Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36120 IIB - Wijziging begroting overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad 2022 (Voorjaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 25-05-2022 |
Publicatiedatum | 25-05-2022 |
Nummer | KST36120IIB2 |
Kenmerk | 36120 IIB, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021-2022
36 120 IIB |
Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) |
Nr. 2 |
MEMORIE VAN TOELICHTING |
INHOUDSOPGAVE
2.1 Artikel 1. Raad van State 5
2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer 6
2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman 7
2.4 Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden 9
2.5 Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba 10
2.6 Artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van Curagao 11
2.7 Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten 12
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld 14
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot
Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IIB, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2022 opgebouwd.
Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV |
||
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
artikel 1. Raad van State |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 2. Algemene Rekenkamer |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 3. De Nationale ombudsman |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van Curagao |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 9. Kiesraad |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
artikel 10. Nog onverdeeld |
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
Coronamaatregelen
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
2.1 Artikel 1. Raad van StateBudgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Raad van State (bedragen x € 1.000) |
|||||||||||
Ontwerpbe- |
Mutaties via |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|||
groting 2022 |
NvW, moties, |
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|||
(1) |
amende- |
2022 (3)=(1+2) begroting (4) |
begroting |
||||||||
menten en ISB (2) |
(5)=(3+4) |
||||||||||
Verplichtingen |
75.728 |
0 |
75.728 |
656 |
76.384 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Uitgaven |
75.728 |
0 |
75.728 |
656 |
76.384 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Institutionele inrichting |
|||||||||||
Advisering |
7.690 |
0 |
7.690 |
0 |
7690 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bestuursrechtspraak |
39.886 |
0 |
39.886 |
0 |
39.886 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Raad van State gemeenschappelijke diensten |
28.152 |
0 |
28.152 |
656 |
28.808 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
1.950 |
0 |
1.950 |
0 |
1.950 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Raad van State gemeenschappelijke diensten
Voor een omvangrijke factuur op het gebied van ICT was in 2021 budget begroot. Deze factuur is echter over de jaargrens heen gegaan. Om deze factuur te kunnen betalen is de eindejaarsmarge van circa € 0,7 mln. toegekend aan de Raad van State.
2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Algemene Rekenkamer (bedragen x € 1.000) |
||||||||||
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2022 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|||
Verplichtingen |
35.098 |
0 |
35.098 |
1.745 |
36.843 |
2.975 |
2.860 |
2.800 |
2.800 |
|
Uitgaven |
35.098 |
0 |
35.098 |
1.745 |
36.843 |
2.975 |
2.860 |
2.800 |
2.800 |
|
Institutionele inrichting |
||||||||||
Recht- en doelmatigheidsbevordering |
35.098 |
0 |
35.098 |
1.745 |
36.843 |
2.975 |
2.860 |
2.800 |
2.800 |
|
Ontvangsten |
1.017 |
0 |
1.017 |
0 |
1.017 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Recht- en doelmatigheidsbevordering
In het Coalitieakkoord «Omzien naar elkaar, vooruitzien naar de toekomst» wordt € 0,9 mln. vrijgemaakt voor de Algemene Rekenkamer in het kader van het versterken van toezichthouders.
Tevens is naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire onder-vragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) circa € 0,8 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding aan de Algemene Rekenkamer.
2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. De Nationale ombudsman (bedragen x € 1.000) |
|||||||||||
Ontwerpbe- |
Mutaties via |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|||
groting 2022 |
NvW, moties, |
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|||
(i) |
amende- |
2022 (3)=(1+2) begroting (4) |
begroting |
||||||||
menten en ISB (2) |
(5)=(3+4) |
||||||||||
Verplichtingen |
23.239 |
0 |
23.239 |
2.880 |
26.119 |
1.385 |
1.250 |
1.250 |
1.270 |
||
Uitgaven |
23.239 |
0 |
23.239 |
2.880 |
26.119 |
1.385 |
1.250 |
1.250 |
1.270 |
||
Institutionele inrichting |
|||||||||||
Taakuitoefening Nationale ombudsman |
20.716 |
0 |
20.716 |
2.880 |
23.596 |
1.385 |
1.250 |
1.250 |
1.270 |
||
Materiële uitgaven |
|||||||||||
Taakuitoefening medeoverheden |
2.523 |
0 |
2.523 |
0 |
2.523 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
2.539 |
0 |
2.539 |
0 |
2.539 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Taakuitoefening Nationale ombudsman
In het Coalitieakkoord «Omzien naar elkaar, vooruitzien naar de toekomst» wordt € 0,6 mln. vrijgemaakt voor de Nationale ombudsman in het kader van het versterken van toezichthouders.
