffen:

  • Vulmaatregelen gasopslag (€ 11,1 mln). omdat de subsidiebeschikking aan EBN hoger is uitgevallen dan bij Miljoenennota ingeschat.
  • Storting in de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie (€ 1.593,9 mln): zie de toelichting bij de uitgaven.
  • De HER+ met € 31,7 mln, voor het grootsste deel heeft dit betrekking op de ophoging van de HER+ met € 30 mln.
  • De ISDE-regeling (€ 97 mln) om te kunnen voldoen aan de toegenomen belangstelling voor subsidies voor isolatiemaatregelen en warmtepompen als gevolg van de gestegen energieprijzen.
  • Caribisch Nederland (€ 16,5 mln) om een impuls te geven aan de verduurzaming van de energieopwekking op Saba, Sint-Eustatius en Bonaire.
  • Overige subsidies (€ 16 mln) om de Specifieke Uitkering aan de provincie Flevoland voor de Rijksbijdrage aan het Windpark Zeewolde te dekken.

Tegenover deze verhogingen staan verlagingen van het verplichtingenbudget van:

  • Doorsluis COVA-heffing (€ 8,4 mln), omdat door de hogere brandstofprijzen in 2022 minder aan de pomp getankt is.
  • De DEI+-regeling (€ 11,5 mln) als gevolg van minder subsidieaanvragen dan verwacht.
  • SDE+ (€ 58,6 mln) als gevolg van lagere aangegane verplichtingen in het kader van het flankerend beleid rond SDE+ en WOZ.
  • SDE++ (€ 1.685.6 mln) als gevolg van lagere verplichtingen in het kader van de SDE++-regeling en het doorschuiven van de nadeelcompensatie van de productiebeperking van kolencentrales naar 2023.
  • Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (€ 119,3 mln), omdat er veel minder subsidieaanvragen zijn ingediend dan verwacht daar de markt van oordeel is dat de subsidiebedragen te laag zijn.
  • Subsidie Verduurzaming MKB (€ 5,5 mln) als gevolg van het tijdelijk stopzetten van de regeling na signalen van fraude met de regeling.
  • IPCEI Waterstof (€ 13,3 mln), ) omdat de subsidiebehoefte van het door de Europese Commissie goedgekeurde project in de eerste golf lager was dan het beschikbaar gestelde budget (€ 35 mln).

Uitgaven

Subsidies

Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)

Op de middelen die bestemd zijn voor de regeling MOOI is er sprake van een overschrijding van € 5,5 mln, omdat er meer subsidievoorschotten in 2022 zullen worden uitgekeerd dan eerder geraamd.

Demonstratieregeling Enrgie- en klimaatinnovatie (DEI+)

Op het kasbudget van de DEI+ is sprake van een onderuitputting van € 9,3 mln, vooral als gevolg van lagere benutting van de regeling en vertraging van projecten.

SDE

Op de uitfinanciering van de SDE-regeling vinden, als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen, aanzienlijklagere kasuitgaven plaats dan waar bij Miljoenennota rekening mee gehouden was. De ongebruikte middelen (€ 50 mln) blijven beschikbaar via de reserve duurzame energie en klimaattran-sitie.

SDE+

Onder de SDE+ vallen, naast de uitgaven voor de regeling zelf, ook de subsidie aan TenneT voor de aanleg van het net op zee en het flankerende beleid rond de SDE+ en wind op zee. Ook hier is sprake van een omvangrijke onderuitputting (€ 232,3 mln) als gevolg van de gestegen energieprijzen: ook deze onderuitpoutting wordt in zijn geheel in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort.

SDE++

Onder het budget voor de SDE++ vallen niet alleen de uitgaven voor de SDE ++-regeling zelf, maar ook de uitgaven voor de overeenkomst met Denemarken voor de statistische overdracht, voor de te treffen maatregelen rond de productiebeperking van de kolencentrales in Nederland en voor de kapitaalversterking van de netwerkbedrijven. De verwachting is dat de gehele, voor de productiebeperking gerserveerde middelen (€ 900 mln) en de voor de kapitaalversterking van de netwerkbedrijven gereserveerde middelen (€ 500 mln) niet meer in 2022 worden besteed en doorschuiven naar 2023. De ongebruikte middelen blijven beschikbaar via de reserve duurzame energie en klimaattransitie, zodat deze middelen in 2023 aan de reserve kunnen worden onttrokken om de doorgeschoven uitgaven te kunnen financieren.

