Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Incidentele suppletoire begroting inzake Groningen en SUVIS) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36018 - Incidentele suppletoire begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2022 (Groningen en SUVIS) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Incidentele suppletoire begroting inzake Groningen en SUVIS); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 31-01-2022 |
Publicatiedatum | 31-01-2022 |
Nummer | KST360182 |
Kenmerk | 36018, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 018
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Incidentele suppletoire begroting inzake Groningen en SUVIS)
MEMORIE VAN TOELICHTING A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien verlenging van de Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen (SUVIS) die in deze incidentele suppletoire begroting 2022 is opgenomen in het belang van het Rijk is, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregel starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer op 14 januari geïnformeerd via de «Stand van zakenbrief Covid-19» en door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in de Kamerbrief «Incidentele suppletoire begroting Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen».
Voor de maatregelen voor de Subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen wordt in deze incidentele suppletoire begroting geen beroep gedaan op lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Hierbij zal gewacht worden op formele autorisatie van de Staten-Generaal. Over deze maatregelen is de Kamer geïnformeerd op 14 januari door de Staatssecretaris Mijnbouw via de Kamerbrief «Benutting budget woning-verbeteringssubsidie».
kst-36018-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Mede namens de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2022 |
kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht. |
|
Artikel |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 5 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln. Ontvangsten: 10 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 5 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln. Ontvangsten: 10 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
2.1 Artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwa-liteit
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. NvW en amende-menten1 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
764.293 |
44.790 |
809.083 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
754.486 |
58.432 |
812.918 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.1 Energietransitie en duurzaamheid |
743.666 |
58.432 |
802.098 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
311.716 |
0 |
311.716 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Energiebesparing Koopsector |
12.790 |
0 |
12.790 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Energiebesparing Huursector |
18.951 |
0 |
18.951 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Energietransitie en duurzaamheid |
33.475 |
0 |
33.475 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Renovatieversneller |
9.000 |
0 |
9.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SAH |
26.000 |
0 |
26.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Warmtefonds |
114.200 |
0 |
114.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidie verduurzaming en onderhoud huurwoningen |
40.000 |
0 |
40.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis- en innovatieprogamma bouwproductie stikstof |
5.500 |
0 |
5.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed |
51.800 |
0 |
51.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3.267 |
0 |
3.267 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Energietransitie en duurzaamheid |
3.267 |
0 |
3.267 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
1.007 |
0 |
1.007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Energietransitie en duurzaamheid |
1.007 |
0 |
1.007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
249.000 |
57.934 |
306.934 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ventilatie in scholen |
14.500 |
57.934 |
72.434 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nationaal Isolatie Programma |
67.500 |
0 |
67.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ondersteuning aanpak energiearmoede |
150.000 |
0 |
150.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed |
17.000 |
0 |
17.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
46.873 |
498 |
47.371 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ILT(handhaving energielabel) |
528 |
0 |
528 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RVO.nl (uitvoering Energieakkoord) |
20.928 |
498 |
21.426 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dienst Publiek en Communicatie |
1.000 |
0 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RVO.nl (energiestransitie en duurzaamheid) |
14.817 |
0 |
14.817 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RVB |
5.000 |
0 |
5.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed |
4.600 |
0 |
4.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
131.803 |
0 |
131.803 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EGO |
18.052 |
0 |
18.052 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gemeentefonds (H50) |
105.000 |
0 |
105.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Handhaving energielabel C |
251 |
0 |
251 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis- en innovatieprogamma bouwproductie stikstof |
8.500 |
0 |
8.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.2 Bouwregelgeving en bouwkwaliteit |
10.820 |
0 |
10.820 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
8.565 |
0 |
8.565 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit |
8.565 |
0 |
8.565 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
2.200 |
0 |
2.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit |
2.200 |
0 |
2.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
55 |
0 |
55 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Diverse bijdragen |
55 |
0 |
55 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
91 |
0 |
91 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.1 Energietransitie en duurzaamheid Bijdrage aan medeoverheden
Ventilatie in scholen
De regeling Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen (SUVIS) is gericht op het op orde krijgen van het binnenklimaat in schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs in verband met de uitbraak van Covid-19. Voor deze regeling was in de eerste tranche in 2021 € 100 mln. beschikbaar. Deze is volledig uitgeput. Naar aanleiding van de motie van de Tweede Kamerleden Westerveld en Kuiken van 14 juli 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 25 295, nr. 1368) werd in totaal € 100 mln. vanuit de aanvullende post toegevoegd aan de begroting van BZK voor 2021 en 2022 om een tweede tranche van de regeling te openen. Daarbij is € 85 mln. in 2021 en € 15 mln. in 2022 gereserveerd. Dit is gebaseerd op het verwachtte aantal aanvragen voor de SUVIS-regeling op basis van de inventarisatie van het Landelijk Coördinatiecentrum Ventilatie in Scholen (LCVS) en de ervaringen met de openstelling van de eerste tranche van de SUVIS-regeling.
