Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (Zesde incidentele suppletoire begroting inzake vulmaatregelen gasopslag en waardevermeerderings-regeling) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36089 - Zesde incidentele suppletoire begroting Economische Zaken en Klimaat 2022 (vulmaatregelen gasopslag en waardevermeerderings-regeling) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (Zesde incidentele suppletoire begroting inzake vulmaatregelen gasopslag en waardevermeerderings-regeling); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 29-04-2022 |
Publicatiedatum | 29-04-2022 |
Nummer | KST360892 |
Kenmerk | 36089, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 089
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (Zesde incidentele suppletoire begroting inzake vulmaatregelen gasopslag en waardevermeerderings-regeling)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze zesde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze zesde incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Onafhankelijkheid van Russische olie, kolen en gas met behoud leveringszekerheid en de Kamerbrief Verlenging waardevermeerderingsregeling Groningen voorjaar 2022 van 22 april 2022.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Mede namens de Minister voor Klimaat en Energie,
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
kst-36089-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Voor wat betreft het toelichten van significante verschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid zesde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Mutaties 6eISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
12.452.722 |
623.250 |
13.075.972 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
4.359.973 |
623.250 |
4.983.223 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
3.959.202 |
623.250 |
4.582.452 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Missiegedraven |
|||||||
Onderzoek Ontwikkeling |
|||||||
en Innovatie (MOOI) |
60.135 |
60.135 |
|||||
Hernieuwbare Energie- |
|||||||
transitie (HER+) |
42.140 |
42.140 |
|||||
Energie-efficiëntie |
2.368 |
2.368 |
|||||
Green Deals |
500 |
500 |
|||||
Demonstratieregeling |
|||||||
Klimaat- en Energie- |
|||||||
innovatie (DEI+) |
75.963 |
75.963 |
|||||
Subsidieregeling |
|||||||
Duurzame Scheepsbouw |
|||||||
(SDS) |
7.075 |
7.075 |
|||||
Projecten Klimaat en |
|||||||
Energieakkoord |
3.981 |
3.981 |
|||||
MEP |
0 |
0 |
|||||
SDE |
687.400 |
687.400 |
|||||
SDE+ |
2.585.508 |
2.585.508 |
|||||
SDE++ |
76.855 |
76.855 |
|||||
Aardwarmte |
17.500 |
17.500 |
|||||
ISDE-regeling |
258.000 |
258.000 |
|||||
Compensatie Energie- |
|||||||
intensieve bedrijven |
|||||||
(ETS) |
0 |
0 |
Stand Mutaties Stand 6e ISB Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
ontwerpbe- 6eISB
groting 2022 incl. ISB's,
NvW en amendementen
Carbon Capture and Storage (CCS) |
4.080 |
4.080 |
|
Subidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS) |
0 |
0 |
|
Hoge Flux Reactor |
6.401 |
6.401 |
|
Elektrisch rijden |
0 |
0 |
|
Caribisch Nederland |
6.144 |
6.144 |
|
Overige subsidies |
50.000 |
50.000 |
|
Opschalingsinstrument waterstof |
4.000 |
4.000 |
|
Maatregelen voor CO2-reductie |
0 |
0 |
|
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) |
42.519 |
42.519 |
|
Subsidie ondersteuning verduurzaming mkb |
25.633 |
25.633 |
|
IPCEI waterstof |
3.000 |
0 |
3.000 |
Vulmaatregelen gasopslag |
0 |
623.250 |
623.250 |
Leningen |
61.400 |
0 |
61.400 |
Lening EBN |
61.400 |
61.400 |
|
Lening Gasunie |
0 |
0 |
|
Garanties |
0 |
0 |
0 |
Verliesdeclaratie aardwarmte |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