ISDE

Omdat het plafond voor de ISDE-regeling in 2022 met € 97 mln wordt opgehoogd (zie bij verplichtingen) wordt ook het kasbudget 2022 opgehoogd met € 63,3 mln (het restant komt in 2023 tot betaling).

Caribisch Nederland

EZK zal in 2022 een extra financiële bijdrage leveren aan de verduurzaming van de energieopwekking op Caribisch Nederland. Voor Bonaire wordt € 10 mln op de begroting gereserveerd. De exacte bijdrage voor 2022 moet nog bepaald worden. Ook wordt zo'n € 1 mln extra aan netbeheersubsidies uitgegeven als gevolg van de verslechtering van de koers van de euro ten opzichte van de dollar.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Doorsluis COVA-heffing

Zie de toelichting bij Ontvangsten.

Stortingen begrotingsreserve

Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie Er is sprake is van aanzienlijke hogere onderuitputting (€ 1.621,9 mln) bij de SDE, de SDE+ en de SDE++ (zie hiervoor) dan waar al bij Miljoenennota rekening mee gehouden was. Ook deze onderuitputting wordt in zijn geheel in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort. De volledige storting komt hiermee voor 2022 uit op € 2,4 mld.

Ontvangsten

Ontvangsten COVA

De COVA-heffing is een opslag die wordt geheven op aardolieproducten in Nederland en is bedoeld voor het financieren van het aanhouden van strategische olievoorraden door de Stichting Centraal Orgaan Voorraad-vorming Aardolieproducten (COVA). Als gevolg van de energiecrisis, voor het grootste deel het gevolg van de oorlog in Oekraïne, is er minder brandstof verbruikt. Hierdoor wordt er € 12,5 mln minder voorraadheffing opgehaald en wordt er ook minder doorgesluisd aan de COVA.

Toelichting op de begrotingsreserves

 

Tabel 20 Begrotingsreserve Duurzame energie en klimaattransitie (bedragen x € 1.000)

Stand 1/1/2022

3.979.230

  • Geraamde storting

2.400.389

  • Geraamde onttrekking
  • 1.576.185

Stand (raming) per 31/12/2022

4.803.434

De begrotingsreserve voor duurzame energie en klimaattransitie is bestemd voor onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij of het niet doorgaan van projecten waaraan subsidie is toegekend op basis van de SDE, de SDE+, de SDE++, de HER+ of de ISDE. Via de reserve blijven deze middelen ook in de toekomst beschikbaar voor het stimuleren van hernieuwbare energieproductie of CO2-reductie. In 2022 zal in totaal € 2.400 mln in de begrotingsreserve gestort worden als onderuitputting op de SDE, de SDE+, de SDE++, de HER+ en de ISDE.

De verwachte onttrekking van in totaal € 1.576,2 mln betreft:

  • de onttrekking van € 1.572 mln en toevoeging aan het SDE++-budget waartoe in het Coalitieakkoord van het huidige kabinet besloten is.
  • De onttrekking van € 4,2 mln om de extra uitgaven op de SCE-regeling in 2022 als gevolg van het amendement-Sienot c.s. (Kamerstuk 35 570 XIII, nr. 12) te dekken.
 

Tabel 21 Begrotingsreserve Aardwarmte (bedragen x € 1.000)

Stand 1/1/2022

18.056

  • Geraamde storting

557

  • Geraamde onttrekking
  • 80

Stand (raming) per 31/12/2022

18.533

De begrotingsreserve voor de garantieregeling Aardwarmte is bedoeld om het budget voor het mogelijk uitbetalen van verliesdeclaraties meerjarig in te kunnen zetten en een eventuele mismatch in de tijd tussen inkomsten (premies) en uitgaven (verliesdeclaraties) op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling Aardwarmte betalen marktpartijen een kostendekkende premie aan de uitvoerder van de regeling (RVO.nl) die wordt gestort in de begrotingsreserve. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 0,56 mln. De onttrekking betreft de kosten die RVO.nl maakt voor de uitvoering van de regeling.

