Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36120 IIB - Wijziging begroting overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad 2022 (Voorjaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 25-05-2022
Publicatie­datum 25-05-2022
Nummer KST36120IIB2
Kenmerk 36120 IIB, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021-2022

 

36 120 IIB

Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleidsartikelen    5

2.1    Artikel 1. Raad van State    5

2.2    Artikel 2. Algemene Rekenkamer    6

2.3    Artikel 3. de Nationale ombudsman    7

2.4    Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden    9

2.5    Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van    Aruba    10

2.6    Artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van    Curagao    11

2.7    Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van    Sint    Maarten 12

2.8    Artikel 9. Kiesraad    13

3    Niet-beleidsartikelen    14

3.1    Artikel 10. Nog onverdeeld    14

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

H.G.J. Bruins Slot

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IIB, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2022 opgebouwd.

Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:

 

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

artikel 1. Raad van State

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 2. Algemene Rekenkamer

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 3. De Nationale ombudsman

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van Curagao

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 9. Kiesraad

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 10. Nog onverdeeld

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

Coronamaatregelen

De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.

2 Beleidsartikelen

2.1  Artikel 1. Raad van StateBudgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Raad van State (bedragen x € 1.000)

 

Ontwerpbe-

Mutaties via

 

Vastgestelde

Mutaties 1e

Stand 1e

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

 

groting 2022

NvW, moties,

begroting

suppletoire

suppletoire

2023

2024

2025

2026

 

(1)

 

amende-

 

2022 (3)=(1+2) begroting (4)

begroting

       
     

menten en ISB (2)

     

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

 

75.728

 

0

75.728

656

76.384

0

0

0

0

 

Uitgaven

 

75.728

 

0

75.728

656

76.384

0

0

0

0

 

Institutionele inrichting

Advisering

 

7.690

 

0

7.690

0

7690

0

0

0

0

Bestuursrechtspraak

 

39.886

 

0

39.886

0

39.886

0

0

0

0

Raad van State gemeenschappelijke diensten

 

28.152

 

0

28.152

656

28.808

0

0

0

0

 

Ontvangsten

 

1.950

 

0

1.950

0

1.950

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Raad van State gemeenschappelijke diensten

Voor een omvangrijke factuur op het gebied van ICT was in 2021 budget begroot. Deze factuur is echter over de jaargrens heen gegaan. Om deze factuur te kunnen betalen is de eindejaarsmarge van circa € 0,7 mln. toegekend aan de Raad van State.

2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Algemene Rekenkamer (bedragen x € 1.000)

 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2022 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Verplichtingen

 

35.098

0

35.098

1.745

36.843

2.975

2.860

2.800

2.800

 

Uitgaven

 

35.098

0

35.098

1.745

36.843

2.975

2.860

2.800

2.800

 

Institutionele inrichting

Recht- en doelmatigheidsbevordering

35.098

0

35.098

1.745

36.843

2.975

2.860

2.800

2.800

 

Ontvangsten

 

1.017

0

1.017

0

1.017

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Recht- en doelmatigheidsbevordering

In het Coalitieakkoord «Omzien naar elkaar, vooruitzien naar de toekomst» wordt € 0,9 mln. vrijgemaakt voor de Algemene Rekenkamer in het kader van het versterken van toezichthouders.

Tevens is naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire onder-vragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) circa € 0,8 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding aan de Algemene Rekenkamer.

2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. De Nationale ombudsman (bedragen x € 1.000)

 

Ontwerpbe-

Mutaties via

 

Vastgestelde

Mutaties 1e

Stand 1e

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

 

groting 2022

NvW, moties,

begroting

suppletoire

suppletoire

2023

2024

2025

2026

 

(i)

 

amende-

 

2022 (3)=(1+2) begroting (4)

begroting

       
     

menten en ISB (2)

     

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

 

23.239

 

0

23.239

2.880

26.119

1.385

1.250

1.250

1.270

 

Uitgaven

 

23.239

 

0

23.239

2.880

26.119

1.385

1.250

1.250

1.270

 

Institutionele inrichting

Taakuitoefening Nationale ombudsman

 

20.716

 

0

20.716

2.880

23.596

1.385

1.250

1.250

1.270

Materiële uitgaven

Taakuitoefening medeoverheden

 

2.523

 

0

2.523

0

2.523

0

0

0

0

 

Ontvangsten

 

2.539

 

0

2.539

0

2.539

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Taakuitoefening Nationale ombudsman

In het Coalitieakkoord «Omzien naar elkaar, vooruitzien naar de toekomst» wordt € 0,6 mln. vrijgemaakt voor de Nationale ombudsman in het kader van het versterken van toezichthouders.