36.953 |
0 |
36.953 |
Onderzoek mijnbouwbo-dembeweging |
1.986 |
1.986 |
|
SodM onderzoek |
2.425 |
2.425 |
|
Uitvoeringsagenda Klimaat |
623 |
623 |
|
Klimaat mondiaal |
335 |
335 |
|
Onderzoek en opdrachten |
31.584 |
31.584 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
81.435 |
0 |
81.435 |
Bijdrage aan RVO.nl |
64.746 |
64.746 |
|
Bijdrage aan Agentschap Telecom |
4.103 |
4.103 |
|
Bijdrage aan NEa |
7.536 |
7.536 |
|
Bijdrage aan KNMI |
1.264 |
1.264 |
|
Bijdrage aan NVWA |
886 |
886 |
|
Bijdrage aan RIVM |
1.600 |
1.600 |
|
Bijdrage aan RWS |
1.300 |
1.300 |
|
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's |
142.417 |
0 |
142.417 |
Doorsluis COVA-heffing |
111.000 |
111.000 |
|
TNO kerndepartement |
29.690 |
29.690 |
|
TNO-SodM |
1.727 |
1.727 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
1.340 |
0 |
1.340 |
Uitkoopregeling |
1.340 |
1.340 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
10.893 |
0 |
10.893 |
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Mutaties 6eISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Bijdrage aan Nuclear
Research Group (NRG) Internationale contribu- |
8.259 |
8.259 |
|||||
ties |
1.624 |
1.624 |
|||||
PBL Rekenmeesterfunc-tie |
1.010 |
1.010 |
|||||
Stortingen begrotingsre- |
|||||||
serve |
66.333 |
0 |
66.333 |
||||
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie |
66.333 |
66.333 |
|||||
Storting in begrotingsreserve aardwarmte |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
3.720.277 |
0 |
3.720.277 |
0 |
155.250 |
156.000 |
156.000 |
Ontvangsten COVA Opbrengst heffing ODE |
111.000 |
111.000 |
|||||
(SDE++) Ontvangsten zoutwin- |
2.692.000 |
2.692.000 |
|||||
ning Onttrekking reserve duurzame energie en |
2.511 |
2.511 |
|||||
klimaattransitie |
4.186 |
4.186 |
|||||
ETS-ontvangsten Onttrekking begrotings- |
900.000 |
900.000 |
|||||
reserve maatregelen voor CO2-reductie |
0 |
0 |
|||||
Diverse ontvangsten Heffing gasleveringsze- |
10.580 |
10.580 |
|||||
kerheid |
0 |
0 |
155.250 |
156.000 |
156.000 |
||
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
|||||||
Stand |
Mutaties |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
ontwerpbegroting 2022 |
6eISB |
||||||
incl. ISB's, |
|||||||
NvW en amende- |
|||||||
menten |
|||||||
Verplichtingen waarvan garantiever- |
12.452.722 |
623.250 |
13.075.972 |
0 |
0 |
0 |
0 |
plichtingen |
44.200 |
44.200 |
|||||
waarvan overige verplichtingen |
12.408.522 |
623.250 |
13.031.772 |
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is circa 71%. Van de 29% budgetflexibele ruimte heeft circa 13 procentpunt betrekking op de vulmaatregel gasopslag waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2022.
In deze zesde incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor de Vulmaatregel gasopslag, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Onafhankelijkheid van Russische olie, kolen en gas met behoud leveringszekerheid van 22 april 2022.
Vulmaatregelen gasopslag
Momenteel is sprake van een ongebruikelijke situatie op de gasmarkt: de zomergasprijs is hoger dan wintergasprijs. Dit maakt opslag van gas met het oog op de winter voor marktpartijen onaantrekkelijk. Het zou immers neerkomen op het inkopen tegen een hogere prijs dan de verwachte verkoopprijs in de winter. Dit tast de leveringszekerheid voor aankomende winter aan.
Voor een aantal gasopslag zijn reeds maatregelen getroffen, maar niet voor gasopslag Bergermeer, de grootste vrij toegankelijke hoogcalorische gasopslag van West-Europa en een belangrijk onderdeel van de energie-infrastructuur. Om gasopslag toch gevuld te krijgen neemt het kabinet de volgende twee maatregelen.
