Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36120 XIV - Wijziging begroting Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Diergezondheidsfonds 2022 (Voorjaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 25-05-2022 |
Publicatiedatum | 25-05-2022 |
Nummer | KST36120XIV2 |
Kenmerk | 36120 XIV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021-2022
36 120 XIV |
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) |
Nr. 2 |
MEMORIE VAN TOELICHTING |
INHOUDSOPGAVE
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
3.1 Artikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderij 7
3.2 Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken 12
3.3 Artikel 23 Kennis en innovatie 15
3.4 Artikel 24 Uitvoering en toezicht 16
6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF) 24
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
-
3.de begrotingsstaat voor het Diergezondsheidsfonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, mede namens de Minister voor Natuur en Stikstof,
-
H.Staghouwer
Ondergrenzen conform RBV |
||
Omvang begrotingsartikel (stand Beleidsmatige mutaties ontwerpbegroting) in € miljoen (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van corona gerelateerde uitgaven.
Overzicht coronamaatregelen (x1mln.) |
|||||
Artikelnummer |
naam maatregel/regeling Verplichtingen 2022 |
Uitgaven 2022 |
Ontvangsten 2022 |
Relevante Kamerstukken |
|
21 |
Regeling tegemoetkoming land- |
||||
en tuinbouwondernemers |
0 |
0 |
0 |
Kamerstuk 35 650-XIV, nr. 4 |
|
21 |
Nadeelcompensatie |
Kamerstukken 28 286, Kamerstuk |
|||
pelsdierhouderij |
36,4 |
36,4 |
0 |
||
21 |
Regeling ongedekte vaste kosten |
||||
land- en tuinbouw COVID-19 |
60,3 |
60,3 |
0 |
Kamerstuk 35 420, nr. 349 |
|
21 |
Tijdelijke regeling subsidie |
||||
dierentuinen |
68 |
68 |
0 |
Kamerstuk 35 420, nr. 105 |
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutatiesOverzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppleto begroting) (bedragen x € 1.000) |
ire |
|
Artikelnummer Uitgaven 2022 |
||
Vastgestelde begroting 2022 |
1.940.005 |
|
ISB mutaties |
21 |
25.500 |
Vastgestelde begroting na ISB |
1.965.505 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Maatregel Gerichte Aankoop |
21 |
133.300 |
Kasschuif Maatregel Gerichte Aankoop |
21 |
|
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties |
21 |
100.000 |
Corona: dierentuinen |
21 |
15.000 |
Corona: nadeelcompensatie vervroegd verbod pelsdierren |
21 |
25.294 |
Corona: ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbedrijven |
21 |
16.340 |
Kasschuif Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties |
21 |
|
kasschuif Natuurbank |
22 |
|
Saneringsregeling Visserij |
22 |
|
Caribisch Nederland |
22 |
8.000 |
Brexit Adjustment Reserve (BAR) visserij |
22 |
45.000 |
NVWA |
24 |
21.000 |
Uitvoeringskosten GLB |
51 |
106.400 |
Kasschuif uitvoeringskosten GLB |
51 |
|
Loon- en prijsbijstellingtranche 2022 |
51 |
73.919 |
Eindejaarsmarge |
51 |
20.331 |
Overige mutaties |
div |
29.506 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 |
2.270.994 |
Maatregel Gericht Aankoop
Het betreft hier onderuitputting uit 2021 voor de Maatregel Gerichte Aankoop. Deze middelen worden nu weer toegevoegd aan de LNV begroting.
Kasschuif Maatregel Gerichte Aankoop
In 2022 wordt de tweede tranche van de Maatregel Gerichte Aankoop gepubliceerd. Met de kasschuif worden de middelen verdeeld over de jaren waarin de verwachte uitfinanciering plaatsvindt.
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties Er wordt cumulatief € 521,5 mln. euro overgeheveld van de Aanvullende Post naar de LNV-begroting ten behoeve van de landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties. Dit betekent dat het budget in 2022 met € 100 mln. wordt verhoogd.
Corona: dierentuinen
Middels deze mutatie worden de middelen overgeheveld naar de LNV-begroting. Het betreft € 15 mln. aan middelen voor de verplichte sluiting van dierentuinen als gevolg van de coronamaatregelen van eind 2021 en in begin 2022.
Corona: nadeelcompensatie vervroegd verbod pelsdieren Bij Najaarsnota 2021 is 25,3 miljoen euro afgeboekt. Middels deze mutatie worden deze middelen weer opgeboekt ten behoeve van de uitvoering van de nadeelcompensatieregeling vervroegd verbod pelsdierhouderij.
Corona: ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbedrijven Voor de regeling ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbe drijven COVID-19 (OVK) is het budget in het derde en vierde kwartaal 2021 onvoldoende gebleken. Daarom wordt het budget opgehoogd met € 16,3 mln.
Kasschuif Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties Er wordt cumulatief 521,5 miljoen euro overgeheveld van de Aanvullende Post naar de LNV-begroting ten behoeve van de landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties. Middels deze mutatie worden de middelen in het juiste ritme geplaatst.
Kasschuif Natuurbank
Gezien het tijdspad van de wet wordt verwacht dat € 7,8 mln. van de uitgaven worden doorgeschoven naar latere jaren.
Saneringsregeling Visserij
LNV heeft middelen op de begroting voor het uitvoeren van een saneringsregeling bij vissers. Omdat de regeling niet voldoet aan staatssteuncriteria kan deze regeling geen doorgang vinden. Hierdoor wordt het budget met € 20 mln. verlaagd.
Caribisch Nederland
Voor de uitvoering van de eerste fase van het Natuur- en Milieubeleidsplan Caribisch Nederland wordt cumulatief € 35,0 mln. overgeheveld van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de de LNV begroting. Dit gaat om € 8,0 mln. in 2022. Hiervan wordt € 0,2 mln. doorgeschoven naar 2023. De middelen zijn onder andere bestemd voor maatregelen op het terrein van erosiebestrijding, koraalherstel, afvalwater, duurzame visserij en landbouwontwikkeling.
