Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36120 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties en het BES-fonds 2022 (Voorjaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 25-05-2022 |
Publicatiedatum | 25-05-2022 |
Nummer | KST36120IV2 |
Kenmerk | 36120 IV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 120 IV
Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2 Beleid Koninkrijksrelaties 5
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties 7
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat 7
3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur 9
3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen 12
3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden 13
4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties 14
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld 15
5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 16
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
-
2.de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 1). De stand van de vastgestelde begroting 2022 is bij Koninkrijksrelaties (IV) inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 20221/22, 35925 IV, nr. 32).
Onderstaand is het overzicht te vinden van uitgaven in verband met corona-maatregelen van Koninkrijksrelaties (IV). Voor het BES-fonds (H) zijn er geen coronamaatregelen te melden.
Tabel 1 Extracomptabel overzicht |
coronamaatregelen Koninkrijksrelaties (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel Naam maatregel/regeling |
Bedrag verplichtingen |
Bedrag uitgaven |
Bedrag Kamerstuk ontvangsten |
4 Noodpakketten Rode Kruis |
4.700 Dit betreffen ontvangsten vanuit verschillende tranches: Vierde incidentele suppletoire begroting over 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1), Eerste incidentele suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35712, nr. 1), Tweede incidentele suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21,35793, nr. 1) en tweede nota van wijziging op eerste suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21,35850 IV, nr. 5). |
||
5 Reservering liquiditeitslening Aruba 2022 |
23.000 |
Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32) |
|
5 Reservering liquiditeitslening Curagao 2022 |
12.000 |
Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32) |
|
5 Reservering liquiditeitslening Sint Maarten 2022 |
6.000 |
Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32) |
|
Totaal |
41.000 |
0 |
4.700 |
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 2 Ondergrenzen conform RBV 2022
Begrotingsartikel Beleidsmatige mutaties Technische mutaties (ondergrens
(ondergrens in € miljoen) in € miljoen)
-
1.Versterken rechtsstaat Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
4.Bevorderen Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
sociaaleconomische structuur Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
5.Schuldsanering/lopende Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
inschrijving/leningen Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
8.Wederopbouw Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Bovenwindse Eilanden Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
6.Apparaat Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
7.Nog onverdeeld Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
1.BES-fonds Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer Uitgaven 2022 |
||
Vastgestelde begroting 20221 |
423.016 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
|
|
4 |
4.000 |
|
5 |
5.871 |
|
7 |
20.353 |
|
7 |
5.158 |
|
|
|
Stand 1e suppletoire begroting 2022 |
421.932 |
1 Stand inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Toelichting uitgavenmutaties
-
1.Detentie vastgoed
De bouw van een nieuw detentiecentrum op Sint Maarten heeft vertraging opgelopen. Sint Maarten en Nederland zijn in gesprek met de United Nations for Project Services (UNOPS) over het realiseren van de nieuwbouw. De voorbereidingen, waaronder het afbakenen van het projectvoorstel, kosten meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom wordt een deel van deze middelen (€ 10 mln.) naar 2023 geschoven.
-
2.Grensbewaking
Dit betreft een overheveling van middelen (circa € 11,3 mln.) van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Met deze middelen wordt de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor grensbewaking verhoogd.
-
3.Bestrijding ondermijning
Er vinden twee overhevelingen plaats van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) voor de bestrijding van ondermijning. Ten eerste gaat het om een overheveling van circa € 10,6 mln. voor het Recherche Samenwerkingsteam (RST). Met de extra middelen wordt de ondermijningsaanpak in Curagao bestendigd en wordt uitgebreid naar Aruba. Ten tweede gaat het om een overheveling van circa € 3,1 mln. voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO). Deze mutatie betreft het TBO budget 2022 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie.
-
4.Regio enveloppe
Dit betreft de toedeling van een deel van de middelen die bij het Coalitie akkoord (CA) zijn vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Onderdeel van deze middelen is een bedrag van € 10 mln. incidenteel voor de periode 2022-2024 voor het inlopen van eilandelijke achterstanden. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 4 mln.
-
5.Rentevoordeellening Aruba
Bij de rentevoordeellening van Aruba heeft zich een wisselkoerstegenvaller voorgedaan. Hiervoor is budget toegevoegd.
-
6.Wisselkoersreserve
In 2021 is circa € 20,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2022 door naar de begroting van 2022.
7 Loon- en prijsbijstelling
Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 5,2 mln. voor het jaar 2022.
Toelichting ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer Ontvangsten 2022 Vastgestelde begroting 2022 34.588
Belangrijkste suppletoire mutaties
-
1)Noodpakketten 4 4.689
39.277
Stand 1e suppletoire begroting 2022
-
1.Noodpakketten
Dit betreffen terugontvangsten van middelen die het Rode Kruis in 2020 en 2021 heeft ontvangen ter ondersteuning van de bevolking op Caribisch Nederland als gevolg van Covid-19. Circa € 4,7 mln. is niet tot besteding gekomen.
