Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (Negende incidentele suppletoire begroting inzake tijdelijk prijsplafond energie voor kleinverbruikers) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36220 - Negende incidentele suppletoire begroting Economische Zaken en Klimaat 2022 (tijdelijk prijsplafond energie voor kleinverbruikers).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (Negende incidentele suppletoire begroting inzake tijdelijk prijsplafond energie voor kleinverbruikers); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 07-10-2022 |
Publicatiedatum | 07-10-2022 |
Nummer | KST362202 |
Kenmerk | 36220, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-
2023
36 220
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (Negende incidentele suppletoire begroting inzake tijdelijk prijsplafond energie voor kleinverbruikers)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Mede namens de Minister voor Klimaat en Energie,
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
kst-36220-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Voor wat betreft het toelichten van significante verschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid negende incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties |
Stand 9e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
suppletoire |
9eISB |
ISB |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
begroting |
begroting |
|||||||
2022 incl. ISB's, NvW |
incl. ISB |
|||||||
en |
||||||||
amende- |
||||||||
menten |
||||||||
Verplichtingen |
13.075.972 |
18.366.965 |
2.600.000 |
20.966.965 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
4.983.223 |
7.329.610 |
2.600.000 |
9.929.610 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) Missiegedraven Onderzoek Ontwikke- |
4.582.452 |
4.656.721 |
2.600.000 |
7.256.721 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ling en Innovatie (MOOI) Hernieuwbare |
60.135 |
61.280 |
61.280 |
|||||
Energietransitie (HER+) |
42.140 |
42.140 |
42.140 |
|||||
Energie-efficiëntie |
2.368 |
2.187 |
2.187 |
|||||
Green Deals |
500 |
500 |
500 |
|||||
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+) Subsidieregeling |
75.963 |
100.298 |
100.298 |
|||||
Duurzame Scheepsbouw (SDS) |
7.075 |
2.475 |
2.475 |
|||||
Projecten Klimaat en Energieakkoord |
3.981 |
2.231 |
2.231 |
|||||
SDE |
687.400 |
598.000 |
598.000 |
|||||
SDE+ |
2.585.508 |
2.651.783 |
2.651.783 |
|||||
SDE++ |
76.855 |
662.359 |
662.359 |
|||||
Aardwarmte |
17.500 |
17.500 |
17.500 |
|||||
ISDE-regeling |
258.000 |
256.700 |
256.700 |
Stand |
Stand 1e |
Mutaties |
Stand 9e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerpbegroting 2022 incl. ISB's, NvW en amende menten |
suppletoire begroting incl. ISB |
9eISB |
ISB |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
0
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) |
0 |
0 |
Carbon Capture and Storage (CCS) |
4.080 |
2.780 |
Hoge Flux Reactor |
6.401 |
6.401 |
Caribisch Nederland |
6.144 |
10.404 |
Overige subsidies |
50.000 |
71.600 |
Opschalingsinstru-ment waterstof |
4.000 |
138.600 |
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) |
42.519 |
2.200 |
Subsidie ondersteuning verduurzaming MKB |
25.633 |
24.283 |
IPCEI waterstof |
3.000 |
3.000 |
Vulmaatregelen gasopslag |
623.250 |
0 |
Tijdelijk prijsplafond kleinverbruikers energie 2022 |
0 |
0 |
Leningen |
61.400 |
2.361.400 |
Lening EBN |
61.400 |
61.400 |
Lening Gasunie |
0 |
0 |
Lening EBN voor vullen Bergermeer |
0 |
2.300.000 |
Garanties |
0 |
0 |
Verliesdeclaratie aardwarmte |
0 |
0 |
2.780
6.401
10.404
71.600
138.600
2.200
24.283
3.000
0 0
.000 2.600.000
0 2.361.400 0 0 0
61.400
0
2.300.000
0 0
0
Opdrachten |
36.953 |
Onderzoek mijn- |
|
bouwbodembewe- |
|
ging |
1.986 |
SodM onderzoek |
2.425 |
Uitvoeringsagenda |
|
Klimaat |
623 |
Klimaat mondiaal |
335 |
Onderzoek en |
|
opdrachten |
31.584 |
Bijdrage aan |
|
agentschappen |
81.435 |
Bijdrage aan RVO.nl |
64.746 |
Bijdrage aan |
|
Agentschap Telecom |
4.103 |
Bijdrage aan NEa |
7.536 |
Bijdrage aan KNMI |
1.264 |
Bijdrage aan NVWA |
886 |
Bijdrage aan RIVM |
1.600 |
Bijdrage aan RWS |
1.300 |
Bijdrage aan |
|
ZBO's/RWT's |
142.417 |
Doorsluis COVA- |
|
heffing |
111.000 |
TNO kerndeparte- |
|
ment |
29.690 |
TNO-SodM |
1.727 |
36.853 0 36.853
31.649 31.649
114.632 0 114.632
92.042 92.042
11.700 11.700
145.907 0 145.907
111.000 111.000
33.180 33.180
Stand |
Stand 1e |
Mutaties |