Brexit Adjustment Reserve (BAR) visserij
Als gevolg van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie verliest de visserijsector quotum. In dat kader worden nieuwe regelingen voorzien die gefinancierd worden uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR). Het gaat om een stilligregeling van € 33 mln. en een liquiditeitsregeling van € 12 mln.
NVWA
De bijdrage aan de NVWA wordt verhoogd. Het grootste gedeelte van deze toename bestaat uit een overheveling van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de LNV begroting voor de NVWA. Dit gaat in 2022 om € 21,0 mln.
Uitvoeringskosten GLB
Er wordt voor € 106,4 mln. aan middelen ten behoeve van de uitvoeringskosten Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). vanuit de Aanvullende Post toegevoegd aan de LNV begroting. Deze middelen worden middels kasschuif doorgeschoven naar latere jaren, zodat deze in het juiste kassritme worden geplaatst.
Loon- en prijsbijstellingtranche 2022
De loon- en prijsbijstellingstranche 2022 wordt op artikel 51 geplaatst. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Bij de Miljoenennota zullen deze budgetten toegedeeld worden aan de relevante onderdelen op de LNV begroting.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Ontvangsten 2022 |
|
Vastgestelde begroting 2022 |
92.314 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Dekking uitvoeringskosten RVO |
22 |
4.380 |
Overige mutaties |
div |
462 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 |
97.156 |
Dekking uitvoeringskosten RVO
De uitvoeringskosten RVO worden verhoogd. Dit komt door hogerekosten voor de uitvoering van de EMFAF regelingen en de NAGW (natuurambitie Grote Wateren) en investeringsregeling Weide-akkervogels.
3.1 Artikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderijBudgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.21 (bedragen x € 1.000)
Art. Omschrijving Ontwerpbe- Mutaties via Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
groting 2022 (1) |
NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
suppletoire begroting (4) |
suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
|||||
Verplichtingen |
639.806 |
128.750 |
768.556 |
138.153 |
906.709 |
174.940 |
460.324 |
62.031 |
|
Uitgaven |
534.117 |
119.850 |
653.967 |
124.600 |
778.567 |
150.943 |
449.607 |
83.999 |
20.733 |
Subsidies (regelingen) |
|||||||||
Sociaal economische positie boeren |
8.443 |
60.600 |
69.043 |
45.421 |
114.464 |
734 |
|
|
0 |
Duurzame veehouderij |
335.686 |
52.750 |
388.436 |
|
155.409 |
121.732 |
384.572 |
79.175 |
22.236 |
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen |
22.186 |
0 |
22.186 |
23.872 |
46.058 |
31.893 |
17.195 |
15.861 |
17.136 |
Mestbeleid |
58.126 |
0 |
58.126 |
25.560 |
83.686 |
22.814 |
10.787 |
10.490 |
2.440 |
Diergezondheid en dierenwelzijn |
0 |
0 |
0 |
4.574 |
4.574 |
4.169 |
4.147 |
4.147 |
4.552 |
Art. Omschrijving Ontwerpbe- Mutaties via groting 2022 NvW, ISB,
|
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
||
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking |
0 |
0 |
0 |
1.771 |
1.771 |
1.616 |
1.616 |
1.616 |
1.616 |
Integraal voedselbeleid |
0 |
0 |
0 |
4.292 |
4.292 |
4.242 |
4.227 |
4.227 |
4.227 |
Garanties |
|||||||||
Bijdrage borgstellingsreserve |
3.627 |
0 |
3.627 |
0 |
3.627 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit |
1.805 |
0 |
1.805 |
0 |
1.805 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
|||||||||
Sociaal economische positie boeren |
2.602 |
0 |
2.602 |
|
1.434 |
|
|
|
|
Duurzame veehouderij |
12.914 |
0 |
12.914 |
|
0 |
|
|
|
|
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen |
15.546 |
6.500 |
22.046 |
|
0 |
|
|
|
|
Mestbeleid |
18.897 |
0 |
18.897 |
|
0 |
|
|
|
|
Diergezondheid en dierenwelzijn |
13.251 |
0 |
13.251 |
|
8.545 |
|
|
|
|
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking |
5.384 |
0 |
5.384 |
|
3.578 |
|
|
|
|
Integraal voedselbeleid |
6.384 |
0 |
6.384 |
|
2.066 |
|
|
|
|
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s |
|||||||||
College 1.289 toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden |
0 |
1.289 |
0 |
1.289 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Centrale Commissie Dierproeven |
2.225 |
0 |
2.225 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medebewind/ voormalige productschappen |
0 |
0 |
0 |
1.387 |
1.387 |
1.387 |
1.387 |
1.387 |
1.387 |
Raad voor de Plantenrassen |
1.344 |
0 |
1.344 |
0 |
1.344 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Keuringsdiensten |
2.130 |
0 |
2.130 |
0 |
2.130 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
|||||||||
Specifieke uitkeringen |
0 |
0 |
0 |
318.251 |
318.251 |
461 |
62.164 |
375 |
475 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
|||||||||
FAO en |
11.107 |
0 |
11.107 |
579 |
11.686 |
379 |
379 |
379 |
379 |
overige contributies
Art. Omschrijving Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
|||||||||
Diergezondheidsfond11.171 |
0 |
11.171 |
0 |
11.171 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
32.770 |
0 |
32.770 |
0 |
32.770 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
|||||||||
Sociaal economische positie boeren |
245 |
0 |
245 |
0 |
245 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZBO's/RWT's |
2.300 |
0 |
2.300 |
0 |
2.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mestbeleid |
7.209 |
0 |
7.209 |
0 |
7.209 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
1.800 |
0 |
1.800 |
0 |
1.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Diergezondheid en dierenwelzijn |
11.600 |
0 |
11.600 |
0 |
11.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking |
5.926 |
0 |
5.926 |
0 |
5.926 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekkingen begrotingsreserves |
3.690 |
0 |
3.690 |
0 |
3.690 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op de uitgaven Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Het budget voor sociaal economische positie boeren wordt met € 45,4 mln. verhoogd. Deze verhoging bestaat voornamelijk uit de middelen voor de uitvoering van de nadeelcompensatieregeling vervroegd verbod pelsdier-houderij van € 25,3 mln. Deze middelen zijn in 2021 bij 2e suppletoire begroting afgeboekt en worden in 2022 toegevoegd aan de LNV begroting.