3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaatBudgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000) |
||||||||
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
80.415 |
0 |
80.415 |
|
42.375 |
9.799 |
|
|
0 |
Uitgaven |
80.415 |
0 |
80.415 |
|
42.375 |
9.799 |
|
|
0 |
Opdrachten |
|||||||||
Detentie Algemeen |
1.522 |
0 |
1.522 |
|
1.141 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
|||||||||
Overige bijstand aan de landen |
7.881 |
0 |
7.881 |
0 |
7.881 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
|||||||||
Detentie Vastgoed |
20.000 |
0 |
20.000 |
|
10.000 |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
|||||||||
Grensbewaking (Defensie) |
24.767 |
0 |
24.767 |
|
13.514 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Recherchecapaciteit (JenV) |
11.093 |
0 |
11.093 |
|
267 |
|
|
|
0 |
Rechterlijke macht (JenV) |
10.552 |
0 |
10.552 |
|
7.472 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Douane (Financiën) |
4.600 |
0 |
4.600 |
|
2.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 98,3% juridisch verplicht.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Detentie Vastgoed
De bouw van een nieuw detentiecentrum op Sint Maarten heeft vertraging opgelopen. Sint Maarten en Nederland zijn in gesprek met de United Nations for Project Services (UNOPS) over het realiseren van de nieuwbouw. De voorbereidingen, waaronder het afbakenen van het projectvoorstel, kosten meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom wordt een deel van deze middelen (€ 10 mln.) naar 2023 geschoven.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Om een goed functionerende rechtsstaat te realiseren wordt, op basis van een dienstverleningsovereenkomst ten aanzien van de inzet van de Koninklijke Marechaussee, circa € 11,3 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Defensie verhoogt vanuit de landspakketten met deze gelden de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor de grensbewaking.
Recherchecapaciteit (JenV)
Deze mutatie betreft met name extra middelen, naar aanleiding van afspraken in het kader van de landspakketten voor de aanpak van ondermijning in Aruba, Curagao en Sint Maarten. Dit gaat om een bedrag van ruim € 10,6 mln. dat wordt overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI). Deze middelen worden gebruikt voor de bestendiging van de ondermijningsaanpak in Curagao en uitbreiding van de ondermijningsaanpak naar Aruba.
Daarnaast wordt er voor 2025 ruim € 17,9 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche samenwerkingsteam (RST) in het kader van het Convenant financieringssystematiek.
Rechterlijke macht (JenV)
Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2022 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, met uitzondering van de vergoedingen voor de uitzendregeling Voorzieningenstelsel Uitzendingen Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VUBZK) en Voorzieningenstelstel Buitenlandtoeslagen Rechterlijke Ambtenaren(VBRA).
Douane (Financiën)
Dit betreft een overheveling van de middelen voor het versterken van het grenstoezicht voor Aruba, Curagao en Sint Maarten, waarbij deze middelen gebruikt worden voor de inzet van douaniers.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Stand 1e |
|||||||||
Ontwerpbe- |
Mutaties via NvW, |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
suppletoire |
|||||
qrotinq 2022 |
ISB, moties en |
begroting 2022 |
suppletoire |
begroting (5) |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
(1) |
amendementen (2)1 |
|
begroting (4) |
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Verplichtingen |
65.357 |
9.218 |
74.575 |
|
73.826 |
6.485 |
5.500 |
3.000 |
3.000 |
Uitgaven |
65.357 |
9.218 |
74.575 |
|
73.826 |
6.485 |
5.500 |
3.000 |
3.000 |
4.1 Curagao, Sint Maarten en Aruba |
58.361 |
9.218 |
67.579 |
|
63.105 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
|||||||||
Noodpakketten |
0 |
0 |
0 |
980 |
980 |
0 |
0 |
0 |
0 |
COHO |
0 |
0 |
0 |
1.842 |
1.842 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
|||||||||
Opdrachten landen |
1.593 |
0 |
1.593 |
|
1.473 |
0 |
0 |
0 |
0 |
COHO |
0 |
0 |
0 |
5.526 |
5.526 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
|||||||||
Toeslagen op pensioenen NA |
1.950 |
0 |
1.950 |
0 |
1.950 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
|||||||||
Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling |
24.693 |
0 |
24.693 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
|||||||||
Bijdrage aan landen |
20.000 |
0 |
20.000 |
1.545 |
21.545 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderwijshuisvesting Curagao |
10.000 |
0 |
10.000 |
0 |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
COHO |
0 |
9.218 |
9.218 |
10.446 |
19.664 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
|||||||||
Diverse bijdragen |
125 |
0 |
125 |
0 |
125 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.2 Caribisch Nederland |
6.996 |
0 |
6.996 |
3.725 |
10.721 |
6.485 |
5.500 |
3.000 |
3.000 |
Subsidies (regelingen) |
|||||||||
Subsidies Caribisch Nederland |
500 |
0 |
500 |
0 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
|||||||||
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht |
1.397 |
0 |
1.397 |
|
1.122 |
|
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
|||||||||
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers |
2.149 |
0 |
2.149 |
0 |
2.149 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
|||||||||
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht |
2.950 |
0 |
2.950 |
4.000 |
6.950 |
6.500 |
5.500 |
3.000 |
3.000 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
4.689 |
4.689 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 Inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 98,3% juridisch verplicht.