Tabel 22 Begrotingsreserve aan ECN verstrekte leningen (bedragen x € 1.000)

Stand 1/1/2022    6.600

  • Geraamde storting - Geraamde onttrekking

Stand (raming) per 31/12/2022    6.600

De middelen in de begrotingsreserve risicopremie NRG zullen worden aangesproken als de Nuclear Reseach Group (NRG) - al dan niet tijdelijk of gedeeltelijk - niet kan voldoen aan de terugbetalingsverplichtingen volgens de afgesloten leningsovereenkomst.

3.5 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 23 Budgettaire gevolgen van beleid art. 5 Een veilig Groningen met perspectief (Tweede suppletoire

 

begroting) (bedragen x € 1.000)

   

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

1.026.461

9.487.308

1.527.923

717.421

11.732.652

Uitgaven    1.027.511    9.490.558    1.527.923    717.421    11.735.902

 

Subsidies (regelingen)

75.000

762.428

72.455

30.855

865.738

Waardevermeerderingsregeling

75.000

107.000

0

22.000

129.000

Geestelijke bijstand

0

550

0

0

550

Uitgaven Nadeelcompensatie

0

0

0

425

425

Duurzaam herstel

0

10.000

  • 5.000

0

5.000

Woonbedrijf

0

3.028

90

0

3.118

Diverse subsidies versterken

0

9.050

63.515

0

72.565

Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken

0

632.800

13.500

3.500

649.800

Huurderscompensatie

0

0

350

0

350

Nieuwbouwregeling

0

0

0

4.930

4.930

Inkomensoverdrachten

0

1.544

4

0

1.548

Tegemoetkoming aan huurders

0

1.544

4

0

1.548

(Schade)vergoeding

704.250

698.000

4.632

  • - 
    145.000

557.632

Vergoeding fysieke schade

506.250

476.000

0

  • 100.000

376.000

Vergoeding waardedaling

116.000

100.000

0

  • 35.000

65.000

Vergoeding immateriële schade

75.000

75.000

0

0

75.000

Commissie Bijzondere Situaties

1.500

1.500

975

0

2.475

Herbeoordeling waardedaling

0

25.000

  • 7.500
  • 10.000

7.500

Vastgelopen dossiers

0

15.000

1.057

0

16.057

Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen

5.500

5.500

100

0

5.600

Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen

0

0

10.000

0

10.000

Opdrachten

2.380

7.522.038

1.333.500

937.933

9.793.471

Werkbudgetten

2.380

15.450

  • 1.683

0

13.767

Versterkingsoperatie

0

460.176

  • 177.908

157.500

439.768

Knelpunten (bestuurlijke afspraken)

0

22.500

532

  • 13.500

9.532

Versterken industrie

0

982

59

0

1.041

Nieuwbouwregeling

0

4.930

0

  • 4.930

0

Vergoeding Norg akkoord

0

7018.000

1.512.500

798.863

9.329.363

Bijdrage aan agentschappen

239.631

237.181

13.474

182

250.837

Bijdrage RVO.nl

237.631

235.181

13.392

0

248.573

Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG)

2.000

2.000

82

182

2.264

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.050

1.550

0

0

1.550

TNO publieke SDRA

1.050

1.550

0

0

1.550

 

Bijdrage aan mede overheden

2.200

260.317

105.260

  • - 
    105.000

260.577

   

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

MKB-programma (bestuurlijke afspraken

2.200

2.200

0

0

2.200

Nationaal Programma Groningen

0

105.000

0

  • 50.000

55.000

Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken)

0

15.195

105.260

5.000

125.455

Clustering en gebiedsfonds ( bestuurlijke afspraken)

0

135.922

0

  • 60.000

75.922

Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken)

