Besluit 2022/1643 - Ondertekening van de Uitgebreide Luchtvervoersovereenkomst tussen de lidstaten van ASEAN, en de EU en haar lidstaten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Besluit (EU) 2022/1643 van de Raad van 20 september 2022 betreffende de ondertekening, namens de Unie, van de Uitgebreide Luchtvervoersovereenkomst tussen de lidstaten van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Staten, en de Europese Unie en haar lidstatenofficiële Engelstalige titel
Council Decision (EU) 2022/1643 of 20 September 2022 on the signing, on behalf of the Union, of the Comprehensive Air Transport Agreement between the Member States of the Association of Southeast Asian Nations, and the European Union and its Member StatesRechtsinstrument | Besluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2022/1643 |
Regdoc-nummer | ST(2022)8896 |
Origineel voorstel | COM(2022)194 |
Celex-nummer i | 32022D1643 |
Document | 20-09-2022; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 26-09-2022; PB L 248 p. 1-2 |
Inwerkingtreding | 20-09-2022; in werking datum document zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
26.9.2022 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 248/1 |
BESLUIT (EU) 2022/1643 VAN DE RAAD
van 20 september 2022
betreffende de ondertekening, namens de Unie, van de Uitgebreide Luchtvervoersovereenkomst tussen de lidstaten van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Staten, en de Europese Unie en haar lidstaten
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 5,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 7 juni 2016 heeft de Raad machtiging verleend tot het openen van onderhandelingen met de lidstaten van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Staten (Asean) voor een uitgebreide luchtvervoersovereenkomst. |
(2) |
Op 26 mei 2020 heeft de Raad de machtiging van 7 juni 2016 met een jaar verlengd. |
(3) |
Op 2 juni 2021 zijn de onderhandelingen over een uitgebreide luchtvervoersovereenkomst tussen de lidstaten van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Staten, en de Europese Unie en haar lidstaten (“de overeenkomst”), met succes afgerond. |
(4) |
De Asean-lidstaten behoren tot de snelst groeiende economieën ter wereld, en hun markten voor luchtdiensten bieden een groot potentieel voor verdere groei. De overeenkomst heeft met name tot doel voor eerlijke concurrentie te zorgen, de geleidelijke openstelling van de markt te faciliteren en de toegang tot routes en capaciteit tussen de Unie en de Asean-lidstaten te verbeteren, hetgeen de consumenten en de economie ten goede komt. |
(5) |
De overeenkomst moet derhalve namens de Unie worden ondertekend. |
(6) |
De ondertekening van de overeenkomst namens de Unie laat de bevoegdheidsverdeling tussen de Unie en de lidstaten onverlet. Dit besluit mag niet zodanig worden geïnterpreteerd dat gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid van de Unie om haar externe bevoegdheid uit te oefenen op gebieden waarop de overeenkomst betrekking heeft en die onder gedeelde bevoegdheid vallen, in zoverre de Unie die bevoegdheid nog niet intern heeft uitgeoefend. |
(7) |
Om ervoor te zorgen dat de overeenkomst zo spoedig mogelijk ten volle kan worden benut, moet ze spoedig worden gesloten. Daartoe is het de bedoeling dat de Unie en haar lidstaten en de lidstaten van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Staten bij de ondertekening van de overeenkomst een verklaring afleggen (de “verklaring van de partijen”) dat zij, overeenkomstig hun toepasselijke wet- en regelgeving, alle nodige maatregelen zullen nemen om de overeenkomst zo spoedig mogelijk in werking te doen treden. |
(8) |
De ongecoördineerde respons van landen op de COVID-19-pandemie wereldwijd had een bijzonder ontwrichtend effect op de luchtvaartsector. Om dergelijke verstoringen in het geval van toekomstige crises te voorkomen, is er behoefte aan betere coördinatie tussen de Unie en belangrijke internationale partners. Daarom is het de bedoeling dat de partijen bij de ondertekening van de overeenkomst in de verklaring van de partijen ook uitdrukking geven aan hun voornemen om in het kader van het Gemengd Comité waarin de overeenkomst voorziet, nauw overleg te blijven plegen en hun respons op onverwachte crisissituaties, zoals de COVID-19-pandemie, nauw te blijven coördineren teneinde eventuele verstorende effecten op luchtdiensten zo veel mogelijk te beperken. |
(9) |
De verklaring van de partijen moet namens de Unie worden goedgekeurd. |
(10) |
De verklaring van de partijen, alsook een verklaring van de lidstaten van de Unie en van de Asean-lidstaten met uitzondering van Maleisië en een verklaring van Maleisië, worden gebundeld in een proces-verbaal van de verklaringen die moeten worden afgelegd bij de ondertekening van de uitgebreide... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.