Verder wordt er circa € 0,6 mln. uit de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van de Nationale ombudsman voor de implementatie van een nieuw zaaksysteem. Dit nieuwe zaaksysteem is nodig omdat het huidige systeem binnenkort niet meer ondersteund wordt door de leverancier.

Ook vindt er een incidentele overboeking van € 0,5 mln. plaats van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) naar de begroting van de Nationale ombudsman voor het uitvoeren van de overgehevelde taken van de Onafhankelijke Raadsman en het behoud van een lokaal steunpunt in het aardbevingsgebied in Groningen.

De Nationale ombudsman is als organisatie te klein om ontwikkelingen op het gebied van ICT te kunnen volgen. Door de ICT uit te besteden naar een externe partij kan de Nationale ombudsman beschikken over betere apparatuur terwijl het ook minder kost dan om dit in eigen beheer te hebben. Om de uitbesteding te realiseren wordt circa € 0,8 mln. uit de periode 2024 - 2026 geschoven naar 2022 en 2023, waarvan circa € 0,4 mln. naar 2022.

Tevens wordt circa € 0,5 mln. van 2023 geschoven naar 2022 voor een organisatieontwikkeling. De Nationale ombudsman heeft het aantal klachten de afgelopen jaren zien toenemen. Om duurzaam te kunnen anticiperen op belangrijke ontwikkelingen wordt er een professionalisatie van het primaire proces uitgevoerd.

Tot slot is naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) circa € 0,3 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuis houding van de Nationale ombudsman.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbe- Mutaties via

 

Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

 

groting 2022 NvW, moties,

begroting    suppletoire suppletoire

2023

2024

2025

2026

 

(1)

amendementen en ISB (2)

 

2022 (3)=(1+2) (4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

 

4.691

0

4.691

743    5.434

500

500

500

500

 

Uitgaven

 

4.691

0

4.691

743    5.434

500

500

500

500

 

Institutionele inrichting

Apparaat

 

2.930

0

2.930

743    3.673

500

500

500

500

Materiële uitgaven

Decoraties

 

1.756

0

1.756

0    1.756

0

0

0

0

Riddertoelagen

 

5

0

5

0    5

0

0

0

0

 

Ontvangsten

 

199

0

199

0    199

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Apparaat

Naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire ondervragings-commissie Kinderopvangtoeslag (POK) is circa € 0,5 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding van de Kanselarij der Nederlandse Orden.

In 2019 is bij de Kanselarij der Nederlandse Orden een nieuw ICT-systeem opgeleverd. Voor de doorontwikkeling van dit systeem wordt circa € 0,2 mln. toegevoegd aan de begroting van de Kanselarij der Nederlandse Orden.

Tot slot wordt de eindejaarsmarge van circa € 0,1 mln. toegevoegd aan de begroting van de Kanselarij der Nederlandse Orden. Deze wordt gebruikt om de reguliere bedrijfsvoering mee te financieren.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe-    Mutaties via Vastgestelde    Mutaties 1e    Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting 2022    NvW, moties, begroting    suppletoire    suppletoire    2023    2024    2025    2026

 
 
  • (1) 
    amende menten en ISB (2)

2022 (3)=(1+2) begroting (4) begroting (5)=(3+4)

       

Verplichtingen

2.001

0    2.001    478    2.479

0

0

0

0

 

Uitgaven

2.001

0    2.001    478    2.479

0

0

0

0

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur

 

Aruba

2.001

0

2.001

478

2.479

0

0

0

0

 

Ontvangsten

60

0

60

0

60

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Aruba

Jaarlijks loopt het Kabinet van de Gouverneur van Aruba tegen budgettaire problematiek aan door koersverschillen. Om hun reguliere uitgaven te kunnen bekostigen wordt circa € 0,3 mln. aan de begroting van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba toegevoegd.