Hiernaast is voor de regeling ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbedrijven COVID-19 (OVK) het budget in het derde en vierde kwartaal 2021 onvoldoende gebleken. Daarom wordt het budget opgehoogd met € 16,3 mln. Voorts is een bedrag van € 0,5 mln. beschikbaar gesteld aan de agent-schapsbijdrage RVO ten behoeve van de uitvoeringskosten van de regeling OVK.
Duurzame veehouderij
Het subsidiebudget Duurzame Veehouderij wordt met € 233,0 mln. verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door uitgaven die op een ander onderdeel worden verantwoord, zoals het budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop. Het budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop (€ 249,3 mln.) wordt aan de provincies beschikbaar gesteld via een specifieke uitkering en wordt daarom verantwoord onder 'bijdrage aan medeoverheden'.
Hiernaast wordt er voor € 12,9 mln. aan uitgaven van het opdrachtenbudget verantwoord onder subsidies duurzame veehouderij. Daarbij wordt € 15 mln. toegevoegd aan de LNV begroting, wegens de verplichte sluiting van dierentuinen als gevolg van de coronamaatregelen van eind 2021 en in begin 2022.
Tot slot wordt het budget nog verlaagd met € 15 mln. doordat uitgaven aan de SRV (€ 7,3 mln.), het omschakelprogramma (€ 3,7 mln.) en uitgaven voor het verlagen ruw eiwitgehalte veevoer (€ 3,4 mln.) middles kasschuif worden doorgeschoven naar latere jaren. Daarbij zijn er de kasschuiven voor het nationaal kennisprogramma en de SBV die gezamelijk onder de € 1,0 mln. blijven.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen Het budget voor glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen wordt met € 23,9 mln. verhoogd. In 2021 is er op aangeven van de ADR sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat in sommige gevallen uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting is opgenomen. Deze herrubricering heeft ook zijn weerslag in 2022. Hierdoor wordt er voor € 22 mln. aan middelen die op het opdrachtenbudget Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen geraamd stonden, nu op het subsidiebudget van Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen verantwoord. Verder is in 2021 € 25 mln. overgeheveld van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de LNV-begroting ten behoeve van subsidiering via de Energie-efficiëntie Glastuinbouw (EG) regeling. De openstelling van de subsidieregeling voor LED-verlichting (Urgenda budget en module in EG regeling) eind 2021 was zeer succesvol. Daarom wordt nu bij 1e suppletoire de resterende € 5 mln. overgeboekt van de Aanvullende Post naar de LNV-begroting.
Mestbeleid
Het budget voor mestbeleid wordt in 2022 verhoogd met € 25,6 mln. Op grond van de Nitraatrichtlijn heeft Nederland in december 2021 het 7e actieprogramma Nitraatrichtlijn 2022-2025 bij de Europese Commissie ingediend (Kamerstuk 33037, nr. 431 en 33037, nr. AC). Op de Aanvullende Post is hiervoor in totaal € 119 mln. gereserveerd. Middels deze mutatie wordt er is 2022 voor de eerste tranche voor € 9,1 mln. overgeheveld naar de LNV begroting. De uitwerking en overheveling van de tweede tranche vindt op een later moment plaats. Naast deze verhoging van het budget zorgt de eerder benoemde herrubricering van diverse begrotingsposten ervoor dat € 18,9 mln. van de uitgaven aan opdrachten mestebleid worden verantwoord onder deze subsidie post.
Duurzame veehouderij
In 2021 is er op aangeven van de ADR sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat in sommige gevallen uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting is opgenomen. Deze herrubricering heeft ook zijn weerslag in 2022. Hierdoor wordt er voor € 12,9 mln. aan begrote uitgaven voor opdrachten duurzame veehouderij overgeheveld naar de post subsidies duurzame veehouderij.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen In 2021 is er op aangeven van de ADR sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat in sommige gevallen uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting is opgenomen. Deze herrubricering heeft ook zijn weerslag in 2022. Hierdoor wordt er voor € 22 mln. aan geraamde uitgaven van de post opdrachtenbudget Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen verantwoord onder het subsidiebudget van Glastuinbouwtuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen.
Mestbeleid
In 2021 is er op aangeven van de ADR sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat sommige uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting is opgenomen. Deze herrubricering heeft ook zijn weerslag in 2022. Hierdoor wordt er voor € 18,9 mln. aan begrote uitgaven aan opdrachten voor mestbeleid overgeheveld naar de post subsidies mestbeleid.
Specifieke uitkeringen
Deze mutatie bestaat voornamelijk uit correcties die volgen uit het op een andere plek verantwoorden van de uitgaven voor de Maatregel Gerichte Aankoop (€ 249,3 mln.). Het budget wordt met € 133,3 mln. opgehoogd uit de onderuitputting op de middelen uit 2021, bestemd voor de verhoging van het subsidieplafond van de 1e tranche van de MGA. Verder wordt € 62,7 mln. via een kasschuif doorgeschoven naar latere jaren, bestemd voor de 2e tranche van de MGA. Tot slot worden er middelen overgeheveld naar het BTW-Compensatiefonds ten behoeve van de 2e tranche (€ 1,3 mln.) en worden er uitvoeringskosten RVO overgeheveld naar artikel 24 (€ 0,4 mln.) Dit telt op tot een mutatie van € 318,3 mln.