0

2.000

0

0

2.000

 

Bijdrage aan (internationale) organisaties

3.000

7.500

  • - 
    1.402
  • - 
    1.549

4.549

Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)

3.000

3.000

98

  • 354

2.744

Commissie Bijzondere Situaties

0

1.500

  • 1.500

0

0

Raad voor Rechtspraak

0

3.000

0

  • 1.195

1.805

Ontvangsten

1.034.281

7.553.016

1.314.100

130.000

8.997.116

Ontvangsten NAM fysieke schade

490.625

788.444

0

0

788.444

Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade

226.356

443.303

  • 16.777

0

426.526

Dividenduitkering EBN

0

2.800.000

  • 214.000

0

2.586.000

Dividenduitkering GasTerra

4.000

4.000

  • 400

0

3.600

Ontvangsten Mijnbouwwet

55.000

2.196.500

1.528.500

130.000

3.855.000

Ontvangsten NAM waardedaling

190.750

549.012

0

0

549.012

Ontvangsten NAM immateriële schade

65.000

56756

0

0

56.756

Ontvangsten NAM publieke SDRA

1.050

1909

0

0

1.909

Ontvangsten NAM versterken industrie

1.500

1651

0

0

1.651

Diverse ontvangsten

0

990

16.777

0

17.767

Ontvangsten NAM versterkingsoperatie

0

680521

0

0

680.521

Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)

0

25000

0

0

25.000

Ontvangsten NAM Nieuwbouwregeling

0

4.930

0

0

4.930

 

Tabel 24 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)

   

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

 
 

Vastgestelde

suppletoire

     
 

begroting (incl.

begroting (incl.

Mutaties Miljoe-

 

Stand 2e

 

ISB, NvW en

ISB, NvW en

nennota (incl. ISB,

Overige mutaties

suppletoire

 

amendementen) amendementen)

NvW en amende-

2e suppletoire

begroting (4) = (2)

 

(1)

(2)

menten)

begroting

  • (3)

Verplichtingen

1.026.461

9.487.308

1.527.923

717.421

11.732.652

waarvan garantieverplichtingen

0

0

0

0

0

waarvan overige verplichtingen

1.026.461

9.487.308

1.527.923

717.421

11.732.652

Budgetflexibiliteit

Het percentage juridisch verplicht in de ontwerpbegroting 2022 was circa 100%. Bij de 1e suppletoire begroting 2022 bleef dit percentage vrijwel gelijk doordat de middelen die van BZK werden overgeheveld ook grotendeels al juridisch verplicht waren. Ook in deze 2e suppletoire begroting blijft het percentage juridisch verplicht vrijwel ongewijzigd. Dit is het geval omdat de meeste uitgaven op artikel 5 een verplichting zijn op basis van wettelijke en ministeriële regelingen. Daarbij is eveneens de grootste uitgavenpost in 2022 (Norg akkoord, ca. € 9,3 mld) juridisch verplicht.

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven Subsidies

Waardevermeerderingsregeling

Bewoners met € 1.000 schade of meer, kunnen met de waardevermeerderingsregeling maximaal € 4.000 subsidie ontvangen voor de verduurzaming van hun woning. Omdat de regeling tot 1 juni 2023 verlengd wordt, is in de tweede suppletoire begroting per saldo € 22 mln toegevoegd aan het budget (Kamerstukken II, 2022-2023,

Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken

In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 zijn een aantal subsidieregelingen geïntroduceerd. De middelen voor knelpunten staan in de categorie opdrachten, er vinden echter ook betalingen plaats in de categorie subsidies. Daarom is € 3,5 mln overgeheveld van de categorie opdrachten naar de categorie subsidies.

Nieuwbouwregeling

Mocht een eigenaar meerkosten maken voor maatregelen om nieuwe gebouwen aardbevingsbestendig te maken, dan kan de eigenaar daarvoor een bijdrage ontvangen via de Publieke Nieuwbouwregeling. Het begrote budget voor de nieuwbouwregeling is in zijn geheel overgeheveld van de categorie opdrachten naar de categorie subsidies.