Allereerst een subsidiemaatregel die marktpartijen voldoende stimulans geeft om Bergermeer alsnog te vullen. Marktpartijen kunnen in een tenderregeling meedingen naar een subsidie die hen vergoedt voor: het negatieve verschil tussen de huidige gasprijzen en de verwachte gasprijzen aankomende winter (de zogenoemde zomer-winter spread); een incentivebonus (premie) om deelname te stimuleren; en een vergoeding voor de opslagkosten (indien de partij niet reeds opslagcapaciteit geboekt heeft in gasopslag Bergermeer).
Marktpartijen zullen zelf het gas moeten in- en verkopen. De subsidie is enkel bedoeld om het rendabel te maken om gas op te slaan.
Daarnaast wijst het kabinet voor de resterende vulbehoefte, die niet wordt gevuld door marktpartijen, EBN aan als partij om gas op te slaan in Bergermeer. EBN is een beleidsdeelneming met de Staat als enige aandeelhouder. EBN zal hiervoor eveneens een vergoeding (subsidie) krijgen. Deze vergoeding ziet onder andere op het verschil tussen de zomer- en wintergasprijs en de kosten verbonden aan de opslag zelf. EBN zal de inkoop van gas zelf financieren.
Voor de twee maatregelen is € 623,25 mln nodig in 2022, waarvan € 366 mln voor de subsidieregeling en € 257,25 mln voor de vergoeding aan EBN. De maatregelen zijn zo vormgegeven dat bij een meer gebruikelijke prijsontwikkeling (hogere winterprijzen dan zomerprijzen) het deel van de subsidie dat het verschil vergoedt tussen de hoge zomergasprijs en lage wintergasprijs vervalt. De uitgaven zullen dan lager uitvallen. Andersom geldt dat bij een sterk lagere winterprijs de uitgaven hoger kunnen uitvallen.
Er zal gewerkt worden met voorschotten die dit jaar gedurende het vulseizoen worden uitgekeerd. In 2023 zal de eindafrekening (subsidie-vaststelling) plaatsvinden. Afhankelijk van de prijsontwikkeling tot 1 oktober en de prijsontwikkeling van 1 oktober tot 1 april 2023 is er de mogelijkheid dat uitgaven in 2023 zullen plaatsvinden in plaats van in 2022.
Heffing gasleveringszekerheid
Gegeven het open en grensoverschrijdende karakter van de Europese gasmarkt dragen de Nederlandse gasopslagen en het vullen ervan bij aan de leveringszekerheid van de gehele Unie en met name de ons omringende landen. Uitgangspunt is dat de kosten die met hiervoor genoemde maatregelen gemoeid zijn worden gedragen door de gebruikers (ofwel: de gebruiker betaalt). Dit betreft zowel gebruikers in Nederland als daarbuiten.