3.2 Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.22 (bedragen x € 1.000)
Art. Omschrijving Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e Mutatie 2023 suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
Mutatie 2024 Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|||
Verplichtingen |
269.321 |
0 |
269.321 |
157.143 |
426.464 |
26.790 |
61.333 |
55.248 |
53.063 |
Uitgaven |
462.658 |
0 |
462.658 |
910 |
463.568 |
183.290 |
60.904 |
55.181 |
53.063 |
Subsidies (regelingen) |
|||||||||
Vermaatschappelijkincg.635 Natuur en Biodiversiteit |
0 |
2.635 |
4.193 |
6.828 |
4.667 |
4.700 |
4.746 |
5.551 |
|
Natuur en Biodiversiteit op land |
24.746 |
0 |
24.746 |
|
22.666 |
5.586 |
79 |
|
0 |
Beheer Kroondomeinen |
803 |
0 |
803 |
68 |
871 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Duurzame visserij |
7.845 |
0 |
7.845 |
44.958 |
52.803 |
155.000 |
0 |
0 |
0 |
Overige stelsel activiteiten |
0 |
0 |
0 |
5.699 |
5.699 |
5.865 |
5.734 |
5.826 |
5.715 |
Leningen |
|||||||||
Leningen rente en aflossing |
23.145 |
0 |
23.145 |
|
22.923 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
|||||||||
Garantie Klimaatfonds |
324 |
0 |
324 |
0 |
324 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
|||||||||
Vermaatschappelijking5.343 Natuur en Biodiversiteit |
0 |
15.343 |
|
10.584 |
12.060 |
7.188 |
7.142 |
3.819 |
|
Natuur en Biodiversiteit op land |
266.805 |
0 |
266.805 |
|
25.274 |
|
|
264.178 |
|
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren |
11.751 |
0 |
11.751 |
|
7.711 |
|
|
|
|
Duurzame visserij |
41.210 |
0 |
41.210 |
|
4.649 |
|
22.237 |
21.712 |
22.987 |
Overige stelsel activiteiten |
6.408 |
0 |
6.408 |
|
0 |
3.588 |
8.996 |
11.957 |
15.526 |
Internationale Samenwerking |
3.655 |
0 |
3.655 |
|
2.355 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Caribisch Nederland |
4.364 |
0 |
4.364 |
|
0 |
|
|
|
|
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit |
13.774 |
0 |
13.774 |
|
5.676 |
|
|
|
|
Regio Deals |
550 |
0 |
550 |
0 |
550 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
|||||||||
Rijksrederij |
9.293 |
0 |
9.293 |
1.900 |
11.193 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s |
|||||||||
Staatsbosbeheer |
28.293 |
0 |
28.293 |
0 |
28.293 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
|||||||||
Caribisch Nederland |
0 |
0 |
0 12.184 12.184 Tweede Kamer, vergaderjaar 2021- |
14.092 16.866 -2022, 36 120 XIV, nr. 2 |
764 |
764 12 |
|||
Specifieke uitkering |
0 |
0 |
0 |
241.051 |
241.051 |
285.166 |
275.129 |
271.915 |
267.017 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
Toelichting op de uitgaven Subsidies
Duurzame visserij
Het budget van duurzame visserij wordt met € 44,9 mln. verhoogd. Als gevolg van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie verliest de visserijsector quotum. In dat kader worden nieuwe regelingen voorzien die gefinancierd worden uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR). In 2022 gaat het om een stilligregeling (€ 33 mln.) en een liquiditeitsregeling (€ 12 mln.). De saneringsregeling (€ 155 mln.) zal in 2023 tot betalingen leiden.
Overige stelsel activiteiten
Het subsidiebudget voor Overige stelsel activiteiten wordt met € 5,7 mln. verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door de overheveling van € 6,4 mln. van dit onderdeel van opdrachten naar subsidies. Daarnaast vinden er enkele overhevelingen plaats naar artikel 23 voor de uitvoering van de Achtste Nationale Bosinventarisatie door WR (€ 0,4 mln.) en voor de uitvoering van het Plan van aanpak van de derde evaluatie van het Natuurpact door PBL (€ 0,2 mln.).
Natuur en Biodiversiteit op land
Het opdrachtenbudget van Natuur en biodiversiteit op land wordt met € 241,5 mln. verlaagd. Dit is voornamelijk het gevolg van een technische correctie om de budgetten van het Agroprogramma Groningen (€ 4,7 mln.) en een groot deel van het budget van Programma Natuur (€ 230,3 mln.) te verantwoorden onder bijdrage aan medeoverheden. Deze budgetten worden hoofdzakelijk aan provincies beschikbaar gesteld via een specifiek e uitkering en worden daarom onder bijdrage aan medeoverheden verantwoord. Daarnaast wordt er voor de Natuurbank € 7,8 mln. doorgeschoven naar latere jaren en € 2,1 mln. overgeheveld naar artikel 24 voor de uitvoeringskosten van RVO voor de Natuurbank. Verder is er € 2,0 mln. toegevoegd aan het budget van Programma Natuur voor monitoring en vindt er een aantal technische herschikkingen plaats op het budget.
Duurzame visserij
Het budget voor duurzame visserij wordt met € 36,6 mln. verlaagd. LNV heeft middelen op de begroting voor het uitvoeren van een saneringsregeling bij vissers. Omdat de regeling niet voldoet aan de staatsteuncriteria, kan deze regeling geen doorgang vinden. Hierdoor vindt er in 2022 een technische herschikking binnen de LNV-begroting plaats van € 14,5 mln. Daarnaast is er ten behoeve van inpassingskosten Wind op Zee extra budget beschikbaar gesteld. In 2022 gaat het om € 2,6 mln. Deze mutaties tezamen met enkele andere kleine mutaties en kasschuiven tellen op tot een mutatie van € 36,5 mln.
Overige stelsel activiteiten
Het opdrachtenbudget wordt met € 6,4 mln. verlaagd. Dit komt doordat de uitgaven op dit onderdeel hoofdzakelijk uit subsidies bestaan en het onderdeel daarom onder 'subsidies' verantwoord wordt.
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit
Het budget van dit onderdeel wordt met € 8,1 mln. verlaagd. Dit komt hoofdzakelijk door het op een andere plaats op de begroting verantwoorden van budgetten. Zo wordt er € 8,7 mln. voor het Programma Veenweide overgeheveld naar onderdeel bijdrage aan medeoverheden. Daarnaast is sprake van diverse andere kleinere mutaties.
Caribisch Nederland
Voor de uitvoering van de eerste fase van het Natuur- en Milieubeleidsplan Caribisch Nederland wordt cumulatief € 35,0 mln. overgeheveld van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de de LNV-begroting. Dit gaat om € 8,0 mln. in 2022. Hiervan wordt € 0,2 mln. doorgeschoven naar 2023. De middelen zijn onder andere bestemd voor maatregelen op het terrein van erosiebestrijding, koraalherstel, afvalwater, duurzame visserij en landbouwontwikkeling. Naast deze toevoeging van budget is ook het reguliere budget voor Caribisch Nederland toegevoegd aan dit onderdeel, gezien de uitgaven bestemd zijn voor bijdrage aan medeoverheden. Het budget van € 4,4 mln. in 2022 stond eerder geraamd op het opdrachtenbudget 'Caribisch Nederland'.