(Schade)vergoeding

Vergoeding fysieke schade

Sinds 1 juli 2020 besluit het IMG over (fysieke) schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Het IMG verwacht niet dat het voor 2022 begrote budget voor fysieke schadevergoeding tot uitkering zal komen. Het budget wordt daarom met € 100 mln neerwaarts bijgesteld.

Vergoeding waardedaling

Sinds september 2020 besluit het IMG over vergoedingen voor de waardedaling van woningen in het aardbevingsgebied. Het IMG verwacht dat € 35 mln van het voor 2022 begrote budget voor de waardedalingsregeling pas in 2023 tot uitkering komt. Het budget wordt daarom neerwaarts bijgesteld.

Herbeoordeling waardedaling

Groningers die een lagere schadevergoeding voor waardedaling hebben ontvangen van de NAM, dan nu zou zijn toegekend door het IMG kunnen een tegemoetkoming ontvangen. Het IMG verwacht dat € 10 mln van het voor 2022 begrote budget voor de waardedalingsregeling pas in 2023 tot uitkering komt. Het budget wordt daarom met dit bedrag neerwaarts bijgesteld.

Opdrachten

Versterkingsoperatie

Als gevolg van hogere bouwkosten zijn de uitgaven voor de versterkings-operatie opwaarts bijgesteld naar € 439 mln.

Knelpunten (bestuurlijke afspraken)

Van knelpuntenbudget is € 3,5 mln overgeheveld naar de categorie subsidies. Daarnaast zijn de begrote uitgaven met € 10 mln naar beneden bijgesteld, omdat er in mindere mate dan verwacht een beroep is gedaan op deze middelen.

Nieuwbouwregeling

Het begrote budget voor de nieuwbouwregeling is in zijn geheel overgeheveld van de categorie opdrachten naar de categorie subsidies. Zie ook de toelichting onder de categorie 'subsidies'.

Vergoeding Norg akkoord

Als gevolg van de hogere gasprijs valt ook de vergoeding op basis van het Norg akkoord hoger uit. Het totale budget is opwaarts bijgesteld naar € 9.329 mln. Dit betreft zowel de vergoeding over gasjaar 2020-2021 (Kamerstukken II, 2021-2022, 33 529, nr. 997) als de vergoeding over gasjaar 2021-2022 (inclusief btw).

Bijdrage aan mede overheden

Nationaal Programma Groningen

Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Omdat € 50 mln van het in 2022 beschikbare budget naar verwachting pas in 2023 tot besteding komt vindt een neerwaartse bijstelling plaats.

Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken)

De versterkingsoperatie in Groningen vraagt personeelscapaciteit van de provincie Groningen en de aardbevingsgemeenten. In 2022 heeft EZK een aanvullende € 5 mln hiervoor beschikbaar gemaakt.

Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)

In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Omdat € 60 mln van het in 2022 beschikbare budget naar verwachting pas in 2023 tot besteding komt vindt een neerwaartse bijstelling plaats

Bijdrage aan (internationale) organisaties

Raad voor Rechtspraak

De Rechtbank Noord-Nederland doet uitspraak in beroepszaken naar aanleiding van beschikkingen van het IMG voor fysieke schade, waardedaling of immateriële schade. Voor de gemaakte kosten over 2021 en de eerste helft van 2022 is een bedrag van ca. € 1,2 mln hiervoor overgeheveld.

Ontvangsten

Ontvangsten Mijnbouwwet

De hogere vergoeding voor het Norg akkoord leidt tot hogere ontvangsten voor de Staat. De ontvangsten Mijnbouwwet zijn daarom met € 130 mln omhoog bijgesteld.