Artikel 4.1 Curagao, Sint Maarten en Aruba Subsidies (regelingen)
Noodpakketten
Bij de intensivering van voedselhulp in 2021 is geen rekening gehouden met de restantbetaling in 2022 bij vaststelling van de subsidie. Naar verwachting wordt € 4,7 mln. terug ontvangen van het Rode Kruis en daaruit wordt deze circa € 1 mln. gedekt.
COHO
Er wordt circa € 1,8 mln. gerealloceerd voor het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Subsidies (regelingen), zodat deze uitgaven op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
COHO
Dit betreft een reallocatie van circa € 5,5 mln. voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Opdrachten, zodat deze uitgaven op dit instrument op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
COHO
Circa € 17,8 mln. wordt voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's gerealloceerd naar verschillende instrumenten binnen het artikel, zodat de programma-uitgaven op het juiste instrument kunnen worden verantwoord. Daarnaast vindt er een reallocatie plaats van circa € 6,8 mln. naar begrotingsartikel 6 om de apparaatsuitgaven op een juiste manier te verantwoorden.
COHO
Er wordt circa € 11 mln. gerealloceerd voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Bijdrage aan medeoverheden, zodat deze uitgaven op dit instrument op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Dit betreft de toedeling van een deel van de middelen die bij het Coalitieakkoord (CA) zijn vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Onderdeel van deze middelen is een bedrag van € 10 mln. incidenteel voor de periode 2022-2024 voor het inlopen van eilandelijke achterstanden. Over de verdeling van deze middelen worden nadere afspraken gemaakt met de openbare lichamen. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 4 mln. Ook zijn er vanaf 2023 middelen beschikbaar om invulling te geven aan de prioriteiten vanuit het CA. Verdere invulling zal plaatsvinden door afspraken te maken in uitvoeringsagenda's en bestuursakkoorden.
Dit betreffen terugontvangsten van middelen die het Rode Kruis in 2020 en 2021 heeft gekregen ter ondersteuning van de bevolking op Caribisch Nederland als gevolg van Covid-19. Van deze middelen is een deel niet tot besteding gekomen. Naar verwachting wordt daarom € 4,7 mln. terug ontvangen van het Rode Kruis waaruit de bij de regeling Noodpakketten genoemde circa € 1 mln. wordt gedekt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van € 1.000) |
beleid artikel 5 Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen (bedragen |
x |
|||||||
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)1 |
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
0 |
41.000 |
41.000 |
5.871 |
46.871 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
201.517 |
37.500 |
239.017 |
5.871 |
244.888 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.1 Schuldsanering Curagao en Sint Maarten |
28.517 |
0 |
28.517 |
0 |
28.517 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
|||||||||
Schuldsanering |
28.517 |
0 |
28.517 |
0 |
28.517 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.2 Leningen/garanties Curagao, Sint Maarten en Aruba |
173.000 |
37.500 |
210.500 |
5.871 |
216.371 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
|||||||||
Leningen aan Aruba |
173.000 |
19.500 |
192.500 |
5.871 |
198.371 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lopende inschrijving en leningen Curagao en Sint Maarten |
0 |
18.000 |
18.000 |
0 |
18.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
34.588 |
0 |
34.588 |
0 |
34.588 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 Inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100,0% juridisch verplicht.
5.2 Leningen/ garanties Curagao, Sint Maarten en Aruba
Leningen aan Aruba
Bij de rentevoordeellening van Aruba heeft zich een wisselkoerstegenvaller voorgedaan. Hiervoor is budget toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
4.933 |
0 |
4.933 |
|
4.516 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
4.933 |
0 |
4.933 |
|
4.516 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
|||||||||
Diverse subsidies |
0 |
0 |
0 |
720 |
720 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
|||||||||
Wederopbouw op Sint Maarten |
3.933 |
0 |
3.933 |
|
2.796 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
|||||||||
Wederopbouw op Sint Maarten |
1.000 |
0 |
1.000 |
0 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 100,0% juridisch verplicht.