Voor het verhalen van de uiteindelijke gemaakte kosten op gebruikers wordt, in samenhang met de uiteindelijke wijze waarop voor de langere termijn invulling wordt gegeven aan de vulverplichting, gewerkt aan een heffing op geboekte capaciteit voor transport via het landelijk gastransportnet van GTS (bovenop - maar niet in - de tarieven voor gastransport). Op die manier kan de rekening worden gelegd bij de gebruikers die profiteren van de vulling van de gasopslagen (leveringszekerheid), inclusief de gebruikers in het buitenland. Deze heffing zal zodanig worden uitgewerkt dat de financiering van voornoemde maatregelen een vorm van voorfinanciering is en de uiteindelijke kosten door de gebruikers van het gastransportnet worden opgebracht. De ontvangsten zijn voor nu
geraamd op € 155,25 mln in 2024 en € 156 mln in de jaren 2025 - 2027, in totaal € 625,25 mln. 2.2 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid zesde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000) |
|||
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Mutaties 6eISB |
Stand 6e ISB Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
945.961 |
75.000 |
1.020.961 0 0 0 0 |
Uitgaven |
947.011 |
75.000 |
1.022.011 0 0 0 0 |
Subsidies (regelingen) |
0 |
75.000 |
75.000 |
Verduurzamingsopgave |
|||
uit aardgasbaten |
0 |
75.000 |
75.000 |
Geestelijke bijstand/ |
|||
overige |
0 |
0 |
|
Inkomensoverdrachten |
698.750 |
0 |
698.750 |
Schadevergoedingen |
506.250 |
506.250 |
|
Vergoeding waardeda- |
|||
ling Groningen |
116.000 |
116.000 |
|
Vergoeding immateriële |
|||
schade Groningen |
75.000 |
75.000 |
|
Bijdrage Commissie |
|||
Bijzondere Situaties |
1.500 |
1.500 |
|
Opdrachten |
2.380 |
0 |
2.380 |
Werkbudget |
2.380 |
2.380 |
|
Vermogensverschaffing/-onttrekking |
|||
0 |
0 |
0 |
|
Kapitaalinjectie EBN |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan agent- |
|||
schappen |
239.631 |
0 |
239.631 |
Bijdrage aan RVO.nl |
237.631 |
237.631 |
Stand Mutaties Stand 6e ISB Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
ontwerpbe- 6eISB
groting 2022 incl. ISB's,
NvW en amendementen
Instituut Mijnbouw-schade Groningen |
2.000 |
2.000 |
|
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's |
1.050 |
0 |
1.050 |
TNO publieke SDRA |
1.050 |
1.050 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
2.200 |
0 |
2.200 |
Versterken |
2.200 |
2.200 |
|
Bijdrage aan (internationale) organisaties |
3.000 |
0 |
3.000 |
Organisatie- en programmabudget ACVG |
3.000 |
3.000 |
|
Bijdrage Commissie Bijzondere Situaties |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
1.034.281 |
0 |
1.034.281 |
Schadevergoedingen |
490.625 |
490.625 |
|
Uitvoeringskosten Schade |
226.356 |
226.356 |
|
Dividenduitkering EBN |
0 |
0 |
|
Dividenduitkering GasTerra |
4.000 |
4.000 |
|
Mijnbouwwet |
55.000 |
55.000 |
|
Vergoeding waardedaling Groningen |
190.750 |
190.750 |
|
Vergoeding immateriële schade Groningen |
65.000 |
65.000 |
|
Ontvangsten publieke SDRA |
1.050 |
1.050 |
|
Versterken |
1.500 |
1.500 |
Tabel 4 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Stand Mutaties Stand 6e ISB Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
ontwerpbe- 6eISB
groting 2022 incl. ISB's,
NvW en amendementen
Verplichtingen 945.961 75.000 1.020.961 0 0 0 0
waarvan garantiever-plichtingen waarvan overige verplichtingen 945.961 75.000 1.020.961 0 0 0 0
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is circa 93%. Van de 7% budgetflexibele ruimte heeft circa 7 procentpunt betrekking op de waardevermeerderingsregeling waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2022.
In deze zesde incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor de waardevermeerderingsregeling, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Verlenging waardevermeerderingsregeling Groningen voorjaar 2022 van 22 april 2022.
Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten
Het kabinet heeft besloten de waardevermeerderingsregeling te verlengen tot 1 oktober 2022. Voor de verlenging wordt € 75 mln beschikbaar gesteld. In tegenstelling tot de naam van het instrument wordt dit niet gedekt uit aardgasbaten, maar uit bestaande (risico)reserveringen voor Groningen op de aanvullende post van het Ministerie van Financiën. Het volledige bedrag wordt bevoorschot aan de uitvoerder Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN). Met de Voorjaarsnota wordt het parlement geïnformeerd over de toekomst van de waardevermeerderings-regeling.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 089, nr. 2 8