Door de coronacrisis zijn de middelen die voor de vervangingsinvesteringen in 2021 waren begroot niet tot besteding gekomen en is het budget bij de tweede suppletoire begroting van 2021 teruggegeven en naar beneden bijgesteld. Deze middelen zijn alsnog benodigd in 2022, daarom wordt circa € 0,2 mln. toegevoegd aan de begroting van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curagao (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe-    Mutaties via Vastgestelde    Mutaties 1e    Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting 2022    NvW, moties, begroting    suppletoire    suppletoire    2023    2024    2025    2026

 
 

(1)

amendementen en ISB (2)

2022 (3)=(1+2) begroting (4) begroting (5)=(3+4)

       

Verplichtingen

 

3.032

0    3.032    30    3.062

0

0

0

0

3.032    0    3.032    30    3.062    0    0    0    0

Uitgaven

 

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur

Curagao

3.032

0

3.032

30

3.062

0

0

0

0

Ontvangsten

200 0 200 0 200 0 0 0 0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Curagao

In 2022 vindt groot onderhoud plaats aan het paleis van de Gouverneur van Curagao en het gebouw waar het Kabinet van de Gouverneur huisvest. Om dit onderhoud te financieren wordt er vanuit de eindejaarsmarge € 30.000 toegevoegd aan de begroting van het Kabinet van de Gouverneur van Curagao.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe-    Mutaties via    Vastgestelde    Mutaties 1e    Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting 2022    NvW, moties,    begroting    suppletoire    suppletoire    2023    2024    2025    2026

  • (1) 
    amende-    2022 (3)=(1+2)    begroting (4)    begroting menten en    (5)=(3+4)

ISB (2)

Verplichtingen    2.204    0    2.204    236    2.440    0    0    0    0

Uitgaven    2.204    0    2.204    236    2.440    0    0    0    0

 

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Sint Maarten

2.204

0

2.204

236

2.440

0

0

0

0

 

Ontvangsten

75

0

75

0

75

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Sint Maarten

Jaarlijks loopt het Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten tegen budgettaire problematiek aan door koersverschillen. Om hun reguliere uitgaven te kunnen bekostigen wordt circa € 0,2 mln. aan de begroting van het Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten toegevoegd.

2.8 Artikel 9. Kiesraad

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9. Kiesraad (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2022 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Verplichtingen

 

6.074

 

0

6.074

5.486

11.560

2.050

984

742

500

 

Uitgaven

 

6.074

 

0

6.074

5.486

11.560

2.050

984

742

500

 

Institutionele inrichting

Kiesraad

 

6.074

 

0

6.074

5.486

11.560

2.050

984

742

500

 

Ontvangsten

 

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kiesraad

De Kiesraad heeft een aanbesteding voor het Digitaal Hulpmiddel Verkiezingen (DHV) lopen. Er is aanvullend budget nodig om de implementatie hiervan goed te begeleiden. Hiervoor wordt circa € 1 mln. toegevoegd aan de begroting van de Kiesraad.

Daarnaast zijn er middelen nodig voor de ondersteuning van de huidige verkiezingssoftware, zodat deze software draaiende gehouden kan worden totdat het DHV volledig geïmplementeerd is. Hiervoor wordt circa € 2,4 mln. toegevoegd aan de begroting van de Kiesraad.

Tot slot wordt er circa € 2 mln. overgeboekt vanaf de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) naar de begroting van de Kiesraad. Dit betreft € 0,5 mln. om de huidige basiscapaciteit op orde te brengen van waaruit gewerkt gaat worden aan de transitie van de Kiesraad naar verkiezingsautoriteit. Daarnaast betreft dit circa € 1,4 mln. voor (de voorbereiding op) de uitvoering van enkele nieuwe taken van de Kiesraad. Hieronder vallen onder andere werkzaamheden in het kader van de controle op- en het uniformeren van de publicatie processen-verbaal en voorbereidingen ten behoeve van de implementatie wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen. Tot slot is naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire ondervragingscommissie Kinder-opvangtoeslag (POK) circa € 0,1 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding van de Kiesraad.

3 Niet-beleidsartikelen 3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld

Tabel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2022 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Verplichtingen

 

0

 

0

0

4.780

4.780

4.752

4.909

4.712

4.578

 

Uitgaven

 

0

 

0

0

4.780

4.780

4.752

4.909

4.712

4.578

 

Nog te verdelen

Loonbijstelling

 

0

 

0

0

3.605

3.605

3.583

3.568

3.564

3.426

Prijsbijstelling

 

0

 

0

0

1.175

1.175

1.169

1.341

1.148

1.152

Onvoorzien

 

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten

 

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting Nog te verdelen

Loonbijstelling

Betreft de tranche 2022 van de loonbijstelling die hierbij wordt overgemaakt naar de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.

Prijsbijstelling

Betreft de tranche 2022 van de prijsbijstelling die hierbij wordt overgemaakt naar de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.

Onvoorzien

Dit betreft de eindejaarsmarge die wordt overgemaakt naar de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eindejaarsmarge wordt door de Raad van State, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het Kabinet van de Gouverneur van Curagao en de Kiesraad ingezet voor bedrijfsvoe-ringsprocessen.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 120 IIB, nr. 2 14


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.