Wederopbouw op Sint Maarten
De laatste tranche Wederopbouwmiddelen, voor herstel van de schade door Orkaan Irma op Sint Maarten, is eind 2021 overgemaakt. Een aantal projecten loopt door in 2023. Hiervoor worden middelen doorgeschoven.
4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
4.1 Artikel 6. ApparaatBudgettaire gevolgen
Tabel 9 Budgettaire gevolgen artikel 6 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
21.665 |
0 |
21.665 |
6.740 |
28.405 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
21.665 |
0 |
21.665 |
6.740 |
28.405 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven
Eigen personeel 11.594 0 11.594 5.674 17.268 0 0 0 0
Inhuur externen 448 0 448 211 659 0 0 0 0
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven 9.623 0 9.623 855 10.478 0 0 0 0
Ontvangsten 0 0 0 0 00000
Toelichting Personele uitgaven
Eigen personeel
Dit betreft een reallocatie van circa € 5,6 mln. vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten voor het COHO op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
Dit betreft reallocatie van circa € 0,9 mln. vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten voor het COHO op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
Tabel 10 Budgettaire gevolgen artikel 7 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
2.411 |
0 |
2.411 |
25.511 |
27.922 |
4.223 |
4.248 |
5.011 |
5.011 |
Uitgaven |
2.411 |
0 |
2.411 |
25.511 |
27.922 |
4.223 |
4.248 |
5.011 |
5.011 |
Nog te verdelen |
|||||||||
Wisselkoersreserve |
545 |
0 |
545 |
20.353 |
20.898 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onvoorzien |
1.866 |
0 |
1.866 |
5.158 |
7.024 |
4.223 |
4.248 |
5.011 |
5.011 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wisselkoersreserve
In 2021 is circa € 20,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2022 door naar de begroting van 2022.
Onvoorzien
Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 5,2 mln. die op het instrument Onvoorzien zijn gezet.
5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 11 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer Uitgaven 2022
Vastgestelde begroting 2022 42.390
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
4.113 |
|
1 |
813 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022
47.316
-
1.Coalitieakkoord
In het Coalitieakkoord (CA) is vanaf 2023 structureel € 30 mln. vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Voor 2022 betreft dit € 23 mln. De verdeling van deze bedragen heeft plaatsgevonden op basis van de doelstellingen in het CA. De bedragen worden deels naar het BES-fonds en deels naar departementale begrotingen overgeheveld. Voor het BES-fonds is dit in 2022 circa € 4,1 mln.
-
2.Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de meerjarige loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds.
Tabel 12 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste |
|
suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
|
Artikelnummer Ontvangsten |
|
2022 |
|
Vastgestelde begroting 2022 |
42.390 |
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Saba |
1 |
4.926 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022
47.316
Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BESfonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd.
6.1 Artikel 1. BES-fondsBudgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 BES-fonds (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbe- Mutaties via NvW, Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
groting 2022 |
moties, amende- |
begroting 2022 |
suppletoire |
suppletoire |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
(1) |
menten en ISB's (2) |
(3)=(1+2) |
begroting (4) |
begroting |
|||||
(5)=(3+4) |
|||||||||
Verplichtingen |
42.390 |
0 |
42.390 |
4.926 |
47.316 |
6.976 |
8.645 |
11.546 |
11.141 |
Uitgaven |
42.390 |
0 |
42.390 |
4.926 |
47.316 |
6.976 |
8.645 |
11.546 |
11.141 |
Bijdrage aan medeoverheden |
|||||||||
Vrije uitkering |
42.390 |
0 |
42.390 |
4.926 |
47316 |
6.976 |
8.645 |
11.546 |
11.141 |
Ontvangsten |
42.390 |
0 |
42.390 |
4.926 |
47.316 |
6.976 |
8.645 |
11.546 |
11.141 |
Het BES-fonds kent geen budgetflexibiliteit. De openbare lichamen ontvangen middelen voor de aan hen toebedeelde en wettelijke taken.
Vrije uitkering
In het Coalitieakkoord (CA) is vanaf 2023 structureel € 30 mln. vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Voor 2022 betreft dit € 23 mln. De verdeling van deze bedragen heeft plaatsgevonden op basis van de doelstellingen in het CA. De bedragen worden deels naar het BES-fonds en deels naar departementale begrotingen overgeheveld. Voor het BES-fonds is dit in 2022 circa € 4,1 mln.
Ook is er weer de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds. In 2022 bedraagt deze 0,8 mln. Vanaf 2023 bedraagt deze meerjarig 0,6 mln.
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings-)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 120 IV, nr. 2 17