4 De niet-beleidsartikelen

4.1 Artikel 40 Apparaat Kerndepartement

Tabel 25 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

302.385

511.483

38.352

  • - 
    48.366

501.469

Uitgaven

302.385

511.483

38.352

  • - 
    48.366

501.469

 

Personele uitgaven

210.375

223.018

181.299

  • 35.269

369.048

waarvan eigen personeel

192.163

203.393

138.053

1.332

342.778

waarvan inhuur externen

10.048

12.647

  • - 
    1.161

5.499

16.985

waarvan overige personele uitgaven

8.164

6.978

44.407

  • - 
    42.100

23.610

Materiële uitgaven

92.010

288.465

  • - 
    142.947
  • - 
    13.097

132.421

waarvan ICT

18.829

26.036

  • 4.314
  • 16.263

14.459

waarvan bijdrage aan SSO's

13.382

13.382

0

0

13.382

waarvan DICTU

20.200

20.200

25

0

20.225

waarvan overige materiële uitgaven

39.599

228.847

  • - 
    138.658

3.166

93.355

 

Ontvangsten

25.294

179.472

  • - 
    1.800

0

177.672

waarvan ACM

17.902

17902

0

0

17902

waarvan SodM

3.150

3.150

  • - 
    1.800

0

1.350

waarvan CPB

1.643

1.643

0

0

1.643

waarvan kerndepartement

2.599

25.902

0

0

25.902

NCG

0

130.875

0

0

130.875

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Personele uitgaven

De raming van de personele uitgaven wordt verlaagd met € 35,3 mln onder andere op grond van:

  • Voor de totale personele uitgaven wordt er vanuit de beleidsdirecties budget (€ 5,5 mln) overgeheveld ter compensatie van externe inhuur bij directie Bedrijfsvoering.
  • Omdat sinds 10 januari 2022 de versterkingsoperatie onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van EZK valt, zijn in het voorjaar middelen overgeheveld van het Ministerie van BZK. Bij de overheveling was niet voor alle middelen volledig duidelijk waar deze geboekt moesten worden op de EZK-begroting. Middels de 2e suppletoire begroting vindt daarom nog een overheveling van ca. € 29 mln naar artikel 5 plaats.

Materiële uitgaven

De raming voor de materiële uitgaven wordt verlaagd met € 13,9 mln onder andere op grond van:

  • Een deel van het beschikbaar gestelde budget voor het programma Transparantie in Informatie (TiI) is herschikt over verschillende onderdelen binnen het kerndepartement (€ 2,8 mln) en een deel is overgeheveld naar de buitendiensten en ZBO's (€ 4,1 mln).
  • Er is budget overgeheveld naar artikel 40 vanuit de beleidsdirecties ter compensatie van verscheidende opdrachten uitgevoerd door DICTU

(€ 2,4 mln).

Ontvangsten

Er zijn geen mutaties op de ontvangsten bij de 2e suppletoire begroting.

4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld

 

Tabel 26 Nog onverdeeld (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)

suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)

Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Verplichtingen

0

82.460

  • - 
    82.460

0

0

Uitgaven

0

82.460

  • - 
    82.460

0

0

 

Prijsbijstelling

0

53.800

  • 53.800
   

Loonbijstelling

0

28.660

  • 28.660
   

Onvoorzien

0

0

0

   
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Toelichting op de verplichtingen en uitgaven

Er zijn geen mutaties bij het artikel «Nog onverdeeld».

5 Agentschappen

5.1 Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)

 

Tabel 27 Exploitatieoverzicht baten-lastenagentschap RVO. nl (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000) 1

 
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

-Omzet

841.437

208.326

  • 21.032

1.028.731

waarvan omzet moederdepartement

413.763

140.910

  • 3.967

550.706

waarvan omzet overige departementen

394.382

67.416

  • - 
    12.771

449.027

waarvan omzet derden

33.292

0

  • - 
    4.294

28.998

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

841.437

208.326

  • - 
    21.032

1.028.731

Lasten

Apparaatskosten

831.337

208.326

  • - 
    21.032

1.018.631

-Personele kosten

461.393

95.7341

  • 5.141

551.986

waarvan eigen personeel

361.805

29.577

0

391.382

waarvan inhuur externen

85.672

64.211

  • - 
    5.141

144.742

waarvan overige personele kosten

13.916

1.946'