In 2021 was daarmee circa € 183,5 mln. beschikbaar, waarvan circa € 125,6 mln. in 2021 is besteed. Het resterende budget wordt overgeheveld van 2021 naar 2022 zodat de middelen beschikbaar blijven voor scholen om aanvragen bij RVO in te dienen voor de ventilatiesubsidie. De tweede tranche van de SUVIS-regeling zou oorspronkelijk sluiten op 31 januari 2022, maar wordt met drie maanden verlengd tot en met 30 april 2022.
Bijdrage aan agentschappen
RVO.nl (uitvoering Energieakkoord)
Voor de verlenging van de regeling worden ook middelen voor de uitvoeringskosten van RVO overgeheveld van 2021 naar 2022.
2.2 Artikel 10. Groningen versterken en perspectief
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 10 Groningen versterken en perspectief (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. NvW en amende-menten2 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting |
Stand Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie incidentele 2023 2024 2025 2026 suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
1.270.108 |
250.000 |
1.520.108 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
1.270.108 |
250.000 |
1.520.108 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
324.317 |
250.000 |
574.317 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Woonbedrijf |
3.028 |
0 |
3.028 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Diverse subsidies |
650 |
0 |
650 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuurlijke afspraken |
319.800 |
250.000 |
569.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Industrie |
839 |
0 |
839 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
767.611 |
0 |
767.611 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Werk- en onderzoeksbudget |
11.564 |
0 |
11.564 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Versterkingsoperatie |
738.334 |
0 |
738.334 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuurlijke afspraken |
17.500 |
0 |
17.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Industrie |
213 |
0 |
213 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
63 |
0 |
63 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tegemoetkoming aan huurders |
63 |
0 |
63 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
178.117 |
0 |
178.117 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nationaal Programma Groningen |
25.000 |
0 |
25.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Compensatie gemeenten en provincie |
15.195 |
0 |
15.195 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuurlijke afspraken |
137.922 |
0 |
137.922 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
490.000 |
0 |
490.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 Inclusief de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 VII, nr. 1), de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 VII, nr. 50) en de amendementen op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 VII, nr. 12; Kamerstukken II 2021/22,35 925 VII, nr. 52).
Toelichting
Bestuurlijke afspraken
Via de Subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen kunnen huiseigenaren die geen onderdeel zijn van het versterkingsprogramma van NCG, maar wel woonachtig zijn in het gebied waar de waardedalings-regeling van IMG geldt, een subsidie ontvangen van maximaal € 10.000. De regeling komt voort uit de bestuurlijke afspraken tussen Rijk en regio uit november 2020 over de versterkingsopgave en beoogt een kwaliteitsimpuls van de woningvoorraad in het aardbevingsgebied. Voor deze regeling was in totaal € 300 mln. beschikbaar gesteld waarvan € 79,2 mln. in 2021 is besteed.
Zoals in de Kamerbrief «Benutting budget woningverbeteringssubsidie»2 is gemeld, was het resterende budget van € 220,8 mln. binnen een dag volledig uitgeput. In diezelfde brief is het voornemen om het totale budget met € 250 mln. te verhogen aangekondigd zodat de resterende particuliere eigenaren in het aangewezen gebied (ca. 25.000), die aan de voorwaarden voldoen, in aanmerking kunnen komen voor deze subsidie. De verhoging wordt gedekt uit bestaande (risico)reserveringen voor Groningen op de aanvullende post van het Ministerie van Financiën. Via een overboeking naar de begroting van het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) wordt dit budgettair in deze incidentele suppletoire begroting (ISB) verwerkt.
Vergoeding particuliere huurders in het sociale domein
Over de vergoeding particuliere huurders in het sociale domein is uw Kamer op 23 november 2021 geïnformeerd door de Minister van BZK (Kamerstukken II 2021/22, 33 529, nr. 915). De regeling is voorzien om in werking te treden in april. De budgettaire dekking (€ 2,5 mln.) vindt tijdelijk plaats binnen het subsidiebudget van de bestuurlijke afspraken. Bij Voorjaarsnota wordt de definitieve dekking vastgesteld. Dit leidt niet tot een mutatie in deze ISB.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 018, nr. 2 7
Inclusief de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 VII, nr. 1), de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 VII, nr. 50) en de amendementen op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 VII, nr. 12; Kamerstukken II 2021/22,35 925 VII, nr. 52).
Kamerbrief over benutting budget woningverbeteringssubsidie I Kamerstuk I Rijksoverheid.nl.