Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting inzake aanvullende coronasteunmaatregelen) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36061 - Vijfde incidentele suppletoire begroting Economische Zaken en Klimaat 2022 (aanvullende coronasteunmaatregelen) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting inzake aanvullende coronasteunmaatregelen); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 23-03-2022 |
Publicatiedatum | 23-03-2022 |
Nummer | KST360612 |
Kenmerk | 36061, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 061
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting inzake aanvullende coronasteunmaatregelen)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze vijfde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze vijfde incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Toezeggingen en moties omtrent schrijnende gevallen binnen coronasteunregelingen van 15 maart 2022 en de Kamerbrief Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot van 27 mei 2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 273).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
kst-36061-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid vijfde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Mutaties 5eISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
9.641.189 |
500 |
9.641.689 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
6.791.006 |
500 |
6.791.506 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
5.576.144 |
500 |
5.576.644 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren |
|||||||
(MIT) |
25.908 |
25.908 |
|||||
Eurostars |
19.583 |
19.583 |
|||||
Bevorderen ondernemerschap |
27.107 |
27.107 |
|||||
Biobased economy |
0 |
0 |
|||||
Cofinanciering EFRO i |
38.335 |
38.335 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
8.477 |
8.477 |
|||||
Verduurzaming industrie |
23.936 |
23.936 |
|||||
Startup beleid |
16.900 |
16.900 |
|||||
Urgendamaatregelen Industrie |
35.300 |
35.300 |
|||||
Invest-Nl |
10.802 |
10.802 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
0 |
0 |
|||||
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland |
0 |
0 |
|||||
Qredits |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
4.443.000 |
|
4.408.500 |
||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
|||||||
Caribisch Nederland |
0 |
0 |
|||||
Europees Defensie Fonds cofinancie- |
|||||||
ring |
5.000 |
5.000 |
|||||
Omscholing naar tekortsectoren |
40.000 |
40.000 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
|||||||
Startersregeling |
0 |
35.000 |
35.000 |
||||
Infrastructuur duurzame industrie |
|||||||
(PIDI) |
13.500 |
13.500 |
|||||
Herstructurering winkelgebieden |
11.200 |
11.200 |
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Mutaties 5eISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
R&D mobiliteitssectoren |
37.500 |
37.500 |
|||||
TRSEC |
350.000 |
350.000 |
|||||
NGF - project AiNed |
8.800 |
8.800 |
|||||
NGF - project Groenvermogen van de |
|||||||
Nederlandse economie |
21.530 |
21.530 |
|||||
NGF - project Health-RI |
4.400 |
4.400 |
|||||
NGF - project RegMed XB |
12.800 |
12.800 |
|||||
NGF - project kwantumDeltaNL |
33.100 |
33.100 |
|||||
Indirecte Kosten Compensatie ETS |
81.600 |
81.600 |
|||||
IPCEI CIS |
10.000 |
10.000 |
|||||
IPCEI ME2 |
30.000 |
30.000 |
|||||
NGF - project Nationaal Onderwijslab |
5.460 |
5.460 |
|||||
Aanvullende Tegemoetkoming |
|||||||
Evenementen |
245.000 |
245.000 |
|||||
Omzetderving Limburg |
12.000 |
12.000 |
|||||
Overig |
4.906 |
4.906 |
|||||
Leningen |
107.000 |
0 |
107.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun |
4.000 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Qredits |
103.000 |
103.000 |
0 |
0 |
0 |
||
Garanties |
157.541 |
0 |
157.541 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
37.624 |
37.624 |
|||||
Klein Krediet Corona garantieregeling |
0 |
0 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.172 |
8.172 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering |
|||||||
Corona |
100.000 |
100.000 |
|||||
Opdrachten |
11.939 |
0 |
11.939 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
4.455 |
4.455 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.083 |
1.083 |
|||||
ICT beleid |
0 |
0 |
|||||
Regeldruk |
2.336 |
2.336 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
665 |
|||||
Invest-NL |
0 |
0 |
|||||
Small Business Innovation Research |
3.400 |
3.400 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
151.678 |
0 |
151.678 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
151.135 |
151.135 |