Specifieke uitkering
Het budget wordt met € 241,1 mln. verhoogd. Dit komt hoofdzakelijk door het op een andere plaats verantwoorden van budgetten. Vanaf het opdrachtenbudget Natuur en biodiversiteit op land wordt € 230,3 mln. toegevoegd voor de uitgaven van het Programma Natuur die ofwel via een specifiek e uitkering of door een toevoeging aan de Algemene Uitkering beschikbaar worden gesteld aan de provincies. Ook wordt er vanuit het budget van Natuur en biodiversiteit op land € 4,7 mln. overgeheveld voor het Agropro-gramma Groningen. Vanaf het opdrachtenbudget Klimaatimpuls Natuur en biodiversiteit wordt € 7,5 mln. overgeheveld bestemd voor het Programma Veenweide. Op dit budget wordt een kasschuif toegepast van € 1,6 mln. naar latere jaren. Andere grote mutaties zien op de toevoeging van € 4,3 mln. van de onderuitputting 2021 bestemd voor de SNL-beheervergoeding voor provincies en de overheveling van € 2,6 mln. naar het BTW-Compensatie-fonds vanwege de specifieke uitkering in het kader van het Programma Natuur.
3.3 Artikel 23 Kennis en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.23 (bedragen x € 1.000)
Art. Omschrijving Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
229.587 |
0 |
229.587 |
20.534 |
250.121 |
15.296 |
19.287 |
19.203 |
13.729 |
Uitgaven |
244.539 |
0 |
244.539 |
14.716 |
259.255 |
16.961 |
18.349 |
15.975 |
9.711 |
Subsidies (regelingen) |
|||||||||
Beleidsondersteunen2B.844 onderzoek |
0 |
28.844 |
9.994 |
38.838 |
4.838 |
4.888 |
2.648 |
847 |
|
Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid |
66.784 |
0 |
66.784 |
0 |
66.784 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennisverspreiding en groen onderwijs |
24.465 |
0 |
24.465 |
8.155 |
32.620 |
10.608 |
14.379 |
13.360 |
10.510 |
Opdrachten |
|||||||||
Kennisontwikkeling en innovatie |
14.546 |
0 |
14.546 |
|
14.357 |
|
|
|
|
Bijdrage aan agentschappen |
|||||||||
Rijksinstituut |
8.060 |
0 |
8.060 |
4.957 |
13.017 |
2.955 |
2.709 |
2.836 |
1.661 |
voor
Volksgezondheid en Milieu
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s |
||||||||
Wageningen 101.825 Research |
0 |
101.825 |
|
93.380 |
1.862 |
1.710 |
1.656 |
1.537 |
ZonMw 15 |
0 |
15 |
244 |
259 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten 12.107 |
0 |
12.107 |
335 |
12.442 |
0 |
69 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
||||||||
Kennisontwikkeling 12.107 |
0 |
12.107 |
335 |
12.442 |
0 |
69 |
0 |
0 |
en innovatie |
Toelichting op de uitgaven Subsidies
Beleidsondersteunend onderzoek
Het budget voor beleidsondersteunend onderzoek wordt met € 10,0 mln. verhoogd. Deze verhoging bestaat uit een aantal bijdragen aan beleidsondersteunend onderzoek. Zo is er € 2,7 mln. extra voor een voerpilot gangbare melkveehouderij, € 2,0 mln. extra voor subsidiebeschikking WR in verband met onderzoeksprojecten bodem en klimaatadaptatie en € 1,2 mln. voor subsidiebeschikking WR in verband met onderzoeksprojecten programmering RIVM.
Daarnaast is er ook € 0,9 mln. beschikbaar gesteld voor de pilot experimen-teergebieden kringlooplandbouw die uitgevoerd worden bij onderzoeksprogrammering van SKI. Tevens is er € 0,9 mln. beschikbaar voor monitoring, evaluatie en rapportage over de doelen van de Wet stikstofre-ductie en natuurverbetering.
Daarnaast is sprake van diverse andere kleinere mutaties.
Kennisspreiding en groen onderwijs
Het budget voor kennisspreiding en groen onderwijs neemt met € 8,2 mln. toe. Dit komt onder andere doordat er € 6 mln. wordt meegenomen uit 2021 voor de SABE-regeling. Hiervan wordt € 5,4 mln. doorgeschoven naar andere jaren in verband met vertraging in openstelling en uitvoering. Daarnaast is er € 2,5 mln. extra budget voor demobedrijven en bedrijfsplannen als onderdeel van de SABE-regeling ter innovatie op het boerenerf.
Door de eerder genoemde herrubricering van begrotingsposten is er € 4,6 mln. van de uitgaven elders in de begroting verantwoord.
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
De bijdrage aan het RIVM neemt met € 5,0 mln. toe. De verhoging bestaat uit diverse bijdrages die zijn gedaan aan het RIVM. Zo is er € 1,8 mln. beschikbaar voor AERIUS. Ook is er € 1,0 mln.bijgedragen aan het RIVM apparaat voor het landelijk meetnet m.b.t. de effecten van het mestbeleid. Daarnaast is er € 0,6 mln. voor monitoring, evaluatie en rapportage over de doelen van de Wet stikstofreductie en natuurverbetering. Hieraast is er sprake van diverse andere kleinere mutaties.
Wageningen Research
De verlaging van het budget voor de bijdrage aan Wageningen Research bestaat voornamelijk uit een bijdrage Wageningen Food Safety Research (WFSR) van € 5,5 mln. Daarnaast is er € 4,2 mln. overgeheveld naar RVO voor een opdracht ten behoeve van kennis en innovatie.