Verder wordt er circa € 0,6 mln. uit de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van de Nationale ombudsman voor de implementatie van een nieuw zaaksysteem. Dit nieuwe zaaksysteem is nodig omdat het huidige systeem binnenkort niet meer ondersteund wordt door de leverancier.
Ook vindt er een incidentele overboeking van € 0,5 mln. plaats van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) naar de begroting van de Nationale ombudsman voor het uitvoeren van de overgehevelde taken van de Onafhankelijke Raadsman en het behoud van een lokaal steunpunt in het aardbevingsgebied in Groningen.
De Nationale ombudsman is als organisatie te klein om ontwikkelingen op het gebied van ICT te kunnen volgen. Door de ICT uit te besteden naar een externe partij kan de Nationale ombudsman beschikken over betere apparatuur terwijl het ook minder kost dan om dit in eigen beheer te hebben. Om de uitbesteding te realiseren wordt circa € 0,8 mln. uit de periode 2024 - 2026 geschoven naar 2022 en 2023, waarvan circa € 0,4 mln. naar 2022.
Tevens wordt circa € 0,5 mln. van 2023 geschoven naar 2022 voor een organisatieontwikkeling. De Nationale ombudsman heeft het aantal klachten de afgelopen jaren zien toenemen. Om duurzaam te kunnen anticiperen op belangrijke ontwikkelingen wordt er een professionalisatie van het primaire proces uitgevoerd.
Tot slot is naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) circa € 0,3 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuis houding van de Nationale ombudsman.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbe- Mutaties via |
Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
||||
groting 2022 NvW, moties, |
begroting suppletoire suppletoire |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
||||
(1) |
amendementen en ISB (2) |
2022 (3)=(1+2) (4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
4.691 |
0 |
4.691 |
743 5.434 |
500 |
500 |
500 |
500 |
|
Uitgaven |
4.691 |
0 |
4.691 |
743 5.434 |
500 |
500 |
500 |
500 |
|
Institutionele inrichting |
|||||||||
Apparaat |
2.930 |
0 |
2.930 |
743 3.673 |
500 |
500 |
500 |
500 |
|
Materiële uitgaven |
|||||||||
Decoraties |
1.756 |
0 |
1.756 |
0 1.756 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Riddertoelagen |
5 |
0 |
5 |
0 5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
199 |
0 |
199 |
0 199 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat
Naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire ondervragings-commissie Kinderopvangtoeslag (POK) is circa € 0,5 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding van de Kanselarij der Nederlandse Orden.
In 2019 is bij de Kanselarij der Nederlandse Orden een nieuw ICT-systeem opgeleverd. Voor de doorontwikkeling van dit systeem wordt circa € 0,2 mln. toegevoegd aan de begroting van de Kanselarij der Nederlandse Orden.
Tot slot wordt de eindejaarsmarge van circa € 0,1 mln. toegevoegd aan de begroting van de Kanselarij der Nederlandse Orden. Deze wordt gebruikt om de reguliere bedrijfsvoering mee te financieren.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbe- Mutaties via Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie groting 2022 NvW, moties, begroting suppletoire suppletoire 2023 2024 2025 2026
|
2022 (3)=(1+2) begroting (4) begroting (5)=(3+4) |
|||||
Verplichtingen |
2.001 |
0 2.001 478 2.479 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
2.001 |
0 2.001 478 2.479 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur
Aruba |
2.001 |
0 |
2.001 |
478 |
2.479 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
60 |
0 |
60 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Aruba
Jaarlijks loopt het Kabinet van de Gouverneur van Aruba tegen budgettaire problematiek aan door koersverschillen. Om hun reguliere uitgaven te kunnen bekostigen wordt circa € 0,3 mln. aan de begroting van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba toegevoegd.