|||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
543 |
543 |
|||||
Invest-NL |
0 |
0 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
340.286 |
0 |
340.286 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
178.863 |
178.863 |
|||||
Kamer van Koophandel |
135.958 |
135.958 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
25.465 |
25.465 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
13.998 |
0 |
13.998 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren |
|||||||
(MIT) |
13.998 |
13.998 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdrage aan (inter-)nationale |
|||||||
organisaties |
432.420 |
0 |
432.420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
52.766 |
52.766 |
|||||
PPS toeslag |
199.068 |
199.068 |
|||||
TO2 (excl. TNO) |
55.880 |
55.880 |
|||||
Topsectoren overig |
10.749 |
10.749 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
72.726 |
72.726 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.425 |
9.425 |
|||||
Overige bijdragen aan organisaties |
5.806 |
5.806 |
|||||
Economische ontwikkeling en |
|||||||
technologie |
10.000 |
10.000 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
16.000 |
16.000 |
|||||
Storting begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand Mutaties ontwerpbe- 5eISB groting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
||
Storting reserve BMKB |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve Klein Krediet Corona |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve Groeifaciliteit |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve GO |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve MKB financiering |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
672.151 |
0 |
672.151 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Luchtvaartkredietfaciliteit |
1.712 |
1.712 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
47.041 |
47.041 |
|||||
Eurostars |
4.250 |
4.250 |
|||||
F-35 |
9.000 |
9.000 |
|||||
Diverse ontvangsten |
1.648 |
1.648 |
|||||
Bedrijfssteun |
89.500 |
89.500 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vast lasten |
465.000 |
465.000 |
|||||
BMKB |
33.000 |
33.000 |
|||||
Onttrekking reserve BMKB |
0 |
0 |
|||||
Onttrekking reserve Klein Krediet |
|||||||
Corona |
0 |
0 |
|||||
Klein Krediet Corona |
0 |
0 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
|||||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit |
0 |
0 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering |
13.000 |
13.000 |
|||||
Onttrekking reserve GO |
0 |
0 |
|||||
MKB financiering |
0 |
0 |
|||||
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen |
(bedragen x € 1.000) |
||||||
Stand Mutaties ontwerpbe- 5eISB groting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
||
Verplichtingen waarvan garantieverplichtingen waarvan overige verplichtingen |
9.641.189 1.650.000 7.991.189 |
500 500 |
9.641.689 1.650.000 7.991.689 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is circa 50%. Van de 50% budgetflexibele ruimte heeft circa 30 procentpunt betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2022.
In deze vijfde incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor de TVL-Startersregeling, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Toezeggingen en moties omtrent schrijnenende gevallen binnen coronas-teunregelingen van 15 maart 2022 en voor de Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot van 27 mei 2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 273).
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
Het kabinet heeft besloten om naast de reguliere TVL een separate TVL-startersregeling op te zetten, en open te stellen voor zowel het vierde kwartaal van 2021 als het eerste kwartaal van 2022. Hiermee komen startende ondernemingen voor subsidie in aanmerking. Het kabinet geeft hiermee aan dat het verzachten van de impact die het voortduren van de coronacrisis in het vierde kwartaal van 2021 en eerste kwartaal van 2022 op ondernemers had, zwaarder weegt dan de kanttekeningen die bij een startersregeling te plaatsen zijn. De kosten van de regeling worden geraamd op € 35 mln, te dekken door verwachte ruimte binnen het budget voor de reguliere TVL. Na het eerste kwartaal van 2022 stopt het kabinet met het generieke steunpakket, waartoe de reguliere TVL en de TVL-startersregeling behoren.
Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot
Voor deze regeling is in 2022 nog een laatste budget van € 0,5 mln nodig voor betalingen in verband met afgeronde bezwaarprocedures. Dit budget wordt generaal gedekt.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 061, nr. 2 5