3.4 Artikel 24 Uitvoering en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van |
beleid art.24 (bedragen x € 1.000) |
||||||||
Art. Omschrijving |
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Verplichtingen |
431.026 |
275 |
431.301 |
72.439 |
503.740 |
42.065 |
37.381 |
36.288 |
34.264 |
Uitgaven |
431.026 |
275 |
431.301 |
72.439 |
503.740 |
42.065 |
37.381 |
36.288 |
34.264 |
Bijdrage aan agentschappen |
|||||||||
Nederlandse |
233.474 |
0 |
233.474 |
27624 |
261.098 |
29.502 |
29.502 |
29.813 |
29.502 |
Voedsel - en Warenautoriteit
Art. Omschrijving |
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
197.552 |
275 |
197.827 |
44.815 |
242.642 |
12.563 |
7.879 |
6.475 |
4.762 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op de uitgaven Bijdrage aan agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
De bijdrage aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit neemt met € 27,6 mln. toe. Het grootste gedeelte van deze toename bestaat uit een overheveling van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de LNV begroting voor de NVWA. Dit gaat in 2022 om € 21,0 mln. Hiernaast wordt er ook € 5,5 mln. bijgedragen aan de Wageningen Food Safety Research (WFSR) die uitgevoerd wordt door de NVWA. Ook doet de NVWA als opdracht aanvullende controles ten behoeve van het visserij-toezicht op onder andere de beschermde gebieden op de Noordzee. Hiervoor draagt LNV € 1,0 mln. bij.
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
De bijdrage aan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland neemt met € 44,8 mln. toe. Met de goedkeuring van het RVO jaarplan 2022 zijn er veel opdrachten waarvoor de bijbehorende uitvoeringskosten overgeheveld zijn naar de agentschapsbijdrage RVO. De grootste hiervan zijn: implementatie herziene Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (€ 13,0 mln.), Registratie landschapselementen (€ 4,0 mln.), Basisregistratie Grootschalige Topografie (€ 2,1 mln.), Natuurbank (€ 2,0 mln.), opdrachten ten behoeve van kennis en innovatie (€ 2,3 mln.), aandeel uitvoeringskosten LNV van Natuurambitie Grote Wateren (€ 1,5 mln.) en het Europees Visserijfonds EMFAF (€ 2,3 mln.).
Naast deze uitvoeringskosten is ook budget toegevoegd voor de inkoop-kosten van het InkoopUitvoeringscentrum (IUC) EZK/LNV als onderdeel van een wijziging in pay-per-use systematiek wat € 1,0 mln. bedraagt. Tezamen met een aantal andere mutaties resulteert het tot een bedrag van € 44,8 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid art. 50 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Art. Omschrijving |
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Verplichtingen |
150.403 |
0 |
150.403 |
12.750 |
163.153 |
13.891 |
12.102 |
12.355 |
11.400 |
Uitgaven |
150.403 |
0 |
150.403 |
12.750 |
163.153 |
13.891 |
12.102 |
12.355 |
11.400 |
Personele uitgaven |
|||||||||
Eigen personeel |
106.351 |
0 |
106.351 |
10.348 |
116.699 |
12.424 |
10.581 |
10.610 |
9.652 |
Externe inhuur |
3.784 |
0 |
3.784 |
1.075 |
4.859 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige personele uitgaven |
3.944 |
0 |
3.944 |
|
1.662 |
|
|
|
|
Materiële uitgaven |
|||||||||
ICT |
510 |
0 |
510 |
0 |
510 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU) |
12.929 |
0 |
12.929 |
0 |
12.929 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SSO DICTU |
14.271 |
0 |
14.271 |
7.005 |
21.276 |
5.755 |
4.815 |
4.815 |
4.815 |
Overige materiële uitgaven |
8.614 |
0 |
8.614 |
|
5.218 |
|
|
|
|
Ontvangsten |
2.786 |
0 |
2.786 |
127 |
2.913 |
64 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
|||||||||
Ontvangsten |
2.786 |
0 |
2.786 |
127 |
2.913 |
64 |
0 |
0 |
0 |
De toename in budget op artikel 50 wordt grotendeels veroorzaakt door twee mutaties in het personele budget. De eerste mutatie is een kasschuif van 2023 naar 2022 van middelen uit het transitiefonds ter waarde van €6 mln., zodat er in 2022 al kon worden begonnen met het aantrekken van capaciteit om uitvoering te kunnen geven aan het gebiedsgericht werken. De tweede mutatie is een som van tegenvallers uit de gezamenlijke directies optellend tot € 3,5 mln. (o.a. de directie bedrijfsvoering). Dit betreft kosten voor uitloop ICT projecten en kosten voor inrichting van de thuiswerkplek naast een aantal kleinere tegenvallers. De overige mutaties worden veroorzaakt door meerdere kleinere mutaties van minder dan € 1,0 mln.
Art. Omschrijving |
Ontwerpbegroting 2022 (1) |
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Verplichtingen |
22.637 |
0 |
22.637 |
80.074 |
102.711 |
110.202 |
76.293 |
71.156 |
75.419 |
Uitgaven |
22.637 |
0 |
22.637 |
80.074 |
102.711 |
110.202 |
76.293 |
71.156 |
75.419 |
Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
53.996 |
53.996 |
38.144 |
34.534 |
36.214 |
31.851 |
Loonbijstelling |
0 |
0 |
0 |
19.923 |
19.923 |
19.132 |
18.388 |
18.318 |
17.873 |
Nog te verdelen |
22.637 |
0 |
22.637 |
6.155 |
28.792 |
52.926 |
23.371 |
16.624 |
25.695 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Loon- en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstellingstranche 2022 is bij Voorjaarsnota 2022 op artikel 51 Nog onverdeeld geplaatst. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Bij de Miljoenennota zullen deze budgetten toegedeeld worden aan de relevante onderdelen op de LNV begroting.
Nog te verdelen
Het onderdeel Nog te verdelen wordt verhoogd met € 6,1 mln. Dit betreft een saldo van meerdere mutaties. De toename wordt met name verklaard door een overheveling van € 4,2 mln. ten behoeve van de uitvoeringskosten Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB).