Door de coronacrisis zijn de middelen die voor de vervangingsinvesteringen in 2021 waren begroot niet tot besteding gekomen en is het budget bij de tweede suppletoire begroting van 2021 teruggegeven en naar beneden bijgesteld. Deze middelen zijn alsnog benodigd in 2022, daarom wordt circa € 0,2 mln. toegevoegd aan de begroting van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curagao (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbe- Mutaties via Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie groting 2022 NvW, moties, begroting suppletoire suppletoire 2023 2024 2025 2026
(1) |
amendementen en ISB (2) |
2022 (3)=(1+2) begroting (4) begroting (5)=(3+4) |
|||||
Verplichtingen |
3.032 |
0 3.032 30 3.062 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.032 0 3.032 30 3.062 0 0 0 0
Uitgaven
Institutionele inrichting |
|||||||||
Kabinet Gouverneur Curagao |
3.032 |
0 |
3.032 |
30 |
3.062 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten
200 0 200 0 200 0 0 0 0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Curagao
In 2022 vindt groot onderhoud plaats aan het paleis van de Gouverneur van Curagao en het gebouw waar het Kabinet van de Gouverneur huisvest. Om dit onderhoud te financieren wordt er vanuit de eindejaarsmarge € 30.000 toegevoegd aan de begroting van het Kabinet van de Gouverneur van Curagao.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbe- Mutaties via Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie groting 2022 NvW, moties, begroting suppletoire suppletoire 2023 2024 2025 2026
-
(1)amende- 2022 (3)=(1+2) begroting (4) begroting menten en (5)=(3+4)
ISB (2)
Verplichtingen 2.204 0 2.204 236 2.440 0 0 0 0
Uitgaven 2.204 0 2.204 236 2.440 0 0 0 0
Institutionele inrichting |
|||||||||
Kabinet Gouverneur Sint Maarten |
2.204 |
0 |
2.204 |
236 |
2.440 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
75 |
0 |
75 |
0 |
75 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Sint Maarten
Jaarlijks loopt het Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten tegen budgettaire problematiek aan door koersverschillen. Om hun reguliere uitgaven te kunnen bekostigen wordt circa € 0,2 mln. aan de begroting van het Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9. Kiesraad (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2022 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
||||
Verplichtingen |
6.074 |
0 |
6.074 |
5.486 |
11.560 |
2.050 |
984 |
742 |
500 |
||
Uitgaven |
6.074 |
0 |
6.074 |
5.486 |
11.560 |
2.050 |
984 |
742 |
500 |
||
Institutionele inrichting |
|||||||||||
Kiesraad |
6.074 |
0 |
6.074 |
5.486 |
11.560 |
2.050 |
984 |
742 |
500 |
||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Kiesraad
De Kiesraad heeft een aanbesteding voor het Digitaal Hulpmiddel Verkiezingen (DHV) lopen. Er is aanvullend budget nodig om de implementatie hiervan goed te begeleiden. Hiervoor wordt circa € 1 mln. toegevoegd aan de begroting van de Kiesraad.
Daarnaast zijn er middelen nodig voor de ondersteuning van de huidige verkiezingssoftware, zodat deze software draaiende gehouden kan worden totdat het DHV volledig geïmplementeerd is. Hiervoor wordt circa € 2,4 mln. toegevoegd aan de begroting van de Kiesraad.
Tot slot wordt er circa € 2 mln. overgeboekt vanaf de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) naar de begroting van de Kiesraad. Dit betreft € 0,5 mln. om de huidige basiscapaciteit op orde te brengen van waaruit gewerkt gaat worden aan de transitie van de Kiesraad naar verkiezingsautoriteit. Daarnaast betreft dit circa € 1,4 mln. voor (de voorbereiding op) de uitvoering van enkele nieuwe taken van de Kiesraad. Hieronder vallen onder andere werkzaamheden in het kader van de controle op- en het uniformeren van de publicatie processen-verbaal en voorbereidingen ten behoeve van de implementatie wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen. Tot slot is naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire ondervragingscommissie Kinder-opvangtoeslag (POK) circa € 0,1 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding van de Kiesraad.
3 Niet-beleidsartikelen 3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
Tabel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen ISB (2) |
Vastgestelde Mutaties 1e begroting suppletoire 2022 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
||||
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
4.780 |
4.780 |
4.752 |
4.909 |
4.712 |
4.578 |
||
Uitgaven |
0 |
0 |
0 |
4.780 |
4.780 |
4.752 |
4.909 |
4.712 |
4.578 |
||
Nog te verdelen |
|||||||||||
Loonbijstelling |
0 |
0 |
0 |
3.605 |
3.605 |
3.583 |
3.568 |
3.564 |
3.426 |
||
Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
1.175 |
1.175 |
1.169 |
1.341 |
1.148 |
1.152 |
||
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting Nog te verdelen
Loonbijstelling
Betreft de tranche 2022 van de loonbijstelling die hierbij wordt overgemaakt naar de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.
Prijsbijstelling
Betreft de tranche 2022 van de prijsbijstelling die hierbij wordt overgemaakt naar de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.
Onvoorzien
Dit betreft de eindejaarsmarge die wordt overgemaakt naar de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eindejaarsmarge wordt door de Raad van State, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het Kabinet van de Gouverneur van Curagao en de Kiesraad ingezet voor bedrijfsvoe-ringsprocessen.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 120 IIB, nr. 2 14