Stand 9e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
suppletoire |
9eISB |
ISB |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
begroting |
begroting |
|||||||
2022 incl. ISB's, NvW |
incl. ISB |
|||||||
en |
||||||||
amende- |
||||||||
menten |
||||||||
Bijdrage aan medeoverheden |
1.340 |
1.340 |
0 |
1.340 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitkoopregeling |
1.340 |
1.340 |
1.340 |
|||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties Bijdrage aan Nuclear Research Group |
10.893 |
12.200 |
0 |
12.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(NRG) Internationale |
8.259 |
8.259 |
8.259 |
|||||
contributies |
1.624 |
2.050 |
2.050 |
|||||
PBL Rekenmeester-functie |
1.010 |
1.891 |
1.891 |
|||||
Stortingen begrotingsreserve Storting in begrotingsreserve |
66.333 |
557 |
0 |
557 |
0 |
0 |
0 |
0 |
duurzame energie en klimaattransitie |
66.333 |
0 |
0 |
|||||
Storting in begrotingsreserve aardwarmte |
0 |
557 |
557 |
|||||
Ontvangsten |
3.720.277 |
5.911.419 |
0 |
5.911.419 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten COVA Opbrengst heffing |
111.000 |
111.000 |
111.000 |
|||||
ODE (SDE++) Ontvangsten |
2.692.000 |
2.906.000 |
2.906.000 |
|||||
zoutwinning Onttrekking reserve duurzame energie en |
2.511 |
2.511 |
2.511 |
|||||
klimaattransitie |
4.186 |
1.576.186 |
1.576.186 |
|||||
ETS-ontvangsten |
900.000 |
1.300.000 |
1.300.000 |
|||||
Diverse ontvangsten Heffing gasleverings- |
10.580 |
15.722 |
15.722 |
|||||
zekerheid |
0 |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten lening EBN Bergermeer |
0 |
0 |
0 |
|||||
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
||||||||
Stand |
Stand 1e |
Mutaties |
Stand 9e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
suppletoire |
9eISB |
ISB |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
begroting 2022 incl. |
begroting |
|||||||
ISB's, NvW |
||||||||
en |
||||||||
amende- |
||||||||
menten |
||||||||
Verplichtingen waarvan garantiever- |
13.075.972 |
18.366.965 |
2.600.000 |
20.966.965 |
0 |
0 |
0 |
0 |
plichtingen |
44.200 |
44.200 |
44.200 |
|||||
waarvan overige verplichtingen |
13.031.772 |
18.322.765 |
2.600.000 |
20.922.765 |
De budgetflexibiliteit bij 1e suppletoire begroting 2022 was ongeveer 17%, ofwel 83% van het beschikbare kasbudget 2022 was al juridisch verplicht. Hierna is met de 8e Incidentele Suppletoire begroting € 2,3 mld aan artikel 4 toegevoegd ten behoeve van de financiering van het vullen van de gasopslag in Bergermeer. Daarmee is het beschikbare kasbudget sinds de 1e suppletoire begroting toegenomen tot € 7.330 mln. De € 2,3 mld voor de gasopslag Bergermeer is inmiddels juridisch verplicht. Hiermee is het percentage juridisch verplicht met 5% naar ruim 88% gestegen.
Met de onderhavige ISB wordt € 2,6 mld aan de EZK-begroting toegevoegd. Hiermee daalt het percentage juridisch verlicht weer naar circa 65%. De middelen die met de ISB aan de EZK-begroting worden toegevoegd zijn uiteraard nog niet juridisch verplicht, maar wel bestuurlijk gebonden.
In deze negende incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven in het kader van het tijdelijke prijsplafond energie voor kleinverbruikers, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Nadere uitwerking tijdelijk prijsplafond energie van 4 oktober 2022.
Tijdelijk prijsplafond energie voor kleinverbruikers
Het kabinet heeft op 20 september 2022 (Kamerstuk 36 200, nr. 5) aangekondigd met aanvullende maatregelen voor de energierekening te komen, waaronder de instelling van een tijdelijk prijsplafond voor kleinverbruikers, zoals huishoudens, zzp'ers en kleine bedrijven.
Zoals toegelicht in de Kamerbrief Nadere uitwerking tijdelijk prijsplafond energie van 4 oktober 2022 zal het tijdelijke prijsplafond voor kleinverbruikers op 1 januari 2023 in werking treden. Voor de periode tot 1 januari, dus november en december van dit jaar, wordt gewerkt aan een tussenvariant waarbij een prijsplafond wordt gesimuleerd. Zo zien huishoudens al begin deze winter direct effect van het prijsplafond. Kleinverbruikers ontvangen in deze maanden via de energieleveranciers een tegemoetkoming van € 190 als korting op de energierekening. Voor deze tegemoetkoming ontvangen de energieleveranciers een eenmalige subsidie. De kosten van de uitvoering door RVO van de subsidieregeling moeten nog vastgesteld worden en zullen gedekt worden binnen het budget van € 2,6 mld.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 220, nr. 2 5