-
(1)Vastgestelde begroting
-
(2)Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
Baten |
|||
|
419.773 |
34.830 |
454.603 |
waarvan omzet moederdepartement |
198.125 |
17.477 |
215.602 |
waarvan omzet overige departementen |
111.024 |
7.828 |
118.852 |
waarvan omzet derden |
110.624 |
9.525 |
120.149 |
Rentebaten |
- |
- |
- |
Vrijval voorzieningen |
- |
- |
- |
Bijzondere baten |
40.985 |
5.346 |
46.331 |
Totaal baten |
460.758 |
40.176 |
500.934 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
449.724 |
40.155 |
489.879 |
|
265.572 |
33.346 |
298.918 |
waarvan eigen personeel |
231.758 |
29.514 |
261.272 |
waarvan inhuur externen |
20.627 |
4.869 |
25.496 |
waarvan overige personele kosten |
13.187 |
|
12.150 |
|
184.152 |
6.809 |
190.961 |
waarvan apparaat ICT |
2.150 |
0 |
2.150 |
waarvan bijdrage aan SSO's |
57.999 |
|
56.495 |
waarvan overige materiële kosten |
124.003 |
8.313 |
132.316 |
Rentelasten |
20 |
80 |
100 |
Afschrijvingskosten |
10.514 |
|
10.455 |
|
2.237 |
|
1.660 |
waarvan apparaat ICT |
250 |
|
200 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten |
1.987 |
|
1.460 |
|
8.277 |
518 |
8.795 |
Overige lasten |
500 |
0 |
500 |
waarvan dotaties voorzieningen |
500 |
0 |
500 |
waarvan bijzondere lasten |
0 |
0 |
0 |
Totaal lasten |
460.758 |
40.176 |
500.934 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening |
0 |
0 |
0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten |
0 |
0 |
0 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op de baten
Bij Coalitieakkoord 2021-2025 zijn er middelen gereserveerd voor de NVWA. Een gedeelte van deze middelen is van de Aanvullende Post van het ministerie van Financiën overgeboekt naar de NVWA. Ten opzichte van de vastgestelde begroting is de omzet mede daarom gestegen als gevolg van aanvullende opdrachten van het moederdepartement, met name op het gebied van Dierenwelzijn, Dierlijke bijproducten en Fytosanitair.
De hogere omzet bij overige departementen is het gevolg van extra, -met name coalitieakkoord- middelen die VWS beschikbaar heeft gesteld voor opdrachten op het gebied van Productveiligheid, tabakscontroles en tabaksontmoediging.
De omzet derden neemt toe ten opzichte van de begroting door verwachte hogere marktvraag, o.a. als gevolg van Brexit. In verband met nieuwe regelgeving zijn hiervoor ten opzichte van 2021 extra middelen toegevoegd.
De bijzondere baten zijn ten opzichte van de begroting toegenomen met € 5,3 mln. De vergoedingen zijn verhoogd voor voorbereidende fytosanitaire werkzaamheden import en export (€ 2,4 mln.), omdat besloten is de kosten van deze retribueerbare activiteiten pas per 1 januari 2023 door te berekenen, demping tarieven (€ 1,6 mln.), en BTW-compensatie Brexit (€ 1,2 mln.). In het Jaarplan 2021 en de begroting 2022 was een voor Brexit gereserveerd budget van € 4,0 mln. vervallen, dit is bij de 1e suppletoire begroting 2022 in mindering gebracht op de 'correctie integrale kostprijs'.
Omzet moederdepartement (bedragen x €1.000)
Deze tabel laat de verdeling van de omzet moederdepartement over de productgroepen zien. In de oorspronkelijke begroting was deze specificatie niet opgenomen. De categorie 'overig' betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld de activiteiten die Wageningen Food Safety Research voor de NVWA uitvoert in het kader van het WOT Voedselveiligheidsbeleid. Dit is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de Europese verplichtingen.
Omzet moederdepartement |
|||
Slotwet 2021 |
Vastgestelde begroting 2022 |
1e suppletoire begroting 2022 |
|
Handhaven |
157.192 |
- |
175.681 |
Keuren certificering op afstand |
407 |
- |
725 |
Keuren import |
2.638 |
- |
1.058 |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten |
22.592 |
- |
21.157 |
Overig |
10.816 |
- |
16.981 |
Totaal |
193.645 |
- |
215.602 |
Omzet overige departementen (bedragen x €1.000)
Deze tabel laat de verdeling van de omzet overige departementen over de productgroepen zien. In de oorspronkelijke begroting was deze specificatie niet opgenomen. De categorie 'overig' betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld laboratorium onderzoek door Wageningen Food Safety Research of onderzoeken door het RIVM.
Omzet overige departementen |
|||
Slotwet 2021 |
Vastgestelde begroting 2022 |
1e suppletoire begroting 2022 |
|
Handhaven |
86.137 |
- |
92.062 |
Keuren certificering op afstand |
103 |
- |
- |
Keuren import |
914 |
- |
834 |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten |
897 |
- |
1.203 |
Overig |
22.729 |
- |
24.753 |
Totaal |
110.780 |
- |
118.852 |
Personele kosten
De personele kosten nemen toe met € 33,3 mln., door stijging van het aantal fte, als gevolg van extra werk voor de departementen en derden. Dit betreft zowel eigen personeel als inhuur. De overige personele kosten dalen doordat er meer thuis wordt gewerkt (minder reisbewegingen).
Materiële kosten
De materiële kosten zijn € 6,8 mln. hoger dan begroot.
De bijdragen aan SSO's zijn € 1,5 mln. lager dan begroot, door lagere reguliere ICT-kosten van DICTU. Dit betreft de kosten voor werkplekondersteuning (hardware en software) en het applicatiebeheer. Het gaat daarbij zowel om ontwikkeling als om exploitatie.
De overige materiële kosten stijgen met € 8,3 mln. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er meer werkzaamheden aan derden worden uitbesteed. Daarnaast stijgen de huisvestingskosten en nemen de kosten van dienstauto's toe. Dit hangt samen met de stijging van het aantal fte.