0

15.862

-Materiële kosten

369.944

112.592

  • - 
    15.891

466.645

waarvan apparaat ICT

5.609

0

0

5.609

waarvan bijdrage aan SSOS

169.752

22.027'

0

191.779

waarvan overige materiële kosten

194.583

90.565

  • - 
    15.891

269.257

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

10.100

0

0

10.100

-Materieel

100

0

0

100

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

100

0

0

100

-Immaterieel

10.000

0

0

10.000

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

841.437

208.326

  • - 
    21.032

1.028.731

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

 

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

 

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

1 Correctie 1e suppletoire begroting a.g.v. afrondingsverschil.

Toelichting op de baten Omzet moederdepartement

De totale mutatie in de omzet vanuit het moederdepartement bedraagt - € 4,0 mln. Deze mutatie wordt vooral veroorzaakt door een latere openstelling van de Brexit Adjustment Reserve (BAR) bedrijfslevenregeling van het DG Bedrijfsleven en Innovatie (B&I) en door een lagere inzet op een deel van de opdrachten van DG Klimaat en Energie (K&E).

Omzet overige departementen

De totale mutatie in de omzet van overige departementen bedraagt - € 12,8 mln. Deze mutatie wordt vooral veroorzaakt door een lagere omzet van opdrachten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV) en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Dit komt onder andere door minderwerk op de opdracht bij LNV en lagere hoeveelheid aanvragen bij verscheidene regelingen dan eerder ingeschat.

Omzet derden

De totale mutatie in de omzet van derden bedraagt - € 4,3 mln. Deze mutatie wordt onder andere veroorzaakt door een onderuitputting in de opdracht Regional Development and Protection Program (RDPP) Soedan-EU vanwege de onveilige situatie in Soedan.

Bijzondere baten

Zoals ook het geval ten tijde van de 1e suppletoire begroting verwacht RVO geen ontvangsten in het kader van bijzondere baten.

Toelichting op de lasten

De baten en lasten dalen beide met € 21,0 mln. De afname van het opdracht-volume zoals hierboven toegelicht leidt tot lagere uitvoeringskosten. Dit vertaalt zich in een daling van de personele lasten (€ 5,1 mln), waarbij de kosten voor ambtelijk personeel gelijk zijn gebleven en de kosten voor externe inhuur zijn gedaald (€ 5,1 mln). De materiële kosten nemen af met € 15,9 mln. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte kosten, waarbij de directe materiële kosten verband houden met de uitvoering van opdrachten. De afname van het opdrachtenpakket leidt tot een daling van € 15,9 mln aan overige materiële kosten. De bijdrage aan Shared Service Organisaties is gelijk gebleven.

Tabel 28 Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap RVO. nl (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 
 
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
  • 1. 
    Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen

111.896

82.752

0

194.648

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

841.437

208.326

  • 21.032

1.028.731

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

  • 831.337
  • 208.326

21.032

  • 1.018.631
  • 2. 
    Totaal operationele kasstroom

10.100

0

0

10.100

Totaal investeringen (-/-)

  • 25.900
  • 2.600

0

  • 28.500

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

0

  • 3. 
    Totaal investeringskasstroom
  • - 
    25.900
  • - 
    2.600

0

  • - 
    28.500

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

  • 6.600

0

  • 6.600

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

10.866

10.866

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 22.660

12.360

0

  • 10.300

Beroep op leenfaciliteit (+)

25.900

2.600

0

28.500

  • 4. 
    Totaal financieringskasstroom

3.240

8.360

10.866

22.466

  • 5. 
    Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

99.336

88.512

10.866

198.714

Toelichting op het kasstroomoverzicht

In het kasstroomoverzicht is zichtbaar dat het lagere opdrachtpakket zorgt voor lagere operationele ontvangsten en uitgaven. Vanuit het Rijksbrede programma Werken aan Uitvoering heeft RVO voor de uitvoering van het bestedingsplan voor 2022 een bijdrage vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontvangen van € 9,3 mln. Verder heeft de RVO een bijdrage gekregen van € 1,6 mln voor het programma Transparantie in Informatie (TII) vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 250 XIII, nr. 2 37


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.