Afschrijvingskosten materieel
Deze kosten zijn € 0,6 mln. lager dan begroot doordat enkele investeringen in laboratoriumapparatuur zijn uitgesteld van 2021 naar 2022. De afschrijving hierop zal dus pas in de loop van 2022 beginnen.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000) |
||||
Omschrijving |
|
|
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd |
|
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen |
28.079 |
26.925 |
55.004 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
460.758 |
40.176 |
500.934 |
|
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
-/- 449.744 |
-/- 40.235 |
-/- 489.979 |
|
2. |
Totaal operationele kasstroom |
11.014 |
-/- 59 |
10.955 |
Totaal investeringen (-/-) |
-/- 8.750 |
-/- 2.300 |
-/- 11.050 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
- |
- |
- |
|
3. |
Totaal investeringskasstroom |
-/- 8.750 |
-/- 2.300 |
-/- 11.050 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
- |
- |
- |
|
Eenmalige storting door moederdepartement (+) |
- |
- |
- |
|
Aflossingen op leningen (-/-) |
-/- 8.319 |
963 |
-/- 7356 |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
8.750 |
2.300 |
11.050 |
|
4. |
Totaal financieringskasstroom |
431 |
3.263 |
3.694 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3) |
30.774 |
27.829 |
58.603 |
De totale kasstroom is € 27,8 mln. hoger dan in de vastgestelde begroting. Het verschil kan als volgt worden gespecificeerd:
Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen Ten opzichte van de begroting is de rekening courant € 26,9 mln. hoger. Dit komt met name doordat de materiële kosten in 2021 lager zijn uitgevallen dan ingeschat bij het opstellen van de begroting over 2022. Hierdoor was de operationele kasstroom in 2021 hoger.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom verandert nauwelijks ten opzichte van de begroting. De extra opbrengsten leiden tot een vergelijkbare stijging van de kosten.
Investeringskasstroom
De totale investeringen zijn € 2,3 mln. hoger dan begroot. Dit betreft met name laboratoriumapparatuur. Enkele investeringen die Europees aanbesteed moesten worden zijn doorgeschoven van 2021 naar 2022. Daarnaast wordt in 2022 apparatuur voor diverse soorten analyses vervangen.
Financieringskasstroom
De totale financieringskasstroom is € 3,3 mln. hoger dan in de vastgestelde begroting. Ten opzichte van de vastgestelde begroting wordt er € 1,0 mln. minder afgelost en wordt voor € 2,3 mln. extra beroep gedaan op de leenfa-ciliteit, conform de toename in de investeringen.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt ten opzichte van de vastgestelde begroting toe met € 27,8 mln. tot € 58,6 mln.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren |
||
2022 |
2022 |
|
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Gemiddelde kostprijs (€/uur) |
121,17 |
121,17 |
Tarieven |
||
Index 2012 = € 94,07 = 100 |
128,8 |
128,8 |
Omzet per productgroep ( in € mln.) |
||
Handhaven |
262,2 |
284,9 |
Keuren certificering op afstand |
10 |
13 |
Keuren import |
19,3 |
23,5 |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten |
101 |
102,6 |
FTE |
||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)1 |
2.718 |
3.064 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) |
2.095/623 |
2.362/702 |
Salariskosten per fte |
85.268 |
85.268 |
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten |
0% |
0% |
Kwaliteit |
||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen |
90% |
90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) |
95% |
95% |
1 De gerealiseerde gemiddelde bezetting is niet alleen exclusief herplaatsingskandidaten, maar ook exclusief VanWerkNaarWerk-kandidaten.
6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
Art. 1 Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen |
Ontwerpbegroting Mutaties via NvW, ISB, 2022 (1) moties en amende menten (2) |
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) |
|
Verplichtingen |
34.986 |
0 |
34.986 |
3.694 |
38.680 |
Uitgaven |
34.986 |
0 |
34.986 |
11.709 |
46.695 |
waarvan juridisch verplicht |
16% |
||||
Programmauitgaven |
34.986 |
0 |
34.986 |
11.709 |
46.695 |
Opdrachten |
34.986 |
0 |
34.986 |
11.709 |
46.695 |
Waarvan: |
|||||
|
20.466 |
0 |
20.466 |
341 |
20.807 |
|
9.762 |
0 |
9.762 |
12.962 |
22.724 |
|
4.758 |
0 |
4.758 |
|
3.164 |
Ontvangsten |
27.177 |
0 |
27.177 |
41.187 |
68.364 |
Ontvangsten LNV |
11.171 |
0 |
11.171 |
0 |
11.171 |
Ontvangsten sector |
13.506 |
0 |
13.506 |
0 |
13.506 |
Ontvangsten EU |
2.500 |
0 |
2.500 |
0 |
2.500 |
Saldo van de afgesloten rekeningen |
0 |
0 |
0 |
41.187 |
41.187 |
Tot 2021 heeft het Diergezondheidsfonds het zogenoemde «kas=verplich-tingen» -principe gehanteerd. In de administratie zijn de uitgaven (kas) dan leidend en de verplichtingen worden hieraan gelijk gemaakt. In 2021 is het verplichtingen-kasstelsel ingevoerd waarbij alle vaststaande verplichtingen met derden zijn vastgelegd. Door deze stelselwijziging is een inhaalslag gemaakt met als gevolg een gewijzigde realisatie van de aangegane verplichtingen.
De verwachte uitgaven voor bewaking van dierziekten zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd. Er is een hogere overloop voorzien van uitgaven uit voorgaande jaren door de ontvangst van de eindafrekeningen over 2019 en 2020 voor diagnostiek.
De verwachte uitgaven voor bestrijding van dierziekten zijn verhoogd met € 13,0 mln. Dit hangt met name samen met uitbraken van vogelgriep en mycoplasma. Zo zijn de voorziene uitgaven in verband met de huidige uitbraken van hoogpathogene vogelgriep met € 11,0 mln verhoogd. Op
basis van de informatie tot en met 7 februari 2022 wordt begroot op 20 uitbraken in 2022. Daarnaast is er sprake van overloop van uitgaven door de uitbraken van vogelgriep eind 2021.
De verwachte overige uitgaven zijn verlaagd met € 1,6 mln. door lagere uitvoeringskosten RVO. Binnen de begroting was rekening gehouden met een groot aantal bezwaren en beroepschriften vanuit de rundersector. Dit blijkt mee te vallen. Hierdoor zullen de begrote uitgaven lager uitvallen.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 120 XIV, nr. 2 25